2912
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

309 583 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
692 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#161
Lite bilder från dagens övningar i snickarboden: kompressorfästet under tillverkning:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-deed57b9ae9125bcc76a4e08e25017bb.jpg
Lite rörhylsor kapas upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-7d810900099b8ba23cb584dd1f9f5db7.jpg
Kraftiga M12 brickor svetsas i ändarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-25e3ec1611d458592bfb8af732d3ed23.jpg
Dålig bild...distanser mellan hylsorna och fästet kapas upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-ac5451a4d7332a83996cd211d13f34e9.jpg
Hylsorna punktas fast på ett fyrkantrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2ca577c2a7a2fbbdd4c433a266f316ce.jpg
Fler hylsor svetsas fast

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-21dbe04515a3b1d3141af9fd9f4a1d3d.jpg
Så här ser fästet ut när det är färdigsvetsat - nu skall det bara passas in och svetsas i ramen också

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-ac30dce4d38b8ee5b6871309178cd3d9.jpg
Fästet punktat i ramen (skruvarna som håller kompressorn skall givetvis vara försänkta in i rörhylsan när allt är klar...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-ddb2bcf0a63c6f3b2c1f746c01efcd0c.jpg


777 Inlägg
13 februari 2011
#162
mycket fint!! smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2011
#163
Aha nu ramlar ett och annat på plats... Ser riktigt snyggt ut!

En tanke bara, motorn är stumt bultad i ramen också antar jag? För annars lär väl inte remmen bli så glad om motor och kompressor rör sig i förhållande till varandra ......


692 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#164
Bensinskallen skrev:
Aha nu ramlar ett och annat på plats... Ser riktigt snyggt ut!

En tanke bara, motorn är stumt bultad i ramen också antar jag? För annars lär väl inte remmen bli så glad om motor och kompressor rör sig i förhållande till varandra ......

Javisst-eller hur!
Jodå, motorn är stumt bultad - det blir skönare vibrationer på så vis....


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2011
#165
Ah jo jag tänkte på de också lol

Men den motorn lär väl gå väldigt jämt så de blir väl inte helt olidligt, inte som en gammal 240 som nästan hoppar i sidled på tomgång


692 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#166
Bensinskallen skrev:
Ah jo jag tänkte på de också lol

Men den motorn lär väl gå väldigt jämt så de blir väl inte helt olidligt, inte som en gammal 240 som nästan hoppar i sidled på tomgång

Det gör den förvisso, men alla motorer har ett visst varvtal där dom inte är helt vibrationsfria så att säga. Man känner det i fötterna när man kört landsväg nån mil eller så, men på bana så är man så fokuserad så då märker man inte att nån del av kroppen sover....man måste kompromissa lite här i livet.


32 Inlägg
14 februari 2011
#167
Här händer det grejor, har varit lite off pga. mitt bygge, men på onsdag ska den bänkas:D
Har även hunnit rasta den lite på isen, jävlar vad den går bättre än förra året......
Kul att du har hunnit så mycket, snart dax för bänken för dig med, ska bli kul att jämföra turbo mot kompressor!

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#168
BansheeR1Turbo skrev:
Här händer det grejor, har varit lite off pga. mitt bygge, men på onsdag ska den bänkas:D
Har även hunnit rasta den lite på isen, jävlar vad den går bättre än förra året......
Kul att du har hunnit så mycket, snart dax för bänken för dig med, ska bli kul att jämföra turbo mot kompressor!

Det var roligt att höra att du kommit så långt-gratulerar! Jag tror nog att en Turbomotor ger mer effektmässigt än en kompressormatad, men sen har jag ganska mycket mer vikt att släpa på så jag är intresserad av att få vridet tidigt så det blir lite kraft ut ur kurvorna på när man rastar av den på banan....


32 Inlägg
15 februari 2011
#169
33Coupe skrev:
BansheeR1Turbo skrev:
Här händer det grejor, har varit lite off pga. mitt bygge, men på onsdag ska den bänkas:D
Har även hunnit rasta den lite på isen, jävlar vad den går bättre än förra året......
Kul att du har hunnit så mycket, snart dax för bänken för dig med, ska bli kul att jämföra turbo mot kompressor!

Det var roligt att höra att du kommit så långt-gratulerar! Jag tror nog att en Turbomotor ger mer effektmässigt än en kompressormatad, men sen har jag ganska mycket mer vikt att släpa på så jag är intresserad av att få vridet tidigt så det blir lite kraft ut ur kurvorna på när man rastar av den på banan....

Tusen tack!
Jo det har du helt rätt i, vi har ju lite olika mål med våra byggen, din kommer att bli grym att köra på bana, tänk om man skulle kunna få prova både turbo och kompressor, får bli kompressor i nästa Quad, har ju en extra R1 motor liggandes....
Hoppas allt håller i bänken i morgon...

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#170
En justerbar tryckventil - BLV-ventil kom idag. Den släpper ut tycket över ett inställt värde (justerbar) så att man inte riskerar för högt tryck i systemet samtidigt gör den så att man kan erhålla fullt laddtryck tidigare och hålla det trycket över ett större varvtalsregister. Samtidigt fungerar den som en ”säkerhetsventil” mot för högt laddtryck...(kan laddtrycket bli för högt...?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-22e3be66e148373dfe2e451799c7964f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cd4a71d6c797ef2da4564e964a5f66d0.jpg
Senast redigerat av 33Coupe (16 februari 2011)


"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
16 februari 2011
#171
Ursäkta min okunskap men hur kan den hålla trycket över en längre tid och dessutom få utt trycket snabbare?smile

MVH/ Jerker

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#172
Med en kompressor kan du justera laddtrycket så att säga genom att dreva om kompressorn så att du kan få ökat laddtryck vi lägre varvtal, men det ger ju för mycket ladd vid högre varvtal - och det så att säga överskottstrycket släpper ventilen ut (allt över ett visst inställt tryck) den blöder ut trycket eller hur man nu vill uttrycka det. Om så säger att du normalt sett får upp laddtrycket i 1 bar vid 8000rpm, men drevar om kompressorn så att du har 1 bar vid 6000rpm och BLV ventilen blöder ut allt däröver så kan du hålla 1bar från 6000rpm till 12500rpm istället för 1 bar från 8000rpm till 12500rpm...
Sen måste man givetvis ta hänsyn till vad kompressorn klarar för maxvarv etc.
Överpedagogiskt men du kanske förstår vad jag menar..?


"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
16 februari 2011
#173
Yes nu förstår jag precis, tack för förklaringen! Fortsätt med det fantastiska jobb du gör:)

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#174
High-Octane skrev:
Yes nu förstår jag precis, tack för förklaringen! Fortsätt med det fantastiska jobb du gör:)

Tack för det! Det är inte alltid så lätt att förklara, man vet själv vad man menar men att förmedla det är svårare..


32 Inlägg
16 februari 2011
#175
Ett tips, se upp för hamstrar som boar i intercoolern smile
Har bänkat i dag, men blev inte färdig......
Läs gärna mer på Sporthoj

Jobba på nu, vill så gärna se det färdiga resultatet och effekt!

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#176
BansheeR1Turbo skrev:
Ett tips, se upp för hamstrar som boar i intercoolern smile
Har bänkat i dag, men blev inte färdig......
Läs gärna mer på Sporthoj

Jobba på nu, vill så gärna se det färdiga resultatet och effekt!

Lite övertryck i Intercoolern så skall vi nog blåsa ut odjuret!!!
Jag väntar med spänning på din bänkning - skall bli kul att följa!
I helgen skall jag meka vidare. Ha det!smilesmilesmile


32 Inlägg
18 februari 2011
#177
Då var den bänkad och klar, är grymt nöjd med resultatet!
Än en gång tusen tack för all insperation och fina bilder och ideer från dit bygge, även stort tack för din erbjudna hjälp med prylar!
Kommer naturligtvis fortsätta följa ditt underbara bygge, vill ha en själv!
Blir en provtur på isen i helgen, sedan laddar jag inför Speed Weekend i Orsa 10-11 mars.....

Kurvorna på bilden är två laddtryck men 260.9 är 0.8
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=328955&d=1297972917

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=328956&d=1297972917
Senast redigerat av BansheeR1Turbo (18 februari 2011)

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#178
BansheeR1Turbo skrev:
Då var den bänkad och klar, är grymt nöjd med resultatet!
Än en gång tusen tack för all insperation och fina bilder och ideer från dit bygge, även stort tack för din erbjudna hjälp med prylar!
Kommer naturligtvis fortsätta följa ditt underbara bygge, vill ha en själv!
Blir en provtur på isen i helgen, sedan laddar jag inför Speed Weekend i Orsa 10-11 mars.....

Kurvorna på bilden är två laddtryck men 260.9 är 0.8
http://www.sporthoj.com/forum/attachmen … 1297972917

http://www.sporthoj.com/forum/attachmen … 1297972917

Gratulerar! Det var ju helt OK eller hur! Den måste vara grym att dra iväg med en standardmotor, men med turbo så slutar man nog inte skratta igen dom närmsta dagarna...!
Jag skall helt klart följa dina eskapader framöver - vi kan ju alltid utbyta erfarenheter framöver.
Lev väl och ha alltid gasen i botten - full fart spar tid!


692 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#179
Fortsatte att meka lite i Fredags morse...kunde inte sova efter träningen så jag var uppe och mekade innan tidningen kom...
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e12aa8bc5aaecd877db8a485b7daecb4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-7c10c06ab5c11cd0d469060b47e4f080.jpg
Gjorde en adapter av original oljekylaren för att Mocal adaptern skulle passa bättre. Använde en bit av det gängade röret som originalaren satt med-kapade det och metallimmade det i Mocal-locket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b17097572cb046597c8cb6fa9ff796e6.jpg
ARP 10mm pinnbultar (längst ner) jämfört med Original Yamaha

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4667de588eb681a52e4d0257e42570c3.jpg
Pinnbultarna på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2ddbdbc8ddd2229deb5cf8d80bbb507f.jpg
Från en annan vinkel...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e2514ff40b49753f34d0738381091eed.jpg
Cometic toppackningen består av 3 lager

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bd0ed4cc52ceab8ee8fff52b5d94fabc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-73631841393f03c69a382ff4bd7bc500.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-108fe8ef8686bb4c573a1eee56eeb804.jpg
Nu väntar jag bara på toppen. Den jag portade får nog ligga till sig lite då styrningarna på avgassidan ligger inom toleranserna, men jag vill nog byta dom ändå eftersom jag nu ändå lagt så mycket tid/pengar på motorn. Jag kommer nog att sätta dit en originalare så länge tills den portade är helt klar!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-251b04fbfcced6976e3f49647733aaae.jpg
Kompressorn på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-5fdfdc594aae6e7944d93a5733a55595.jpg
Passade på att flytta slavcylindern till kopplingen till andra sidan för bättre plats åt oljereturen från kompressorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3edb0254dab614515a491b528a1a1f8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-af32ea379cc3eaf720c90a3d8d3ac13e.jpg


777 Inlägg
20 februari 2011
#180
Fint fint.
Keep up the good work!!smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök