3719
Sök

Köpråd: Bilbatteri till Jeep

223 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#21
Batta skrev:
såg att du skrev och frågade hur man gör;

om du har tillgång till en multimeter/eller om en kompis har en,
så sätt den på ampere och ta bort minuspolen ifrån batteriet, sen mäter du ampere/milliampere mellan + polen och - polen medans du har den borta ifrån batteripolen.

obs! Slå ej på lysen osv medans du mäter, då kommer du förmodligen blåsa säkringen i multimetern.

ok, jag har bara en liten Multimeter, vet ej ifall den fungerar till något sådanthär?
så här ser den ut:
http://img841.imageshack.us/img841/3769/bildr.jpg

vilket steg ska man då sätta den på?

21 761 Inlägg
7 oktober 2010
#22
Risken är att tjuvströmmen överstiger vad mätaren tål, den kan nämligen bara mäta upp till 200 mA och jag tror att strömmen kommer att vara högre. Förök skaffa en som kan mäta tex 10 eller 20 A, såna är inte jättedyra och finns på typ Biltema/Clas Ohlson osv. smile

21 761 Inlägg
7 oktober 2010
#23
Rolle90 skrev:
vet inte ifall detta är viktigt i diskutionen, men bilen har tidigare ståt orörd i 5månader (under sommaren)
kan detta ha påverkat batteriet negativt?

Det kan påverka negativt om batteriet under tiden blev urladdat, sånt gör att batteriet sulfateras och tappar kapacitet. Ibland går det att "få tillbaka" det mesta av kapaciteten, men har batteriet varit i urladdat skick ett längre tag så uppstår oftast permanenta skador.

Rolle90 skrev:
även värt att nämna att Generatorn fungerar super bra, då batteriet var slut en morgon fick jag ta startkablar till fars volvo, startade lätt och fint, lät den stå på ett tag, stängde av och startade utan problem.

Det indikerar iaf att generatorn ger bra laddning, men batteriet behöver dock laddas lääänge när det har blivit så pass urdraget att man behöver startkablar. Att motorn startade igen när motorn hade varit igång ett tag är inte helt ovanligt om yttertemperaturen är ett antal plusgrader och att motorn nyligen har varit igång, det behövs inte så ruskigt mycket batterikräm för att få igång motorn under såna förhållanden. smile

223 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#24
kopplade ur batteriet idag, ska låta batteriet stå för sig själv under helgen å se ifall det fungerar om någon 1,5-2 dagar.

223 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#25
här kommer en uppdatering på problemet.

igår kopplade jag ju ur batteriet så det stått för sig själv (natten innan jag pluggade ur det så stod det på laddning)

så idag kopplade jag in det igen, bilen startade utan problem, stängde av bilen direkt och kopplade ur batteriet, 30min senare fick jag för mig att jag ska testa en gång till.
då gick den inte att starta. så jag ska väll ta en slutsats att batteriet är dåligt.

tycker bara det är konstigt då batteriet fortfarande är Grönt i det där hålet tongue

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2010
#26
Vill du göra en väldigt grov vilströmsmätning tar du en 5W lampa för 12v.
Först lyfter du pluskabeln på batteriet och sätter dit en startkabel emellan batteripolen och batterikabeln. Stäng av alla förbrukare du kan och lås nu bilen och vänta ca 5 minuter.
Sen ansluter du din lampa med 2 kabelbitar på samma sätt som startkabeln, dvs på exakt samma punkter.
Sista steget är att ta bort startkabeln så att bara lampan sitter mellan batteripolen och batterikabeln.

Lampan ska absolut inte lysa och egentligen inte ens bli varm! Lyser den eller blir varm så är det garanterat dags att göra en riktig vilströmsmätning! Bättre multimter bebövs nu!
Lyser den inte så kan du troligtvis mäta med din multimeter, sätt den på 200mA (ca klockan 3 på vredet) och ansluter den på samma sätt som lampan. Tänk på att startkabeln måste sitta där när du ansluter multimetern, för annars går multimeterns interna säkring direkt!

Normal tolerans för maximal vilström är 50mA.

MVH Hampus


21 761 Inlägg
9 oktober 2010
#27
Rolle90 skrev:
tycker bara det är konstigt då batteriet fortfarande är Grönt i det där hålet tongue

Den indikatorn visar bara hur syravikten är i just den cellen, därför kan man inte alltid lita till 100% på vad den visar.

Mät spänningen vid startförsöket, sätt mätpinnarna direkt på polerna (inte polskorna). Skriv vad det visar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 oktober 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2010
#28
Drönirettab skrev:
Mät spänningen vid startförsöket, sätt mätpinnarna direkt på polerna (inte polskorna). Skriv vad det visar. smile

Egentligen kan han mäta en gång på polskorna med så kanske vi har hittat ett problem där med smile


223 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#29
ok, problemet är väll bara det att jag inte har någon multimeter som fungerar för sådant här bruk tongue

21 761 Inlägg
9 oktober 2010
#30
bumpe skrev:
Egentligen kan han mäta en gång på polskorna med så kanske vi har hittat ett problem där med smile

Jo, så kan det vara iof. smile

Rolle90 skrev:
ok, problemet är väll bara det att jag inte har någon multimeter som fungerar för sådant här bruk tongue

För denna mätning går det alldeles utmärkt med din multimeter, sätt den i läge "V--" och 20 V så blir det bra. smile

223 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#31
testade å mäta batteriet nu då det är avkopplat med V-- 20v  -  fick en mätning på ca 13.04 eller något sådant, kopplade in batteriet fick en mättning på ca 12,85-12,95

ska testa å mäta i morgon då man startar bilen.

223 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#32
mätte batteriet då bilen starta idag, då stod mätaren på 10v, bilen är ju så extremt lättstartad, så mätaren hinner knappt med :p

21 761 Inlägg
10 oktober 2010
#33
Menar du att det visade 10 V när startmotorn snurrade?
Mätte du direkt på polerna eller på polskorna?

Det låter lite väl lågt med tanke på att det inte är vintertemperaturer, men jag vet iof inte hur mycket ström den startmotorn drar. smile

223 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Menar du att det visade 10 V när startmotorn snurrade?
Mätte du direkt på polerna eller på polskorna?

Det låter lite väl lågt med tanke på att det inte är vintertemperaturer, men jag vet iof inte hur mycket ström den startmotorn drar. smile

nu blir jag lite osäker, men tror jag mätte på polerna.

får la bli att köpa ett nytt batteri och hoppas på det bästa.

223 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#35
upptäkte precis att mina två extraljusen inte lyser då jag drar på helljuset,  hur är sådanahära egentligen kopplade så jag kan hitta felet?

21 761 Inlägg
10 oktober 2010
#36
Oftast kopplar man en "strömtjuv" på ena helljuskabeln som får gå till ett relä, sedan matas relät med kabel från batteriet och extraljusen matas från relät. Lite grovt beskrivet. smile

223 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#37
en snabb fråga, såg precis att reläet för A/C Clutch inte är inkopplat - föra ägaren sa även att ACn läcker så det är väll därför de kopplat ur reläet.
hur som helst, då reläet inte är inkopplat, snor socketen ström då?
Senast redigerat av Rolle90 (11 oktober 2010)

223 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#38
pillade lite på pluskabeln från reläet (extraljusena) sen startade dom igen.

var på skroten idag och hämtade ett BRANFORD 60AH batteri för 300 spänn - hoppas att det kan hålla laddningen smile

21 761 Inlägg
11 oktober 2010
#39
Rolle90 skrev:
då reläet inte är inkopplat, snor socketen ström då?

Borde inte göra det. Kolla ändå så att det inte ligger ärg eller skräp där som "kortsluter".

Rolle90 skrev:
pillade lite på pluskabeln från reläet (extraljusena) sen startade dom igen.

Känns som läge att putsa rent kontaktytor och klämma nya kabelskor. smile

Rolle90 skrev:
var på skroten idag och hämtade ett BRANFORD 60AH batteri för 300 spänn - hoppas att det kan hålla laddningen smile

Får väl hoppas det. Håll lite extra koll på batteri och laddning framöver. smile

223 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#40
Drönirettab skrev:
Rolle90 skrev:
då reläet inte är inkopplat, snor socketen ström då?

Borde inte göra det. Kolla ändå så att det inte ligger ärg eller skräp där som "kortsluter".

Rolle90 skrev:
pillade lite på pluskabeln från reläet (extraljusena) sen startade dom igen.

Känns som läge att putsa rent kontaktytor och klämma nya kabelskor. smile

Rolle90 skrev:
var på skroten idag och hämtade ett BRANFORD 60AH batteri för 300 spänn - hoppas att det kan hålla laddningen smile

Får väl hoppas det. Håll lite extra koll på batteri och laddning framöver. smile

jo ska putsa till polskorna eller va de kallas wink och byta kabelskon till extra ljuset, detta är dock inget jag orkar med nu tongue


Sök