2498
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

1 339 Inlägg
12 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Remiss skrev:
När det gäller Mercedes så vad jag vet ska du göra skillnad på "vanliga" Mercedes och AMG modeller. AMG modellerna ska inte rosta som övriga, är roligare, snabbare och drar mer bensin smile

http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_ … _3&w=3

smile

Ultimata långpendlingsbilen för en lågavlönad som ser charmen i enklare bilar. smile

Absolut! Njae den är väll kanske inte det bästa ur bränslesynpunkt men 0.88 L/mil landsväg är ändå ganska bra för 354 HK V8

http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

2 624 Inlägg
12 januari 2011
Remiss skrev:
När det gäller Mercedes så vad jag vet ska du göra skillnad på "vanliga" Mercedes och AMG modeller. AMG modellerna ska inte rosta som övriga, är roligare, snabbare och drar mer bensin smile

smile

AMG och vanliga modeller är då ingen skillnad på plåten wink så dom rostar precis lika mycket!

4 637 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:
Remiss skrev:

smile

Ultimata långpendlingsbilen för en lågavlönad som ser charmen i enklare bilar. smile

Absolut! Njae den är väll kanske inte det bästa ur bränslesynpunkt men 0.88 L/mil landsväg är ändå ganska bra för 354 HK V8

http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Tittade på en troligtvis mer sliten Corolla -00 idag för 65 000. 55 000 såg jag en vanlig C200 -99 med lite rost för. Så den var inte så dyr i inköp och 0,88 landsväg tar nog nästan min 240, har iofs aldrig mätt. Men det är nog inget för mig... (Mina exempel var dock bilhandl.
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 januari 2011)

4 637 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Remiss skrev:

smile

AMG och vanliga modeller är då ingen skillnad på plåten wink så dom rostar precis lika mycket!

Är nog bara skötseln som skiljer.
Vilken succe för MB om man fick antingen fick beställa en AMG eller få en massa rost...

2 624 Inlägg
12 januari 2011
Yep! wink Haha vore fint det!! lägga ut en miljon sen få rost på den efter nått år wink

1 339 Inlägg
12 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
Remiss skrev:

smile

Är nog bara skötseln som skiljer.
Vilken succe för MB om man fick antingen fick beställa en AMG eller få en massa rost...

Det är nog så trots allt, den jag länkade var tex inte vinterkörd, förklarar en del.

4 637 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Faan vad stenskott det är på vissa exemplar av nyare bilar! På 244an trots sina mil och vägar den körts på har det bara varit några på huvkanten över grillen... Har väl med bilarnas rundare former att göra...

2 624 Inlägg
12 januari 2011
Jupp.. har lagt i åtskildiga på min bil sad

1 212 Inlägg
12 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Faan vad stenskott det är på vissa exemplar av nyare bilar! På 244an trots sina mil och vägar den körts på har det bara varit några på huvkanten över grillen... Har väl med bilarnas rundare former att göra...

javisst är det så. sätt bilarna i vindtunnel, pansar front ell ekonomi...smile

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

4 637 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Nu har jag provkört en W202 C200 Classic -99.
Det mesta verkade okej med dessa men synd att de rostar på de mest skumma ställena, kändes riktigt välbyggd i övrigt.
Urkoppligsbar antisladd eller antispinn eller vad det heter?

Corolla är väl det som faller mig i smaken bäst i det mesta. Men ändå lite svårt val än.
30-45 000 för en fwd-bil? (Har nog själv kallat fwd för kärringbil någon gång.)
25-45 000 för en bil som rostar?

Fick dock en tanke idag, såg en jävligt rostig Volvo 240 trots att den var några år nyare än min...
Kanske går det att hålla borta rosangrepp skapligt på en W202?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2011
Stabilitetskontrollen är urkopplingsbar på bakhjulsdrivna Mercedes, och det bör gå att hålla rosten borta någorlunda. Corolla och japanska bilar i allmänhet är inte direkt kända för sitt utmärkta rostskydd de heller även om Mercedes troligen var lite värre.

Men FWD kärringbil som rostar eller rolig bakhjulsdriven Mercedes som rostar, ev något värre? Som jag skrivit tidigare är valet självklart för min del hur man än lägger fram det. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 624 Inlägg
15 januari 2011
Rostskydda under hela bilen.. rostskydda i innerskärmar och iprincip överallt där du vet kan rosta sen fixa ALL rost som finns vid ev köp sen sköt den bra resterande tid så klarar du dig!

Men du får ju vara berädd på att det kan bli en rostprick som kommer upp.. men det är inte direkt svårt och ta bort den smile

4 637 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Stabilitetskontrollen är urkopplingsbar på bakhjulsdrivna Mercedes, och det bör gå att hålla rosten borta någorlunda. Corolla och japanska bilar i allmänhet är inte direkt kända för sitt utmärkta rostskydd de heller även om Mercedes troligen var lite värre.

Men FWD kärringbil som rostar eller rolig bakhjulsdriven Mercedes som rostar, ev något värre? Som jag skrivit tidigare är valet självklart för min del hur man än lägger fram det. smile

Corolla 98-01 är sällan rostiga, verkar ha rätt bra rostskydd.
Låter bra att den är urkopplingsbar vid behov, kollade inte efter någon sådan knapp, hade fullt upp att hitta backen och handbromsen men fick fråga om det.
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 januari 2011)

4 637 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Rostskydda under hela bilen.. rostskydda i innerskärmar och iprincip överallt där du vet kan rosta sen fixa ALL rost som finns vid ev köp sen sköt den bra resterande tid så klarar du dig!

Men du får ju vara berädd på att det kan bli en rostprick som kommer upp.. men det är inte direkt svårt och ta bort den smile

Hoppas linolja räcker, vet en som håller på med det till bra pris så det kan man lätt kosta på vartannat år då.
Är det rost i närheten av lister mm kanske även sådant ska plockas bort och kollas under? Men ev. plast runt trösklar och sådana saker behöver inte tas bort va?
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Låter bra att den är urkopplingsbar vid behov, kollade inte efter någon sådan knapp, hade fullt upp att hitta backen och handbromsen men fick fråga om det.

Corolla och liknande bilar rullar också ofta hos pensionärer som lämnar in bilen på märkesverkstad för att byta glödlampor och kör 500mil per år, sällan när det snöat eller är halt för det är så otäckt. USCH! smile

4 637 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Corolla och liknande bilar rullar också ofta hos pensionärer som lämnar in bilen på märkesverkstad för att byta glödlampor och kör 500mil per år, sällan när det snöat eller är halt för det är så otäckt. USCH! smile

Inte bara pensionärer som kör Corolla.
Känns dock lite dumt att köpa en bruksbil men ändå vara tvungen att ha 240in påställd bara för att kunna sladda lite... Inte så dyrt men konstigt ändå... Där har MB en fördel.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Känns dock lite dumt att köpa en bruksbil men ändå vara tvungen att ha 240in påställd bara för att kunna sladda lite... Inte så dyrt men konstigt ändå... Där har MB en fördel.

Nej självklart finns det undantag men kategorin är överrepresenterad som Corolla-ägare, nästa större grupp ägare är kanske dem som har den som andrabil till och från affären och så vidare.

Kontentan av det hela är att få Corolla rullar långa mil i saltet, Mercedes har ett sämre rostskydd det är inte det men det är inte heller ett dugg konstigt att många Corolla är fina trots ett svagt rostskydd. smile

4 637 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Nej självklart finns det undantag men kategorin är överrepresenterad som Corolla-ägare, nästa större grupp ägare är kanske dem som har den som andrabil till och från affären och så vidare.

Kontentan av det hela är att få Corolla rullar långa mil i saltet, Mercedes har ett sämre rostskydd det är inte det men det är inte heller ett dugg konstigt att många Corolla är fina trots ett svagt rostskydd. smile

Avensis är mer en bil som borde brukas flitigare men även dem är fina. smile
Hur är W202 i övrigt som bil? Kvalitetsmässigt?

2 624 Inlägg
15 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:

Hoppas linolja räcker, vet en som håller på med det till bra pris så det kan man lätt kosta på vartannat år då.
Är det rost i närheten av lister mm kanske även sådant ska plockas bort och kollas under? Men ev. plast runt trösklar och sådana saker behöver inte tas bort va?

Ptja.. jag kan inte säga något om det men jag vet att tjockare rostskydd funkar bra för att hålla rosten borta!

Helst ska du ju om du ska ha en W202 spendera dagen efter inköpet med att ta bort all plast som går att få bort sen kika under.. vet att iaf 190 har problem med listerna vid trösklarna att under där kan det vara bra rötet!

Men om du nu efter har kikat ser att jamen det är lugnt.. smacka på rostskydd då sen sköt bilen bra så klarar du dig! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 januari 2011
Jag förknippar också små japanska enkla småbilar med shoppingbilar. Inte så ofta pensionärer kanske men kvinnor som kör till och från affären/hemmet/arbetet.

Mercedes däremot, det är en riktig gubb-bil.

Jag förstår emellertid inte nackdelen med att bilen körts kortare, försiktigare och servats ordentligt?

edit: gosh stavfel...
Senast redigerat av caromania (15 januari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök