3293
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har haft köprådstråd tidigare både här och på andra forum.
Nu har kraven ändrats igen p g a olika orsaker.
Mercedes kan jag inte mycket om alls men jag fick ett positivt intryck av en provkörning (190).

Krav:
Bra bruksbil, pålitlig mm. Ska kunna vara en riktig långmilare utan att pajja en massa.
Maximalt 0,85 l/mil blandad körning.
Pris upp till 50 000 kronor för fin bil.
Miltal mindre viktigt.
Bensin.
Skapligt lättmekad.
Inte för dyr att äga men kan tänka mig något högre reservdelspriser än normalt för en övrigt bra bil.
Rostskydd är inte jätteviktigt, en bil går att sköta.
Manuell eller Automat.
Vettigt hel/halvljus.
Effekt och lyx oviktigt.
Gillar på något sätt märken som har gott om delar till gamla bilar även fast jag ska ha en halvgammal.
iInte för krockfarlig.
Något mer?

Vill veta allt! Tack på förhand.
Senast redigerat av Navkapsel (30 april 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 oktober 2010
#2
Passar in på vilken Mercedes som helst, jag hade nog köpt en fin C-klass W202 i din situation;
Ex: http://www.blocket.se/goteborg/MERCEDES … 20&w=3

Smidig, stadig och vettig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 624 Inlägg
8 oktober 2010
#3
fyller på lite då jag själv kör 190 smile

fördelen är helt klart priset och att det finns jättemånga när det väl pajar något..

samt att dom håller gryyymt länge utan problem om man kör som folk..

Negativt är väll att rost är rätt vanligt.. sad


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
8 oktober 2010
#4
EmilHammarlund skrev:
190 eller varianten större. För/nackdelar med båda?

Köpte nyligen en 190e från 88 skit rolig vinterbil faktiskt fast kommer bli lite nervöst på vinter när man är tvungen att planera sina inbromsningar tongue

Fast tycker att de drar lite för mycket soppa jag vet inte om det bara är min eller om alla gör det sitter en 2,0liters på 118 hästar på den jag inhandlade


1 570 Inlägg
8 oktober 2010
#5
En spartansk W124 är mitt tips! Det är jäkligt skönt att ha en rejäl, i mina ögon snygg bil, som funkar och inte har massa tjaffs som kan strula och dyrt att laga. Typ 200, 200e, 220e eller 230e. Manuell låda är mest ekonomiskt. Min 200 hade jätteskön låda och koppling, den gick att köra mjukare än en automat. Den gick att köra billigt också.

Något åt det här hållet.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc … 11&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 11&w=3

De har inte fabriksfel på grundlacken som senare modeller hade så hittar du en rostfri eller med lite rost ta en helg att ta av framskärmarna och bättra på rostskyddet inifrån och även i dörr- och skärmkanter så kommer det hålla fint.

Köper du en som gått närmare 40k får du tyvärr räkna med att det kan börja rasa lite saker på den. Typ katalysatorn har i regel levt klart då. Avgassystemet kan behöva ses över. Dämpare och framförallt bussningar börjar bli trötta då. Låda och motor håller i regel bra men kan börja låta illa om de blivit dåligt skötta. Kedjan rekomenderas att man byter enligt nåt intervall men min gamla hade gått över 50k med samma kedja.
Senast redigerat av M103 (8 oktober 2010)

196 Inlägg
7 november 2010
#6
Instämmer, en W124 i fint skick är rätta melodin. Underbara bilar på många plan.

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

2 624 Inlägg
15 november 2010
#7
min 190 2,0 drar ~0,8 vid normal körning.. och gasar jag på vilket är rätt svårt att inte göra nu vintertid så 1,0 -> 1,1l milen ungefär. smile


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#8
martinn skrev:
min 190 2,0 drar ~0,8 vid normal körning.. och gasar jag på vilket är rätt svårt att inte göra nu vintertid så 1,0 -> 1,1l milen ungefär. smile

Låter bra! Jag kör mest landsvägskörning, ska ha den till pendling. (14 mil rätt dålig landsväg om dagen.)

Hur är dem att köra på vintern jämfört med Volvo 240? Någon som provat båda (och då menar jag med frisk originalfjädring mm)?
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 november 2010)

1 570 Inlägg
15 november 2010
#9
Urusel vinterbil jämfört med en 850 tex. smile Den enda andra rwd jag haft var en 960 med automat och den tog sig fram bättre. Jag tror de är lite för lätta i baken så man får taskigt fäste. En klassiker är att man lägger in lite stenplattor i skuffen. Stannar man i en hal backe på vintern så är det ofta man får ta sats eller ta en annan väg.
Senast redigerat av M103 (15 november 2010)

2 624 Inlägg
15 november 2010
#10
Jag har kört båda två men tycker att mercan känns stabilare då den är tung i rumpan.. man får igentligen inte sladd om man inte vill smile

sen komforten i en mercedes är helt klart bättre än i en volvo! big_smile
Senast redigerat av martinn (15 november 2010)


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#11
Okej, på vintern använder jag bil mer sparsamt då jag bara brukar få säsongsjobb inom mitt yrke så det är inget jag kommer vinterpendla i så ofta iaf. Var mest nyfiken om de var lättkontrollerade och skoj som 240 eller mer lätta bak som 740.
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 november 2010)

2 624 Inlägg
15 november 2010
#12
EmilHammarlund skrev:
Okej, på vintern använder jag bil mer sparsamt då jag bara brukar få säsongsjobb inom mitt yrke så det är inget jag kommer vinterpendla i så ofta iaf. Var mest nyfiken om de var lättkontrollerade och skoj som 240 eller mer lätta bak som 740.

okej smile ja det tycker jag.. du känner i tid när det släpper och då är det roligt att lassa på lite extra big_smile och du känner fortfarande att du har kontroll smile det känner man inte på många bilar!


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#13
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
Okej, på vintern använder jag bil mer sparsamt då jag bara brukar få säsongsjobb inom mitt yrke så det är inget jag kommer vinterpendla i så ofta iaf. Var mest nyfiken om de var lättkontrollerade och skoj som 240 eller mer lätta bak som 740.

okej smile ja det tycker jag.. du känner i tid när det släpper och då är det roligt att lassa på lite extra big_smile och du känner fortfarande att du har kontroll smile det känner man inte på många bilar!

Blir som sagt sugen, trevliga att titta på dessutom Stod och glodde på en idag...

2 624 Inlägg
15 november 2010
#14
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
Okej, på vintern använder jag bil mer sparsamt då jag bara brukar få säsongsjobb inom mitt yrke så det är inget jag kommer vinterpendla i så ofta iaf. Var mest nyfiken om de var lättkontrollerade och skoj som 240 eller mer lätta bak som 740.

okej smile ja det tycker jag.. du känner i tid när det släpper och då är det roligt att lassa på lite extra big_smile och du känner fortfarande att du har kontroll smile det känner man inte på många bilar!

Blir som sagt sugen, trevliga att titta på dessutom Stod och glodde på en idag...

sen mercor är billiga.. fick tag i min riktigt billigt men då har jag fixat en del saker på den smile

men runt 10k är inge konstigt och då är det en fullt fungerande bil! smile


5 111 Inlägg
15 november 2010
#15
Mer lättkontrollerad bil än min W123 har jag sällan kört, går att lägga upp väldigt brett samtidigt som att det nästan är så att det suger tag i bilen och rätar upp den bara man släpper gasen. Men då har ju den en äldre bakvagnskonstruktion, ärvd från W115 "kompakt", inte multilinken som W201 (190) och W124, den har jag inte lika mycket erfarenhet av vintertid...


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#16
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:

okej smile ja det tycker jag.. du känner i tid när det släpper och då är det roligt att lassa på lite extra big_smile och du känner fortfarande att du har kontroll smile det känner man inte på många bilar!

Blir som sagt sugen, trevliga att titta på dessutom Stod och glodde på en idag...

sen mercor är billiga.. fick tag i min riktigt billigt men då har jag fixat en del saker på den smile

men runt 10k är inge konstigt och då är det en fullt fungerande bil! smile

Ska försöka hitta en bra med så lite fix som möjligt. Och så ev på med andra fälgar, stereo mm men det kan man fixa med tiden.

4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#17
Volvo544special65 skrev:
Mer lättkontrollerad bil än min W123 har jag sällan kört, går att lägga upp väldigt brett samtidigt som att det nästan är så att det suger tag i bilen och rätar upp den bara man släpper gasen. Men då har ju den en äldre bakvagnskonstruktion, ärvd från W115 "kompakt", inte multilinken som W201 (190) och W124, den har jag inte lika mycket erfarenhet av vintertid...

W124, någon som vet förbrukning (blandad körning för att förenkla det hela) och annan information om dessa?

(Har sett 2 ovanliga fronter på 190 tror jag, någon som vet vad det är?) Exempel: http://www.blocket.se/sodermanland/Merc … 14&w=3
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 november 2010)

2 624 Inlägg
15 november 2010
#18
W124 är tyngre än W201 men det är iprincip lika motorer i 124 som i 201 så dom dricker iprincip lika!


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#19
martinn skrev:
W124 är tyngre än W201 men det är iprincip lika motorer i 124 som i 201 så dom dricker iprincip lika!

Mycket rymligare? Lättare att gå i/ur?
(Inget större betydelse men kul att veta.)

2 624 Inlägg
15 november 2010
#20
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
W124 är tyngre än W201 men det är iprincip lika motorer i 124 som i 201 så dom dricker iprincip lika!

Mycket rymligare? Lättare att gå i/ur?
(Inget större betydelse men kul att veta.)

nej mycket rymligare är dom inte men nog är dom lite rymligare. men jag tycker 124 är alldeles för klumpig!

nej dom är lika lätta båda två..

och det där med frontarna finns en annan modell på äldre 190. ser ut såhär:

https://www1.garaget.org/archive/116/115952/213595/213595-2019628.jpg

och sen har du så som det ser ut på min:

https://www1.garaget.org/archive/75/74230/215411/215411-2100470.jpg

en 85a och en 90a. 85an har AMG paket också!
Senast redigerat av martinn (15 november 2010)



Sök