3058
Sök

Golf VR6 -92 Hur mycket effekt ger luftfilter?

74 Inlägg
9 oktober 2010
#21
ja för det e jätte kul med öppet filter som är monterat i fronten när de regnar........


Sommarglidare
38 Inlägg
12 oktober 2010
#22
i min bok tjänar man ingenting på att byta filter, man tappar sköna slantar...
En modern maskin är ett under av ingejörskonst och jag kan köpa att öppet filter + omprogrammering av motorstyrningen+korrekt byggt anpassat avgas kan ge mer.
grundprincipen för en motors effekt är egentligen mängd luft in/mängd avgas ut vid optimal förbränning.
Ju mer man pumpar in, ju mer får man ut.

däremot luras man att tro att man har mer effekt och detta då det låter "argare".

Hastighet har aldrig dödat, det är det plötsliga stoppet

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#23
TernFis skrev:
men har för mig att på vr6 så ger det effekt ?tongue

Enkelt, montera bort luftfiltret och provkör en liten runda, montera sedan bort luftburken och provkör liten runda = svar på om det ger effekt för att sedan kunna köpa bättre flödande filter alternativt ersätta luftburken med något som flödar mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sommarglidare
38 Inlägg
12 oktober 2010
#24
torpis skrev:
TernFis skrev:
men har för mig att på vr6 så ger det effekt ?tongue

Enkelt, montera bort luftfiltret och provkör en liten runda, montera sedan bort luftburken och provkör liten runda = svar på om det ger effekt för att sedan kunna köpa bättre flödande filter alternativt ersätta luftburken med något som flödar mera.

det kan knappast ge nåt svar då man har så många olika intryck när man kör (+ ljudet ändras)
Enda sättet att kolla är att bänka bilen, sen väck med filtret och bänka igen wink
TIPS!
testa på nån träff med gratis bänkning (t.ex BugRun)
Senast redigerat av magoo (12 oktober 2010)

Hastighet har aldrig dödat, det är det plötsliga stoppet

236 Inlägg
12 oktober 2010
#25
Kör för guds skull inte utan luftfilter, även om det 99% av gångerna inte händer något så svider den där 1% oerhört. tongue

Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.


928 Inlägg
12 oktober 2010
#26
HenrikssonMedia skrev:
Kör för guds skull inte utan luftfilter, även om det 99% av gångerna inte händer något så svider den där 1% oerhört. tongue

Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.

Egentligen har du rätt, man bör inte rekomendera någon annan att köra utan filter.
Men jag vet många som har kört helt utan filter. Jag har också kört flera tusen mil med Weber 45:or utan filter. Jag har också kör MC med bara trattar. Helt utan probelm pga filter i alla fall.

Varm eller kall luft. Ja visst är det viktigt med kall luft, men någonting som är betydligt mycket viktigare är. Trycket på luften man suger in. I fronten. Mellan lyktorna har man högst tryck när man kör, och uppe på taket har bilen lägst tryck (Och under huven.) Så det är inte pga att luften är kall som man leder fram slangar till lyktorna för att suga in luft, utan för att man har högst lufttryck på bilen där.

Mats

236 Inlägg
12 oktober 2010
#27
mats757 skrev:
HenrikssonMedia skrev:
Kör för guds skull inte utan luftfilter, även om det 99% av gångerna inte händer något så svider den där 1% oerhört. tongue

Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.

Egentligen har du rätt, man bör inte rekomendera någon annan att köra utan filter.
Men jag vet många som har kört helt utan filter. Jag har också kört flera tusen mil med Weber 45:or utan filter. Jag har också kör MC med bara trattar. Helt utan probelm pga filter i alla fall.

Varm eller kall luft. Ja visst är det viktigt med kall luft, men någonting som är betydligt mycket viktigare är. Trycket på luften man suger in. I fronten. Mellan lyktorna har man högst tryck när man kör, och uppe på taket har bilen lägst tryck (Och under huven.) Så det är inte pga att luften är kall som man leder fram slangar till lyktorna för att suga in luft, utan för att man har högst lufttryck på bilen där.

Mats

Jo precis, har själv tuffat utan filter ett par 100 mil, dock inte med min nuvarande bil, men detta utan problem. Men som sagt är olyckan framme, låt säga en bil framför som kör i väggrenen och grus och dam virvlar upp så svär man nog sig förbannad att man inte lade den där 1000:- lappen på ett filter. Men som sagt, risken är inte så stor. Värre blir det på Turbobilar då turbon/na lätt tar stryk av små skit som sugs in.


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#28
HenrikssonMedia skrev:
Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.

tvärt om, sugmotorn behöver allt hjälp den han få medans turbomotorn hämtar den luft den behöver.  I synnerhet nyare bilar med elektronisk styrning av laddtrycket som själv korrigerar för önskad luftmassa.

Sen är det ju svårt att definiera hur den eventuella effektskillnaden skall mätas.

Exempel:  BMW 325 E36  Coupé som med BSR optiflow gör högre slutfart på 402m (mätt med G-tech upprepade gånger) än med original luftburk, men som i stadskörning är markant tröttare. (ryggraden som mätetyg där) Snabbare på landsvägen men trött i stan med värmen under huven. Har man då mer effekt eller inte?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
12 oktober 2010
#29
mats757 skrev:
Varm eller kall luft. Ja visst är det viktigt med kall luft, men någonting som är betydligt mycket viktigare är. Trycket på luften man suger in. I fronten. Mellan lyktorna har man högst tryck när man kör, och uppe på taket har bilen lägst tryck (Och under huven.) Så det är inte pga att luften är kall som man leder fram slangar till lyktorna för att suga in luft, utan för att man har högst lufttryck på bilen där.

Nu förstår jag hur du menar men det det är farligt att generalisera.
ALLA bilar har inte lägst tryck på taket och störst mellan lamporna utan det beror ju väldigt mycket på hur karossens former ser ut och hur den "skär" luften.
Ta en lastbil som exempel....luftintaget på taket.

Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.

Jag skulle säga helt tvärt om.
Andningen är än viktigare på en sugmotor för att nå hög effekt. På en turbobil har man ju luftpumpen att "fuska med".
Sedan behöver en motor med turbo inte mer luft bara för att den har turbo.
För att nå säg 200hästar krävs en viss mängd luft och en viss mängd bränsle där mängden luft är samma oavsett överladdning eller inte.

Tycker det finns några bra exempel på hur mycket ett högt flödande filter kan göra, senast i Bilsport för några nummer sedan.
MEN....det finns även några exempel på att det även kan bli tvärt om....finns det inte en artikel om det på GTI-klubbens hemsida?


Edit: skiver långsammare än torpis....

MVH Jonas
..............

236 Inlägg
12 oktober 2010
#30
Ok jag kanske formulerade mig fel i mitt uttalande. Det jag menade var att man märker större skillnad på en turbobil vid byte till bättre flödande filter, om man jämför med en sugmotor. Detta är förstås också ganska generaliserat. En större sugmotor kanske man märker en del vid byte till bättre filter medans en mindre turbomotor kanske man inte märker alls.

Sen rent teoretiskt så behöver ju en turbobil ofta mer luft vid given effekt jämfört med en sugis då turbobilarna i synnerhet har mycket lägre kompression än sugmotorn. Kan ju förstås ha fel, bara vad jag fått för mig.

Men visst har ni rätt, en sugmotor behöver all luft den kan få. Men har jag fel om jag påstår att mer luft passerar igenom ett filter på en, t.ex 2l turbomotor, än vad det gör på en 2l sugmotor?
Senast redigerat av HenrikssonMedia (12 oktober 2010)


928 Inlägg
12 oktober 2010
#31
jonTe skrev:
mats757 skrev:
Varm eller kall luft. Ja visst är det viktigt med kall luft, men någonting som är betydligt mycket viktigare är. Trycket på luften man suger in. I fronten. Mellan lyktorna har man högst tryck när man kör, och uppe på taket har bilen lägst tryck (Och under huven.) Så det är inte pga att luften är kall som man leder fram slangar till lyktorna för att suga in luft, utan för att man har högst lufttryck på bilen där.

Nu förstår jag hur du menar men det det är farligt att generalisera.
ALLA bilar har inte lägst tryck på taket och störst mellan lamporna utan det beror ju väldigt mycket på hur karossens former ser ut och hur den "skär" luften.
Ta en lastbil som exempel....luftintaget på taket.

Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.

Jag skulle säga helt tvärt om.
Andningen är än viktigare på en sugmotor för att nå hög effekt. På en turbobil har man ju luftpumpen att "fuska med".
Sedan behöver en motor med turbo inte mer luft bara för att den har turbo.
För att nå säg 200hästar krävs en viss mängd luft och en viss mängd bränsle där mängden luft är samma oavsett överladdning eller inte.

Tycker det finns några bra exempel på hur mycket ett högt flödande filter kan göra, senast i Bilsport för några nummer sedan.
MEN....det finns även några exempel på att det även kan bli tvärt om....finns det inte en artikel om det på GTI-klubbens hemsida?


Edit: skiver långsammare än torpis....

Anledningen till att luftintaget sitter på taket på en lastbil beror på att luften är renare några meter upp i luften. Det ger längre servicintervall. Samat att buller blir mindre störande där uppe. Vill man ha maximal effekt, så är det fronten som gäller. Som sagt, Turbon suger i sig ändå!
MEN... det finns zoner i fronten som är mer eller mindre lämpliga. Men generellt sett är trycket högre i fronten än än på sidorna/ovan eller under ett fordon.

På min gamla Scania buss, utan Turbo, sitter luftintaget i... Fronten!

Mats
Senast redigerat av mats757 (12 oktober 2010)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
12 oktober 2010
#32
Ford91 skrev:
ja för det e jätte kul med öppet filter som är monterat i fronten när de regnar........

Finns ju andra lösningar på det.........................................................

http://www.vparts.se/bilder/artiklar/zoom/090401_1.jpg

så drar du slang/röret te framkjolen.
på kompisens vr6 så har vi monterad röret men massa negerbajs ( shit ) i ena dimljushålen o ljudet e riktigt mycket mer smaskigare än me en " biltema " filter.

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#33
HenrikssonMedia skrev:
Men har jag fel om jag påstår att mer luft passerar igenom ett filter på en, t.ex 2l turbomotor, än vad det gör på en 2l sugmotor?

Ja det är fel om vi utgår ifrån att motorerna ger samma effekt.  BMW 320 jämfört mot en stackars Volvo 2.0t  tex.

Däremot en Toyota Avensis jämfört mot en Audi TTS så kommer Audin med samma 2 liter med "dubbla effekten" suga mera luft, men man använder å andra sidan större originalfilter så även här ger sportfilter marginell skillnad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

236 Inlägg
12 oktober 2010
#34
torpis skrev:
HenrikssonMedia skrev:
Men har jag fel om jag påstår att mer luft passerar igenom ett filter på en, t.ex 2l turbomotor, än vad det gör på en 2l sugmotor?

Ja det är fel om vi utgår ifrån att motorerna ger samma effekt.  BMW 320 jämfört mot en stackars Volvo 2.0t  tex.

Däremot en Toyota Avensis jämfört mot en Audi TTS så kommer Audin med samma 2 liter med "dubbla effekten" suga mera luft, men man använder å andra sidan större originalfilter så även här ger sportfilter marginell skillnad.

Så vad du säger är att en 2.0 liters bil med turbo och ett laddtryck på 0.7bar suger lika mycket luft som en 2.0l sugis om vi utgår från att dom har samma effekt? Har seriösa problem att tro på det uttalandet. Du får gärna utveckla hur du tänkt? Vi kan ju direkt utgå från att turbomotorn har lägre kompression än sugmotorn, du menar alltså att mängd luft har 0 inverkan och även kompressionen har 0 inverkan? Jag är lite fundersam på vart dom där 0.7baren kommer ifrån. Det är ju luft som trycker mot cylindrarna och därmed trycker in mer luft än vad motorns kulle göra utan turbon? Rätta mig om jag har fel, jag går enbart på logik och i dagens samhälle vet vi alla att logik ofta inte tar en så långt så jag kan ju vara helt ute och cykla smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#35
HenrikssonMedia skrev:
torpis skrev:
HenrikssonMedia skrev:
Men har jag fel om jag påstår att mer luft passerar igenom ett filter på en, t.ex 2l turbomotor, än vad det gör på en 2l sugmotor?

Ja det är fel om vi utgår ifrån att motorerna ger samma effekt.  BMW 320 jämfört mot en stackars Volvo 2.0t  tex.

Däremot en Toyota Avensis jämfört mot en Audi TTS så kommer Audin med samma 2 liter med "dubbla effekten" suga mera luft, men man använder å andra sidan större originalfilter så även här ger sportfilter marginell skillnad.

Så vad du säger är att en 2.0 liters bil med turbo och ett laddtryck på 0.7bar suger lika mycket luft som en 2.0l sugis om vi utgår från att dom har samma effekt? Har seriösa problem att tro på det uttalandet. Du får gärna utveckla hur du tänkt? Vi kan ju direkt utgå från att turbomotorn har lägre kompression än sugmotorn, du menar alltså att mängd luft har 0 inverkan och även kompressionen har 0 inverkan? Jag är lite fundersam på vart dom där 0.7baren kommer ifrån. Det är ju luft som trycker mot cylindrarna och därmed trycker in mer luft än vad motorns kulle göra utan turbon? Rätta mig om jag har fel, jag går enbart på logik och i dagens samhälle vet vi alla att logik ofta inte tar en så långt så jag kan ju vara helt ute och cykla smile

Det är ju inte samma motor, turbobilen använder kompressorn hos turbon för att fylla på luft medans sugmotorn drar i sig själv.  på turbomotorn kan man då välja att använda mindre ventiler, snällare kamaxlar eller mindre kanaler för att öka motorn effektivitet på lägre laster.  turbomotorn andas alltså sämmre och behöver lite hjälp för att nå samma effekt.  Man anpassar motorn för en lägre effekt och får på så vis bra bränsleförbrukning under låglast, men för att kunna göra en omkörning på vettigt sätt så snor man energi som annars går förlorad i avgaserna och låter den via turbon tvångsmata in mer luft

du har säkert hört talas om lambdavärde, att man måste förbränna rätt mängd bränsle i en viss mängd luft för att det skall fungera bra. vid ett visst vridmoment motsvarar det en viss mängd luft och det går inte att öka på luften utan att öka bränslet. mer luft/bränsle = mer pulver.

(det går förmodligen att förklara mer korrekt än så, men det är iaf en förenklad förklaring till hur det funkar)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

236 Inlägg
12 oktober 2010
#36
Ok ok ja det var helt klart en utförlig och logisk förklaring du gav! Du har förstås rätt med lambdan också, denna bör ju ej påverkas av vad för kompression man har i cylindrarna och därav känns din förklaring väldigt korrekt. Tänkte inte alls på det med lambdavärdet!

I rest my case smile


246 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#37
hmm tongue kortfattat så ger inte ett luftfilter effekt mer än typ snabbare gasrespons och om det är varm luft så kanske den t.o.m stryper effekt ? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#38
TernFis skrev:
hmm tongue kortfattat så ger inte ett luftfilter effekt mer än typ snabbare gasrespons och om det är varm luft så kanske den t.o.m stryper effekt ? smile

det är nog ganska nära sanningen ja, att man riskerar snarare att få en sänkt medeleffekt även om bilen i vissa lägen kan bli rappare. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
12 oktober 2010
#39
Så där grabbar nu e de bara 20 kvar i den här farten sen har vi skrivit en ny handbok om luftfilter (Y)

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

-.-
383 Inlägg
12 oktober 2010
#40
Eventuell effektförlust kan man bortse ifrån med den sköna sången en VR6 får med sportluftfilter big_smile

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas


Sök