mats757 skrev:
Varm eller kall luft. Ja visst är det viktigt med kall luft, men någonting som är betydligt mycket viktigare är. Trycket på luften man suger in. I fronten. Mellan lyktorna har man högst tryck när man kör, och uppe på taket har bilen lägst tryck (Och under huven.) Så det är inte pga att luften är kall som man leder fram slangar till lyktorna för att suga in luft, utan för att man har högst lufttryck på bilen där.
Nu förstår jag hur du menar men det det är farligt att generalisera.
ALLA bilar har inte lägst tryck på taket och störst mellan lamporna utan det beror ju väldigt mycket på hur karossens former ser ut och hur den "skär" luften.
Ta en lastbil som exempel....luftintaget på taket.
Som folk säger, luftfilter på en sugis ger inte mycket. Annat på en turbobil som måste andas mer, där kan man hämta hem nån häst eller två med ett bättre flödande filter.
Jag skulle säga helt tvärt om.
Andningen är än viktigare på en sugmotor för att nå hög effekt. På en turbobil har man ju luftpumpen att "fuska med".
Sedan behöver en motor med turbo inte mer luft bara för att den har turbo.
För att nå säg 200hästar krävs en viss mängd luft och en viss mängd bränsle där mängden luft är samma oavsett överladdning eller inte.
Tycker det finns några bra exempel på hur mycket ett högt flödande filter kan göra, senast i Bilsport för några nummer sedan.
MEN....det finns även några exempel på att det även kan bli tvärt om....finns det inte en artikel om det på GTI-klubbens hemsida?
Edit: skiver långsammare än torpis....