4356
Sök

Söker info om BMW 316 -90

91 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Hej jag går i funderingarna på att kanske skaffa mig en ny bil och undrar om man kan få lite info om dessa små bilar?
Är 188 lång så den största funderingen är om jag får plats i bilen! Hur pass vanligt är det att mätaren är tillbaka dragen i dom bilarna? Och vilka fel ska man söka efter när man är och kollar på dom! All matnyttig info onödig som bra är uppskattat!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 oktober 2010
Titta på in www.autopower.se och läs igenom begagnatguiden för E30, nog tror jag du får plats i bilen om du sitter fram i alla fall och mätarskruvning är inte speciellt vanligt på E30 utan den största "faran" med en 316i 1990 är M40-fyran som är Bmw´s svarta får bland motorer: Sliter ut kamrem och kamaxel i förtid.

6cyl. M20 är ingen direkt stryktålig motor men sköter du den och håller koll på vätskenivåerna håller den både länge och väl och är ett mycket roligare och bättre alternativ än M40 även om en 320i/325i är dyrare att äga.

Mest ekonomiskt vore om du köpte en 316i/318i av årsmodell 1988 eller äldre som hade den gamla M10-fyran, den motorn är både ekonomisk och snudd på odödlig. Dessutom har den kamkedja med till skillnad från nyare M40, som dock dricker ytterligare lite mindre. Men med topp-problemet på M40 är det ett enkelt val. smile

Obs, så jag inte skrämmer dig: Om du hittat just en 316-90 och motorn är ok samt priset är bra så är det ingen dum affär, motorn slits inte ut på en dag utan är ett problem på sikt och är ditt tilltänkta exemplar ok kan du få många mil ur bilen "trots" M40. Kom dock ihåg att du bör byta kamrem med 4000mils intervall på en sådan oavsett skicket på motorn!
Senast redigerat av Rquired (8 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

91 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Tackar för ditt svar.. ska söka efter en fräsh 88-, hade hittat en fräsh 316 -90 men säljaren värkade inte ha alla hemma i skallen eller bara saknar vanligt hyfs/stavning.. så han får behålla sin BMW! Har du några tips på "vanliga" fel på -88?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 oktober 2010
m8te skrev:
Tackar för ditt svar.. ska söka efter en fräsh 88-, hade hittat en fräsh 316 -90 men säljaren värkade inte ha alla hemma i skallen eller bara saknar vanligt hyfs/stavning.. så han får behålla sin BMW! Har du några tips på "vanliga" fel på -88?

Nja, det känns som om "Begagnatguiden" sammanfattar allt bra så slipper man upprepa sig. smile

91 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Kollar igenom den i skrivande stund.. tack för hjälpen big_smile Nu Blir det ut och söka mig en BMW!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 oktober 2010
m8te skrev:
Kollar igenom den i skrivande stund.. tack för hjälpen big_smile Nu Blir det ut och söka mig en BMW!

Lycka till!

91 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Kan någon förklara vad "K" står för i "230IK"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 oktober 2010
m8te skrev:
Kan någon förklara vad "K" står för i "230IK"

Du menar 320iK eller 325iK?, katalysator står det för. smile

91 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
ahh okey big_smile

Sök