3495
Sök

Temperaturproblem peugeot 306 1,6 97:a

112 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#1
hej! har problem med motortempen samt att jag inte får någon varm luft in i bilen. när man kör på motorvägen och på högre varvtal så ligger motortempen på ca.100grader, men när man saktar in o kör långsammare eller står still så sjunker den till 90 grader och ibland har den varit nere på 80 grader.

har haft bilen på verkstad där dom bytte glykol och luftade kylsystemet men ingen skillnad.
har köpt ny termostat men har inte satt dit det än.. vad kan det vara för fel? får ju ingen värme in i bilen heller,bara ljummet...

mvh pasi

74 Inlägg
9 oktober 2010
#2
att du inte får värme in kan ju vara att "elementet" inne i kupen är igensatt så att där inte kommer in så mycket vatten från motorn. pröva att rensa den.


112 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#3
hej! jag har spolat ur hela kylsystemet, bytt termostat, spolat rent värmepaketet, bra flöde igenom där, fortfarande samma problem, får inte riktigt varmt in i bilen, bara ljummet, någon annan som har samma problem? funderar på o sätta in cirkulationspump så man får upp flödet i värmepaketet så fläkten inte kyler ner den på samma sätt.. har hört att franska bilar har dålig värme...

236 Inlägg
9 oktober 2010
#4
Är det klimatanläggning på dessa?

Att den går upp till 100grader låter ju inte alls bra, jag skulle nog inte köra bilen vid den temperaturen. I och med att den verkar ha kokat (100 grader) så finns det risk att topplockspackningen har spruckit. Detta gör att det kommer in luft den vägen in i värmepaketet och därav den ljumna temperaturen. Har du möjlighet, ta ett CO test på vattnet för att kolla om det läker avgaser den vägen. Vattnet borde då bli ganska brunt också så det går eventuellt att se med blotta ögat.

Drar bilen nå vatten?
Hör du något bubblande ljud bakom instrumentpanelen?


112 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#5
hej!den drar inget vatten.det att tempen går upp till 100grader spelar ingen roll då rödmarkeringen börjar först vid 120 grader på dessa modeller.har ingen ac. jag hör bubblande ljud från värmepaketet, stopp i den iaf då? mvh pasi

236 Inlägg
10 oktober 2010
#6
Det bubblande ljudet tyder på att det är luft i systemet. Antingen så är den dåligt luftad vilket det dock inte brukar vara då systemet skall avlufta sig själv. Eller så är det toplockspackningen som har gått och det därigenom kommer ut komprision i systemet därav det bubblande ljudet. Prova varva på tomgång och lyssna om det bubblar mer. isf är det med största sannolikhet packningen!


112 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#7
d e inte topplockspackningen, svårt att tro eftersom den inte drar nån kylvätska o inte ryker heller,är topplockspackningen paj så ryker d vitt då den bränner glykol. jag har dålig cirkulation i värmesystemet, stänger jag av fläkten o sen drar igång den efter nån minut så kommer d het luft men d svalnar rätt fort sen= dålig cirkulation då fläkten kyler värmepaketet då. ska beställa vattenpump o byta den till o börja med, sen får man se om d hjälper, annars så får jag byta hela värmepaketet då...

112 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#8
har nu bytt vattenpump men den gamla va ju hel den me..va tvungen att byta ändå då den gamla gick sönder när jag tog loss den. nu har jag beställt en ny värmepaket och kamrem oxå..

135 Inlägg
11 oktober 2010
#9
Du kan ju få ut kompressionen i vattnet utan att du får in vatten i motorn med.. Så gör ett komptest på alla cylindrar och kolla innan du slänger ut pengar på saker du kanske inte behöver. Det låter dock som topplockspackningen då de bubblar..
Så kolla kompen,.

112 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#10
jag tror absolut inte på topplockspackningen. har beställt o fått hem nytt värmepaket.

236 Inlägg
14 oktober 2010
#11
Hehe leva i förnekelse kan bli dyrt ;D närå hoppas på att det är något enklare!


Forummoderator
18 003 Inlägg
14 oktober 2010
#12
Håller med andra ovan: Toppackningen. Att den går varm vid belastning tyder ju på det. Det är som jag ser det, 2 skilda fel med gemensam nämnare: packningen...

Många Franska bilar har en grym värme! Du borde ju ha excellent kupévärme om bilen närmar sig kokpunkten!

Men! Kanske sitter det nån elektrisk pump nånstans som gett upp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

112 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#13
d e stopp i värmepaketet=ingen cirkulation på glykolen genom värmepaketet. har jag kupefläkten avstäng i nån minut o värmen på max, sen slår jag på kupefläkten igen så kommer d stekhett värme en stund o sen svalnar d av igen då fläkten kyler på värmepaketet= dålig cirkulation genom värmepaketet.

men jag ska fixa me bilen imorn o byta värmepaket.. plus att d e kalk i vattnet i kylsystemet, d betyder på stopp i värmepaketet.

236 Inlägg
15 oktober 2010
#14
Ja symptomen lutar helt klart åt det hållet, hoppas det är lösningen smile Dock är jag lite fundersam över varför det bubblar i värmepaketet när bilen är påslagen. Kan för visso vara skit som bildar någon form av "bubbeleffekt". Kalk i vattnet förstår jag inte varför det skulle tyda på stopp i värmepaketet? Kalk finns det ju i princip allt vårt kranvatten. Tycker du ska ta ett CO prov på kylarvattnet om du har den möjligheten för att HELT bortse från packningen innan du börjar köpa nya värmepaket och annat.

Edit: Såg nu att du redan köpt värmepaket, då är det förstås lika bra att byta. Frågan är ju sen hur det kommit in en massa skit i värmepaketet smile
Senast redigerat av HenrikssonMedia (15 oktober 2010)


112 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#15
hej! har plockat loss värmepaketet idag o satt dit det nya. d va stopp i den gamla, hade flöde genom den men med reducerad effekt, dvs det har fungerat som en flaskhals för kylsystemet. jämförde flödet på gamla o nya värmepaketet med vattenslang, klar skillnad utan tvekan. nu ska jag bara sätta tillbaks alla detaljer, instrumentbrädan sitter på plats redan...återkommer med slutgiltigt resultat sen..big_smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
17 oktober 2010
#16
peugeotpasi skrev:
hej! har plockat loss värmepaketet idag o satt dit det nya. d va stopp i den gamla, hade flöde genom den men med reducerad effekt, dvs det har fungerat som en flaskhals för kylsystemet. jämförde flödet på gamla o nya värmepaketet med vattenslang, klar skillnad utan tvekan. nu ska jag bara sätta tillbaks alla detaljer, instrumentbrädan sitter på plats redan...återkommer med slutgiltigt resultat sen..big_smile

Hoppas verkligen problemet är ur världen nu! Bra! Enklare att byta element än topp... Man lär sig nåt nytt varje dag! Väntar med spänning på hur det gick! Lite skeptisk fortfarande dock...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

236 Inlägg
18 oktober 2010
#17
Ja men de va ju skönt, hoppas detta var orsaken till allt strul! Nu kvarstår bara frågan hur elementet lyckats bli igensatt. Råttbo i kylsystemet? wink


112 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#18
hejsan alla som följt denna tråd:D nu fungerar värmen i peugeoten o d e som bastu minst sagt, d va fel på värmepaketet så nu e den gamla utbytt mot en sprillans ny o nu funkar d klockrent:) d va stopp i d gamla värmepaketet, dvs ej tillräckligt bra flöde igenom, sen undrar jag me hur d kan ha blivit stopp i den... men nu e problemet löst iaf:)

112 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#19
hej alla:) nu har jag kört me bilen o återställt allt invändigt oxå. fungerar klockrent nu o motortempen håller sig stadigt på 90 grader nu big_smile o nu kan man basta i bilen om man känner för d heheh

3 Inlägg
28 november 2010
#20
Lyfte lite... Min mormors 306 har samma felsymptom. Bilen går upp lite väl högt i temp, kring 100 grader eller precis över, och inne i kupén kommer ingen värme.

Hur besvärligt är det att byta värmepaketet, måste man riva ner hela instrumentbrädan?



Sök