3053
Sök

Fråga om batteri och generator och kondensatorer till billjud

61 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#1
hej jag tar upp en ny tråd om detta ämne då jag börjar få ont i huvudet av att läsa igenom alla de andra trådarna om batteri, dubbla batteri och kondesatorer.

vill först säga att jag kommer mest lyssna på bilstereon när jag är ute och kör. ljud: en digital designs 0510 bas och två dls ca23 slutsteg (ett steg till framsystemet)

först undrar jag: som jag har fattat det så driver generatorn strömmen till bilen/förstärkare när bilen är igång. gör i så fall extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator någon skillnad när man har motorn igång.

2: när man stannar till vid ett rödljus, kommer då generator/batteriet klara att hålla ström till förstärkarna. kommer då en extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator hjälpa till i detta lägget då JAG GISSAR PÅ att generatorn laddar mindre.


21 761 Inlägg
8 oktober 2010
#2
kribbe skrev:
först undrar jag: som jag har fattat det så driver generatorn strömmen till bilen/förstärkare när bilen är igång. gör i så fall extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator någon skillnad när man har motorn igång.

Om generatorn inte hinner reglera laddströmmen tillräckligt snabbt så sjunker laddspänningen. När laddspänningen sjunker ner en bit under 13 V så blir det batteriet som får hjälpa till med strömmen, då gör det också skillnad ifall man tex har dåligt ordinarie batteri eller extra batteri.

Sitter det ett dåligt batteri så hjälper det inte till speciellt mycket när generatorspänningen sjunker under 13 V, men ett bra batteri eller extra batteri kommer att orka hålla stabilare spänning när generatorn sviktar. smile

Huvudsyftet med kondensatorn är att "fylla i" små spänningsdippar, tex när generatorn inte orkar hålla rätt spänning. Det råder delade meningar om kondensatorns vara eller icke vara, en del vill ha en sån och en del vill ha extra batteri istället. Jag förespråkar extra batteri framför konding.

kribbe skrev:
när man stannar till vid ett rödljus, kommer då generator/batteriet klara att hålla ström till förstärkarna. kommer då en extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator hjälpa till i detta lägget då JAG GISSAR PÅ att generatorn laddar mindre.

Vid tomgångsvarv brukar generatorn ladda mindre, i ditt fall kommer troligen generatorns laddspänning att sjunka så att batteriet får hjälpa till (beror förstås på generatorns storlek). Kraftigare batteri eller extra batteri kommer att stabilisera spänningen bättre jämfört med endast ordinarie batteri. smile

Fast om ditt ordinarie batteri+generator+kablage är i bra skick så bör inte extra batteri behövas till din anläggning, det kan räcka med att ordinarie batteriet är hyfsat kraftigt.
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2010)

61 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#3
tackar för ett bra svar.

för att överdriva lite: om man nu sätter in yttligare 2 st DLS ca23 till (4 sammanlagt) för att driva te.x yttligare en bas och backhögtalarsystemet. 
vad behöver man då komplettera med????- Extra batteri / starkare batteri(riktigt billjudsbatteri) / eller dubbla batteri
Senast redigerat av kribbe (8 oktober 2010)


1 785 Inlägg
8 oktober 2010
#4
kribbe skrev:
hej jag tar upp en ny tråd om detta ämne då jag börjar få ont i huvudet av att läsa igenom alla de andra trådarna om batteri, dubbla batteri och kondesatorer.

vill först säga att jag kommer mest lyssna på bilstereon när jag är ute och kör. ljud: en digital designs 0510 bas och två dls ca23 slutsteg (ett steg till framsystemet)

först undrar jag: som jag har fattat det så driver generatorn strömmen till bilen/förstärkare när bilen är igång. gör i så fall extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator någon skillnad när man har motorn igång.

2: när man stannar till vid ett rödljus, kommer då generator/batteriet klara att hålla ström till förstärkarna. kommer då en extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator hjälpa till i detta lägget då JAG GISSAR PÅ att generatorn laddar mindre.

Tänk dig batteriet som en vattenreservoar. När du startar bilen drar startmotorn över 1000Ampere de första tiondelssekunderna för att sedan dra ca 500Ampere under de 1-2 sekunderna det tar att starta motorn. Under den korta tiden hinner du dra ur en stor mängd laddning ur batteriet.

Nu är motorn igång och generatorn fyller på (vattenreservoaren) igen. Men det tar en tid innan batteriet fått tillbaka vad det förlorat.

Så länge som uttaget från generatorn är lägre än vad den kan leverera kommer batteriet att få tillräcklig laddning. Om laddningen inte skulle räcka till så sjunker laddspänningen under de 14.2Volt du bör ha över generator och batteri. Vid t ex 13.8Volt blir batteriet bara underhålls laddat och detta räcker inte för att ladda tillbaka det som batteriet förlorar vid start. Startmotorn är väldigt elak mot batteriet eftersom strömuttaget är enormt i start ögonblicket.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök