2661
Sök

Volvo 242-75 B21ET turbo tryck kommer och går

20 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Har stött på ett problem med min bil, laddtrycket försvinner ibland och den börjar vina och låta konstigt. sedan kommer det tillbaka och låter precis som om ingenting hänt. har kontrollerat glapp och att turbon snurrar lätt utan att gå emot. igårkväll var jag på race och släppte upp kopplingen och tyrcket försvann vid start, för att sedan komma tillbaka vid ett rödljuse. någon som har en tanke vad det kan vara?

Mvh/ Hasse

33 Inlägg
9 oktober 2010
kolla slangar ?:S

"Allt går om man vill ;P "

20 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
tänkte kolla den vid kopmressordelen idag. dom andra har jag gått över, dessutom är dom inte så gamla. tycker det är konstigt egentligen borde den ju inte ladda alls då tycker jag.

236 Inlägg
9 oktober 2010
Ett vinande ljud tyder ju ofta på att den trycker ur sig luft någonstans eller att turbon har gett med sig, då borde du dock ha detta ljud konstant under laddtryck och inte bara ibland.

Har du möjlighet att provtrycka trycksidan så gör det, finns enkla medel om du inte vill lämna in den på verkstad. Jag pluggade luftfilter slangen med en petflaska, eller två petflasker i mitt fall då bilen har två luftfilter. Sedan tog jag av slangen för styrningen till dumpventilen och satte en luftpistol i slangen. Skjut sedan försiktigt in luft och lyssna om du höra något pysa. Rekommenderar starkt att du har någon form av tryckmätare så du vet hur mycket lufttryck du skjuter in.
Ofta är det någon slangklämma som är gammal och "tappat greppet" eller någon vakumslang som spruckit.

Sök