SexyPie skrev:
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:
Oj vilket smart svar vi fick av en som tydligen är så övertygad om mdf:O kanske kan utveckla?
För det första så använder alla precis vad man vill till lådbyggen. Smaken är som baken!.....
Spån har en mycket lägre egenresonans än MDF så egentligen borde det lämpa sig bättre till just bas byggen om jag inte har fel? bygger själv enbart i spån, för mig personligen ahr det många fördelar helt enkelt. men säger inte att MDF e kasst utan det lämpar sig super bra till annat jag gör.
Som tidigare sagts så har MDF en egenresonans på 400hz. Din bas bör aldrig vara över 100hz o snoka så det är absolut inga problem med missljud pga egenresonans.
Den lägre egen resonansen passar ju just baslådor bättre, ingen baslåda borde spela över 100hz iaf inte i min bil, helt rätt. Men man vill stämma av baslådan till bilen så man utnyttjar bilens egenresonans till att få högre SPL. Samma princip med lådan, egenresonansen ska ju vara så lik lådans avstämning som möljigt, vilket 400hz (MDF) inte är. säger inte att det låter dåligt om man använder MDF utan bara att om man ska vara redigt petig så är det inte det bästa, enligt mig då:)
Lika dant när man ljuddämpar med bitumen/asfalt mattor, man ändrar bara egenresonansen av plåten och därmed blir det ett annat ljud när plåten vibrerar.
Nejnej, Man vill INTE att basen ska kunna nå materialets egenresonans då lådan börjar flexa och låta illa då. Precis samma med dämpningen av bilen ja, man ändrar plåtytornas egenfrekvens så att basen inte kan sätta dom i självsvängning.
Annars hade jag gärna velat se din låda med 18hz avstämning för att stämma med spånets egenfrekvens.
Senast redigerat av M_icke_ (14 oktober 2010)
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"