4099
Sök

bas låda...Mdf eller spånskiva (ja jag vet att frågan finns sen innan)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 oktober 2010
#21
Säger som Punti.
Går fortare och man slipper det fin-fina dammet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

smurf
57 Inlägg
13 oktober 2010
#22
Punti skrev:
MHellman skrev:
spån till baslåda borde vara olagligt, mdf är underbart att jobba med, dock pengen dyrare!

spånskiva är inget annat än underbart att jobba med när det gäller vanliga baslådor!

om spån är underbart då är mdf mer än underbart!


6 851 Inlägg
13 oktober 2010
#23
MHellman skrev:
spån till baslåda borde vara olagligt, mdf är underbart att jobba med, dock pengen dyrare!

Varför?


smurf
57 Inlägg
13 oktober 2010
#24
TT-Avant skrev:
MHellman skrev:
spån till baslåda borde vara olagligt, mdf är underbart att jobba med, dock pengen dyrare!

Varför?

därför?


91 Inlägg
13 oktober 2010
#25
MDF Är helt klart att välja om man ska snickra efter utsende/glädje.. har man dom rätta verktygen så är dammet inget problem! Mdf är mkt slipvänlig så det är lätt att snygga till ojämnheter/skador.. snickarspackel fäster bra i MDF, sätt en liten siliconsträng i skarvarna//terminalerna på lådan så kommer det att sluta Helt tätt! Mdf spricker bara när man skruvar det med fel sots skruv, fins skruvar som har "Pil formade" spetsar som förborrar medans man skruvar! Dessutom är MDF mkt hårdare än plyfan så om den av misstag får en smäll eller åker i golvet är chansen liten att lådan går sönder medans Plyfan är ganska garanterat rökt i skavarna om man inte använder sig av tjocklekar upp imot 26-32 MM! Därför tycker jag MDF är bättre än plyfa!

6 851 Inlägg
13 oktober 2010
#26
MHellman skrev:
TT-Avant skrev:
MHellman skrev:
spån till baslåda borde vara olagligt, mdf är underbart att jobba med, dock pengen dyrare!

Varför?

därför?

mycke intressant svar om man vill veta vaför MDF är så mycke bättre än spån.


215 Inlägg
13 oktober 2010
#27
TT-Avant skrev:
MHellman skrev:
TT-Avant skrev:
Varför?

därför?

mycke intressant svar om man vill veta vaför MDF är så mycke bättre än spån.

blev helt övertygad av att aldrig mer bygga baslåda i spånskiva...
Senast redigerat av Punti (13 oktober 2010)


4 074 Inlägg
13 oktober 2010
#28
ExtraKim skrev:
Ett exempel: http://i709.photobucket.com/albums/ww99 … CF2346.jpg
Hade även en del i mina fd kökshögtalare.

Runda å fina höööl......big_smile
sticksåg?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 oktober 2010
#29
Ja det är gjort med sticksåg, anledningen till att de är lite ovala är att det är den första baffeln av tre. Ville ha större hål i den för bättre luftflöde, men i.o.m att väggarna kom så nära så blev hålen inte så snygga (runda).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 074 Inlägg
13 oktober 2010
#30
ExtraKim skrev:
Ja det är gjort med sticksåg, anledningen till att de är lite ovala är att det är den första baffeln av tre. Ville ha större hål i den för bättre luftflöde, men i.o.m att väggarna kom så nära så blev hålen inte så snygga (runda).

aha...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

104 Inlägg
13 oktober 2010
#31
MHellman skrev:
TT-Avant skrev:
MHellman skrev:
spån till baslåda borde vara olagligt, mdf är underbart att jobba med, dock pengen dyrare!

Varför?

därför?

Oj vilket smart svar vi fick av en som tydligen är så övertygad om mdf:O kanske kan utveckla?

För det första så använder alla precis vad man vill till lådbyggen. Smaken är som baken!.....
Spån har en mycket lägre egenresonans än MDF så egentligen borde det lämpa sig bättre till just bas byggen om jag inte har fel? bygger själv enbart i spån, för mig personligen ahr det många fördelar helt enkelt. men säger inte att MDF e kasst utan det lämpar sig super bra till annat jag gör.


3 466 Inlägg
13 oktober 2010
#32
SexyPie skrev:
MHellman skrev:
TT-Avant skrev:

Varför?

därför?

Oj vilket smart svar vi fick av en som tydligen är så övertygad om mdf:O kanske kan utveckla?

För det första så använder alla precis vad man vill till lådbyggen. Smaken är som baken!.....
Spån har en mycket lägre egenresonans än MDF så egentligen borde det lämpa sig bättre till just bas byggen om jag inte har fel? bygger själv enbart i spån, för mig personligen ahr det många fördelar helt enkelt. men säger inte att MDF e kasst utan det lämpar sig super bra till annat jag gör.

Som tidigare sagts så har MDF en egenresonans på 400hz. Din bas bör aldrig vara över 100hz o snoka så det är absolut inga problem med missljud pga egenresonans.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

104 Inlägg
14 oktober 2010
#33
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:
MHellman skrev:

därför?

Oj vilket smart svar vi fick av en som tydligen är så övertygad om mdf:O kanske kan utveckla?

För det första så använder alla precis vad man vill till lådbyggen. Smaken är som baken!.....
Spån har en mycket lägre egenresonans än MDF så egentligen borde det lämpa sig bättre till just bas byggen om jag inte har fel? bygger själv enbart i spån, för mig personligen ahr det många fördelar helt enkelt. men säger inte att MDF e kasst utan det lämpar sig super bra till annat jag gör.

Som tidigare sagts så har MDF en egenresonans på 400hz. Din bas bör aldrig vara över 100hz o snoka så det är absolut inga problem med missljud pga egenresonans.

Den lägre egen resonansen passar ju just baslådor bättre, ingen baslåda borde spela över 100hz iaf inte i min bil, helt rätt. Men man vill stämma av baslådan till bilen så man utnyttjar bilens egenresonans till att få högre SPL. Samma princip med lådan, egenresonansen ska ju vara så lik lådans avstämning som möljigt, vilket 400hz (MDF) inte är. säger inte att det låter dåligt om man använder MDF utan bara att om man ska vara redigt petig så är det inte det bästa, enligt mig då:)

Lika dant när man ljuddämpar med bitumen/asfalt mattor, man ändrar bara egenresonansen av plåten och därmed blir det ett annat ljud när plåten vibrerar.


3 466 Inlägg
14 oktober 2010
#34
SexyPie skrev:
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:
Oj vilket smart svar vi fick av en som tydligen är så övertygad om mdf:O kanske kan utveckla?

För det första så använder alla precis vad man vill till lådbyggen. Smaken är som baken!.....
Spån har en mycket lägre egenresonans än MDF så egentligen borde det lämpa sig bättre till just bas byggen om jag inte har fel? bygger själv enbart i spån, för mig personligen ahr det många fördelar helt enkelt. men säger inte att MDF e kasst utan det lämpar sig super bra till annat jag gör.

Som tidigare sagts så har MDF en egenresonans på 400hz. Din bas bör aldrig vara över 100hz o snoka så det är absolut inga problem med missljud pga egenresonans.

Den lägre egen resonansen passar ju just baslådor bättre, ingen baslåda borde spela över 100hz iaf inte i min bil, helt rätt. Men man vill stämma av baslådan till bilen så man utnyttjar bilens egenresonans till att få högre SPL. Samma princip med lådan, egenresonansen ska ju vara så lik lådans avstämning som möljigt, vilket 400hz (MDF) inte är. säger inte att det låter dåligt om man använder MDF utan bara att om man ska vara redigt petig så är det inte det bästa, enligt mig då:)

Lika dant när man ljuddämpar med bitumen/asfalt mattor, man ändrar bara egenresonansen av plåten och därmed blir det ett annat ljud när plåten vibrerar.

Nejnej, Man vill INTE att basen ska kunna nå materialets egenresonans då lådan börjar flexa och låta illa då. Precis samma med dämpningen av bilen ja, man ändrar plåtytornas egenfrekvens så att basen inte kan sätta dom i självsvängning.

Annars hade jag gärna velat se din låda med 18hz avstämning för att stämma med spånets egenfrekvens.
Senast redigerat av M_icke_ (14 oktober 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

104 Inlägg
14 oktober 2010
#35
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:
M_icke_ skrev:

Som tidigare sagts så har MDF en egenresonans på 400hz. Din bas bör aldrig vara över 100hz o snoka så det är absolut inga problem med missljud pga egenresonans.

Den lägre egen resonansen passar ju just baslådor bättre, ingen baslåda borde spela över 100hz iaf inte i min bil, helt rätt. Men man vill stämma av baslådan till bilen så man utnyttjar bilens egenresonans till att få högre SPL. Samma princip med lådan, egenresonansen ska ju vara så lik lådans avstämning som möljigt, vilket 400hz (MDF) inte är. säger inte att det låter dåligt om man använder MDF utan bara att om man ska vara redigt petig så är det inte det bästa, enligt mig då:)

Lika dant när man ljuddämpar med bitumen/asfalt mattor, man ändrar bara egenresonansen av plåten och därmed blir det ett annat ljud när plåten vibrerar.

Nejnej, Man vill INTE att basen ska kunna nå materialets egenresonans då lådan börjar flexa och låta illa då. Precis samma med dämpningen av bilen ja, man ändrar plåtytornas egenfrekvens så att basen inte kan sätta dom i självsvängning.

Annars hade jag gärna velat se din låda med 18hz avstämning för att stämma med spånets egenfrekvens.

Man brukar inte kunna hindra plåten från att "flexa" utan ändrar bara på ljudet dom gör när dom nu "flexar"smile nja basen producerar ju ett övertryck i bilen vilket får svaga plåtytor att svänga med basen. Antar att du vet vad "sp" i "spl" står för;)  Har alltid fått för mig att man vill stämma av lådan så den passar bilens karaktär, vissa toner förstärks med hjälp av bilens egenresonans och därmed blir dom högre och man får med spl.

Vore dumt att stämma av sin låda till 18hz om man inte ÄLSKAR låga toner och att flytta mycket luft, menar att man är ju långt mycket närmre med sin avstämning till 18hz än till 400hz.


3 466 Inlägg
14 oktober 2010
#36
SexyPie skrev:
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:

Den lägre egen resonansen passar ju just baslådor bättre, ingen baslåda borde spela över 100hz iaf inte i min bil, helt rätt. Men man vill stämma av baslådan till bilen så man utnyttjar bilens egenresonans till att få högre SPL. Samma princip med lådan, egenresonansen ska ju vara så lik lådans avstämning som möljigt, vilket 400hz (MDF) inte är. säger inte att det låter dåligt om man använder MDF utan bara att om man ska vara redigt petig så är det inte det bästa, enligt mig då:)

Lika dant när man ljuddämpar med bitumen/asfalt mattor, man ändrar bara egenresonansen av plåten och därmed blir det ett annat ljud när plåten vibrerar.

Nejnej, Man vill INTE att basen ska kunna nå materialets egenresonans då lådan börjar flexa och låta illa då. Precis samma med dämpningen av bilen ja, man ändrar plåtytornas egenfrekvens så att basen inte kan sätta dom i självsvängning.

Annars hade jag gärna velat se din låda med 18hz avstämning för att stämma med spånets egenfrekvens.

Man brukar inte kunna hindra plåten från att "flexa" utan ändrar bara på ljudet dom gör när dom nu "flexar"smile nja basen producerar ju ett övertryck i bilen vilket får svaga plåtytor att svänga med basen. Antar att du vet vad "sp" i "spl" står för;)  Har alltid fått för mig att man vill stämma av lådan så den passar bilens karaktär, vissa toner förstärks med hjälp av bilens egenresonans och därmed blir dom högre och man får med spl.

Vore dumt att stämma av sin låda till 18hz om man inte ÄLSKAR låga toner och att flytta mycket luft, menar att man är ju långt mycket närmre med sin avstämning till 18hz än till 400hz.

Nope tror inte du har fatta det där med dämpning av plåtytorna.
Man ska försöka få plåten till att rör sig så lite som möjligt. Allt plåtflex är tryck som försvinner ur bilen.
Du har kanske tom lagt märke till att vissa svetsar på plåtar, stag och fyrkantrör i bilarna för att få dom att inte flexa alls?

Japp SPL står för SoundPressureLevel..

Japp lådan ska stämmas av till din bil och musiksmak, drf jag tycker att det är lusitigt att du vill stämma av den så nära materialets egenfrekvens som möjligt..

Lådan ska vara så stum som möjligt o därför kan man använda antingen Spån som har för låg egenfrekvens eller MDF som har för hög egenfrekvens enbart för att dom INTE SKA NÅ EGENFREKVENSEN!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

104 Inlägg
14 oktober 2010
#37
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:
M_icke_ skrev:
Nejnej, Man vill INTE att basen ska kunna nå materialets egenresonans då lådan börjar flexa och låta illa då. Precis samma med dämpningen av bilen ja, man ändrar plåtytornas egenfrekvens så att basen inte kan sätta dom i självsvängning.

Annars hade jag gärna velat se din låda med 18hz avstämning för att stämma med spånets egenfrekvens.

Man brukar inte kunna hindra plåten från att "flexa" utan ändrar bara på ljudet dom gör när dom nu "flexar"smile nja basen producerar ju ett övertryck i bilen vilket får svaga plåtytor att svänga med basen. Antar att du vet vad "sp" i "spl" står för;)  Har alltid fått för mig att man vill stämma av lådan så den passar bilens karaktär, vissa toner förstärks med hjälp av bilens egenresonans och därmed blir dom högre och man får med spl.

Vore dumt att stämma av sin låda till 18hz om man inte ÄLSKAR låga toner och att flytta mycket luft, menar att man är ju långt mycket närmre med sin avstämning till 18hz än till 400hz.

Nope tror inte du har fatta det där med dämpning av plåtytorna.
Man ska försöka få plåten till att rör sig så lite som möjligt. Allt plåtflex är tryck som försvinner ur bilen.
Du har kanske tom lagt märke till att vissa svetsar på plåtar, stag och fyrkantrör i bilarna för att få dom att inte flexa alls?

Japp SPL står för SoundPressureLevel..

Japp lådan ska stämmas av till din bil och musiksmak, drf jag tycker att det är lusitigt att du vill stämma av den så nära materialets egenfrekvens som möjligt..

Lådan ska vara så stum som möjligt o därför kan man använda antingen Spån som har för låg egenfrekvens eller MDF som har för hög egenfrekvens enbart för att dom INTE SKA NÅ EGENFREKVENSEN!

Visst man hindar plåten från att flexa till en viss del om man använder sig av bitumen/asfalt men ska man få det stumt gäller ju någon form av skivmaterial som limmas på plåten. Du har rätt man vill inte ha flex, men trycker försvinner inte ut det vore konstigt, bilen expanderar sig bara när basen slår, bilen får mer inre volym och ju mer volym basen måste "trycksätta" ju mindre tryck.

(Y)

Ja precis? nej jag vill inte stämma av min låda till 18 hz, utan det jag säger är att det är bättre att ha en låda som är avstämd närmre materialets egenresonans än att inte ha det, vilket är fallet om man använder MDF. Bygger jag en låda tänker jag inte alls på materialets egenresonans utan på bilen och musiksmaken.

Allt beror på installationen, självklart kommer det låta skit om du bygger en låda av 12mm spån jämfört med 25mm MDF.
Men varför inte vela nå egenfrekvensen i lådans material när man vill nå egenfrekvensen (peakfrekvensen) i bilens material?winkwink
Senast redigerat av SexyPie (14 oktober 2010)


3 466 Inlägg
14 oktober 2010
#38
SexyPie skrev:
M_icke_ skrev:
SexyPie skrev:

Man brukar inte kunna hindra plåten från att "flexa" utan ändrar bara på ljudet dom gör när dom nu "flexar"smile nja basen producerar ju ett övertryck i bilen vilket får svaga plåtytor att svänga med basen. Antar att du vet vad "sp" i "spl" står för;)  Har alltid fått för mig att man vill stämma av lådan så den passar bilens karaktär, vissa toner förstärks med hjälp av bilens egenresonans och därmed blir dom högre och man får med spl.

Vore dumt att stämma av sin låda till 18hz om man inte ÄLSKAR låga toner och att flytta mycket luft, menar att man är ju långt mycket närmre med sin avstämning till 18hz än till 400hz.

Nope tror inte du har fatta det där med dämpning av plåtytorna.
Man ska försöka få plåten till att rör sig så lite som möjligt. Allt plåtflex är tryck som försvinner ur bilen.
Du har kanske tom lagt märke till att vissa svetsar på plåtar, stag och fyrkantrör i bilarna för att få dom att inte flexa alls?

Japp SPL står för SoundPressureLevel..

Japp lådan ska stämmas av till din bil och musiksmak, drf jag tycker att det är lusitigt att du vill stämma av den så nära materialets egenfrekvens som möjligt..

Lådan ska vara så stum som möjligt o därför kan man använda antingen Spån som har för låg egenfrekvens eller MDF som har för hög egenfrekvens enbart för att dom INTE SKA NÅ EGENFREKVENSEN!

Visst man hindar plåten från att flexa till en viss del om man använder sig av bitumen/asfalt men ska man få det stumt gäller ju någon form av skivmaterial som limmas på plåten. Du har rätt man vill inte ha flex, men trycker försvinner inte ut det vore konstigt, bilen expanderar sig bara när basen slår, bilen får mer inre volym och ju mer volym basen måste "trycksätta" ju mindre tryck.

(Y)

Ja precis? nej jag vill inte stämma av min låda till 18 hz, utan det jag säger är att det är bättre att ha en låda som är avstämd närmre materialets egenresonans än att inte ha det, vilket är fallet om man använder MDF. Bygger jag en låda tänker jag inte alls på materialets egenresonans utan på bilen och musiksmaken.

Allt beror på installationen, självklart kommer det låta skit om du bygger en låda av 12mm spån jämfört med 25mm MDF.
Men om man inte vill nå egenfrekvensen i lådans material när man vill nå egenfrekvensen (peakfrekvensen) i bilens material?wink

För det första så vill man inte nå bilens materials egenfrekvens utan man vill sätta luften inne i bilen i självsvängning.......!

För det andra så går det utmärkt att dämpa bort flex helt med bitumen matta, krävs ett par lager men en kompis lyckades dämpa taket på sin ford focus kombi så att det flexar minimalt 152dB enbart med bitumenmatta.

Har du tänkt på hur en högtalare gör ljudet? Den använder en stor kon som går fram och tillbaka o på så sätt flyttar luften i bilen. Om du då låter en plåt svänga med så innebär det att den skickar ljudet direkt ut ur bilen. Om ett helt tak slår nån cm, förstår du hur mycket tryck det försvinner där?
För övrigt så trycksätter du inte bilen, då måste du pumpa in luft utifrån, du flyttar bara luften som redan finns inne i bilen.

Allt handlar om rörelseenergi..

Slutstegt överför elenergi till basen som förvandlas till rörelseenergi och den rörelseenergin overförs till luften, som överför det till bilens kaross, som om den är odämpad överför det vidare ut till luften utanför bilen. Detta är mellanstadie fysik..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
14 oktober 2010
#39
MHellman skrev:
TT-Avant skrev:
MHellman skrev:
spån till baslåda borde vara olagligt, mdf är underbart att jobba med, dock pengen dyrare!

Varför?

därför?

Jävlar vilket seriöst och utförligt svar...

Booyakasha!

2 914 Inlägg
14 oktober 2010
#40
jag har byggt i 22mm tjock GOLVSPÅNSKIVA, tycker det spelar på helt ok (den är ostadgad, inga sorgliga ljud pga det och lådan är på 190L).

bra och jobba med,

jag kommer alltid att bygga i golvspånskiva, sen att det är billigt också är bara ett plus,


Sök