2691
Sök

D24t Som Bara Går På 5 Cylindrar

37 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjena jag bytade topp på min d24t men efter montering går den bara på 5 cylindrar men det kommer diesel ur alla rör har testat sätta i en spridare och haft den i gång då kom det inget fråns man varvade. toppen jag la på är nyrenoverad med nya styrningar osv.....nån som kan hjälpa mig med vad det kan vara sad


2 266 Inlägg
12 oktober 2010
#2
Har du kollat alla spridare så dom är schyssta provtryckt dom? går den hela tiden på fem även om man får lite varv på den?

svetsdiff !!!

37 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
han går på 6 om man påfrestar den lite......har provat med andra spridare med...men kommer inget av dom på tomgång men på lite varv kommer där en dusch... och där är bra komp i den......


2 266 Inlägg
12 oktober 2010
#4
låter som pumpen är dålig eller så har de blivit nåt skit i ledningarna

svetsdiff !!!

37 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#5
pumpen är renoverad......för 1000 mil sen typ och losar jag muffen på spridar röret sprutar det hygligt


2 266 Inlägg
12 oktober 2010
#6
hur är spriderröret då? kan de ha hänt nåt med spridaren? känns långsökt om de skulle vara toppen som är paj fast den är ny

svetsdiff !!!

Egen företagare
864 Inlägg
12 oktober 2010
#7
Låter att som det är spridarfel. skulle inte förvåna mig om det är 5an cyl som inte funkar (2a framifrån) Av någon anledning så är det oftast den som krånglar, vet inte varför dock.
Men du skulle nog behöva renovera spridarna. Testa att byta plats på den som inte funkar och en som du vet fungerar. Är det ingen skillnad, byt spridarrör. Hjälper inte detta så åker du till han som renoverat pumpen, då ligger troligen felet där.
Är du 100 på att pumpen är rätt inställd också?

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

2 266 Inlägg
12 oktober 2010
#8
http://www.epatraktor.org/board/post202922.html
den killen hade också problem han fick tips om att lossa och dra fast spridarrören en gång till

svetsdiff !!!

37 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#9
lossa och dragit har jag gjort......men ska testa och byta plats som snurba sa då har man mer koll på om det är en spridare:) och jag ahr nollat allt minst 10 ggr


Egen företagare
864 Inlägg
12 oktober 2010
#10
volvo_242_epa skrev:
lossa och dragit har jag gjort......men ska testa och byta plats som snurba sa då har man mer koll på om det är en spridare:) och jag ahr nollat allt minst 10 ggr

Ja men att nolla motorn betyder inte att pumpen står rätt. är riktigt noga det där. ska ställas in med indikator klocka, men det vet du säkert redan.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

37 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#11
jaa jo det vet jag....men då tkr jag inte dne skulle gå på dom resterande burkarna så som den gör är riktigt lätt startad osv


Egen företagare
864 Inlägg
12 oktober 2010
#12
ja jo iof, men det skulle inte skada att testa att ställa med klocka, men kolla spridare och rör först.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

37 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#13
tog ett nytt komp prov i dag.....0 på 4an:( blire ta ett av mina andre block


Egen företagare
864 Inlägg
13 oktober 2010
#14
varför inte byta ringar ist. är inte så dyrt, då har du en bra motor sen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

37 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#15
jaa joo de kan jag med göra ringar å lager skulle hamna på 3000 nånting


Egen företagare
864 Inlägg
14 oktober 2010
#16
ringar och lager går på inte riktigt 2000 om du köper på KG

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

37 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#17
jaa de va nåt sånt 2-3 lappar me lager ringar å ramlagerna minns inte fråga när ja var där men mins inte.....


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 oktober 2010
#18
Lite off topic här men en fråga dyker upp:

Min 740 diesel fick säljas pga slut maskin (Nästa ägare som var kunnigare än mig bytte motor) 27000 mil bara har jag för mig.

De otal mercedes-dieslar jag haft (Nån hade gått +70000 mil) fungerade utmärkt och den jag har nu med 24500 (riktiga) mil på mätaren behöver knappt glödas! Är Volvos (Volkswagens) diesel av dålig kvalitet??? Hade även en Golf GLD -81:a i mitten på nittiotalet och den behövde motorvärmare under -5 grader sådär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#19
jag ahr haft en volvo d24a som rullat 55 men sen frös den men startade alltid.....men vissa årsmodeler var skit motorer men mercas motorer är bätre....


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2010
#20
Fem cylindrar är väl lagom?

Eller? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök