2643
Sök

D24t Som Bara Går På 5 Cylindrar

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 oktober 2010
#21
TurbOla skrev:
Fem cylindrar är väl lagom?

Eller? wink

Lyssna särskilt vid 0:37 till 0:45. Fem cyllar....

http://www.garaget.org/video/kkdebol23pl6

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2010
#22
Dieselsmurfen skrev:
Lyssna särskilt vid 0:37 till 0:45. Fem cyllar....

http://www.garaget.org/video/kkdebol23pl6

Ja, det var ju det jag sa. tongue
Fem cylindrar är väl helt okej? wink

(Ironi - kör 850, 5 cyl, hänger ni med?)


Men det finns väl inte så mycket i en diesel som kan krångla, antingen får sista cylindern inte bränsle eller komprimerar den inte rätt. Om bränsle finns och den komprimerar rätt ska dieseln självantända.

Vilka fler problem kan det finnas?
För lågt bränsletryck på sista cylindern?
Dvs bränsle kommer fram, men inte tillräckligt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

37 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#23
haah nee de ska gå på sex annars kan de va så:P


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 oktober 2010
#24
TurbOla skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Lyssna särskilt vid 0:37 till 0:45. Fem cyllar....

http://www.garaget.org/video/kkdebol23pl6

Ja, det var ju det jag sa. tongue
Fem cylindrar är väl helt okej? wink

(Ironi - kör 850, 5 cyl, hänger ni med?)


Men det finns väl inte så mycket i en diesel som kan krångla, antingen får sista cylindern inte bränsle eller komprimerar den inte rätt. Om bränsle finns och den komprimerar rätt ska dieseln självantända.

Vilka fler problem kan det finnas?
För lågt bränsletryck på sista cylindern?
Dvs bränsle kommer fram, men inte tillräckligt?

Jag fattar ironin! En av orsakerna till att min arbets/andrabil är just en mersadiesel är just att har skrotet väl startat så går det... Pålitligare bil får man faktiskt leta efter! Vem skulle våga köra 150 mil i veckan med en Gammal Saab? Men min MB litar jag på! Chyslern är ju helgbil! Sen är ju 0.512 l/milen i en E-klass inte så dumt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#25
haha den låter precis som min.....men tror du har samma problem som mej att den tappat komp många som sakt det i dga till mig att det är en sjuka på dom


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 oktober 2010
#26
volvo_242_epa skrev:
haha den låter precis som min.....men tror du har samma problem som mej att den tappat komp många som sakt det i dga till mig att det är en sjuka på dom

Jo, jag vet. Min gamla (Men HELT rostfria!) Galten lever tydligen vidare med en D24TIC under huven! Saknad...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Egen företagare
864 Inlägg
14 oktober 2010
#27
D24 kan gå länge om man sköter dom, har själv en 940 som gått 50.000+ sen bå bytte jag bort den och han gjorde ju nått dumt så motorn är skrot.
Bytte sen tillbaka den 940 så den är i mina ägor igen fast nu med ny motor.

Men iaf då när jag hade den första gången så gick den ca 6000 mil om året på många dåliga vägar. (jobbar i skogen) den startade alltid blev den trög på vintern så var det bara att byta glödstift så starta den utan större problem vid minus 25.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

37 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#28
precis...sen många vet inte hur man ska köra en diesel antingen övervarvar dom dom eller slö kör dom.....


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 oktober 2010
#29
volvo_242_epa skrev:
precis...sen många vet inte hur man ska köra en diesel antingen övervarvar dom dom eller slö kör dom.....

Jag har igen aning om vad som gäller... Men detta är vad jag gör och det fungerar:

1. Kallstart på tomgång och låta "Adolf" få oljetryck och lite tid  innan jag åker. (Alltid fjärrstart på mina bilar, kanon)
2. inga varv innan tempen klättrar uppåt.
3. Hålla varvet under 3500 rpm. Nån gång ibland varva ur duktigt! Typ en gång i veckan. Varm bil! Toppvarv!
4. Låta "henne" gå på tomgång i 10-20 sek innan jag stänger av. I synnerhet på vintern.

Är jag fel ute? Har aldrig haft ett dieselras men alla kan göra bättre!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#30
du har helt rätt taktik låt bli varm kör lungt när dne inte nåt drift temp sen kan man varva lite men inte tok varva då är det inte lönt attköra diesel heler för då slukar dom lite......och varvas ut i bland de ska dom annars kan man raspa sot i utsugskanalerna efter 1 år för då är dom igensata



Sök