3600
Sök

Köråd - Billig pendlarbil som passar en tjej(Köpråd)

Möller mekaniker
141 Inlägg
Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#22
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:
Okej, det kanske kan vara ett alternativ. Det är inte den där comact modellen du menar? Men den drar väl i mesta laget kanske? Eller hur tycker ni den fungerar?

Bilen finns som Compact men om du kikar på hans sida är det en Coupé han menar i just detta fallet, och 0.7L/milen är ingenting att klaga på när det gäller en drygt 15år gammal bil med 140hp (160 har det visat sig i diverse bänkningar). smile

Jag syftade dock på nyare Bmw, kanske 2002-2003 eller nyare i det jag skrev. I dessa dricker bensin-4orna ännu mindre.

Kom dock ihåg att 4cyl. bilar ofta är lägre växlade och får jobba hårdare än större motorer, tar du en Bmw 3-serie eller liknande bil i landsvägsfart är en 330i snarare snålare än en 318i trots att den är dubbelt så starkt på pappret. Detta gäller bilar generellt, plus att bilen blir mindre surrig med lägre varvtal. Diesel har en stor fördel här då de brukar ligga bra mycket lägre i varvtal än de flesta bensinare oavsett motorstorlek. smile

Ja det är väl en grej att ta med i beräkningarna också. Exempelvis en clio 1,2 får man ju pina rätt bra om man ska hänga med i lite högre landsvägstempo o då är det väl inte säkert att den går så snålt heller?

Man kanske rent utav får räkna med ca 0,7 l/mil för en bensinare och 0,4-0,6 för en diesel beroende på bil o effekt?

Men det är klart, den bmw du beskriver ovan drar väl iväg något i pris?

Har egentligen inte beskrivit någon modell utan det beror lite på vad du är intresserad av, en 3-serie är inga som helst problem att hitta inom er budget men en modernare 1-serie ligger i den högre skalan kring 100.000:-

3-serien finns som sagt i en mängd olika varianter för mellan 40 och 100.000:-, både diesel och bensin. En sådan eller motsvarande konkurrent är nog det vettigaste för er och det behöver inte blir dyrare i drift, Bmw E46 var/är till exempel den billigaste modellen att underhålla i ett test för ett par år sedan oavsett kaross, delat med Ford Ka!

Så är det underhållet du syftar på blir det snarare billigare med just denna i alla fall än om du kör Renault eller liknande småbil. Däremot är Bmw´n förstås tyngre (=högre skatt) och dyrare i försäkring men det handlar inte om några större summor.

Konkurrenterna från Volvo, Mercedes eller Audi är däremot inte i närheten av att vara lika billiga i underhåll tyvärr...

Edit: Lita dock inte för mycket på SBP, kom ihåg att deras statistik inte tar hänsyn till tex. Hur ägarna sköter sina bilar, vilka fel som förekommer (trasiga lampor eller oljeläckage?) hur långt olika modeller rullar etc. Därför ligger tex. Porsche 911 och liknande bilar i toppen, men jag tvivlar på att dessa är det pålitligaste att pendla i utan det beror snarare på att de rullar kanske 500mil/år i snitt. smile
Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#23
sjoman skrev:
det är bara att gå in på svensk bilbesiktnings hemsida så står de mesta där:) fanns iallafall förut

Jag får prova med det, tackar:)

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
sparren skrev:
Rquired skrev:

Bilen finns som Compact men om du kikar på hans sida är det en Coupé han menar i just detta fallet, och 0.7L/milen är ingenting att klaga på när det gäller en drygt 15år gammal bil med 140hp (160 har det visat sig i diverse bänkningar). smile

Jag syftade dock på nyare Bmw, kanske 2002-2003 eller nyare i det jag skrev. I dessa dricker bensin-4orna ännu mindre.

Kom dock ihåg att 4cyl. bilar ofta är lägre växlade och får jobba hårdare än större motorer, tar du en Bmw 3-serie eller liknande bil i landsvägsfart är en 330i snarare snålare än en 318i trots att den är dubbelt så starkt på pappret. Detta gäller bilar generellt, plus att bilen blir mindre surrig med lägre varvtal. Diesel har en stor fördel här då de brukar ligga bra mycket lägre i varvtal än de flesta bensinare oavsett motorstorlek. smile

Ja det är väl en grej att ta med i beräkningarna också. Exempelvis en clio 1,2 får man ju pina rätt bra om man ska hänga med i lite högre landsvägstempo o då är det väl inte säkert att den går så snålt heller?

Man kanske rent utav får räkna med ca 0,7 l/mil för en bensinare och 0,4-0,6 för en diesel beroende på bil o effekt?

Men det är klart, den bmw du beskriver ovan drar väl iväg något i pris?

Har egentligen inte beskrivit någon modell utan det beror lite på vad du är intresserad av, en 3-serie är inga som helst problem att hitta inom er budget men en modernare 1-serie ligger i den högre skalan kring 100.000:-

3-serien finns som sagt i en mängd olika varianter för mellan 40 och 100.000:-, både diesel och bensin. En sådan eller motsvarande konkurrent är nog det vettigaste för er och det behöver inte blir dyrare i drift, Bmw E46 var/är till exempel den billigaste modellen att underhålla i ett test för ett par år sedan oavsett kaross, delat med Ford Ka!

Så är det underhållet du syftar på blir det snarare billigare med just denna i alla fall än om du kör Renault eller liknande småbil. Däremot är Bmw´n förstås tyngre (=högre skatt) och dyrare i försäkring men det handlar inte om några större summor.

Konkurrenterna från Volvo, Mercedes eller Audi är däremot inte i närheten av att vara lika billiga i underhåll tyvärr...

Edit: Lita dock inte för mycket på SBP, kom ihåg att deras statistik inte tar hänsyn till tex. Hur ägarna sköter sina bilar, vilka fel som förekommer (trasiga lampor eller oljeläckage?) hur långt olika modeller rullar etc. Därför ligger tex. Porsche 911 och liknande bilar i toppen, men jag tvivlar på att dessa är det pålitligaste att pendla i utan det beror snarare på att de rullar kanske 500mil/år i snitt. smile

Det verkade inte som bmw var så tilltalande för fröken här:P Men håller med dig att det kan vara en bra bil. Men om man siktar lite mer på bilarna i storleken under. Som sagt verkar citroen c3 vara rätt ok bensinförbrukning, utseende osv. Men är det en skräpbil som inte håller efter närmare 10 000 mil? Annars ska väl citroen vara kända för bra komfort? Men det kanske endast gäller de lite större sedan modellerna?

Jag tror det vore bra om man kunde hålla sig inom 60 000 kr om det går.

Timmerman
114 Inlägg
13 oktober 2010
#25
Prenumerera på en toyota iq eller nåt? typ 3-4000 i månaden allt ingår inga tillkommande avgifter / kostnader...


sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#26
Det var faktiskt något jag funderade på tidigare i veckan. Brukar det inte finnas lite specialerbjudanden att man betalar en viss summa varje månad o allt ingår osv, precis som förslaget ovan. Men det kanske bara är vissa "driver" de har ibland?

Ska IQ vara en bra bil annars? förutom att den är snuskigt liten:P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#27
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:

Ja det är väl en grej att ta med i beräkningarna också. Exempelvis en clio 1,2 får man ju pina rätt bra om man ska hänga med i lite högre landsvägstempo o då är det väl inte säkert att den går så snålt heller?

Man kanske rent utav får räkna med ca 0,7 l/mil för en bensinare och 0,4-0,6 för en diesel beroende på bil o effekt?

Men det är klart, den bmw du beskriver ovan drar väl iväg något i pris?

Har egentligen inte beskrivit någon modell utan det beror lite på vad du är intresserad av, en 3-serie är inga som helst problem att hitta inom er budget men en modernare 1-serie ligger i den högre skalan kring 100.000:-

3-serien finns som sagt i en mängd olika varianter för mellan 40 och 100.000:-, både diesel och bensin. En sådan eller motsvarande konkurrent är nog det vettigaste för er och det behöver inte blir dyrare i drift, Bmw E46 var/är till exempel den billigaste modellen att underhålla i ett test för ett par år sedan oavsett kaross, delat med Ford Ka!

Så är det underhållet du syftar på blir det snarare billigare med just denna i alla fall än om du kör Renault eller liknande småbil. Däremot är Bmw´n förstås tyngre (=högre skatt) och dyrare i försäkring men det handlar inte om några större summor.

Konkurrenterna från Volvo, Mercedes eller Audi är däremot inte i närheten av att vara lika billiga i underhåll tyvärr...

Edit: Lita dock inte för mycket på SBP, kom ihåg att deras statistik inte tar hänsyn till tex. Hur ägarna sköter sina bilar, vilka fel som förekommer (trasiga lampor eller oljeläckage?) hur långt olika modeller rullar etc. Därför ligger tex. Porsche 911 och liknande bilar i toppen, men jag tvivlar på att dessa är det pålitligaste att pendla i utan det beror snarare på att de rullar kanske 500mil/år i snitt. smile

Det verkade inte som bmw var så tilltalande för fröken här:P Men håller med dig att det kan vara en bra bil. Men om man siktar lite mer på bilarna i storleken under. Som sagt verkar citroen c3 vara rätt ok bensinförbrukning, utseende osv. Men är det en skräpbil som inte håller efter närmare 10 000 mil? Annars ska väl citroen vara kända för bra komfort? Men det kanske endast gäller de lite större sedan modellerna?

Jag tror det vore bra om man kunde hålla sig inom 60 000 kr om det går.

Ok, jag tipsar ändå om konkurrenterna. Audi A4 eller Mercedes C-klass kan kanske passa damen?
Vi har ett annat roligt val, Jaguar X-type: Jaguar med Fordgrund och framhjulsdrift, inte den billigaste bilen att äga men räkna på det! Jaguar är Jaguar och fastnar hon för den är den kanske värd lite extra?

Citroen är känd för fransk komfort, sen får man tycka vad man vill om det. C3 har däremot konventionell fjädring och hör inte till dessa, är däremot vindkänslig och fruktansvärt pappiga innuti. Det är inte ovanligt att man med handkraft kan dra loss delar av interiören i en sådan...

Småbilar vilka känns som större bilar att köra finns däremot, Mercedes A-klass och Audi A2 är exempel på detta. Stadiga och framför allt mycket säkra att krocka med även jämfört med större bilar. Avancerat byggda vilket gör vissa reparationer dyra, är dessa bara åtgärdade är det mycket billiga bilar i drift. Speciellt A-klass är samtidigt mycket smidig och praktisk, 3.5m lång bil vars baksäte går att montera ut och fälla vilket skapar större lastutrymme än i en V70.

Kika på dom är ett tips!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Timmerman
114 Inlägg
13 oktober 2010
#28
En av mina kompisar och han har en fullsmetad IQ rätt fräck i det utförande.. tror han dock då betalar närmar 4 om inte lite över 4000.. sedan har min syster och hennes pojkvän gjort samma avtal på en urban cruiser .. tror även dom betlar runt 4000 kr  och alla ingår... Om man inte har något emot Toyota tycker jag du borde gå dit och höra med dom.. Måste vara väldigt skönt att åka runt i en NY bil och dessuomt veta att den alltid kommer vara i perfekt skick då de åtgärdar allting utan extra kostnad... som sagt ingen skatt, service/reparations kostnad... mycket förmånligt..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#29
Volvette skrev:
En av mina kompisar och han har en fullsmetad IQ rätt fräck i det utförande.. tror han dock då betalar närmar 4 om inte lite över 4000.. sedan har min syster och hennes pojkvän gjort samma avtal på en urban cruiser .. tror även dom betlar runt 4000 kr  och alla ingår... Om man inte har något emot Toyota tycker jag du borde gå dit och höra med dom.. Måste vara väldigt skönt att åka runt i en NY bil och dessuomt veta att den alltid kommer vara i perfekt skick då de åtgärdar allting utan extra kostnad... som sagt ingen skatt, service/reparations kostnad... mycket förmånligt..

Fast Urban Cruiser har värdelöst skydd mot en bil som kör in i sidan, fick bara tre stjärnor i Euro Ncaps krocktester vilket beror på 0p i sidokollision och är ett fruktansvärt dåligt betyg år 2009. Ville bara ha det sagt även om UC kanske inte är så aktuell.

IQ är ingen dum bil annars, lite speciell men provkör så har du hela bilden av modellen. Lite speciell men vill inte skriva hur, det är kanske inget ni reagerar på om jag inte skriver ut det för er? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
14 oktober 2010
Trådstartare
#30
Rquired skrev:
sparren skrev:
Rquired skrev:

Har egentligen inte beskrivit någon modell utan det beror lite på vad du är intresserad av, en 3-serie är inga som helst problem att hitta inom er budget men en modernare 1-serie ligger i den högre skalan kring 100.000:-

3-serien finns som sagt i en mängd olika varianter för mellan 40 och 100.000:-, både diesel och bensin. En sådan eller motsvarande konkurrent är nog det vettigaste för er och det behöver inte blir dyrare i drift, Bmw E46 var/är till exempel den billigaste modellen att underhålla i ett test för ett par år sedan oavsett kaross, delat med Ford Ka!

Så är det underhållet du syftar på blir det snarare billigare med just denna i alla fall än om du kör Renault eller liknande småbil. Däremot är Bmw´n förstås tyngre (=högre skatt) och dyrare i försäkring men det handlar inte om några större summor.

Konkurrenterna från Volvo, Mercedes eller Audi är däremot inte i närheten av att vara lika billiga i underhåll tyvärr...

Edit: Lita dock inte för mycket på SBP, kom ihåg att deras statistik inte tar hänsyn till tex. Hur ägarna sköter sina bilar, vilka fel som förekommer (trasiga lampor eller oljeläckage?) hur långt olika modeller rullar etc. Därför ligger tex. Porsche 911 och liknande bilar i toppen, men jag tvivlar på att dessa är det pålitligaste att pendla i utan det beror snarare på att de rullar kanske 500mil/år i snitt. smile

Det verkade inte som bmw var så tilltalande för fröken här:P Men håller med dig att det kan vara en bra bil. Men om man siktar lite mer på bilarna i storleken under. Som sagt verkar citroen c3 vara rätt ok bensinförbrukning, utseende osv. Men är det en skräpbil som inte håller efter närmare 10 000 mil? Annars ska väl citroen vara kända för bra komfort? Men det kanske endast gäller de lite större sedan modellerna?

Jag tror det vore bra om man kunde hålla sig inom 60 000 kr om det går.

Ok, jag tipsar ändå om konkurrenterna. Audi A4 eller Mercedes C-klass kan kanske passa damen?
Vi har ett annat roligt val, Jaguar X-type: Jaguar med Fordgrund och framhjulsdrift, inte den billigaste bilen att äga men räkna på det! Jaguar är Jaguar och fastnar hon för den är den kanske värd lite extra?

Citroen är känd för fransk komfort, sen får man tycka vad man vill om det. C3 har däremot konventionell fjädring och hör inte till dessa, är däremot vindkänslig och fruktansvärt pappiga innuti. Det är inte ovanligt att man med handkraft kan dra loss delar av interiören i en sådan...

Småbilar vilka känns som större bilar att köra finns däremot, Mercedes A-klass och Audi A2 är exempel på detta. Stadiga och framför allt mycket säkra att krocka med även jämfört med större bilar. Avancerat byggda vilket gör vissa reparationer dyra, är dessa bara åtgärdade är det mycket billiga bilar i drift. Speciellt A-klass är samtidigt mycket smidig och praktisk, 3.5m lång bil vars baksäte går att montera ut och fälla vilket skapar större lastutrymme än i en V70.

Kika på dom är ett tips!

Kikade på jaggan men den verkade vara fyrhjulsdriven(inte framhjulsdriven) o dra över 1l /mil. Det känns som det blir en för dyr bil för henne i ren körning. Dock kan det ju vara ett alternativ för mig längre fram;) Den såg rätt fräsig ut må jag säga!

Får kika på de andra modellerna också:) Vad heter mercorna mer än bara A-klass osv?

sparren
14 oktober 2010
Trådstartare
#31
Rquired skrev:
Volvette skrev:
En av mina kompisar och han har en fullsmetad IQ rätt fräck i det utförande.. tror han dock då betalar närmar 4 om inte lite över 4000.. sedan har min syster och hennes pojkvän gjort samma avtal på en urban cruiser .. tror även dom betlar runt 4000 kr  och alla ingår... Om man inte har något emot Toyota tycker jag du borde gå dit och höra med dom.. Måste vara väldigt skönt att åka runt i en NY bil och dessuomt veta att den alltid kommer vara i perfekt skick då de åtgärdar allting utan extra kostnad... som sagt ingen skatt, service/reparations kostnad... mycket förmånligt..

Fast Urban Cruiser har värdelöst skydd mot en bil som kör in i sidan, fick bara tre stjärnor i Euro Ncaps krocktester vilket beror på 0p i sidokollision och är ett fruktansvärt dåligt betyg år 2009. Ville bara ha det sagt även om UC kanske inte är så aktuell.

IQ är ingen dum bil annars, lite speciell men provkör så har du hela bilden av modellen. Lite speciell men vill inte skriva hur, det är kanske inget ni reagerar på om jag inte skriver ut det för er? smile

Haha, jo det är bättre du "lägger alla korten på bordet" så att säga;) Det är ju hon som ska ha bilen och inte jag. Bättre att jag kan psyka henne att jag vet något som inte hon vet;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2010
#32
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:

Det verkade inte som bmw var så tilltalande för fröken här:P Men håller med dig att det kan vara en bra bil. Men om man siktar lite mer på bilarna i storleken under. Som sagt verkar citroen c3 vara rätt ok bensinförbrukning, utseende osv. Men är det en skräpbil som inte håller efter närmare 10 000 mil? Annars ska väl citroen vara kända för bra komfort? Men det kanske endast gäller de lite större sedan modellerna?

Jag tror det vore bra om man kunde hålla sig inom 60 000 kr om det går.

Ok, jag tipsar ändå om konkurrenterna. Audi A4 eller Mercedes C-klass kan kanske passa damen?
Vi har ett annat roligt val, Jaguar X-type: Jaguar med Fordgrund och framhjulsdrift, inte den billigaste bilen att äga men räkna på det! Jaguar är Jaguar och fastnar hon för den är den kanske värd lite extra?

Citroen är känd för fransk komfort, sen får man tycka vad man vill om det. C3 har däremot konventionell fjädring och hör inte till dessa, är däremot vindkänslig och fruktansvärt pappiga innuti. Det är inte ovanligt att man med handkraft kan dra loss delar av interiören i en sådan...

Småbilar vilka känns som större bilar att köra finns däremot, Mercedes A-klass och Audi A2 är exempel på detta. Stadiga och framför allt mycket säkra att krocka med även jämfört med större bilar. Avancerat byggda vilket gör vissa reparationer dyra, är dessa bara åtgärdade är det mycket billiga bilar i drift. Speciellt A-klass är samtidigt mycket smidig och praktisk, 3.5m lång bil vars baksäte går att montera ut och fälla vilket skapar större lastutrymme än i en V70.

Kika på dom är ett tips!

Kikade på jaggan men den verkade vara fyrhjulsdriven(inte framhjulsdriven) o dra över 1l /mil. Det känns som det blir en för dyr bil för henne i ren körning. Dock kan det ju vara ett alternativ för mig längre fram;) Den såg rätt fräsig ut må jag säga!

Får kika på de andra modellerna också:) Vad heter mercorna mer än bara A-klass osv?

Lite kuriosa; De första årsmodellerna av X-type var fyrhjulsdrivna med motorer på 2.5 och 3L, något år senare kom framhjulsdrivna versioner med antingen 2L V6 eller 2L dieselfyra. Ingen av dem är som sagt inte det mest ekonomiska valet men ovettiga är de inte om det vore något ni fastnat för!

Mercedes A-klass har modellnamn W168 och finns som A140 82hp, A160 102hp, A170 cdi (Diesel 95hp), A190 125hp och A210 140hp där den sista är en ovanlig version konstruerad av AMG. Ingen av dem är törstiga eller dyra att äga, men tipset är att satsa på 170 eller 190 då de andra är lite slöa (Men helt ok i övrigt) och 210 för stark och har ett otrevligt uppträdande.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
14 oktober 2010
Trådstartare
#33
Rquired skrev:
sparren skrev:
Rquired skrev:

Ok, jag tipsar ändå om konkurrenterna. Audi A4 eller Mercedes C-klass kan kanske passa damen?
Vi har ett annat roligt val, Jaguar X-type: Jaguar med Fordgrund och framhjulsdrift, inte den billigaste bilen att äga men räkna på det! Jaguar är Jaguar och fastnar hon för den är den kanske värd lite extra?

Citroen är känd för fransk komfort, sen får man tycka vad man vill om det. C3 har däremot konventionell fjädring och hör inte till dessa, är däremot vindkänslig och fruktansvärt pappiga innuti. Det är inte ovanligt att man med handkraft kan dra loss delar av interiören i en sådan...

Småbilar vilka känns som större bilar att köra finns däremot, Mercedes A-klass och Audi A2 är exempel på detta. Stadiga och framför allt mycket säkra att krocka med även jämfört med större bilar. Avancerat byggda vilket gör vissa reparationer dyra, är dessa bara åtgärdade är det mycket billiga bilar i drift. Speciellt A-klass är samtidigt mycket smidig och praktisk, 3.5m lång bil vars baksäte går att montera ut och fälla vilket skapar större lastutrymme än i en V70.

Kika på dom är ett tips!

Kikade på jaggan men den verkade vara fyrhjulsdriven(inte framhjulsdriven) o dra över 1l /mil. Det känns som det blir en för dyr bil för henne i ren körning. Dock kan det ju vara ett alternativ för mig längre fram;) Den såg rätt fräsig ut må jag säga!

Får kika på de andra modellerna också:) Vad heter mercorna mer än bara A-klass osv?

Lite kuriosa; De första årsmodellerna av X-type var fyrhjulsdrivna med motorer på 2.5 och 3L, något år senare kom framhjulsdrivna versioner med antingen 2L V6 eller 2L dieselfyra. Ingen av dem är som sagt inte det mest ekonomiska valet men ovettiga är de inte om det vore något ni fastnat för!

Mercedes A-klass har modellnamn W168 och finns som A140 82hp, A160 102hp, A170 cdi (Diesel 95hp), A190 125hp och A210 140hp där den sista är en ovanlig version konstruerad av AMG. Ingen av dem är törstiga eller dyra att äga, men tipset är att satsa på 170 eller 190 då de andra är lite slöa (Men helt ok i övrigt) och 210 för stark och har ett otrevligt uppträdande.

Ok, då vet jag lite mer om den saken:) Som sagt ska jag själv köpa en ny bil näsa år o jag har bara 1 mil totalt /dag till o från jobbet så då gör det ävl inget om den slukar lite bränsle. Men känns dom gubbiga?(Jaguar).

Okej, ska kika på mercedes bilarna också. Jäkligt svårt det här!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2010
#34
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:

Kikade på jaggan men den verkade vara fyrhjulsdriven(inte framhjulsdriven) o dra över 1l /mil. Det känns som det blir en för dyr bil för henne i ren körning. Dock kan det ju vara ett alternativ för mig längre fram;) Den såg rätt fräsig ut må jag säga!

Får kika på de andra modellerna också:) Vad heter mercorna mer än bara A-klass osv?

Lite kuriosa; De första årsmodellerna av X-type var fyrhjulsdrivna med motorer på 2.5 och 3L, något år senare kom framhjulsdrivna versioner med antingen 2L V6 eller 2L dieselfyra. Ingen av dem är som sagt inte det mest ekonomiska valet men ovettiga är de inte om det vore något ni fastnat för!

Mercedes A-klass har modellnamn W168 och finns som A140 82hp, A160 102hp, A170 cdi (Diesel 95hp), A190 125hp och A210 140hp där den sista är en ovanlig version konstruerad av AMG. Ingen av dem är törstiga eller dyra att äga, men tipset är att satsa på 170 eller 190 då de andra är lite slöa (Men helt ok i övrigt) och 210 för stark och har ett otrevligt uppträdande.

Ok, då vet jag lite mer om den saken:) Som sagt ska jag själv köpa en ny bil näsa år o jag har bara 1 mil totalt /dag till o från jobbet så då gör det ävl inget om den slukar lite bränsle. Men känns dom gubbiga?(Jaguar).

Okej, ska kika på mercedes bilarna också. Jäkligt svårt det här!

Nja, jo lite gubbiga skulle man kanske kunna kalla X-type men inte så det är något som stör. Tillbakalutad snarare än gubbig kan man kanske skriva? Kika på Mercorna, jag tror ni kan hitta något intressant där!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 oktober 2010
#35
sparren skrev:
ToTTeN skrev:
Min tjej kör en bmw e36 318is 8 mil om dagen. Känns säkrare att ha henne i en lite större(tyngre) bil vid eventuell krock.

dricker ca 0.72 (blandad körning)

Dock äldre än de du kollat på men även billigare.

Okej, det kanske kan vara ett alternativ. Det är inte den där comact modellen du menar? Men den drar väl i mesta laget kanske? Eller hur tycker ni den fungerar?

Finns även som compact ja. men vi har en coupe.

Tycker den fungerar utmärkt enda felet det har varit på den (förutom slitage) har varit bensin pumpen som jag bytte på 45min.

Men en nyare compact kanske kan vara något? Är ju även lite mindre och smidigare.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

sparren
18 oktober 2010
Trådstartare
#36
Nu är jag återuppstånden från det döda höll jag på att säga;) Jag har suttit och fnulat lite på det här några dagar och tankarna far fram och tillbaka. Senaste tanken landade på en Honda civic. Motorerna ska väl vara slitstarka som som bara den. Är det endast rosten som är nackdel?

Sedan finns det ju en hel uppsjö med olika årsmodeller, modellbeteckningar, motorer osv. Vad bör man känna till o vilka är bästa alternativet? Tanken är ju att det är av de äldre årsmodellerna som gäller. Bilarna som kostar runt 30 000 kr kanske.

De ska väl vara relativt soppasnåla såvida man inte tokkör?

sparren
19 oktober 2010
Trådstartare
#37
Bullet--- skrev:
sparren skrev:
Nu är jag återuppstånden från det döda höll jag på att säga;) Jag har suttit och fnulat lite på det här några dagar och tankarna far fram och tillbaka. Senaste tanken landade på en Honda civic. Motorerna ska väl vara slitstarka som som bara den. Är det endast rosten som är nackdel?

Sedan finns det ju en hel uppsjö med olika årsmodeller, modellbeteckningar, motorer osv. Vad bör man känna till o vilka är bästa alternativet? Tanken är ju att det är av de äldre årsmodellerna som gäller. Bilarna som kostar runt 30 000 kr kanske.

De ska väl vara relativt soppasnåla såvida man inte tokkör?

slitstarka, beror på hur dem är servade och hur dem är körda, vet att vissa motormodeller börjar dricka lite olja vid 20,000mil, men inget som påverkar effekten, oftast är det kolvringarna eller ventiltätningarna som spökar. Sen angående rosten är det skärmar bak som först tar stryk, brukar vara rätt fina undertill,

Förbrukningen?
De flesta ska väl ligga mellan 0,45-0,65 om man kör lungt.
Men skulle rekomendera Civic VEI (EG modell,1,5L vtec-e) Jävligt snål bil, inte lika lätt att få tag på som en LSI.

Tack för infon!

Ja men dom känns kanske inte så dumma? Är det dumdristigt att köpa en som ligger runt 20 000 kr på blocket? Är risken överhängande att man går på en riktig nitlott? Det borde ju trots allt vara större chans att gå på en sönderkörd bil om det är en ungdom i 160hk modellen? I detta fallet skulle det fungera bra med 70 eller 90 hk varianten. Eller föredrar ni 125 hk?(vilken nu din föreslagna modell är?).

Så vid en provkörning bör man kolla ytrosten och sen att den uppträder ok på vägen, att bromsarna tar bra osv. något annat?


Sedan är ju frågan om kvalitén skiljer sig mellan årsmodellerna eller är det i princip samma bil?

sparren
19 oktober 2010
Trådstartare
#38
Ett annat alternativ är att hon tar över min bil (Volvo S40), och att jag köper någon billig bil som jag kan ha till jobbet, (0,5 + 0,5 mil/dag).

Finns det kanske någon rolig bil som går bra på vinterväglag? Tänkte Audi quattro, någon japan med fyrhjulsdrift eller liknande.

Det ska vara en bil som är robust, som håller och går i ur och skur. Förstår att det alltid finns saker som går sönder men det ska inte vara något asplöv som rasar samman titt som tätt. Eftersom jag inte kör så mycket behöver den inte dra 0,5-0,6 l/mil heller. men gärna det är inget självändamål att den drar för mycket heller.

Så, vad tror ni?smile

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#39
Bullet--- skrev:
sparren skrev:
Bullet--- skrev:

slitstarka, beror på hur dem är servade och hur dem är körda, vet att vissa motormodeller börjar dricka lite olja vid 20,000mil, men inget som påverkar effekten, oftast är det kolvringarna eller ventiltätningarna som spökar. Sen angående rosten är det skärmar bak som först tar stryk, brukar vara rätt fina undertill,

Förbrukningen?
De flesta ska väl ligga mellan 0,45-0,65 om man kör lungt.
Men skulle rekomendera Civic VEI (EG modell,1,5L vtec-e) Jävligt snål bil, inte lika lätt att få tag på som en LSI.

Tack för infon!

Ja men dom känns kanske inte så dumma? Är det dumdristigt att köpa en som ligger runt 20 000 kr på blocket? Är risken överhängande att man går på en riktig nitlott? Det borde ju trots allt vara större chans att gå på en sönderkörd bil om det är en ungdom i 160hk modellen? I detta fallet skulle det fungera bra med 70 eller 90 hk varianten. Eller föredrar ni 125 hk?(vilken nu din föreslagna modell är?).

Så vid en provkörning bör man kolla ytrosten och sen att den uppträder ok på vägen, att bromsarna tar bra osv. något annat?


Sedan är ju frågan om kvalitén skiljer sig mellan årsmodellerna eller är det i princip samma bil?

be en kompis hänga med så han kan kolla avgaserna när du kör bilen, kolla efter blå rök, brukar komma vid växlingar eller motorbromsning, tecken på att den dricker olja.

Sen angående motorerna så skulle 160hk varianten inte vara dum om man kan få tag på en i bra skick, och förbrukningen vad jag hört ska väl hålla sig vid 0,75-0,8/milen och ska hålla sig under litern även när man gasar på lite.

Sen finns det ju en uppsjö av motorer i den mindre skalan, just i d- serien ligger det runt 6 motoralternativ i just den kaross(EG) av civic du vill ha.Ligger från 74hk till 125 hk. ESI modellen är ett bra billigt alternativ till den "riktiga" vtec motorn.

Så ESI har ingen v-tec effekt så att säga? Vilka av de mindre motorstarka alternativen har samma karaktär som vti-modellen? Alltså att det knuffar på vid ca 6000 varv?

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#40
Bullet--- skrev:
sparren skrev:
Bullet--- skrev:

be en kompis hänga med så han kan kolla avgaserna när du kör bilen, kolla efter blå rök, brukar komma vid växlingar eller motorbromsning, tecken på att den dricker olja.

Sen angående motorerna så skulle 160hk varianten inte vara dum om man kan få tag på en i bra skick, och förbrukningen vad jag hört ska väl hålla sig vid 0,75-0,8/milen och ska hålla sig under litern även när man gasar på lite.

Sen finns det ju en uppsjö av motorer i den mindre skalan, just i d- serien ligger det runt 6 motoralternativ i just den kaross(EG) av civic du vill ha.Ligger från 74hk till 125 hk. ESI modellen är ett bra billigt alternativ till den "riktiga" vtec motorn.

Så ESI har ingen v-tec effekt så att säga? Vilka av de mindre motorstarka alternativen har samma karaktär som vti-modellen? Alltså att det knuffar på vid ca 6000 varv?

jodå, det har vtec, men det vad man "kallar" "riktig" vtec motor är dohc motorerna, tex b18/b16-k20/24- h22/23 medmera , d16 motorn i esi är jävligt pigg för sina 125 hk, och vtec kickar in vid ca 4800 rpm.

OKej, då vet jag lite mer:) Men skulle du tro att det går att få tag på en vettig bil till en rimlig peng?(civic alltså?). Du kanske ser något lämpligt förslag på blocket? Eller ska man istället köpa en riktig bonderäcer, exempelvis 240 eller 740? Vet dock inte om jag hade kännt mig bekväm med en sådan. Kanske om den inte är stylad utan i originalutförande;)


Sök