sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:
Okej, det kanske kan vara ett alternativ. Det är inte den där comact modellen du menar? Men den drar väl i mesta laget kanske? Eller hur tycker ni den fungerar?
Bilen finns som Compact men om du kikar på hans sida är det en Coupé han menar i just detta fallet, och 0.7L/milen är ingenting att klaga på när det gäller en drygt 15år gammal bil med 140hp (160 har det visat sig i diverse bänkningar).
Jag syftade dock på nyare Bmw, kanske 2002-2003 eller nyare i det jag skrev. I dessa dricker bensin-4orna ännu mindre.
Kom dock ihåg att 4cyl. bilar ofta är lägre växlade och får jobba hårdare än större motorer, tar du en Bmw 3-serie eller liknande bil i landsvägsfart är en 330i snarare snålare än en 318i trots att den är dubbelt så starkt på pappret. Detta gäller bilar generellt, plus att bilen blir mindre surrig med lägre varvtal. Diesel har en stor fördel här då de brukar ligga bra mycket lägre i varvtal än de flesta bensinare oavsett motorstorlek.
Ja det är väl en grej att ta med i beräkningarna också. Exempelvis en clio 1,2 får man ju pina rätt bra om man ska hänga med i lite högre landsvägstempo o då är det väl inte säkert att den går så snålt heller?
Man kanske rent utav får räkna med ca 0,7 l/mil för en bensinare och 0,4-0,6 för en diesel beroende på bil o effekt?
Men det är klart, den bmw du beskriver ovan drar väl iväg något i pris?
Har egentligen inte beskrivit någon modell utan det beror lite på vad du är intresserad av, en 3-serie är inga som helst problem att hitta inom er budget men en modernare 1-serie ligger i den högre skalan kring 100.000:-
3-serien finns som sagt i en mängd olika varianter för mellan 40 och 100.000:-, både diesel och bensin. En sådan eller motsvarande konkurrent är nog det vettigaste för er och det behöver inte blir dyrare i drift, Bmw E46 var/är till exempel den billigaste modellen att underhålla i ett test för ett par år sedan oavsett kaross, delat med Ford Ka!
Så är det underhållet du syftar på blir det snarare billigare med just denna i alla fall än om du kör Renault eller liknande småbil. Däremot är Bmw´n förstås tyngre (=högre skatt) och dyrare i försäkring men det handlar inte om några större summor.
Konkurrenterna från Volvo, Mercedes eller Audi är däremot inte i närheten av att vara lika billiga i underhåll tyvärr...
Edit: Lita dock inte för mycket på SBP, kom ihåg att deras statistik inte tar hänsyn till tex. Hur ägarna sköter sina bilar, vilka fel som förekommer (trasiga lampor eller oljeläckage?) hur långt olika modeller rullar etc. Därför ligger tex. Porsche 911 och liknande bilar i toppen, men jag tvivlar på att dessa är det pålitligaste att pendla i utan det beror snarare på att de rullar kanske 500mil/år i snitt.
Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.