3356
Sök

Saab 900 2.0t -96 avgassmäller vid 1.0 bar

1 353 Inlägg
15 oktober 2010
#21
JAG SKA GE DIG ALLA ANLEDNINGAR HÄR OCH NU wink

för de första så kan du ladda hur mycket som helst för allt står pall för det utom din växellåda.
DIN BIL HAR ELEKTRONISK LADDTRYCKSSTYRNING:
detta innebär att det sitter en magnetventil som styr ditt laddtryck, styrboxen bestämmer hur mycket du ska ladda och magnetventilen ser till att leverera...

det som händer när du kör med din pysventil och du tror att du är smart o "safear" vid 1 bar är följande..

* en dag när de blir nåt fel i systemet och din styrbox kommer FÖRSÖKA att sänka ditt laddtryck till grundladdtryck (0,4) så sänker den. MEN va händer då? jo, då har du i ditt försök att vara skonsam mot motorn genom att pysa den till 1 bar istället för att låta mv sköta sitt jobb (dels går din bil sämre eftersom du egentligen ska ladda runt 1,3 med steg 3. och JAG LOVAR DIG ATT JA CYKLAR IFRÅN DIG FÖR SÅ STOR ÄR SKILLNADEN PÅ 0,3bar) och istället TVINGAR du den att ladda 1bar och därmed så gör du SKADA mot bilen och ingen nytta, så släng din jävla pissventil åt helvete (närmare bestämt växjö, jag bor här wink ) och koppla in en mv som de ska vara så kommer du få en bil som går mycket bättre och dessutom kan sänka ditt laddtryck en vacker dag när de strular.. smile


878 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#22
Jaja, jag har kört pys i över ett år och känner många fler som gör det och vi har aldrig haft problem...

All The best
MVH
Jonas .L

1 353 Inlägg
15 oktober 2010
#23
japp självklart så KAN du göra de, men rätt som de är en vacker dag så kommer de inte funka längre, jag körde också med strypventil på min gamla 9000 för att den höll på o jävlades med laddet... men återigen, du bad om förklaring o du fick den,
att du är så osäker om stakar förstår jag inte.. du har världens bästa motor som håller för över 2bar utan att byta någontin, förutom att turbon sätter stopp först, o sen ic, spridare pump osv...


Tvivlare
2 266 Inlägg
15 oktober 2010
#24
ejon_850 skrev:
Jaja, jag har kört pys i över ett år och känner många fler som gör det och vi har aldrig haft problem...

Jag håller med föregående talar. Låt MV och Trionic (?) styra de.

Kört med pysventil i över ett år när du köpte bilen den 26e juni i år.. ?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

7 274 Inlägg
15 oktober 2010
#25
ejon_850 skrev:
HenkeTIC skrev:
Du har steg 3 men laddet är STÄLLT!! på 1bar? steg 3 laddar inte 1 bar. Koppla in din magnetventil så slipper du spika sönder din motor.

Ge mig dina negativa delar i pysventil, vill inte ladda sönder min bil även fast jag kan ladda 1,5 bar med steg3 så vill jag inte det, tycker det är för mycket för mina stakar och skit.

Pysventil är en bra väg därför att välja vad du ska ha det, inte fan är man dum i huvudet och höjjer laddet med den isåfall sänker man där finns inte en enda dåligt.

Ska testa med bensinen idag.

MVH

Din motor klarar över 400hk utan att öppna upp den.
Steg 3 med rätt ladd är INGA bekymmer alls.


888 Inlägg
15 oktober 2010
#26
Så du tycker det är bra att ha ett laddtryck som din motor eventuellt inte vill ha? Även om du har steg 2000 så kan trionic vilja sänka laddtrycket pga fel i övrig hårdvara och då går det inte för du har monterat en idiotisk pysventil. resultatet blir att du spikar sönder motorn om du fortfarande trycker på.

Vad hans motor klarar spelar mindre roll. Allt kan spikas sönder. Att det smäller kan bero på att soppan inte räcker till eller att något annat är fel tex stift eller tändkassett. Kör man med magnetventil och laddet sänks från tex 1,4bar ner till 0,4 så vet man ganska fort att något är fel. Något man inte får reda på om man har pysventil.

1 353 Inlägg
16 oktober 2010
#27
o allt detta har ja redan förklarat så ja tror att han fattar de nu,
det jag däremot aldrig fattat är att när någon ber om hjälp, sedan får hjälpen, men trots de ska de ifrågasättas o vändas o vridas o diskuteras..
som detta tex.

UT O BYT DE FÖRBANNADE JÄVLA STIFTEN, SMÄLLER DE FORTFARANDE SÅ BYT DI-KASSETTEN
och SEN kan man fortsätta ta diskussionen här på forumet. o släng bort den förbannade pysventilen. saab vet nog fan va dom sysslade med när dom byggde bilen med magnetventil och utvecklade ett av världens mest avancerade styrsystem (Trionic 5)

men oooh förlåt, klart att du kan dedär bättre och kör istället med pysventil för de har juh funkat så jäkla bra hittils.
be inte om hjälp då...
nattinatt


878 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#28
Haha...

Det var iallfall inte pysventilen smile

Körde i med oktan 98 och går riktigt fint nu smile, tog även bort katten som var igensatt som ett as nu laddar den fint och går som den aldrig någonsin gjort wink

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

1 353 Inlägg
16 oktober 2010
#29
hehe de var aldrig nån som sa att de berodde på pysventilen wink
bara att du ska slänga bort den för de e skit


54 Inlägg
16 oktober 2010
#30
om den back tänder när du lada för mycket . tästa köra på höger oktan 98  . annars kan motorn börja spika och då kan kolvarna  gå åt helvete kan bränna hå i dom


878 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#31
Nu är problemet här igen... Antagligen har inte bilen nått enda upp till 1.0 bar så har inte sätt felet igen, men nu är den här igen, när den når 1.0 bar så baksmäller den, tändningen stänger av sig känns det som, bytte stiften idag och är samma fel forvarande, även monterat ny magnetventil och problemet kvarstår på 1.0 bar.

Fattar inte vad det kan vara?

All The best
MVH
Jonas .L

UNDERGROUND
649 Inlägg
26 oktober 2010
#32
ejon_850 skrev:
Nu är problemet här igen... Antagligen har inte bilen nått enda upp till 1.0 bar så har inte sätt felet igen, men nu är den här igen, när den når 1.0 bar så baksmäller den, tändningen stänger av sig känns det som, bytte stiften idag och är samma fel forvarande, även monterat ny magnetventil och problemet kvarstår på 1.0 bar.

Fattar inte vad det kan vara?

Hahaha skaffa BMW med v8a så slipper du trimma big_smile


1 353 Inlägg
26 oktober 2010
#33
ejon_850 skrev:
Nu är problemet här igen... Antagligen har inte bilen nått enda upp till 1.0 bar så har inte sätt felet igen, men nu är den här igen, när den når 1.0 bar så baksmäller den, tändningen stänger av sig känns det som, bytte stiften idag och är samma fel forvarande, även monterat ny magnetventil och problemet kvarstår på 1.0 bar.

Fattar inte vad det kan vara?

rätt tändstift?
hur menar du att den inte nått upp till 1bar o nu är den här igen?

di-kassetten.
funkar din laddtrycksmätare ordentligt? så du inte laddar 1,5 o därför slår av?
provat o lossa batteripolen o sen ut o adaptera ordentligt när du nu skaffat mv?


878 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#34
Crille88 skrev:
ejon_850 skrev:
Nu är problemet här igen... Antagligen har inte bilen nått enda upp till 1.0 bar så har inte sätt felet igen, men nu är den här igen, när den når 1.0 bar så baksmäller den, tändningen stänger av sig känns det som, bytte stiften idag och är samma fel forvarande, även monterat ny magnetventil och problemet kvarstår på 1.0 bar.

Fattar inte vad det kan vara?

rätt tändstift?
hur menar du att den inte nått upp till 1bar o nu är den här igen?

di-kassetten.
funkar din laddtrycksmätare ordentligt? så du inte laddar 1,5 o därför slår av?
provat o lossa batteripolen o sen ut o adaptera ordentligt när du nu skaffat mv?

Innan nådde den inte 1.0 bar utan 0,9 ungefär, nu når den 1.0 igen och då slår den av.

Japp, har tagit bort minus och lagt tebaka men gör samma sak.

All The best
MVH
Jonas .L

1 353 Inlägg
27 oktober 2010
#35
hmm väldigt skumt dedär du?
är bilen chippad? konstig fråga men, ja den ska inte sla av nånting förräns vid 1,55..
o de var rätt tändstift?
och inget annat som hoppat loss eller liknande?
kollat med annan DI-kasset?


878 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#36
Crille88 skrev:
hmm väldigt skumt dedär du?
är bilen chippad? konstig fråga men, ja den ska inte sla av nånting förräns vid 1,55..
o de var rätt tändstift?
och inget annat som hoppat loss eller liknande?
kollat med annan DI-kasset?

Ja bilen är steg3 chippad. Ja det var rätt stift köptes på Mekonomen.

Näe har inte testat med annan kasset vet ju inte om det är felet, surt och köpa ny i onödan..

All The best
MVH
Jonas .L

7 274 Inlägg
27 oktober 2010
#37
Min var likadan och då var kasetten trasig. En dag så gav den upp helt och bilen startade inte alls.
Låna någons RÖDA tändkasett och prova med.


1 353 Inlägg
27 oktober 2010
#38
exakt, låna en o testa med, så man kan utesluta det iaf..
slår bilen av helt när du når 1bar eller är de bara att den hugger till?


878 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#39
Crille88 skrev:
exakt, låna en o testa med, så man kan utesluta det iaf..
slår bilen av helt när du når 1bar eller är de bara att den hugger till?

Nja den slår ju inte av:S, utan den baksmäller, avgassmäller som när man motorbromsar fast 10 gånger snabbare och inte lika högt:P

All The best
MVH
Jonas .L

1 353 Inlägg
27 oktober 2010
#40
typ bluddrar? verkar som de är DI-kasetten, är stiften dåliga så får man juh samma symtom.
prova med en annan så ska de förhoppningsvis vara de..



Sök