2733
Sök

Wirgart garage - Volvo 760 Gle Projekt T6

2 788 Inlägg
19 januari 2011
#81
Jävligt röten bil tongue Verkar som att det blir att sätta svetsen i den igen smile


196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#82
_Fredrik skrev:
Jävligt röten bil tongue Verkar som att det blir att sätta svetsen i den igen smile

det finns lite att göra på den bilen. Får hoppas att det är det är det sista godiset jag hittar för känner att jag måste bli klar med den nu.


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#83
siimmy skrev:
Hej nu var det dags att starta mitt första projekt här på garaget.org

Denna tråden kommer användas till mitt volvo 760 projekt men även till en hel del andra arbeten jag gör till kunder och andra bilar jag håller på med. Helt enkelt vad som händer i garaget!

Historia
Har hela historien på den bilen nästan från födsel till dagsläget. Finns endast en privat ägare innan mig på bilen och det är min far som köpte bilen på Volvo i Göteborg. Bilen har gått ca 27000mil och använd som bruksbil men är sjukt bra skick efter alla år och mil. Innan inköpet hade bilen gått ett par år som experiment bil på Volvo och den är utrustad med alla extra delar man kunde välja till på Volvo. Sitter antagligen en annan motor i bilen med som satt i Volvos export modeller på 170Hk och 250Nm, för efter inköpet av bilen hitta min far papper i bilen som han ringde ner Volvo och fråga om det visa sig att vara papper på ett kompet motorbyte och var meningen att han aldrig skulle hitta de papperna. Sedan låter motorn mycket speciellt rått motorljud som jag aldrig har hört någon annan original Volvo 760 har. Bilen övergick till min ägo igenom att min bror krocka med bilen 2007. Han skulle köra på bredden i en kurva med var underkyld ishalka så båda högerdörrarna fick en kyss av en lyktstolpe som stod lite fel. Efter detta ställdes bilen av och har stått tills dags läget.

Mål
Mina mål med detta projektet är att bygga en unik Volvo 760 utan allt förstora ingrepp, Skall se ut som något som skall kunna vara original. Skall försöka hålla projektet på en rimlig nivå så allt inte spårar ut som andra projekt har gjort. Ska självklart behålla 760 stuket. ingen 960 front här osv!

Info om bilen

Volvo 760 GLE 1987
Motor: B280E 2.9 L PRV V6 (den fungerande prv motorn)
Växellåda: AW71 automat
Effekt: 170hk 250Nm
Mil: ca 27000mil
inredning: Beige skinnklädsel


Jag och bilen när jag var 5år.
http://img219.imageshack.us/img219/5660/1903121955906.jpg

Lite äldre bild på bilen
http://img209.imageshack.us/img209/3218/1903121773895.jpg

http://img541.imageshack.us/img541/5808/1903122059809.jpg

http://img534.imageshack.us/img534/9739/1903122059810.jpg

http://img838.imageshack.us/img838/6205/1903122059801.jpg

Hösten 2010
http://img88.imageshack.us/img88/9190/1903122097485.jpg

Du har nog mest troligt en B28E i din bil...  har du trimmat den efter som du säger att den är på 170Hk.. ?   B28E ligger på 156Hk orginal...

B28E är i stort sätt samma som B27E... och det är ingen fungerande PRV motor.. men 1988 kom B280F som var betyligt mycket bättre än föregångarna B27 och B28,..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#84
Danne_1977 skrev:
B28E är i stort sätt samma som B27E... och det är ingen fungerande PRV motor.. men 1988 kom B280F som var betyligt mycket bättre än föregångarna B27 och B28,..

De första Prv motorerna funderade inget men tror jag har en B280E för den har 170hk. För motorn är bytt på Volvo för den har gått som experimentbil och avdelningsbil. Har papper på ett komplett motorbyte och den låter och går väldigt annorlunda mot alla anda 760 jag har sett.
Men kom inte den nya motorn -87 och den nya modellen -88 med andra baklampor, delad bakaxel osv ?

Men har även haft en annan udda 760. Eller rättare sagt en 740 om är ombyggd till 760 på Volvo, men tyvärr är den skrotad idag. 

http://img152.imageshack.us/img152/8137/bzu661013.jpg

Uploaded with ImageShack.us


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#85
siimmy skrev:
Danne_1977 skrev:
B28E är i stort sätt samma som B27E... och det är ingen fungerande PRV motor.. men 1988 kom B280F som var betyligt mycket bättre än föregångarna B27 och B28,..

De första Prv motorerna funderade inget men tror jag har en B280E för den har 170hk. För motorn är bytt på Volvo för den har gått som experimentbil och avdelningsbil. Har papper på ett komplett motorbyte och den låter och går väldigt annorlunda mot alla anda 760 jag har sett.
Men kom inte den nya motorn -87 och den nya modellen -88 med andra baklampor, delad bakaxel osv ?

Men har även haft en annan udda 760. Eller rättare sagt en 740 om är ombyggd till 760 på Volvo, men tyvärr är den skrotad idag. 

http://img152.imageshack.us/img152/8137/bzu661013.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Njaaa.. B280E har jag aldrig hört talas om... skulle vara om du har en prototypmotor i bilen då.. fast då skulle den ju mest troligt stå på Volvo museét idag..

Enligt bilregistret har du 156 hästar i din fina 760.. precis som alla andra.. och om du kollar i regbeviset så ser du att där står 156 hästar fast i kw..

Nya Baklampor kom inte 1988... dom kom först 1990 om jag inte minns fel...

En 740 som är ombyggd till 760.. ??   menas med att det är motorn och låda som är bytt och stolarna då.. ? så får man en Volvo 760 av en 740

Eller vad menar du med ombyggd.. ??

Dom sena Volvo 760 av 87 årsmodell hade B280F.. det stämmer...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#86
Tillägga åxå att 1988 fick den en ny front.. annan inredning och delad multilink bakaxel.. stationsvagnen hade fortfarande stel bakaxel..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#87
Danne_1977 skrev:
Njaaa.. B280E har jag aldrig hört talas om... skulle vara om du har en prototypmotor i bilen då.. fast då skulle den ju mest troligt stå på Volvo museét idag..

Enligt bilregistret har du 156 hästar i din fina 760.. precis som alla andra.. och om du kollar i regbeviset så ser du att där står 156 hästar fast i kw..

Nya Baklampor kom inte 1988... dom kom först 1990 om jag inte minns fel...

En 740 som är ombyggd till 760.. ??   menas med att det är motorn och låda som är bytt och stolarna då.. ? så får man en Volvo 760 av en 740

Eller vad menar du med ombyggd.. ??

Dom sena Volvo 760 av 87 årsmodell hade B280F.. det stämmer...

Tillägga åxå att 1988 fick den en ny front.. annan inredning och delad multilink bakaxel.. stationsvagnen hade fortfarande stel bakaxel..

Antaglingen har jag en B280E eller B280F. Men av motorn karaktär att döma tror vi att det är en B280E och vet att ingen har varit på och skruat på den sedan den slåldes på Volvo. För det ska finnas en Prv motor Volvo har haft som heter B280E och ska ha 170Hk. Ska leta lite i papperna jag har på bilen och se om jag kan få fram någon mer info på min motor. Eller om man ska krypa till korset och göra en bromsning på bilen i vår och  se vad den igentligen ger. För igetligen ska jag inte veta något om att det är gjort ett motorbyte i bilen. Pappret på det hade någon på Volvo glömt i bilen.

Den 740in hade en vanlig b23 en elektrnisk insprutning med Atomatlåda. Men den hade 760ins inredning med elstolar m.m. Acc från 760, alla kromlister fårn 760 m.m. Tyvärr är den bilen skortad i dagens läge.


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#88
Du har nog i vilket fall som helst inte 170 hästar... eftersom du inte har det på papper nånstans så fattar jag inte vad det är som gör att du tror att du har 170 pållar under guven.. och viss även om du har en B280 så den fortfarande inte på 170 hästar, den ligger runt samma som alla dom andra.. 156hk...   B280F har elektronisk insprutning och ca 156 hästar den åxå...

Jag har letat i all min dokumentation från alla 760 jag har haft.. som inte följde med i bilarna och det finns en motor som verkligen heter B280E och det är den motorn som vi kallar för B28E.... ingen skillnad alls...

För att styrka det du säger så lär du måsta komma fram med nåt typ av bevis... jag kvarstår att du har en vanlig motor med 156hästar... och skulle du ha nån konstig exprimentmotor så skulle nog bilen stå på Volvomuseeum...

Det är såklart möjligt att du kan ha nån annan typ av motor... men som man kan se är den reggad med 156 hästar och inte speciellt troligt att det är så..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
#89
Danne_1977 skrev:
Du har nog i vilket fall som helst inte 170 hästar... eftersom du inte har det på papper nånstans så fattar jag inte vad det är som gör att du tror att du har 170 pållar under guven.. och viss även om du har en B280 så den fortfarande inte på 170 hästar, den ligger runt samma som alla dom andra.. 156hk...   B280F har elektronisk insprutning och ca 156 hästar den åxå...

Jag har letat i all min dokumentation från alla 760 jag har haft.. som inte följde med i bilarna och det finns en motor som verkligen heter B280E och det är den motorn som vi kallar för B28E.... ingen skillnad alls...

För att styrka det du säger så lär du måsta komma fram med nåt typ av bevis... jag kvarstår att du har en vanlig motor med 156hästar... och skulle du ha nån konstig exprimentmotor så skulle nog bilen stå på Volvomuseeum...

Det är såklart möjligt att du kan ha nån annan typ av motor... men som man kan se är den reggad med 156 hästar och inte speciellt troligt att det är så..

Har bilen 156 hästar så är förmodligen motorn en B280E, med andra ord så borde din bil
inte ha katalysator och kanske inte heller lambdasond.
Har den katalysator så har den 147 hästar.
B280-motorn kom egentligen 1988, innan dess så fanns bara den äldre och sämre B28:an.
Så förmodligen är din bil speciell av den anledningen att den har för det första B280-motorn
och för det andra så är det en E-modell av motorn.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#90
Bilen är ju en -87a Men den har ju gått på några år på Volvo innan den såldes. Far köpte den på Volvo 12feb -91. Min motor har inte ha katalysator och kanske inte heller lambdasond.

Lite info jag har fått av av en kille som håller på och bygger en 3liters Prv motor
bilar med B280F / E

Volvo 760 (1987-1990)
Volvo 780 (1987-1991)
Volvo 960 (1991)

Sedan har jag inte info jag har hämtat av Volvos original servis handbok för Volvo 760 GLE -87 !

B 280 E/F
B= Bensin
280= cylindervolym
E= Insprutnings motor
F= Insprutnings motor (katalytisk rening)
B280= Basmotor

B280 E Nord:
Komp: 10.0
Hk vid r/min: 156/5250
Kw vid r/s: 115/88
Nm vid r/s: 245/53
kpm vid r/min: 25,0/3200


B280 E Övriga marknader:
Komp: 10.0
Hk vid r/min: 170/5400
Kw vid r/s: 125/88
Nm vid r/s: 240/75
kpm vid r/min: 24,5/4500

B280 F:
Komp: 9,5
Hk vid r/min: 144/5100
Kw vid r/s: 100/85
Nm vid r/s: 235/63
kpm vid r/min: 24,0/3750

Som ni ser finns det två olika B280E motorer och av min moror karaktär och motorljud att döma så tror jag att det sitter export motorn i min. Men när jag får tid ska jag ta av ventilkåporna och kolla om der verkligen stämmer för exportmotorn har mycket grövre vippbyrggor än B280F

B280F till vänster och B280E till höger. (export modellen)
http://img340.imageshack.us/img340/3130/img0004ni.jpg

http://img259.imageshack.us/img259/4681/img0005r.jpg
Senast redigerat av siimmy (19 januari 2011)


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#91
Ja det stämmer att det fanns lite andra alternativ på exportsidan... fattade det som att din far köpte bilen sprillans ny.. och då händer  det inte ofta att man kommer över en exportmodell.. finns bara ett fåtal exportmodeller i sverige av samtliga Volvo modeller tillsammans..

Tex Nyare 760 från årgång 88 fanns ju som Diesel åxå i exportmodell men inte här i sverige..  lika som att Volvo 780 åxå fanns som dieselversion i exportmodell.. men inte här i sverige..

Om du nu har exportmotorn i din bil.. så är den ganska unik på det sättet.. synd bara att dom är långt ifrån bra och att dom lätt går sönder tackvare fodersättningar osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#92
Danne_1977 skrev:
Ja det stämmer att det fanns lite andra alternativ på exportsidan... fattade det som att din far köpte bilen sprillans ny.. och då händer  det inte ofta att man kommer över en exportmodell.. finns bara ett fåtal exportmodeller i sverige av samtliga Volvo modeller tillsammans..

Tex Nyare 760 från årgång 88 fanns ju som Diesel åxå i exportmodell men inte här i sverige..  lika som att Volvo 780 åxå fanns som dieselversion i exportmodell.. men inte här i sverige..

Om du nu har exportmotorn i din bil.. så är den ganska unik på det sättet.. synd bara att dom är långt ifrån bra och att dom lätt går sönder tackvare fodersättningar osv..

Om vi ska vara ännu mera exakta så var det min farfar som köpte bilen till  min far, för han fick egentligen inte köpa den för han jobba inte på Volvo. Men om man sköter den motorn fin verkar de hålla ganska bra. Bilen har gått 27k mil och har aldrig krånglat. Förutom att far fick en startmotor att vara 11.000varv....

Som sagt denna bilen är ovanlig med den motorn den har och historien bakom dem. Därför ska den bli i ett ganska original skick med mindre modifikationer så den ser bra ut. Som sagt det är en gammal bil som har gått året så den har sina skavanker efter alla år...


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#93
Ja så länge man sköter om den med service och sånt så kommer den nog att hålla.. och det är viktigt att inte varva dom för hårt... och att inte köra dom så dom kokar.. för då är det nog god natt ganska snart.

En bil som verkligen är eftertraktad och som jag gärna skulle vilja ha är en Volvo 262 C Bertone.. finns inte många kvar av dom i sverige längre..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
#94
Fräsigast hade varit att få tag i en 760 eller 780 med V6:an OCH turbo smile
De fanns som prototyper och tydligen så finns det några enstaka bilar som rullar smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#95
Ja det är nog möjligt.. har för mig att jag har hört det nån gång jag åxå... eller så har jag drömt det hahaha.. vet inte så noga.. men jag känner igen det iaf.. big_smile

Men jag vet att folk har monterat turbo på PRV motorn... fast med ganska dåligt resultat dock.. eftersom själva motorn i sig är så pass ohållbar... inget bra grundämne att bygga på om man säger så... men skulle vara coolt som faan.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
#96
Danne_1977 skrev:
Ja det är nog möjligt.. har för mig att jag har hört det nån gång jag åxå... eller så har jag drömt det hahaha.. vet inte så noga.. men jag känner igen det iaf.. big_smile

Men jag vet att folk har monterat turbo på PRV motorn... fast med ganska dåligt resultat dock.. eftersom själva motorn i sig är så pass ohållbar... inget bra grundämne att bygga på om man säger så... men skulle vara coolt som faan.. big_smile

Tydligen så äger någon höjdare en av dessa orginalbilar, och någon står på något museum smile

Den enda som jag har sett som har turbo på en PRV-sexa är en kille i US and A
som plockade ur 400-500 hästar ur sexan i en 242:a eller 262:a.
Han körde rally med den och den gick tydligen bra nog att dra itu hela drivlinan smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#97
Den måste ju vara maximalt ombyggd.. för att klara sånna påfrestningar.. det är säkert nån som kan allt om både renault, peugeot och Volvo... som vet exakt hur det ska vara för att hålla... låter coolt.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
#98
Danne_1977 skrev:
Den måste ju vara maximalt ombyggd.. för att klara sånna påfrestningar.. det är säkert nån som kan allt om både renault, peugeot och Volvo... som vet exakt hur det ska vara för att hålla... låter coolt.. big_smile

Tyvärr är det svårt att hitta info om trimmade PRV-sexor hmm

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#99
Ja det är det.. för att dom är inte förknippade i trimmningssammanhang (långt och knepigt ord hehe)   jag skulle inte bygga nån turbo på en sån.. men kan man bygga om hela motorn så blir det säkert en bra motor... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

670 Inlägg
19 januari 2011
#100
denna äckliga prv 6 (enligt mittt tycke) satt även i ''tillbaka till framtiden'' bilen, ''DCM'' eller va heter den?? i standard satt de en vanlig v6 men den fanns även som sport/prototyp då med Turbo! smile vet ej någon info sida ja läste detta i en bilsport nyhligen:)



Sök