Hej nu var det dags att starta mitt första projekt här på garaget.org
Denna tråden kommer användas till mitt volvo 760 projekt men även till en hel del andra arbeten jag gör till kunder och andra bilar jag håller på med. Helt enkelt vad som händer i garaget som har med bilar att göra!
Historia Har hela historien på den bilen nästan från födsel till dagsläget. Finns endast en privat ägare innan mig på bilen och det är min far som köpte bilen på Volvo i Göteborg. Bilen har gått ca 27000mil och använd som bruksbil men är väldigt bra skick efter alla år och mil. Innan inköpet hade bilen gått ett par år som experiment bil på Volvo i Göteborg. Sitter en B280 E motorn som kommer från Volvos export modeller på 170Hk och 250Nm, för efter inköpet av bilen hitta min far en hel del undliga papper i bilen. Han ringde ner Volvo och fråga om papperna och det visa sig att vara papper på ett kompet motorbyte och var meningen att han aldrig skulle hitta de. Bilen övergick till min ägo igenom att min bror krocka med bilen 2007. Efter detta ställdes bilen av och har stod till 2010.
Mål Mina mål med detta projektet är att bygga en unik Volvo 760 utan allt förstora ingrepp. Förbättra väghållningen och helrenovera bilen från topp till tå.
Ser riktigt fin ut! Har aldrig hört talas om den motorn faktiskt
Har en fråga när jag ändå skriver: Är det lagligt att köra med sådana reg-skyltar?
// RallyMartin
många undrar det och mina skyltar är faktisk lagliga så håller hårt i dem. Man kunde beställa små skyltar till sin bil på vägverket för många år sedan men man kunde bara göra det i ca ett år.
Ser riktigt fin ut! Har aldrig hört talas om den motorn faktiskt
Har en fråga när jag ändå skriver: Är det lagligt att köra med sådana reg-skyltar?
// RallyMartin
många undrar det och mina skyltar är faktisk lagliga så håller hårt i dem. Man kunde beställa små skyltar till sin bil på vägverket för många år sedan men man kunde bara göra det i ca ett år.
Ok, för jag vet att det finns att köpa såna skyltar på ett ställe men då får man antagligen inte köra med dem?
Ser riktigt fin ut! Har aldrig hört talas om den motorn faktiskt
Har en fråga när jag ändå skriver: Är det lagligt att köra med sådana reg-skyltar?
// RallyMartin
många undrar det och mina skyltar är faktisk lagliga så håller hårt i dem. Man kunde beställa små skyltar till sin bil på vägverket för många år sedan men man kunde bara göra det i ca ett år.
Ok, för jag vet att det finns att köpa såna skyltar på ett ställe men då får man antagligen inte köra med dem?
många undrar det och mina skyltar är faktisk lagliga så håller hårt i dem. Man kunde beställa små skyltar till sin bil på vägverket för många år sedan men man kunde bara göra det i ca ett år.
Ok, för jag vet att det finns att köpa såna skyltar på ett ställe men då får man antagligen inte köra med dem?
Hej nu var det dags att starta mitt första projekt här på garaget.org
Historia Har hela historien på den bilen nästan från födsel till dagsläget. Finns endast en privat ägare innan mig på bilen och det är min far som köpte bilen på Volvo i Göteborg. Bilen har gått ca 27000mil och använd som bruksbil men är sjukt bra skick efter alla år och mil. Innan inköpet hade bilen gått ett par år som experiment bil på Volvo och den är utrustad med alla extra delar man kunde välja till på Volvo. Sitter antagligen en annan motor i bilen med som satt i Volvos export modeller på 170Hk och 250Nm, för efter inköpet av bilen hitta min far papper i bilen som han ringde ner Volvo och fråga om det visa sig att vara papper på ett kompet motorbyte och var meningen att han aldrig skulle hitta de papperna. Sedan låter motorn mycket speciellt rått motorljud som jag aldrig har hört någon annan original Volvo 760 har. Bilen övergick till min ägo igenom att min bror krocka med bilen 2007. Han skulle köra på bredden i en kurva med var underkyld ishalka så båda högerdörrarna fick en kyss av en lyktstolpe som stod lite fel. Efter detta ställdes bilen av och har stått tills dags läget.
Mål Mina mål med detta projektet är att bygga en unik Volvo 760 utan allt förstora ingrepp, Skall se ut som något som skall kunna vara original. Skall försöka hålla projektet på en rimlig nivå så allt inte spårar ut som andra projekt har gjort. Ska självklart behålla 760 stuket. ingen 960 front här osv!
Jag har B280F på min 90:a 765:a......vad skiljer? Din 760 ser bra ut tycker jag!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Jag har B280F på min 90:a 765:a......vad skiljer? Din 760 ser bra ut tycker jag!!
/Benny
har för mig att det är effektuttaget som skiljer sig mellan de olika modellera. Detta är de olika motorerna som finns i 760 och 765
B23ET 2.3 L 173 hp (129 kW) I4 Turbo B230ET 2.3 L 182 hp (136 kW) I4 Turbo B230FT 2.3 L 156/165 hp I4 Turbo B28E 2.9 L 156 hp V6 B280E 2.9 L 170 hp V6 B280F 2.9 L 147 hp V6 D24TIC 2.4 L 115 hp (86 kW) I6 Turbodiesel
Exez skrev:
ser bra ut daniel lycka till fixa motorn och sen ta bort fjärdarna och kör så den blir klappad skojar bara med dig ;D
skulle varit coolt men får vissa problem med farthindarna hos mig... men skall köpa andra fjädrar som sänker den 40mm
Nu står bilen i garaget för försa gången på tre år och har börjat leta rost och verkar vara helt rostfri som vi trodde. Finns två hål i varje framdörr där bakspegeln sitter sedan finns ett hål i reservhjuls baljan som är lagat sedan börjar det komma lite ytrost på takluckan.
kommer en att göra lista snart så alla kan se vad jag skall göra med bilen sedan börja riva ner den i veckan.
Hjulen som jag fundera att köpa när ekonomin tillåter det. 19x8.5" le mans kopior från England för £599. Men funderar att kolla om man kan få tag på mindre storlek. typ 17-18"