2854
Sök

Wirgart garage - Volvo 760 Gle Projekt T6

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Njaa äcklig är den väl inte direkt.. sköter man om dom och inte varvar sönder dom så är det en utmärkt motor.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
gjutarolle skrev:
denna äckliga prv 6 (enligt mittt tycke) satt även i ''tillbaka till framtiden'' bilen, ''DCM'' eller va heter den?? i standard satt de en vanlig v6 men den fanns även som sport/prototyp då med Turbo! smile vet ej någon info sida ja läste detta i en bilsport nyhligen:)

DeloreanMotorCompany, DMC-12 hade B28:an med mekanisk insprutning smile
Jag har då aldrig sett någon bild på en Volvo med sexan och turbo.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Jag har heller inte sett nån sån med turbo i en Volvo... lär inte få göra det heller... då dom är ytterst ovanliga..

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Jag har heller inte sett nån sån med turbo i en Volvo... lär inte få göra det heller... då dom är ytterst ovanliga..

Det är bara att bygga själv smile

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Haha.. jag har gjort mitt med dom motorerna.. har ägt precis hur många 760 som helst känns det som.. renoverad upp ett par av dom åxå och fick dom att gå ganska fint.. big_smile   

Jag drar inte på mig nån mer sån inte... möjligen om jag får en nu när jag ska till och köpa 760 igen..big_smile

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Haha.. jag har gjort mitt med dom motorerna.. har ägt precis hur många 760 som helst känns det som.. renoverad upp ett par av dom åxå och fick dom att gå ganska fint.. big_smile   

Jag drar inte på mig nån mer sån inte... möjligen om jag får en nu när jag ska till och köpa 760 igen..big_smile

Vad drog de milen btw?

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Dom jag har haft har legat på runt litern eller straxt under vid snäll körning.. har dock varit automat i samtliga jag har haft.. förrutom en 82:a som jag hade.. den satt det manuell i...

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Dom jag har haft har legat på runt litern eller straxt under vid snäll körning.. har dock varit automat i samtliga jag har haft.. förrutom en 82:a som jag hade.. den satt det manuell i...

Är det verkligen så?
Så det är inte 1,2-1,3 per mil blandad körning?

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Kan nog vara troligt.. allt beror på hur man kör.. jag körde mest lång körning.. och klart korta svängar på samhället så drar den ju mer.. typ som du säger... dom ligger som en Cheva V8 ungefär.. möjligen lite mindre..

2 266 Inlägg
19 januari 2011
Ibanezman skrev:
gjutarolle skrev:
denna äckliga prv 6 (enligt mittt tycke) satt även i ''tillbaka till framtiden'' bilen, ''DCM'' eller va heter den?? i standard satt de en vanlig v6 men den fanns även som sport/prototyp då med Turbo! smile vet ej någon info sida ja läste detta i en bilsport nyhligen:)

de är en liten bild i en artikel om dmc doktorn i amerika i bilsport tidningen.

volvo gjorde nån provmotor med turbo men de sket sig pga av den höga värmeutvecklingen under huven på bilen de har jag läst i nån av farsan gamla tidningar.

har själv åkt 760 gle fina tider de med synd bara att de vart tätt mellan tankningarna

svetsdiff !!!

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
PMPerformance skrev:
Ibanezman skrev:
gjutarolle skrev:

de är en liten bild i en artikel om dmc doktorn i amerika i bilsport tidningen.

volvo gjorde nån provmotor med turbo men de sket sig pga av den höga värmeutvecklingen under huven på bilen de har jag läst i nån av farsan gamla tidningar.

har själv åkt 760 gle fina tider de med synd bara att de vart tätt mellan tankningarna

Vad jag har läst så fungerade turbomotorn fint i en 74-760-kaross, men i en 780
så blev det så in i helsefyr varmt att det började brinna i motorutrymmet smile

Och kraften skulle varit tillräcklig för att skruva kardanen i början smile

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Vet inget om prv turbo i 780... vanlig B230 turbo fanns det i 780 vet jag,

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Vet inget om prv turbo i 780... vanlig B230 turbo fanns det i 780 vet jag,

Pro-to-typ cool

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Coolt big_smile

56 Inlägg
19 januari 2011
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

Där har ni allt om PRV motorn smile Fanns med turbo, dock inte i volvo tyvärr!

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
Interactive skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

Där har ni allt om PRV motorn smile Fanns med turbo, dock inte i volvo tyvärr!

Har redan läst hundra gånger, och den står nog till och med på just
Wikipedia att motorn fanns med turbo i testbilar.

196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Det finns Tirbokit eller kompressorkit att köpa till Prv Motorn. Finns även kompletta utbrytnings motorer men de är väldigt dyra. Men Volvo har haft en svart 740/760 med en turboladdad prv motor som turbon satt mellan motorn och torpedväggen. Den har pratat om att den  bilen har stått på Volvomuseet  men har aldrig kollat under huven på den bilen.

http://img46.imageshack.us/img46/378/prvkopressor.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/8503/prvturbo.jpg

Renault Alpine A310S Turbo
Prv med 500hk
http://www.youtube.com/watch?v=ay-a6lDtFUw

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Ja jag funderade på turbo i en 760 engång.. alltså inget seriöst.. bara undersökte möjligheterna.. och eftersom avgasröret går över sprängkåpan mellan motor och torped så skulle det vara lättast att placera en turbo där... vet dock inte hur mycket annat man måste göra om man ska konvertera till turbo..

196 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Ja jag funderade på turbo i en 760 engång.. alltså inget seriöst.. bara undersökte möjligheterna.. och eftersom avgasröret går över sprängkåpan mellan motor och torped så skulle det vara lättast att placera en turbo där... vet dock inte hur mycket annat man måste göra om man ska konvertera till turbo..

Man måste säkert ändra kammarna för att de ska fundera bra med kammarna för. Är inte så högt insatt i 4-takt trimning för är insnöad på 2-takt. Men har för mig att man måste ha andra öppnings tider om man har en stor turbo för att motverka att all effekt kommer på en gång. Men ni får gärna rätta mig i den frågan

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Ja men kammar måste ju finnas att få tag på eftesom motorn finns i andra bilar åxå.. så det lär ju ska finnas minst ett par andra olika alternativ åxå till just den motorn.. man vet ju inte vilka kammar som tex sitter i peugeot.. eller renault.. kan ju vara andra som passar bra för turbo.. men jag tror inte det är speciellt svårt att montera turbo på en B28 och liknande.. big_smile

Sök