3258
Sök

Volvo 854 VOC/TWR, bygget av en gatreggad racingbil

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
16 augusti 2012
#61
Kul! Detta skall absolut följas smile

huehue

368 Inlägg
16 augusti 2012
#62
kul att det händer lite igen big_smile


83 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#63
UPDAAAAAAAATE!!!! 22/10-2012.

Nu är bilen nästan klar, smågrejer såsom huvudströmbrytare inne och ute, flytta bak batteri, lite bättre väghållning framöver etc..

HELA bakvagnen är galvaniserad och sjukt fin, guldig och blank. Hubbar och alla bult överallt är bytta och galvade. Nya bakaxellänkbussningar, nya länkarmsbussningar, Stötdämpare, dropstops och topplagringar bak med uniballs omgjorda för 1,0 gängstigning för Konidämparna istället för 1,5 som originaldämpare. Från MPRE.SE och BERGS PROPULSION.
Stenhårda fjädrar bak och cambershims 5- och 7- bak. Nya originalskivor bak inklusive belägg.
Även handbromsbackar och vajrar. Nya hjullager med fembult istället för fyrbult. Allt enligt gällande racingreglemente.

Framvagn:
Subframe lackad, nya subframebussningar, nya k-stag, aluminium länkarmar rengjorda och nya länkarmsbussningar volvo original, fjäderben gula koni lackade, stenhårda racefjädrar, nya fjädersäten, lackade spindlar, nya spindelleder, nya styrstag, nyrenoverad styrväxel med packningar osv. från en -93. Fick idag 22/10 nya topplagringar från L-M-R.SE med uniballs så jag kan ställa camber/caster i motorutrymmet.
Bromsskivor 302mm och bromsoksbyglar från V70R nytt, nya bromsok samt belägg fram, nya bromsslangar, nya hjullager, drivaxlar från -96, nya damasker, alla bultar och sådant är nytt i framvagn också.
Slipat hjulhus och lagt tunt lager underredsmassa..
Allt inom gällade racingreglemente.

Motor/växellåda:
Motor bytt till en B5254FS-99 11000mil med 850-92 toppen och kammar. Alla packningar och tätningar för motor bytt, ny kamrem, spännare, rullar, bultar ja allt, borttagit allt med AC-grejer, stenhårda motorkuddar med distanser från MPRE.SE, nytt undre momentstag för lådan i polyuretan från SKRUVAT.SE, motorkudde vänster volvo original, motorfäste övre mot torpedvägg i plast med aluminiumkärna från MPRE.SE likadant i övre motorbussning. Ny koppling från 850 R med lamell och tryckplatta inkl. urtrampningslager, växellåda 4,00 utväxling 16000mil från en 850-T5-96. Ventilkåpan i plast från S40 TWR BTCC tvådelad.
Grenrör lackat med värmefärg som stänger inne mer än 30% av värmen. Skall lindas med avgasband.
Racekatalysator FIA-godkänd 100cells från SKRUVAT.SE.
2,5 tums rostfritt högglanspolerat avgassystem (raka.ror.se) egenbyggt hela vägen med en 3tums rostfri ljuddämpare från 850R5 TWR från australien.
Kanister och annat bröte borttaget.
Chippade motorstyrboxar från MPRE.SE, mycket bra grejer.
Huvlås aerocatch låsbara väntar på att få monteras.
Heelt ny undertrade från 850 TWR BTCC väntar på att få monteras.
Allt inom gällande racingreglemente.

Exteriört:
Bogserögla bak ny från 850R6 TWR BTCC.
Stötfångarskena ny, lättad av TWR från 850 BTCC.
Kylargaller/nät nytt från S40 TWR-97 BTCC.
Grill ny med emblem lättad av TWR från 850R6 BTCC.
Bogserögla fram ny inkl. fäste från 850R5 TWR BTCC.
Lyktglas i plast nya från 850R5 TWR BTCC.
Stötfångare fram och bak från 1995 monterat.
Strålkastare, blinkers och bakljus från 1995 monterat.
Backspeglar vita från 850-95.
Stötfångarhölje lackat svart fram och bak.
TWR BTCC Front- 95 liggandes..
S70 Turbofälgar 16" med yokohama A048 195 50 R-Däck.
17" Tethys fälgar med gatdäck. TILL SALU!!! 2600kr.
BTCC Primera R9 Kolfibervinge.

Interiört:
Godkänd Fullbur med kryss i dörrar byggd av DA Allservice på Tjörn. Riktigt bra byggt.
Modifierad instrumentpanel för bursträvorna, borttagen mittpanel med allt onödigt inkl. knappar osv.
Rensad på ALLT. Asfaltsmattor borttagna, lackad röd inuti och buren lackad vit.
All el är dragen i två plaströr från ELFA.SE.
Fönsterhissar fram är bytta från el till vev.
Dörrsidor från 850R5 TWR BTCC runt om.
Ratt från 850 TWR BTCC, Momo corse i mocka med rattnav från SAM AB,
Kolfiberplatta med knappar från Volvo C30 Polestar WTCC bakom ratten.
Kolfiberplatta från Polestar, elitkomposit med knappar i mittpanel.
Onödig fakta: Urkapad av mig från en undertrade från Dahlgrens C30 från Macau.
Växelspaksknopp svarvad av MPRE.SE
Laptimer GM250 i brädan från LAPTIMER.SE
FIA-Godkänd stol-2011, Sparco Pro ADV.
FIA-Godkänt sexpunktsbälte XYZ från LAPTIMER.SE, fungerar med HANS-skyddet.
FIA-Godkänt fönsternät från MLIMITS.SE
Handsfack bortaget och luckan limmad.
GoPro Hero2 Motorsport edition kamera inkl. burfäste framåt.
Namnskylt från Jan flash nilssons S40R9-002 TWR STCC 2001.
Rejält stolsunderede i aluminium, (skjutbart) från MPRE.SE.

Övrigt:
Bilen har vagnsboksbesiktats och har vagnbok för racing 2013.
Bilens flesta dekaler är i Volvo teckensnittet som btcc-tiderna.. JA, Jag är såld på volvo btcc-bilar.
Det har tagit tid med bygget och ber om ursäkt att updaterna har varit sega, racemekaniker på deltid och mek på heltid tar all fritid..
Stort tack till min flickvän, familj och alla sponsorer och vänner som hjälpt mig med allt möjligt och står ut med garagetimmarna.

HAR ÄVEN klippt ihop en kort film på bilen när jag körde ett varv på Kinnekulle nyss med nybyggd bil och hällregn..
Finns på youtube. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=8jtisj0dPFM&

Bilder finns på min profil.. Mer kommer när jag har tid.
Mvh Daniel
Senast redigerat av GLTracing (23 december 2012)

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

10 163 Inlägg
23 oktober 2012
#64
Mycket text hade gärna haft bilder också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

368 Inlägg
23 oktober 2012
#65
F*n va grejer du fixat till bilen tongue förstår att tiden inte räcker till för allt ting med 2 jobb och massa letande efter delar vilket jag antar jag de har blivit med smile
men det verkar ju gå bra iallafall, bara köra vidare big_smile


83 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#66
Hehe tack!!

Jo Btccprylar är svårt att få tag i.
Jo nu är ju TTA-säsongen slut så det är lugnt!
Så skönt att bilen är vagnsboksbesiktad så är det bara att gasa nästa år!
Kul att du följer!

Mvh Daniel

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

83 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#67
Monterat en BTCC-vinge sprillans ny från R9 Primera helt i kolfiber. Sitter som ett tuggummi sedan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/130/129130/129130-ee149cd6df50a24ece6cdb236fd59384.jpg

Även gjort ett ryck och monterat lyktor i plast, rak torkararm, bogseröglan, grill och kylarnätet, allt från 850 BTCC-bilen. Blev rätt bra. https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-2975095.jpg

Här är en liten inside view för ett tag sen
https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-2962165.jpg


Ha det gott sålänge! God Jul på er alla big_smile

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

10 163 Inlägg
23 december 2012
#68
Blir ju en riktig räser det där ju smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
23 december 2012
#69
Hmm en sån vinge hade jag också velat ha smile Snyggt den här bilen kommer bli grym smile


1 213 Inlägg
24 december 2012
#70
Vart bra med vingen på detta bygge. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Skrap
2 098 Inlägg
4 januari 2013
#71
Snyggt!!!!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

83 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#72
UPDATE!

Bilen har nu även stått på ELMIA-mässan i Jönköping i Skruvat.se montern! Mycket positiv respons fick bilen. Mängder med sponsorer är med iår och bilen har jag lyckats registeringsbesikta med fullbur, racingstolar och sexpunktsbälten! Ställbara racecoilovers är monterat samt BTCC-front med S40btcc-kolfiberluftstyrningar.
Kanonnöjd! Så nu blir det att köra till banorna i sommar och förhoppningsvis köra hem med smile
Imorgon 17/4 så skall bilen stå utställd utanför SWEDOLs lokaler i Göteborg/Högsbo så titta gärna förbi!

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3079602.jpg

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3079603.jpg

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3079591.jpg

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3025770.jpg

Mvh Daniel

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

10 163 Inlägg
16 april 2013
#73
Perfekt racing stuk på den där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 213 Inlägg
20 april 2013
#74
Såg den på Elmia, den har ett bra racingstuk. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

418 Inlägg
20 april 2013
#75
Jag tycker den är helt underbar. Hade varit fruktansvärt skoj att få se en "tvilling" till den fast 855a smile kjolar, spoiler mm borde väl gå att kopiera nu om man använder de befintliga som mall för en gjutforms mall smile

Jag har själv precis blivit med 855a som jag tänkte snygga till. Men det ekonomiska är inte det bästa just nu så det får bli ett lite mer långsiktigt projekt för min del. wink


418 Inlägg
25 maj 2013
#76
Hur går det med bilen? Några nyheter sedan Elmia? Hur ser tävlingskalendern ut?


83 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#77
Hej!
Jo ganska bra. Bilen är gatlegal iaf och används på vägarna så mkt jag hinner för att synas med sponsorer. Jag skulle ha tävlat nu ihelgen på Kinnekulle Ring men jag fick ett motorras på Gröndal Motorstadion i mitten av maj och en bättre begagnad motor slängdes i och startades för några dagar sen, så tyvärr han jag inte uppdatera oljetråget med en fälla innan tävling vilket var tvunget..
Men mkt banträffar blir det i sommar och minst en tävling i SSK-serien.. Allt krockar i SSK med mitt jobb i STCC.
Q8 Oils har blivit en sponsor för motorolja framöver! smile

Mvh

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

83 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#78
Lite bilder från Gröndal Motorstadion en kväll med gatdäcken, bilen fungerade klockrent, kränger minimalt och jag var nöjd med varvtiderna. Två veckor senare gick motorn åt skogens tallar på samma bana. Då man kör på tvåans växel runt hela banan och skarpa svängar så fick inte vevlagret på tvåans cylinder tillräckligt med olja och gick torrt..

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3092733.jpg

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3092732.jpg

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-3092730.jpg

https://www1.garaget.org/archive/130/129130/173137/173137-2972535.jpg

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

83 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#79
Jo den sista bilden är från Australien 1996.

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter

418 Inlägg
25 maj 2013
#80
Riktigt fränt att du gjort en kopia wink
surt dock med motorn..

ang min fråga om fronten, det finns inga möjligheter att gjuta upp fler BTCC frontspoilers? tongue
kan tänka mig att betala en slant för en sån frän front till min kombi wink



Sök