UPDAAAAAAAATE!!!! 22/10-2012.
Nu är bilen nästan klar, smågrejer såsom huvudströmbrytare inne och ute, flytta bak batteri, lite bättre väghållning framöver etc..
HELA bakvagnen är galvaniserad och sjukt fin, guldig och blank. Hubbar och alla bult överallt är bytta och galvade. Nya bakaxellänkbussningar, nya länkarmsbussningar, Stötdämpare, dropstops och topplagringar bak med uniballs omgjorda för 1,0 gängstigning för Konidämparna istället för 1,5 som originaldämpare. Från MPRE.SE och BERGS PROPULSION.
Stenhårda fjädrar bak och cambershims 5- och 7- bak. Nya originalskivor bak inklusive belägg.
Även handbromsbackar och vajrar. Nya hjullager med fembult istället för fyrbult. Allt enligt gällande racingreglemente.
Framvagn:
Subframe lackad, nya subframebussningar, nya k-stag, aluminium länkarmar rengjorda och nya länkarmsbussningar volvo original, fjäderben gula koni lackade, stenhårda racefjädrar, nya fjädersäten, lackade spindlar, nya spindelleder, nya styrstag, nyrenoverad styrväxel med packningar osv. från en -93. Fick idag 22/10 nya topplagringar från L-M-R.SE med uniballs så jag kan ställa camber/caster i motorutrymmet.
Bromsskivor 302mm och bromsoksbyglar från V70R nytt, nya bromsok samt belägg fram, nya bromsslangar, nya hjullager, drivaxlar från -96, nya damasker, alla bultar och sådant är nytt i framvagn också.
Slipat hjulhus och lagt tunt lager underredsmassa..
Allt inom gällade racingreglemente.
Motor/växellåda:
Motor bytt till en B5254FS-99 11000mil med 850-92 toppen och kammar. Alla packningar och tätningar för motor bytt, ny kamrem, spännare, rullar, bultar ja allt, borttagit allt med AC-grejer, stenhårda motorkuddar med distanser från MPRE.SE, nytt undre momentstag för lådan i polyuretan från SKRUVAT.SE, motorkudde vänster volvo original, motorfäste övre mot torpedvägg i plast med aluminiumkärna från MPRE.SE likadant i övre motorbussning. Ny koppling från 850 R med lamell och tryckplatta inkl. urtrampningslager, växellåda 4,00 utväxling 16000mil från en 850-T5-96. Ventilkåpan i plast från S40 TWR BTCC tvådelad.
Grenrör lackat med värmefärg som stänger inne mer än 30% av värmen. Skall lindas med avgasband.
Racekatalysator FIA-godkänd 100cells från SKRUVAT.SE.
2,5 tums rostfritt högglanspolerat avgassystem (raka.ror.se) egenbyggt hela vägen med en 3tums rostfri ljuddämpare från 850R5 TWR från australien.
Kanister och annat bröte borttaget.
Chippade motorstyrboxar från MPRE.SE, mycket bra grejer.
Huvlås aerocatch låsbara väntar på att få monteras.
Heelt ny undertrade från 850 TWR BTCC väntar på att få monteras.
Allt inom gällande racingreglemente.
Exteriört:
Bogserögla bak ny från 850R6 TWR BTCC.
Stötfångarskena ny, lättad av TWR från 850 BTCC.
Kylargaller/nät nytt från S40 TWR-97 BTCC.
Grill ny med emblem lättad av TWR från 850R6 BTCC.
Bogserögla fram ny inkl. fäste från 850R5 TWR BTCC.
Lyktglas i plast nya från 850R5 TWR BTCC.
Stötfångare fram och bak från 1995 monterat.
Strålkastare, blinkers och bakljus från 1995 monterat.
Backspeglar vita från 850-95.
Stötfångarhölje lackat svart fram och bak.
TWR BTCC Front- 95 liggandes..
S70 Turbofälgar 16" med yokohama A048 195 50 R-Däck.
17" Tethys fälgar med gatdäck. TILL SALU!!! 2600kr.
BTCC Primera R9 Kolfibervinge.
Interiört:
Godkänd Fullbur med kryss i dörrar byggd av DA Allservice på Tjörn. Riktigt bra byggt.
Modifierad instrumentpanel för bursträvorna, borttagen mittpanel med allt onödigt inkl. knappar osv.
Rensad på ALLT. Asfaltsmattor borttagna, lackad röd inuti och buren lackad vit.
All el är dragen i två plaströr från ELFA.SE.
Fönsterhissar fram är bytta från el till vev.
Dörrsidor från 850R5 TWR BTCC runt om.
Ratt från 850 TWR BTCC, Momo corse i mocka med rattnav från SAM AB,
Kolfiberplatta med knappar från Volvo C30 Polestar WTCC bakom ratten.
Kolfiberplatta från Polestar, elitkomposit med knappar i mittpanel.
Onödig fakta: Urkapad av mig från en undertrade från Dahlgrens C30 från Macau.
Växelspaksknopp svarvad av MPRE.SE
Laptimer GM250 i brädan från LAPTIMER.SE
FIA-Godkänd stol-2011, Sparco Pro ADV.
FIA-Godkänt sexpunktsbälte XYZ från LAPTIMER.SE, fungerar med HANS-skyddet.
FIA-Godkänt fönsternät från MLIMITS.SE
Handsfack bortaget och luckan limmad.
GoPro Hero2 Motorsport edition kamera inkl. burfäste framåt.
Namnskylt från Jan flash nilssons S40R9-002 TWR STCC 2001.
Rejält stolsunderede i aluminium, (skjutbart) från MPRE.SE.
Övrigt:
Bilen har vagnsboksbesiktats och har vagnbok för racing 2013.
Bilens flesta dekaler är i Volvo teckensnittet som btcc-tiderna.. JA, Jag är såld på volvo btcc-bilar.
Det har tagit tid med bygget och ber om ursäkt att updaterna har varit sega, racemekaniker på deltid och mek på heltid tar all fritid..
Stort tack till min flickvän, familj och alla sponsorer och vänner som hjälpt mig med allt möjligt och står ut med garagetimmarna.
HAR ÄVEN klippt ihop en kort film på bilen när jag körde ett varv på Kinnekulle nyss med nybyggd bil och hällregn..
Finns på youtube. Länk:
http://www.youtube.com/watch?v=8jtisj0dPFM&Bilder finns på min profil.. Mer kommer när jag har tid.
Mvh Daniel