2801
Sök

Vad för slutsteg (Jag är korkad)

37 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
God afton gott folk.

Det är så att dumfan (jag) har bestämt sig för att skaffa baslåda och slutsteg till bilen.
Jag har spanat in JBL GT5-1204BR som baslåda... Nu är bara frågan vilket slutsteg jag ska komplettera med.

Jag, som inte kan ett smack om detta, har hittat två slutsteg som verkar fylla mina kriterier. Kriterierna är då att det ska kunna spelas musik...

Ja! Så mina finalister i slutstegskampen är som följer:

JBL GT5-A300.1
JBL GTO3501E

Nå, mina kära internetvänner, vilket slutsteg skall jag köpa? Ska jag helt ändra kurs och köpa någon annan bas och tillhörande slutsteg? Min plånbok är väl 3000-3500 kronor tjock.

Tack.

21 761 Inlägg
16 oktober 2010
Får man fråga "dumfan" vilken bil det gäller?

37 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Javisst! Det är en Seat Ibiza 1.4 Stella -01. Ett riktigt kraftpaket.

21 761 Inlägg
16 oktober 2010
Stella, innebär det alltid halvkombi?

Jag är så dålig på olika bilmodeller, därför frågar jag. I halvkombi och kombi ska det funka relativt bra att använda färdigbyggda baslådor, på halvkombi bör man se till att det finns en öppning i hatthyllan för att få in så mycket som möjligt av ljudet. smile

GTO3501E ger ju lite mer effekt på pappret åtminstone, dessutom finns subsonickontroll som kan vara bra att använda till basreflexlådor ibland.
Senast redigerat av Drönirettab (16 oktober 2010)

37 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Det är en halvkombi jag har iaf smile. Vet inte om det alltid är det på Stella dock.

BRC.se har ett paket med just GTO3501E och GT5-1204BR såg jag nu... Hmmm.. Man kanske skulle slå till på det?
Eller finns det några andra prisvärda produkter man bör kika på? Har kollat på GT5-2402BR men den är för bred för min lilla bil tongue

21 761 Inlägg
16 oktober 2010
Jag har ingen erfarenhet av dessa prylar, men det borde kunna ge hyfsat ljud iaf. Som alltid gäller dock att installera ordentligt, vilket i detta fall bla innebär korrekt kabeldimensionering och bra kontakt i alla kablar. Då ökar chansen till bra ljud, även med förhållandevis "billiga" saker. smile

Det kommer säkert andra som har erfarenhet av JBL:s saker och ger råd.
Senast redigerat av Drönirettab (16 oktober 2010)

37 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
en skamlös bump!

37 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Såg nu att paketet på BRC är en GTO-1204 inte en GT5. Hm hm hm hm! GTO verkar vara lite vassare än GT5 också... Men, fungerar GTO-3501E steget med GTO-1204?

GTO-3501E har 225W RMS @ 4 ohm, och basen är 300 W RMS?

Hjälp en nyburgare tongue
Senast redigerat av McFlies (17 oktober 2010)

1 312 Inlägg
17 oktober 2010
vad får sakerna kosta? måste det vara jbl? annars kan man juh alltid hitta på något roligt blandat kitt..

Ljudbutiken.nu

37 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
behöver absolut inte vara JBL, men 3500 är min gräns, kan gå upp till 4000, men då ska det vara garanterat bra grejor.

1 312 Inlägg
17 oktober 2010
McFlies skrev:
behöver absolut inte vara JBL, men 3500 är min gräns, kan gå upp till 4000, men då ska det vara garanterat bra grejor.

okej.. det var en ganska så låg gräns.. men det är då bara steg och bas till det eller är det med kabalar och allt?

Ljudbutiken.nu

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
17 oktober 2010
låg gräns? 3500 för ett steg och en 500 för en bas KLART NÄÄÄÄSTA! big_smile

1 312 Inlägg
17 oktober 2010
Stickan skrev:
låg gräns? 3500 för ett steg och en 500 för en bas KLART NÄÄÄÄSTA! big_smile

ska inte du vara sån eller.. tongue

Ljudbutiken.nu

1 312 Inlägg
17 oktober 2010
McFlies skrev:

http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ett sånt steg då.. (tar ingen platts och ger nog ganska bra med effekt iallfall..)

http://www.mds.se/sv/product/42/MDS-Fanatic-FR12W ( och en sån bas )

kanske skulle bli fint de.. och spelar nog en del iallfall,, dom basarna gillar effekt..

Ljudbutiken.nu

37 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Ja, det är 4k till bas och steg enbart, kablar och annat är inte inkluderat då.  Har inget intresse av att ha en bas som kan spela hjärnblödningshögt... Vill bara ha lite mer bas.

1 312 Inlägg
17 oktober 2010
McFlies skrev:
Ja, det är 4k till bas och steg enbart, kablar och annat är inte inkluderat då.  Har inget intresse av att ha en bas som kan spela hjärnblödningshögt... Vill bara ha lite mer bas.

men vad tror du om sakerna jag skrev innan då?

Ljudbutiken.nu

37 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
eriksson84 skrev:
McFlies skrev:

Behöver jag verkligen ett sånt starkt steg då? Och då jag inte är speciellt händig vore det bra om det var en färdig baslåda, fast det kanske inte är att föredra?

1 312 Inlägg
17 oktober 2010
McFlies skrev:
eriksson84 skrev:
McFlies skrev:

Behöver jag verkligen ett sånt starkt steg då? Och då jag inte är speciellt händig vore det bra om det var en färdig baslåda, fast det kanske inte är att föredra?

okej.. ja en låda som passar den basen går på ca 500tror jag..
starkt och starkt. det funkar bra till den basen..

Ljudbutiken.nu

37 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Funderar på om jag ska tänka om....

Jag har för närvarande allt orginal i ljudväg förutom en pioneer DEH-4200SD huvudenhet.. Bör jag istället för att köpa bas+slutsteg kika på framsystem+slutsteg ? En bra bas kan väl inte ersätta ett bra framsystem? roll

Åsikter?

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2010
McFlies skrev:
Funderar på om jag ska tänka om....

Jag har för närvarande allt orginal i ljudväg förutom en pioneer DEH-4200SD huvudenhet.. Bör jag istället för att köpa bas+slutsteg kika på framsystem+slutsteg ? En bra bas kan väl inte ersätta ett bra framsystem? roll

Åsikter?

En ypperlig idé måste jag säga. Du tänker helt rätt i att satsa på ditt framsystem i främsta hand. Om inte detta låter bra så kan ju, som du säger, inte en bas rätta till det.

Nu har jag ingen aning vad det sitter för högtalare original i en Seat Ibiza, men det googlar du nog fram snabbt. Ett kitsystem för 1,5k samt ett steg till dessa för 2,5k kanske skulle vara något istället för ditt planerade basbygge? Släng sedan på lite dämpmaterial på detta och du har kommit en god väg med ditt stereobygge.

Sök