2470
Sök

Hyndaie elantra -96 Felsökning för hög hc och oc halt

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Har en Hyundai elantra 96 som har för hög hc och oc halt på besiktningen. Bytte olja, oljefilter och tändstift men det va fortfarande inte bra. Jag har satt på en ny katalysator men vågar inte köra in på en ombesiktning till om det skulle fortfarande va fel för då kan dom sätta körförbud på den. Är de någon som vet vad det kan va så man isåfall kan göra vid det med innan ombesiktningen??????????
Senast redigerat av anna-77 (17 oktober 2010)

871 Inlägg
17 oktober 2010
byt rubrik till "Hyundai elantra -96, felsökning hc och co halt"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
17 oktober 2010
anna-77 skrev:
Har en Hyundai elantra 96 som har för hög hc och oc halt på besiktningen. Bytte olja, oljefilter och tändstift men det va fortfarande inte bra. Jag har satt på en ny katalysator men vågar inte köra in på en ombesiktning till om det skulle fortfarande va fel för då kan dom sätta körförbud på den. Är de någon som vet vad det kan va så man isåfall kan göra vid det med innan ombesiktningen??????????

Kan det inte vara nån givare eller Lambdan som är trasig? För hög CO-halt tror jag iaf. tyder på för mycket bränsle, alltså fet blandning. De flesta verkstäder kan säkert göra en kontroll så du vet var du står så du slipper att åka till SBP och få en till ombesiktning.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (17 oktober 2010)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Lambda värdet låg som den skulle. Hur gör man vid givaren och vad menar du med för fet blandning. Ibland har vi den 95 och ibland blandar vi upp med etanol för att rensa lite

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
17 oktober 2010
anna-77 skrev:
Lambda värdet låg som den skulle. Hur gör man vid givaren och vad menar du med för fet blandning. Ibland har vi den 95 och ibland blandar vi upp med etanol för att rensa lite

Är det förgasare eller insprutning på bilen? Är det insprutning kanske spridarna är dåliga. Det finns säkert nån annan här på forumet som vet lite mer.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Det är insprutare. Va inte så länge sedan vi bytte ut dom. Kallas väl också ventilerna??????????

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
17 oktober 2010
anna-77 skrev:
Det är insprutare. Va inte så länge sedan vi bytte ut dom. Kallas väl också ventilerna??????????

Njae.....Spridarna kallas även för insprutare eller injektorer, ventiler är nåt annat. Du har både insugsventiler och avgasventiler.

/Benny

Min youtubekanal!

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Jaha okej, tack. Det visste jag inte och dom är nog väldigt dyra va??????????????

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
17 oktober 2010
anna-77 skrev:
Jaha okej, tack. Det visste jag inte och dom är nog väldigt dyra va??????????????

Om du menar spridarna......det är väldigt olika, det måste man kolla för varje bilmotor.

/Benny

Min youtubekanal!

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Ja okej, tack iallfall för hjälpen

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
17 oktober 2010
anna-77 skrev:
Ja okej, tack iallfall för hjälpen

Ingen orsak!

/Benny

Min youtubekanal!

Sök