3007
Sök

Funderingar över bilar - eller varför man aldrig blir nöjd.

Finraggare
2 381 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Jag satt och funderade lite här på Söndagkvällen efter att ha snackad med en god vän igår. Hur kommer det sig att attityden bland bilburna oftast är rätt dålig? Vad menar jag nu? Finns det inga trevliga bilmänniskor - det är klart det gör, men de man träffar på sk. träffar på kvällstid har ibland lite märklig inställning.

Exempel 1) En finfin R33 GTR vspec kommer inrullande på gatan, värmer lite och kör en repa mot någon standard BMW. Snacket i publiken går "fan min polare Conny han har en R34, inte såndär skräp R33. Och den R34an den går som fan - alltså inte sådär jävla dåligt som dendär gick". Jag vänder mig till killen och frågar vad han kör för bil - "Jag asså - nej jag har inte tagit körkort än". Check.

Exempel 2) Audi RS6 äter upp en RX7a och föraren kommer stolt knatande bland folket, ler lite och säger "Den går fan bra för att vara så stor" och får tillbaka "Inte så bra som en snubbe jag känners, han har 900hk+ och sen lustgas och kör med 10,5" breda slicks - TILL OCH FRÅN DAGIS". Föraren till Audin känner sig lite putt och ser sedan han som la kommentaren hoppa in i en rostig 240, bränna upp veckans lön på däck och sen åka därifrån via en grushög, en brevlåda och diket.

Exempel 3) Stor sugmotor med massor med hästar står och snackar skit med likasinnade när en tomte dyker upp och talar om att sugmotorer är skit. Turbo skall det vara och sen kanske kompressor. I den ordningen. Men sugmotorer är skit, går inte att trimma och passar absolut inte på en bilträff. Sen att han med dåliga attityden inte kommer i närheten med sin bil i vare sig effekt eller hastighet är ju en regel snarare än ett undantag.

Exemplen kan göras flera, men det jag funderar lite på är vart denna attityden kommer? Vad hände med tiderna när man stod och snackade med varandra och var ödmjuka, beundrande och kunde uppskatta andras jobb och bilar? Eller är det bara jag som varit på märkliga träffar utan kärlek?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
17 oktober 2010
#2
Det är inte bilintresserade människor du har stött på... det är idioter....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

SMR | SM Racing
280 Inlägg
17 oktober 2010
#3
vissa måste ligga på topp, chip och dekaltrim, mer trimmar de inte sina åk. Men klonka ner på andra med bilar de "sett".

Beror på inställning, går man på en lite mer "privat" träff så är det klart att stämningen blir trevligare.


1 679 Inlägg
17 oktober 2010
#4
svensk avundsjuka, folk klarar inte av att folk har finare/bättre saker än en själv smile


Finraggare
2 381 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#5
Men då kan man ställa sig frågan varför denna typ av människor tagit överhanden över de genuint intresserade?

Eller vad har hänt med hedersknyfflarna som kör? Antingen vinner man, eller så förlorar man. Sannolikheten att det är oavgjort är rätt liten. Varför kan man då inte bara garva åt saken och säga "grattis, fan vad din bil går" utan nej man skall öppna den stora lådan ursäkter med allt från att soppapumpen inte funkar, fel på laddtrycket, kalla däck, dålig bensin från shell, glapp i kopplingen till jag vet inte vad?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 oktober 2010
#6
Den sortens människa som MÅSTE vara "värst" hela tiden. Och det går inte att ha ett samtal med dom utan att bli irriterad själv! Jag vet precis vad du pratar om!
Känner vissa som är så!

Folk skulle ju kunna lära sej favorisera motorer UTAN att behöva tracka ner andra.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

SMR | SM Racing
280 Inlägg
17 oktober 2010
#7
ja, verkligen.

Men man är ju trogen sitt eget märke, vissa mer än andra.
Jag är volvofrälst, och kicker ligger nämast hjärtat. Men jag skulle kunna uppskatta en saab eller en GAS bas, så länge det är snyggt gjort av en trevlig ägare.


4 586 Inlägg
17 oktober 2010
#8
Tycker det blivit så på en senare tid. när jag tog körkortet så kunde jag åka min småtrimmade 205 gti och blev accepterad av alla.

Det är såhär ska jag ha det sämre så ska inte du ha det bättre. Men klarar man inte av det så sitt hemma istället.
Senast redigerat av jocke_gronberg (17 oktober 2010)


Finraggare
2 381 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#9
Har märkt mer av attityden utanför stockholm, göteborg och malmö.

Annat exempel: Ingen vill köra några repor, alla står och glor. Man tänker "vafan" och kör en repa själv och får sen efteråt höra att tråk-kombis inte har där att göra. Well, kör själva om ni vill se andra bilar.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 oktober 2010
#10
kameramannen skrev:
Har märkt mer av attityden utanför stockholm, göteborg och malmö.

Annat exempel: Ingen vill köra några repor, alla står och glor. Man tänker "vafan" och kör en repa själv och får sen efteråt höra att tråk-kombis inte har där att göra. Well, kör själva om ni vill se andra bilar.

Bra beskrivning av örebro smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Japanese Engineering
690 Inlägg
18 oktober 2010
#11
Bra skrivet, Först av allt vill jag säga att de R33or ja sett har alltid varit snabbar en än R34orna men nu ska vi inte diskutera det.

Jag tror att folk blir avundsjuka ibland utanför storstäderna speciellt då vissa inte vågar köra och få spö jag menar jag hade en nästan orginal S40 T4 (avgas,filter,Chip) som jag nästan alltid ställde upp med mot Supror,Skylines,BMW turbon mm jag kanske förlorade lite oftare än andra vann typ 4/10 repor men jag ställde upp iaf, Sen går man och hör att folk snackar skit om en men KÖR SJÄLV DÅ men era rostiga 240in.

Men när jag körde mindre race i Stockholm så tyckte alla att det var grymt att alla ställde upp med allt från 740 GL-Golf GTi Mk4or

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

457 Inlägg
18 oktober 2010
#12
Jo det är mkt idioter där ute men man får inte glömma att det fins en del folk som inte är det på träffarna wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 oktober 2010
#13
myran skrev:
kameramannen skrev:
Har märkt mer av attityden utanför stockholm, göteborg och malmö.

Annat exempel: Ingen vill köra några repor, alla står och glor. Man tänker "vafan" och kör en repa själv och får sen efteråt höra att tråk-kombis inte har där att göra. Well, kör själva om ni vill se andra bilar.

Bra beskrivning av örebro smile

Jag tycker det är en jättebra beskrivning av racingen i blekinge. Jag kör inte själv, men jag klagar inte heller på dem som dyker upp och kör. Om dem inte förtjänar det...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

227 Inlägg
18 oktober 2010
#14
Satt och funderade på det här en kväll i garaget och jag kan inte annat än hålla med.
Många måste hävda sig och verka viktiga hela tiden och det räcker egentligen med att en eller ett par börjar muttra, snacka skit och klaga för att stämningen fort ska sjunka och få andra att inta försvarsställning.
Sen fortsätter snacket på diverse forum eller liknande efteråt vilket gör att snacket hörs än mer. Det är dessutom ännu lättare att vara negativ och sur bakom en datorskärm efter träffen då man kan välja att skita i tråkiga konfrontationer om nån påpekar din inställning.

Däremot varför mindre är intresserade av att köra kan jag inte förstå, ser ofta vassare bilar såsom M3, s4 mfl som står vid sidan av både vid lagliga och mindre lagliga events tyvärr. Det är sånt som tar död på intresset och det går rätt fort när det väl börjar. Är det mindre som kör kommer mindre, mindre publik så blir färre intresserade av att köra och spiralen är igång.

VI MÅSTE HJÄLPAS ÅT ATT HÅLLA INTRESSET OCH KULTUREN LEVANDE
mindre snack och mer verkstad helt enkelt

Japanese Engineering
690 Inlägg
18 oktober 2010
#15
Driftar_N skrev:
Satt och funderade på det här en kväll i garaget och jag kan inte annat än hålla med.
Många måste hävda sig och verka viktiga hela tiden och det räcker egentligen med att en eller ett par börjar muttra, snacka skit och klaga för att stämningen fort ska sjunka och få andra att inta försvarsställning.
Sen fortsätter snacket på diverse forum eller liknande efteråt vilket gör att snacket hörs än mer. Det är dessutom ännu lättare att vara negativ och sur bakom en datorskärm efter träffen då man kan välja att skita i tråkiga konfrontationer om nån påpekar din inställning.

Däremot varför mindre är intresserade av att köra kan jag inte förstå, ser ofta vassare bilar såsom M3, s4 mfl som står vid sidan av både vid lagliga och mindre lagliga events tyvärr. Det är sånt som tar död på intresset och det går rätt fort när det väl börjar. Är det mindre som kör kommer mindre, mindre publik så blir färre intresserade av att köra och spiralen är igång.

VI MÅSTE HJÄLPAS ÅT ATT HÅLLA INTRESSET OCH KULTUREN LEVANDE
mindre snack och mer verkstad helt enkelt

Snyggt skrivet håller med dig fullständigt

VI MÅSTE HJÄLPAS ÅT ATT HÅLLA INTRESSET OCH KULTUREN LEVANDE

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

475 Inlägg
18 oktober 2010
#16
kameramannen skrev:
Jag satt och funderade lite här på Söndagkvällen efter att ha snackad med en god vän igår. Hur kommer det sig att attityden bland bilburna oftast är rätt dålig?   och massa text

WHATTTT.. jag anser att jag själv är skit trevlig och snäll + humor wink

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 oktober 2010
#17
Kan hålla med att fler måste ta allt med ett glatt leende istället, fram med 240n och dra en repa mot en supra.

Kommer ihåg första FNM träffen i år, HELVETE va många det var!
Om det blir färre folk så är det ju oftast de trevliga folket kvar, de som hoppas på en "tokyo drift" träff är oftast de som stannar hemma.
Men med mindre folk blir man inte lika pepp på att åka själv hmm


Japanese Engineering
690 Inlägg
18 oktober 2010
#18
Det finns trevliga personer också men de börjar bli mindre, Många unga nu vet inte ens hur en S80 ser ut eller att det ens finns kolvar i en motor, När jag var mindre var det bara jag och kanske nån annan i skolan som älskade bilar och motorsport. Allt fler börjar tro att träffarna ska var som Tokyo Drift.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 oktober 2010
#19
Hollywood förstör så jävla mycket, man kollar i tidningar på cusom byggen. Men glömmer att man måste ha tid/pengar att bygga en sån bil också.

Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Nu köper man en bil, in på verkstad och servrar den för att man måste. Ingen kärlek hmm
De få som verkligen har kärlek för sina bilar är oftast de trevligaste.


Crusty69
18 oktober 2010
#20
Kameramannen, jag tycker du låter exakt likadant som i dina exempel ibland smile Eller är det bara mig du hackar på som en liten kärring ibland? tongue


Sök