2687
Sök

Vinande ljud efter byte till dubbdäck...

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Vet inte om det bara är jag eller inte...
Byte till dubbdäcken i dag och körde en sväng.. när man kommer upp till 40 och över så viner det ganska bra... Sen hör man det ej över 100kmh då vägbruset osv tar över...
Det spelar ingen roll om man frikopplar och lägger i friläget eller ej och det är ej beroende av varvtal, utan av hastigheten i sig och vinandet accelererar och blir ljusare/gällare ju snabbare man kör....
Körde bilen precis innan jag bytte med sommardäcken på och då fanns det inget vinande...

Däcken är inte nya utan jag har använt dom tidigare... dock är fälgarna nya (begagnade men nya för mig)
Alla däck har samma storlek och är lika slitna... samma tryck i däcken osv... och om är monterade åt rätt håll...

Kan inte minnas att det brukar vina såhär mycket.. visst att dubbdäck låter mer, men inte så här mycket som jag kommer ihåg det...
Låter inte som att det kommer från torsen diffen som sitter bak, utan mer som att det kommer framifrån eller från alla däck så att säga... öppnar jag rutan så låter det ej mer utifrån utan det är mest i kupen man hör det så att säga...

Någon som har en aning eller är det bara jag som är väldigt ovan vid det här ljudet???

Bilen är en A4 quattro -04
Senast redigerat av AEN (18 oktober 2010)

7 275 Inlägg
18 oktober 2010
En kompis till mig hade nå regummerade däck ett tag och det ven om dom.
Riktigt irriterande.

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Har haft dom här däcken ett tag och dom är inte regummerade... kan det vara för att däcken legat över sommaren.. dom får ju en lite hårdare yta då ett tag?

Bilmekaniker
805 Inlägg
18 oktober 2010
burna och se om det försvinner

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
med quattro :-P
utan snö/is så är det lite för bra grepp för att burna på asfalt

731 Inlägg
18 oktober 2010
Sen kanske det inte är det bästa alternativet att burna när man har dubbdäck.. tongue

Jag röstar för att du provar sommardäck igen, låter det inget med dom så är det bara dina däck som är lite hårda eller något. Kör ba.

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
pallar inte att byta tillbaka nu :-)
Men som sagt det lät inget innan jag byte till dubbdäcken och jag körde som sagt en bit innan med sommardäcken...
Sommardäcken är 235 45 17 på OZ Superleggera fälg
Vinter 205 55 16 dubbat (kleber kapnor 4) på RS4 classic fälg

Bilmekaniker
805 Inlägg
18 oktober 2010
höjj musiken:D

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
haha ja.. nej men seriöst... kan det vara något annat än däcken i sig som låter?
Hade det varit hjullager, diff, TorSen osv så borde det ju låtit redan innan jag byte kan man tycka?!?
Däcken är ju jämnt slitna och samma storlek så det bör ju inte vara TorSen diffen som arbetar hela tiden, vilket den kan göra om man tex kör med olika storlek på däcken = den tror att bilen tappar fäste pga att rullomkretsen är olika på något/några av däcken

Bilmekaniker
805 Inlägg
18 oktober 2010
du sa ju att det inte lät precis innan du bytte däck och att det lät precis efter , då kan det inte var aså mycket mer än däcken vinterdäck låter mer

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Nej egentligen inte... men jag kan inte minnas att dom lät såhär mycket i vintras/våras

Bilmekaniker
805 Inlägg
18 oktober 2010
Lagrade på fel sätt kanske? däck ska lagras i mörker osv finns massa saker som man ska undvika , vet inte om det kan påverka att det viner men möjligt tills yttersta lagret slits ner

690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Stått i en inomhus källare... mörkt, torrt och lite svalare än rumstemp....
Däcken med fälg staplade på varandra som dom ska
Senast redigerat av AEN (18 oktober 2010)

* Voff voff *
10 654 Inlägg
19 oktober 2010
Prova att sätta på sommardäcken igen då...?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Oturen själv
593 Inlägg
19 oktober 2010
Inget att oroa sig för, Däcken som gör det ljudet. Har du inte satt något av däcken så mönstringen går åt fel håll, så har dom bara slitits under förra vintern så när du drar på dom när asfalten fortfarande är lite varm så låter det smile

Är du sjukt orolig kan du göra en hjulinställning. Kolla om sommardäcken är snedslitna etc. för vinterdäck är ju mjukare och låter MKT mer än sommardäck..

Brum

690 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
ok... får väl se om det slutar om ett tag eller inte :-)

183 Inlägg
27 november 2010
Har samma skit på min Caddy. Fick Svärfars Marangoni som hade gått två vintrar och det låter typ som en turbin... Snedslitna trodde däckverkstan, plus att dom tyckte det var sånt som kunde hända sämre däckmärken.

KHRacing
27 november 2010
Alla dubbdäck viner, det är metallen i dubben som skapar ljudet ju !

183 Inlägg
27 november 2010
Jo, det vet väl alla, men på min bil låter det mycket högre än vad det brukar göra.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 november 2010
Har M&S-däck på audin, blev en klar skillnad i ljud även med dom på. Låter klart mer.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök