3442
Sök

Bästa vinterbilen?!

3 259 Inlägg
21 oktober 2010
#81
Opel Ascona A! Makalös bil till att vara välbalanserad! smile 1,6S motor! kanonfräsch bil som man körde ihjäl totalt en vinter... Men det var ju 10 år sen och då var dom ju inte lika eftertraktade (kan jag trösta mig med så känns samvetet lite renare) wink

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Japanese Engineering
690 Inlägg
21 oktober 2010
#82
Satsa på 940 enligt mig mycket bra bilar i alla väder lätta att trimma/skurva, Fula? Nej de är inte snygga men de är inte fula heller men det är kanske för att jag är uppväxt med massor av Volvon i släkten.

Tycker 740 också är bra. Billigare än 940 vid inköp men svårare att hitta en fin 740 med Turbo än 940, Måste säga att 740 är lite mer "tuffare" vad kan slå en välvårdad röd 740 med silvriga BBS fälgar?

Men det är min ide om du vill ha 4WD så skulle jag kört på en gammal EVO 2-6 jävligt brutala bilar och 4WD är ju roligt i snö också!

Lycka till!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

249 Inlägg
21 oktober 2010
#83
http://www.blocket.se/dalarna/Mitsubish … =2&w=3
en bra vinterbil. äter bakhjulsdrivna 80-talare till frukost

keep calm and let it scrape

50 Inlägg
22 oktober 2010
#84
Kan helt klart säga att Opel omega är en riktigt kul bil på vintern! Stor och stabil med 1,5 varvs rattutslag(om jag minns rätt) så man kunde lätt skifta mellan höger/vänster snabbt jämnfört med tex E30. Min låg på ca 1.2/mil vid icke snäll vinterkörning ^^

191 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#85
Med "bästa" menar jag roligaste,.. Så klar wink Såg bättre ut med bästa ;D tanken med vinterbil är ju att ha kul som fan och då krävs det rwd, visst har fwd sina fördelar men jag är inte ute efter att sitta och dra i handbromsen. Varför man väljer en gammal bil beror ju på att man inte ska behöva vara rädd om den men samtidigt köra med hänsyn till andra och följa trafikreglerna. Tanken är ju inte att köra sönder bilen.

Eat sleep JDM

191 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#86
Ingen vinter utan rwd. 4wd kan man köra resten av året..

Eat sleep JDM

593 Inlägg
22 oktober 2010
#87
Tynnerstroem skrev:
Chevrolet Caprice. Billiga, V8 med gott om kraft, och ganska ofta diffade. Och ja, automat går precis lika bra att sladda med. Plus att man åker bekvämare än valfri 740 eller BMW i samma prisklass.

Haha, ja alla resonerar vi olika =p, caprice v8 billig?, säkert billigt att åka med och sladda?!, INTE!
En sladd med en automatbil som börjar gå överstyr bli mkt svårare att hämta hem, än på en manuell bil, då du snabbt kan koppla ur!!

Sen har du möjligheten att sparka koppling på en manuell och det är tilll bra hjälp för att få upp en sladd när de går rakt fram exempelvis.

Dra i handbroms också, hur blir det med en automat?,känns helt skumt tycker jag.

Nej, ja kan garantera att det både går att åka bredare, och mkt mer kontrollerat med en manuell.
För annars skulle väl inte alla driftbilar vara manuell, eller hur???

mvh
Senast redigerat av epapower (22 oktober 2010)

97 Inlägg
22 oktober 2010
#88
epapower skrev:
Tynnerstroem skrev:
Chevrolet Caprice. Billiga, V8 med gott om kraft, och ganska ofta diffade. Och ja, automat går precis lika bra att sladda med. Plus att man åker bekvämare än valfri 740 eller BMW i samma prisklass.

Haha, ja alla resonerar vi olika =p, caprice v8 billig?, säkert billigt att åka med och sladda?!, INTE!
En sladd med en automatbil som börjar gå överstyr bli mkt svårare att hämta hem, än på en manuell bil, då du snabbt kan koppla ur!!

Sen har du möjligheten att sparka koppling på en manuell och det är tilll bra hjälp för att få upp en sladd när de går rakt fram exempelvis.

Dra i handbroms också, hur blir det med en automat?,känns helt skumt tycker jag.

Nej, ja kan garantera att det både går att åka bredare, och mkt mer kontrollerat med en manuell.
För annars skulle väl inte alla driftbilar vara manuell, eller hur???

mvh

Tar mig friheten att svara här!

Du har rätt. Manuella bilar ÄR bäst om man vill sladda. Det ovanstående skribent försöker få fram, dock med en lite luddig formulering, är att det GÅR att sladda med automat om man VILL. Men då får man som du skriver leva utan handbroms, kopplingspark och chansen att kunna avsluta kalaset genom ett tramp med foten.

Slutsats. Vill du drifta/sladda/leka köp manuell. Slutar du upp med en automat ändå så har du fortfarande chansen att köra brett, men tyvärr inte bredast...

4 637 Inlägg
22 oktober 2010
#89
Koibito skrev:
Med "bästa" menar jag roligaste,.. Så klar wink Såg bättre ut med bästa ;D tanken med vinterbil är ju att ha kul som fan och då krävs det rwd, visst har fwd sina fördelar men jag är inte ute efter att sitta och dra i handbromsen. Varför man väljer en gammal bil beror ju på att man inte ska behöva vara rädd om den men samtidigt köra med hänsyn till andra och följa trafikreglerna. Tanken är ju inte att köra sönder bilen.

Instämmer.

Blir nog inte roligare av att man kör sönder bilen, bara meningslöst och omoget. Syns inte på min bil att den varit med om några roliga vintrar och nu kommer vintern igen! smile

221 Inlägg
22 oktober 2010
#90
wallingstam skrev:
funderar på en 318 e36 touring, är det nå att ha?

Ja hade inte velat ha nån 318 i bmw ska de va 6or:)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 oktober 2010
#91
motor_power skrev:
wallingstam skrev:
funderar på en 318 e36 touring, är det nå att ha?

Ja hade inte velat ha nån 318 i bmw ska de va 6or:)

Håller med helt, men 318i duger trots allt långt och är verkligen inget dumt köp. Billig i drift och snål på soppa som få, däremot kan du räkna bort den körglädjen du får genom en sexa då i alla fall M43 är lite mer bruksmotor till karaktären även om den går lent och fint den med.

Men sexorna är knappast dyra i drift de heller, tvärt om. Men vill du köra billig(are) duger en 318i gott. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Touch by U
910 Inlägg
2 656 Inlägg
22 oktober 2010
#93
epapower skrev:
Tynnerstroem skrev:
Chevrolet Caprice. Billiga, V8 med gott om kraft, och ganska ofta diffade. Och ja, automat går precis lika bra att sladda med. Plus att man åker bekvämare än valfri 740 eller BMW i samma prisklass.

Haha, ja alla resonerar vi olika =p, caprice v8 billig?, säkert billigt att åka med och sladda?!, INTE!
En sladd med en automatbil som börjar gå överstyr bli mkt svårare att hämta hem, än på en manuell bil, då du snabbt kan koppla ur!!

Sen har du möjligheten att sparka koppling på en manuell och det är tilll bra hjälp för att få upp en sladd när de går rakt fram exempelvis.

Dra i handbroms också, hur blir det med en automat?,känns helt skumt tycker jag.

Nej, ja kan garantera att det både går att åka bredare, och mkt mer kontrollerat med en manuell.
För annars skulle väl inte alla driftbilar vara manuell, eller hur???

mvh

"okej"

http://www.youtube.com/watch?v=6A7AuWLoKSo
http://www.youtube.com/watch?v=y_pHxk-Ag0s
http://www.youtube.com/watch?v=iWKKk5Vc0nQ
http://www.youtube.com/watch?v=aI-XB5oTntY


klart de går att ställa upp och sladda fint med automat med smile


249 Inlägg
22 oktober 2010
#94
Fprobban skrev:
Audi 80/90/100/200 Quattro

+1

keep calm and let it scrape

588 Inlägg
22 oktober 2010
#95
fyrhjulskrafs brukar vara sjukt skoj på vintern.. ska bli kul och se hur fården uppför sig i vinter


5 089 Inlägg
22 oktober 2010
#96
hur kan 4wd vara kul på vintern igenkligen? Aldrig testat och det verkar inte speciellt roligt jämnfört med rwd.

Man kan ju köra fort i kurvor å så men man ju väll knappast upp den på ställ på samma sätt som en rwd? Och även fast man får upp den på ordentligt ställ så är det ju bara att styra dit man vill ungefär, och knappt någon retur?
Verkar inte vara någon utmaning eller speciellt kul i mina ögon. någon annan kanske kan övertyga mig.

\Lindgren

5 111 Inlägg
23 oktober 2010
#97
Rquired skrev:
Arenwik skrev:
Kanske dags att ändra rubrik till "bästa vinterlekbilen" tror jag. RWD är knappast det bästa att köra med på vintern, där regerar 4WD stort och efter det FWD

Mycket av en åsikts och vanefråga, tycker personligen 4WD är fruktansvärt överskattat och helt onödigt vintertid och att FWD generellt uppträder mer otäckt än RWD. Men alla har olika åsikter...

Finns ju en anledning till att alla kompetenta och seriösa terrängbilar har 4x4. Man fastnar helt enkelt inte lika lätt. Så överskattat? Nej. I alla fall inte så länge det rör sig om bra 4x4-system.

Sen så drar ju ofta en FWD-bil bättre än en RWD-dito, ofta mer vikt över drivhjulen och så har man fördelen att man kan styra sig loss.

RWD...ptja, vad säger man, man envisas ju lik förbaskat med att köra med det och det finns ju svordomar och spade... roll Dock är det ju det man själv skulle klara av minst dåligt om det uppstår en krissituation men det beror säkert mest på vanan.
Senast redigerat av Volvo544special65 (23 oktober 2010)


Snickarjävel
554 Inlägg
23 oktober 2010
#98
http://www.garaget.org/video/ktku3dqgn407

awd på vintern e de ända rätta wink

Bmw:n mot slutet i filmen ser ju ut att ha roligt *host*

474 Inlägg
23 oktober 2010
#99
Elda skrev:
wallingstam skrev:
men har du lite känsla för körning så lär du ju dig att hantera en sladd under normala förhållanden och då är rwd f*n så mycket roligare än fwd.. Körde en s60 förra vintern, säger bara en sak. USCH!

Det spann konstant när man gasade så antispinn lampan blinkade HELA TIDEN (hade nya dubbdäck). När man svängde och gasade så gick det rakt fram.. Det ryckte i ratten hela tiden när man gasade och så kunde man inte drifta lika lätt som med en rwd.
!

Så du menar att om man e van vid RWD så är FWD dåligt? nehe roll sen är det som vanligt att det går inte generallisera RWD, 4x4 och FWD utan du får jämföra bil efter bil då alla bilar har olika egenskaper.

sväng o gasa med fwd så åker du rakt fram, då är det inte bilen det är fel på utan föraren..

Verkar ju som du inte ens kört en FWD bil (jo jag såg att du körde saaaaaaaaaab), så du menar att om du lagt ur antispinn, svänger mycket åt ett håll och gasar på så går det inte rakt fram och du åker i ca 60-70 när du gör detta? Fast det klart, i en saab har man väl inte direkt överdrivet med hästar.. så det släpper väl knappt på is wink

Kommentera & Rösta ! ©

322 Inlägg
23 oktober 2010
#100
volvo så klart=) finns billiga delar överallt man behöver inte ens leta:P dyra i bensin ja men bilen tål stryk oxå=) och riktig volvo värme i bilen:D


Sök