För 2 år sedan imorterade jag en volvo 850 t5. Bilen gick som en klocka till en början, men ganska så snart började en liten lampa lysa i instrumentpanelen. det var Lambdasonden som hade rykt. Jag lämnade in bilen på verkstan, felet blev förvissoåtgärdat, men de satte dit en piratkopia på volvos egna lambdasond vilket resulterade i att lampan återigen tändes. Volvo tog in bilen till sig och satte dit en lambda i orginal. Efter detta har bilen gått mkt bra fram tills för någon månad sedan. Idag tänds det inga lampor i instrument panelen, men bränsleförbrukningen har ökat till 2-2,5 l milen, och periodvis när man kör så avger bilen ett svart måln från avgasröret.
Jag lämnade åter in bilen på auktoriserad verkstad, de hävdade först att oljetråget var igensatt. Vi skruvade bort det och rengjorde det, men det gav inget resultat, inte heller var det igen täppt. Väl tillbaka på verkstaden hävdade man nu att det var lambdasonden som återigen gått sönder. Men jag anser att den lilla vackra lampan då borde ha tänts, dessutom så styr lambdan i min värd bara bränsleblandningen vid tomgång. Så nu hoppas jag att någon som läser detta kanskekan ha en aning om vad min bil lider av för sjukdom nu... Som orientering kan jag ju säga att det varken hör, eller märks av på något annat sätt än bränsleförbrukningen och den svarta röken.