Fick köpa en begagnad men helt oanvänd climax kondensator 1.0 farad. Nu undrar jag bara hur jag ska ladda och koppla den. Det är en exakt sånhär jag har: http://www.dogo.se/div/bilstereo/37.jpg Det enda var att han jag köpte den av inte hade kvar varken kartong eller någon manual så jag vet inte riktigt hur jag ska koppla den etc. Behöver jag skaffa mig ett powerblock? Lite hjälp på traven, tack!
Koppla den mellan batteri och steg bara, men först så ansluter du den till jord och tar en vanlig billampa och sätter mellan pluskabeln och kondensatorns plus för att ladda upp den, när lampan slocknat så är kondensatorn laddad och klar att kopplas in.
Okej! men hur kopplar jag jorden då? strömkabeln är ju från batteri till kondens, från kondens till steg, right? Men det där med jorden fattar jag som inte riktigt? En fråga till, är det bara att koppla med kabelskor på polerna som sitter på kondesatorn? om du fattar vad jag menar?
Jorden som går till steget nu sätter du istället på kondensatorn, lika som med plusen. Japp bara att köra på med kabelskor. Ju närmare steget kondensatorn sitter desto mer nytta kan den göra.
Korrekt där med kopplingen, fast som SirLanceAlot sa så måste du även ha en säkring mellan batteri och kondensator, ska sitta max 30cm från batteriet och vara av rätt storlek för kabeln.
Nu har jag pluggat in allting som jag ska göra. Basen dunkar på finfint men kondensatorn gör som ingenting. Jag har laddat upp den så att den är urladdad har jag uteslutit. Men när man vrider på lite volym så börjar alla lysen att blinka och voltmätaren på kondensatorn är kolsvart. Vad kan detta bero på ?