Det är lite konstigt att en sådan bestämmelse som de om vinterdäck och sommardäck, som dels står på Transportstyrelsens hemsida, och dels dyker upp för de flesta bruksbilägare varje år skapar så mycket förvirring. Men det är väl inte helt enkelt formulerat, och därför vet man inte om det finns utrymme för fri tolkning.
Jag hade en veteranbil förr och därför var jag intresserad av att förstå den mest luddigt formulerade delen, som är den om att man inte behöver vinterdäck då, och varför, och när, och vem som gör bedömningarna.
Nu är det flera som redan svarat på frågan, och svaret är att du inte behöver oroa dig för åtgärder från polis om det råkar bli lite oroligt väder en dag eller två. Jag tänkte mest fylla i med att det är tillåtet att ha "vinterdäck", alltså däck med mjukt gummi, grovt mönster och M+S-märkning på året runt om man vill oavsett väglag (OBS tillåtet!). Det är BARA om det är dubbdäck som är förbjuden viss tid, om det inte är vinterväglag. Det är därför det finns såkallade året-runt-däck, oavsett hur dåliga man kan tycka att de är. De är egentligen "vinterdäck" de med.
Detta innebär att när det blivit mellan 0 och +5 kanske t.o.m. upp till +10 kan man lika gärna sätta på vinterdäcken så fort man har tid, oavsett hur vädret skall bli nu närmast. Om man har dubbfritt alltså.