3915
Sök

Får jag böter om jag inte har vinterdäck nu och det blir halt/snö??

362 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
som rubriken lyder. igår tex kom det ett par cm snö här å med tanke på att däcken inte är dom bästa såhär i slutet av säsongen så blev det lite kanigt. min fråga är nu om ja hade blivit stoppad, hade böteslappen kommit då? går så mycket snack fram å tillbaka om detta.
det är väl från 1dec man måste ha oavsett väglag?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

3 354 Inlägg
22 oktober 2010
vad jag kan läsa till så står det bara att man bör använda vinterdäck om det är vinterväglag eller nära vinterväglag innan 1 dec
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/ kan läsa mer där
Senast redigerat av Seth (22 oktober 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 337 Inlägg
22 oktober 2010
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Kör du med sommardäck på vintern riskerar du a) böter och b) nedsatt ersättning från försäkringsbolaget vid olycka.

3 354 Inlägg
22 oktober 2010
Sarge skrev:
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Kör du med sommardäck på vintern riskerar du a) böter och b) nedsatt ersättning från försäkringsbolaget vid olycka.

men det gäller ju bara 1 dec till mars och om det är vinterväglag

ps rekomenderar dock för säkerhetens skull att sätta på vinterdäck även om man skulle "få" ha sommardäck änsålänge
Senast redigerat av Seth (22 oktober 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

362 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
ok. det känns ju lite tidigt att lägga på vintedäcken redan, det sliter ju så förbaskat på dom när det inte är snö:)

2 337 Inlägg
22 oktober 2010
Seth skrev:
Sarge skrev:

men det gäller ju bara 1 dec till mars och om det är vinterväglag

ps rekomenderar dock för säkerhetens skull att sätta på vinterdäck även om man skulle "få" ha sommardäck änsålänge

Yes, står inget om att man måste ha det innan december, således borde man inte kunna få böter för det.

Men som du sa, att köra på sommardäck när det är snö bara för att man inte behöver byta, det är ren idioti. Speciellt som många av oss halkar runt på rätt breda sulor sommartid.
Senast redigerat av Sarge (22 oktober 2010)

362 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
får väl ta å åka amazon en stund till. den finns det ju iaf inget krav alls på.. bara köra efter väglag.
tänk va fint om folk kunde anpassa sig efter väglaget så vi slipper allt jävla salt på vägarna.

106 Inlägg
22 oktober 2010
Lägg på vinterdäcken.Oftast är ju vinterdäcken billigare än sommardäcken, så varför slita på dyra lågprofils bredsulade sommardäck.

Mvh  Bosse

2 011 Inlägg
22 oktober 2010
Du får inte böter för du använder sommardäcken nu, men jag antar att polisen kan vara hårdare/ kolla extra på dina sommardäck. Tänker på mönster djupet då. smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen

152 Inlägg
22 oktober 2010
Det är lite konstigt att en sådan bestämmelse som de om vinterdäck och sommardäck, som dels står på Transportstyrelsens hemsida, och dels dyker upp för de flesta bruksbilägare varje år skapar så mycket förvirring. Men det är väl inte helt enkelt formulerat, och därför vet man inte om det finns utrymme för fri tolkning.

Jag hade en veteranbil förr och därför var jag intresserad av att förstå den mest luddigt formulerade delen, som är den om att man inte behöver vinterdäck då, och varför, och när, och vem som gör bedömningarna.

Nu är det flera som redan svarat på frågan, och svaret är att du inte behöver oroa dig för åtgärder från polis om det råkar bli lite oroligt väder en dag eller två. Jag tänkte mest fylla i med att det är tillåtet att ha "vinterdäck", alltså däck med mjukt gummi, grovt mönster och M+S-märkning på året runt om man vill oavsett väglag (OBS tillåtet!). Det är BARA om det är dubbdäck som är förbjuden viss tid, om det inte är vinterväglag. Det är därför det finns såkallade året-runt-däck, oavsett hur dåliga man kan tycka att de är. De är egentligen "vinterdäck" de med.

Detta innebär att när det blivit mellan 0 och +5 kanske t.o.m. upp till +10 kan man lika gärna sätta på vinterdäcken så fort man har tid, oavsett hur vädret skall bli nu närmast. Om man har dubbfritt alltså.

Sök