3136
Sök

Kylarproblem motorn går varm

30 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej! min impreza har ett problem, vid kö-körning, tomgång och vid låga hastiheter vandrar temp mätaren upp sen om man kör lite fortare så går tempen ner igen (pga fartvinden på kylaren). Märkte även att jag knappt får nån värme i kupén längre. Detta har hänt för nån vecka sen har inte varit så innan.
Har kollat fläktarna och dom går igång

Luft i kylsystemet? hur märker man om det är de
Igensatt kylare?
termostat?

nån som känner igen problemet eller vet hur jag ska felsöka?
Senast redigerat av Jozz (22 oktober 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#2
Om den kyler av fartvinden, så tror jag kylaren är ok. Låter mer som att du har en trasig vattenpump, eftersom det är vid låga motorvarv problemet uppstår.

Känn efter som det är stor temperaturskillnad på in och ugående slang på kylaren. Isåfall är det dåligt flöde, som är problemet.

-- K

227 Inlägg
22 oktober 2010
#3
Värmeprolem OCH dålig värme i kupén brukar vara igensatt kylsystem, prova spola ur kylare och värmepaket bakvägen.

Härnösand
51 Inlägg
22 oktober 2010
#4
spola ur o lufta kan vara en lösning! testa det innan du börjar byta massa detaljer!

165 Inlägg
22 oktober 2010
#5
Lufta ur systemet. Sen känn på slangarna. Den slangen som går från kylaren o in i blocket på undersidan ska vara lika varm som slangen som går från termostaten. om termostaten sitter i kylaren så känn på slangen som går till termostaten.


30 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#6
har känt på slangarna och den undre blir inte alls varm som den övre blir. Kan de vara termostaten som rostat igen så den inte öppnar och släpper igenom kylarvätskan så kanske därför den går upp i temp?
var ute en sväng nu ikväll och nu fick ja inte ens ner tempen med fartvind så fick stanna och låta den sjunka.
Senast redigerat av Jozz (22 oktober 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#7
Jozz skrev:
har känt på slangarna och den undre blir inte alls varm som den övre blir. Kan de vara termostaten som rostat igen så den inte öppnar och släpper igenom kylarvätskan så kanske därför den går upp i temp?
var ute en sväng nu ikväll och nu fick ja inte ens ner tempen med fartvind så fick stanna och låta den sjunka.

Eftersom den övre är varm, så har termostaten öppnat. (om din termostat sitter på den övre slangen)
Jag är nu ännu säkrare på att problemet är vattenpumpen.

-- K

30 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#8
Kavli skrev:
Jozz skrev:
har känt på slangarna och den undre blir inte alls varm som den övre blir. Kan de vara termostaten som rostat igen så den inte öppnar och släpper igenom kylarvätskan så kanske därför den går upp i temp?
var ute en sväng nu ikväll och nu fick ja inte ens ner tempen med fartvind så fick stanna och låta den sjunka.

Eftersom den övre är varm, så har termostaten öppnat. (om din termostat sitter på den övre slangen)
Jag är nu ännu säkrare på att problemet är vattenpumpen.

-- K

nej termostaten sitter på nedre slangen i blocket fick veta de nu.

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#9
Jozz skrev:
Kavli skrev:
Jozz skrev:
har känt på slangarna och den undre blir inte alls varm som den övre blir. Kan de vara termostaten som rostat igen så den inte öppnar och släpper igenom kylarvätskan så kanske därför den går upp i temp?
var ute en sväng nu ikväll och nu fick ja inte ens ner tempen med fartvind så fick stanna och låta den sjunka.

Eftersom den övre är varm, så har termostaten öppnat. (om din termostat sitter på den övre slangen)
Jag är nu ännu säkrare på att problemet är vattenpumpen.

-- K

nej termostaten sitter på nedre slangen i blocket fick veta de nu.

Okey! --Då ändrar jag slutsatsen till att det är termostaten som inte öppnar.

-- K

P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 oktober 2010
#10
Noookie skrev:
Lufta ur systemet. Sen känn på slangarna. Den slangen som går från kylaren o in i blocket på undersidan ska vara lika varm som slangen som går från termostaten. om termostaten sitter i kylaren så känn på slangen som går till termostaten.

Dedär är väl inte fullt korrekt. Returslangen ska ju alltid vara kall eftersom vattnet har passerat kylaren och kylts. Om vattnet skulle vara av samma temp som i ingående slang skulle kylaren inte göra någon nytta


165 Inlägg
23 oktober 2010
#11
Bensinskallen skrev:
Noookie skrev:
Lufta ur systemet. Sen känn på slangarna. Den slangen som går från kylaren o in i blocket på undersidan ska vara lika varm som slangen som går från termostaten. om termostaten sitter i kylaren så känn på slangen som går till termostaten.

Dedär är väl inte fullt korrekt. Returslangen ska ju alltid vara kall eftersom vattnet har passerat kylaren och kylts. Om vattnet skulle vara av samma temp som i ingående slang skulle kylaren inte göra någon nytta

Mjo de ska ju vara kallare i undre slang men det blir aldrig riktigt kallt i den. cirkulationen i kylsystemet hjälper till mer med kylningen.


30 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#12
plockat av termostaten och kokat den och den öppnade sig ungefär 5-6mm, normalt? så det kanske inte är termostaten isåfall, vad kan de annars vara? om de är luft i systemet hur vet man de? har följt guider hur man luftar på impreza men kanske ändå är det som felar. Om man lämnar in den på luftning på mekonomen tex vad tar dom för de? samt har dom nån speciell maskin då ?

165 Inlägg
23 oktober 2010
#13
Jozz skrev:
plockat av termostaten och kokat den och den öppnade sig ungefär 5-6mm, normalt? så det kanske inte är termostaten isåfall, vad kan de annars vara? om de är luft i systemet hur vet man de? har följt guider hur man luftar på impreza men kanske ändå är det som felar. Om man lämnar in den på luftning på mekonomen tex vad tar dom för de? samt har dom nån speciell maskin då ?

troligtvis inte termostaten. Ha locket öppet på expansions kärlet. bublar de eller circulerar?


30 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#14
monterade på termostaten och luftade kylsystemet och tog en tur, efter ca 30 minuter gick temp mätaren upp och stannade direkt vid vägkanten. hade försvunnit ca 2 liter kylarvätska och under ena sidan av bilen var det väldigt blött och andra sidan var torr så måste läcka nånstanns , vatten pump som läcker? kylare? , detta märkte jag innan också att kylvätska försvann.

227 Inlägg
24 oktober 2010
#15
Jozz skrev:
monterade på termostaten och luftade kylsystemet och tog en tur, efter ca 30 minuter gick temp mätaren upp och stannade direkt vid vägkanten. hade försvunnit ca 2 liter kylarvätska och under ena sidan av bilen var det väldigt blött och andra sidan var torr så måste läcka nånstanns , vatten pump som läcker? kylare? , detta märkte jag innan också att kylvätska försvann.

Var det läker kan ingen gissa sig till utan det får du undersöka själv, antingen genom att trycksätta systemet eller varmköra och sedan leta medans bilen står på tomgång.


Sök