3511
Sök

Tickande ventillyftere Honda

456 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja , tänkte fråga om det är farligt att åka med tickande ventillyftare ?


456 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#2
Och en fråga till ,   hur lång ska mätstickan vara till oljan ? gummin runt min e pajj så jag ser inte riktigt hur mkt olja jag har , men vid senaste bytet fyllde jag på rätt vad jag minns , bilen i fråga är en prelude 2,3.. tacksam för svar


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 oktober 2010
#3
Nja, det är ju inte bra, och det ger ju ökat slitage.
Men det går att åka runt med en längre tid utan några större bekymmer.

Ibland kan det räcka att byta till en ny bra olja så försvinner det.
Min Coupé levde om lite, tänkte inte mer på det just pga att det var en gammal audi (standard fel)
Men när jag bytte olja så försvann det helt. (Y)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

456 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#4
LeafBox skrev:
Nja, det är ju inte bra, och det ger ju ökat slitage.
Men det går att åka runt med en längre tid utan några större bekymmer.

Ibland kan det räcka att byta till en ny bra olja så försvinner det.
Min Coupé levde om lite, tänkte inte mer på det just pga att det var en gammal audi (standard fel)
Men när jag bytte olja så försvann det helt. (Y)

okej, jag kör me 10-40 just nu  , och  ibland låter det mer ibland mindre .. jag byter olja regelbundet och bilen har fullstämplad servicebok 1 ägare innan mig , jag sj byter olja typ var 500de mil... vad för olja körde du ?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 oktober 2010
#5
VinDisel skrev:
LeafBox skrev:
Nja, det är ju inte bra, och det ger ju ökat slitage.
Men det går att åka runt med en längre tid utan några större bekymmer.

Ibland kan det räcka att byta till en ny bra olja så försvinner det.
Min Coupé levde om lite, tänkte inte mer på det just pga att det var en gammal audi (standard fel)
Men när jag bytte olja så försvann det helt. (Y)

okej, jag kör me 10-40 just nu  , och  ibland låter det mer ibland mindre .. jag byter olja regelbundet och bilen har fullstämplad servicebok 1 ägare innan mig , jag sj byter olja typ var 500de mil... vad för olja körde du ?

Castrol Magnatec 5-40
Men om det nu har skötts med service tidigare, så kan det antingen bara vara vanligt slitage, hur långt har bilen gått?
Eller så finns det nå mindre problem med att få olja upp till lyftarna. Sliten oljepump? Oljekanaler som börja sätta igen?
Ganska ovanligt, men det händer ju.
Mäta oljetrycket kanske vore ngt?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

456 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#6
har oxå funderat på pumpen och  cilen i oljetråget , bilen har rullat ca 15 500mil s-såld ..men japanerna brukar ticka lite annars oxå


176 Inlägg
24 oktober 2010
#7
Ventiljustering är en vanlig grej man får göra med tiden. Gå o köp dig ett bladmått. kostar kanske 50 spänn.
Ta av ventilkåpan och kolla det först!

Edit: Bladmåttet ska gå hyffsat fritt fram och tebax. ska inte kärva o gå trögt. då e de för hårt.



http://www.superhonda.com/vehicles/prelude/tech/manual/valve_adjustment_h23a1_p1.gif
Senast redigerat av H22 (24 oktober 2010)

456 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#8
Man kan vällinte justera hydraliska lyftare
H22 skrev:
Ventiljustering är en vanlig grej man får göra med tiden. Gå o köp dig ett bladmått. kostar kanske 50 spänn.
Ta av ventilkåpan och kolla det först!

Edit: Bladmåttet ska gå hyffsat fritt fram och tebax. ska inte kärva o gå trögt. då e de för hårt.



http://www.superhonda.com/vehicles/prel … 3a1_p1.gif


456 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#9
ofan , tyckte någon sa åt mig det här om dagen på en verkstad men men , du e hundra ??


309 Inlägg
25 oktober 2010
#10
Är det 92an så stämmer bilden som h22 la in överens med det autodata säger, så det borde stämma

Läser och släcker felkoder. pm för info

176 Inlägg
25 oktober 2010
#11
VinDisel skrev:
ofan , tyckte någon sa åt mig det här om dagen på en verkstad men men , du e hundra ??

jag är 1000...
Och bilden jag ladda upp är från en service manual till just en h23 motor, så de stämmer det med.
Senast redigerat av H22 (26 oktober 2010)

456 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#12
jo men jag har en h23 92a , ne då får jag gå till garaget o försöka få ordning på det, fast det träliga med den där bilden som h22 skicka är att jag inte e så spec bra på engelska haha ,men men vi får väll se hur d blir , tack förr alla tipps jag återkommer om fler frågor tongue hehe


176 Inlägg
26 oktober 2010
#13
Vad spelar de för roll om du har en h23 från 92a? 92-96 e samma.

Inte så bra på spec på engelska, hmm. har du ens kollat på den isf säger jag?!
antar att du köper bladmått i millimeter.

"Valve clerance" aka ventilspel:
Intake/insug              0.07-0.11mm
Exhaust/Avgas           0.15-0.19mm

Intake och exhaust menas med Insugskam och avgaskam. insugskam e den innersta, dvs den som sitter närmast ditt insug. (inte ditt luftfilter) utan riktiga insug.

Du justerar genom o lossa en låsmutter, och skruva på skruven i mitten. ha bladmåttet mellan kam o vippan. nocken på kammen ska peka UPP! det hoppas jag du inser dock. koppla ur sladdkontaken till fördelaren och tändningshoppa/klicka motorn runt så att på varje ställe som du kollar, så ska nocken vara uppåt! bladmåttet ska gå nätt o jämt emellan utan större motstånd. blir de för trögt så sitter de för hårt.


Fattar inte riktigt vad som är oklart?

456 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#14
H22 skrev:
Vad spelar de för roll om du har en h23 från 92a? 92-96 e samma.

Inte så bra på spec på engelska, hmm. har du ens kollat på den isf säger jag?!
antar att du köper bladmått i millimeter.

"Valve clerance" aka ventilspel:
Intake/insug              0.07-0.11mm
Exhaust/Avgas           0.15-0.19mm

Intake och exhaust menas med Insugskam och avgaskam. insugskam e den innersta, dvs den som sitter närmast ditt insug. (inte ditt luftfilter) utan riktiga insug.

Du justerar genom o lossa en låsmutter, och skruva på skruven i mitten. ha bladmåttet mellan kam o vippan. nocken på kammen ska peka UPP! det hoppas jag du inser dock. koppla ur sladdkontaken till fördelaren och tändningshoppa/klicka motorn runt så att på varje ställe som du kollar, så ska nocken vara uppåt! bladmåttet ska gå nätt o jämt emellan utan större motstånd. blir de för trögt så sitter de för hårt.


Fattar inte riktigt vad som är oklart?

Okok ne nu blev det lättare ska kolla på det verkar ju inte ta så jävla långt tid ,Men jag tackar så mkt för hjälpen ..


176 Inlägg
27 oktober 2010
#15
inga problem. hoppas det löser sig. oavsett så är detta en bra grej att kolla.

Detta tar inte lång tid alls. det gör du på 20min tops!


Sök