2453
Sök

Bygga turbo på mekaniskt insprut?

Svetsare
3 150 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Är det nån här som skulle vilja dela med sig av egen erfarenhet eller allmän info så skulle det uppskattas.

Handlar alltså då om turbo på mekaniskt insprut och om turbon skulle vara placerad innan eller efter luftvågen och om sprutet ens kan leverera för överladd?


Allt uppskattas  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bounty hunter
671 Inlägg
23 oktober 2010
#2
A100 me turbo har mekaniskt sprut,kolla hur det ser ut där


Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#3
Ok, Tackar  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bounty hunter
671 Inlägg
24 oktober 2010
#4
missade din stiliga A100....va det den du tänkte bygga turbo på?


2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#5
gammal saab 900 turbo, volvo 240 turbo har mekaniskt dom har turbon efter luftvågen

svetsdiff !!!

Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#6
bobafett skrev:
missade din stiliga A100....va det den du tänkte bygga turbo på?

Hehe, jo det är bara lite tankebanor än sålänge dock. Ville först ta reda på om sprutet ens skulle klara att leverera och om motorn skulle hålla för lågt ladd   smile





PMPerformance skrev:
gammal saab 900 turbo, volvo 240 turbo har mekaniskt dom har turbon efter luftvågen

Du vet inte vad som skiljer dom spruten mot dom i Audi 100?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bounty hunter
671 Inlägg
24 oktober 2010
#7
köp en A100 turbo istället för att 'sabba' den fina du har...dom brukar inte vara så dyra...så kan du även lyfta över allt till din bil....

en A100 me turbo o mekaniskt insprut klarar ca 1bar o det ger på en MC1 alt,.MC2 motor(dvs 10v turbo motorn) ca 220-230hkr me orginal grenrör o IC...förbättar man grenröret så blir det lite mer....

ska du ha mer än så?...byt till MS..då det mekaniska insprutet e hopplöst att hålla på med...


2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#8
ZonaX skrev:
bobafett skrev:
missade din stiliga A100....va det den du tänkte bygga turbo på?

Hehe, jo det är bara lite tankebanor än sålänge dock. Ville först ta reda på om sprutet ens skulle klara att leverera och om motorn skulle hålla för lågt ladd   smile





PMPerformance skrev:
gammal saab 900 turbo, volvo 240 turbo har mekaniskt dom har turbon efter luftvågen

Du vet inte vad som skiljer dom spruten mot dom i Audi 100?

de är ju bosch system ser ut som de på din bara att de är ett hål mindre till bränlsespridarna på bränslehuvudet då dom är fyr cyl. är inte så insatt i hur mycke de ger
men dom som har golf 2 gti brukar använda bränslehuvudena från 240 och saab då dom ger väl mer bränsle för turbo konvertering antar jag
annars försöker du hitta på en lika som din fast turbo på en gång är nog smidigast

svetsdiff !!!

Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#9
bobafett skrev:
köp en A100 turbo istället för att 'sabba' den fina du har...dom brukar inte vara så dyra...så kan du även lyfta över allt till din bil....

en A100 me turbo o mekaniskt insprut klarar ca 1bar o det ger på en MC1 alt,.MC2 motor(dvs 10v turbo motorn) ca 220-230hkr me orginal grenrör o IC...förbättar man grenröret så blir det lite mer....

ska du ha mer än så?...byt till MS..då det mekaniska insprutet e hopplöst att hålla på med...

Har kollat efter A100 turbo men det är ju ingen vanlig bil precis, och då menar jag inte C3 utan C2.

Du vet dock inte om A100 turbo C3 också har mekaniskt sprut?  Isåfall hade det ju varit nice att kunna byta motor bara och slippa dra massa ny el om det är elektroniskt det vill säga?

Du har inget tips på annat man skulle kunna gör med den annars?  Har en likadan till nämligen som skänker sina organ.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#10
går ju att turbo konverta den som den är och bara ladda lite och koppla ett par extra spridare så kan du ladda mer

svetsdiff !!!

Bounty hunter
671 Inlägg
24 oktober 2010
#11
ZonaX skrev:
bobafett skrev:
köp en A100 turbo istället för att 'sabba' den fina du har...dom brukar inte vara så dyra...så kan du även lyfta över allt till din bil....

en A100 me turbo o mekaniskt insprut klarar ca 1bar o det ger på en MC1 alt,.MC2 motor(dvs 10v turbo motorn) ca 220-230hkr me orginal grenrör o IC...förbättar man grenröret så blir det lite mer....

ska du ha mer än så?...byt till MS..då det mekaniska insprutet e hopplöst att hålla på med...

Har kollat efter A100 turbo men det är ju ingen vanlig bil precis, och då menar jag inte C3 utan C2.

Du vet dock inte om A100 turbo C3 också har mekaniskt sprut?  Isåfall hade det ju varit nice att kunna byta motor bara och slippa dra massa ny el om det är elektroniskt det vill säga?

Du har inget tips på annat man skulle kunna gör med den annars?  Har en likadan till nämligen som skänker sina organ.

alla turbo me 10v har mekaniskt prut...blev elektroniskt när dom blev 20v, jag skulle lätt satsa på en C3a me mc1 el. mc2 motorn...dom e lite mordernare än dom turbomotorerna som satt i C2n...MC motorerna har hydraliska lyftare bla...dom har lite mindra HK än dom första me det fixas lätt me ett chip o WG fjäder i från NASCOM.se...jag körde me det o det gick som faan... tongue


Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#12
bobafett skrev:
ZonaX skrev:
bobafett skrev:
köp en A100 turbo istället för att 'sabba' den fina du har...dom brukar inte vara så dyra...så kan du även lyfta över allt till din bil....

en A100 me turbo o mekaniskt insprut klarar ca 1bar o det ger på en MC1 alt,.MC2 motor(dvs 10v turbo motorn) ca 220-230hkr me orginal grenrör o IC...förbättar man grenröret så blir det lite mer....

ska du ha mer än så?...byt till MS..då det mekaniska insprutet e hopplöst att hålla på med...

Har kollat efter A100 turbo men det är ju ingen vanlig bil precis, och då menar jag inte C3 utan C2.

Du vet dock inte om A100 turbo C3 också har mekaniskt sprut?  Isåfall hade det ju varit nice att kunna byta motor bara och slippa dra massa ny el om det är elektroniskt det vill säga?

Du har inget tips på annat man skulle kunna gör med den annars?  Har en likadan till nämligen som skänker sina organ.

alla turbo me 10v har mekaniskt prut...blev elektroniskt när dom blev 20v, jag skulle lätt satsa på en C3a me mc1 el. mc2 motorn...dom e lite mordernare än dom turbomotorerna som satt i C2n...MC motorerna har hydraliska lyftare bla...dom har lite mindra HK än dom första me det fixas lätt me ett chip o WG fjäder i från NASCOM.se...jag körde me det o det gick som faan... tongue

T.o.m vilken årsmodell sitter mc1 eller mc2 motorn i då?




PMPerformance skrev:
går ju att turbo konverta den som den är och bara ladda lite och koppla ett par extra spridare så kan du ladda mer

Hade tänkt ett ladd på ca 0.5-0.6 bar isåfall.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bounty hunter
671 Inlägg
24 oktober 2010
#13
mc1 satt på första C3n 83 till 88 sen kom mc2 på 89 till 91....

du kan ladda upp till1bar utan extra spridare...ska du gär öcer det behöver du göra massa....
mc motorerna har ett grundladd på ca 0,35bar...sen klipper boxen tändningen...men det tar du bort me chip(ca 500kr+lödning)...sen i me hård WG fjäder(ca 2-300kr) så har me ett kick ca 220hk

billigt o trevligt....jag hade så jävla skoj me min big_smile ...bilder på bilen i mitt galleri..... cool


Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#14
Men tror du sprutet/motorn i min A100 skulle klara typ 0.5 bar överladd?

Annars blir det att leta motor, synd dock då denna låter så förjävla gött. Fast mc1 och mc2 va också 10v? Kanske är ungefär samma ljud då  smile  Frågan är dock hur bra lådan skulle passa mot motorn  hmm



Såg din projekttråd med Mustangen  smile    Tror det kan bli riktigt nice.  Funderar på att köra lite rallystuk över Audin.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bounty hunter
671 Inlägg
24 oktober 2010
#15
ja 0,5 e nog inga problem...tro alla audi 5or har samma bult indelning på blocket mot motorn...

japp mc är 10v...dom låter nice dom me.... big_smile

du kan få köpa mustangen om du vill...inte billig...runt 70 000 så får du me allt..... tongue

tycker du ska ha audi orginal....dom e coolast så...trimma den istället,lite värre kam o bättr grenrör skulle göra den gott...


Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#16
Ok  smile

Jaså bara 70 lax nu? Har för mig det stod 75 i projekttråden  wink


Håller på o riva dän toppen på donatorbilen så ska se vad man göra med toppen, insuget och grenröret  wink

Vet du nån sida med Auditrim?

Kollade förresten motorer på Bildelsbasen.se och hittade några MC 2.2T   smile    Ca 3-3500kr.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bounty hunter
671 Inlägg
24 oktober 2010
#17
ja...70 blir bra.... wink

nopp tyvär....men ska man trimma sugmotorer så e det flödet som e vitigast,porta toppen o se till att den andas ordentligt...sen kan man ju sätta i en trim kam...

tycker ändå ifall att du köper en komplett bil...en A100t me endast framhjulsdrift brukar inte kosta så mycket...ca 5000.- har jag sett...då får du komplett...köper du motor på skroten kommer du behöva köpa massa små saker som relän,boxen o annat...


Svetsare
3 150 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#18
Ok fan!   Hehe, ne du ska fanimej fixa Mustangen  smile   Tänker inte lätta den bördan från dina axlar tongue


Japp, ska kika lite på toppen och se vad man kan göra så får man se om det blir komplett ny motor eller turbokonvertering  smile


Tack ska ni ha sålänge iallfall  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Maskiningenjör
48 Inlägg
5 november 2010
#19
Kolla även på BMW 2002 Turbo som var först i Europa med serietillverkad turbo 1974.

Där satt Kugelfischer mekaniskt sprut. Motorn hette då M31.

Svetsare
3 150 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#20
Bylund skrev:
Kolla även på BMW 2002 Turbo som var först i Europa med serietillverkad turbo 1974.

Där satt Kugelfischer mekaniskt sprut. Motorn hette då M31.

Tack för infon!  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök