2363
Sök

Bygga turbo på mekaniskt insprut?

39 Inlägg
5 november 2010
#21
Om du tittar på Saab 900 Turbo så finns det ställbara styrtrycksventiler från 83 tror jag det var; de är dessutom progressiva då de styrs delvis av vacuum från insuget.
Tar man bort "pluggen" så kan man ställa styrtrycket manuellt, dvs anpassa det (sänka det) så du får tillräckligt med bränsle.
Saab 900 T hade även bränslehuvud från Ford 2.8I, större kapacitet, genom att bara använda 4 uttag i stället för 6 som bränslehuvudet har kapacitet till.
Det är ju aldrig fel heller att öka arbetstrycket lite!

Mvh Johannes

Svetsare
3 150 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#22
morsole skrev:
Om du tittar på Saab 900 Turbo så finns det ställbara styrtrycksventiler från 83 tror jag det var; de är dessutom progressiva då de styrs delvis av vacuum från insuget.
Tar man bort "pluggen" så kan man ställa styrtrycket manuellt, dvs anpassa det (sänka det) så du får tillräckligt med bränsle.
Saab 900 T hade även bränslehuvud från Ford 2.8I, större kapacitet, genom att bara använda 4 uttag i stället för 6 som bränslehuvudet har kapacitet till.
Det är ju aldrig fel heller att öka arbetstrycket lite!

Mvh Johannes

Tack för det svaret!   smile    Undrar med var styrtrycksventilen sitter? 



Mvh Johannes  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 november 2010
#23
styrtrycksventilen sitter på framsidan av blocket, den är lätt att hitta då den går en bränsle in och en bränsle ut från bränslehuvudet på luftvågen.

bild-google på styrtrycksventil ledde mig till denna sidan som visar hur man gör för att kunna ställa styrtrycket själv.

http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html


Svetsare
3 150 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#24
mrpete skrev:
styrtrycksventilen sitter på framsidan av blocket, den är lätt att hitta då den går en bränsle in och en bränsle ut från bränslehuvudet på luftvågen.

bild-google på styrtrycksventil ledde mig till denna sidan som visar hur man gör för att kunna ställa styrtrycket själv.

http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html

Ok, då vet jag vilken det är  smile   Tack för länken  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök