3911
Sök

Skarp imma som vägrar släppa!

7 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en Mazda 626 2.0L  -98 Kombi som immar igen så förbannat nu mot vintern. Har försökt med alla fläktinställningar som bilen besitter.

Har dock läst mig till att det kan hjälpa att tvätta rent rutorna med fönsterputs eller dylikt dock så sägs imman komma tillbaka efter ett tag.
Så jag tänkte om det kanske var kupéfiltret som var lite igenkleggat men vet inte vart jag finner detta på bilen tongue så jag vänder mig till de mer kunniga individerna på garaget istället tongue

Om du vet vart jag hittar detta filter så skriv gärna en kort beskrivning på hur jag byter ut det samt dela gärna med dig om andra tips att få bort dimman alternativt andra möjliga orsaker till mitt problem.

Tack så mycket på förhand // Joakim

*Edit* ursäkta mig för trådvalet tongue ny användare ^^ var inte riktigt helt hundra på vart jag skulle posta någonstans *Edit*
Senast redigerat av Joakim1 (23 oktober 2010)

Forummoderator
18 009 Inlägg
23 oktober 2010
#2
Joakim1 skrev:
Hejsan!

Har en Mazda 626 2.0L  -98 Kombi som immar igen så förbannat nu mot vintern. Har försökt med alla fläktinställningar som bilen besitter.

Har dock läst mig till att det kan hjälpa att tvätta rent rutorna med fönsterputs eller dylikt dock så sägs imman komma tillbaka efter ett tag.
Så jag tänkte om det kanske var kupéfiltret som var lite igenkleggat men vet inte vart jag finner detta på bilen tongue så jag vänder mig till de mer kunniga individerna på garaget istället tongue

Om du vet vart jag hittar detta filter så skriv gärna en kort beskrivning på hur jag byter ut det samt dela gärna med dig om andra tips att få bort dimman alternativt andra möjliga orsaker till mitt problem.

Tack så mycket på förhand // Joakim

*Edit* ursäkta mig för trådvalet tongue ny användare ^^ var inte riktigt helt hundra på vart jag skulle posta någonstans *Edit*

Hade själv samma problem idag på min MB w124 utan AC. Sidorutor bak igenimmade men full fläkt på högsta värme och liten öppen taklucka gjorde susen. Ex-kärringens Hyundai I30 Var helt igenimmad såg jag... Kanske extremväder just nu? Hade ju 3 ungar, blöta, med mig... Tänkte själv samma fråga som dig men gjorde ingen tråd idag. Tänkte återkomma om problemet uppstår igen. Ser lite prestige i att ha alla rutor rena när många kör igenimmat..

Kan ju vara så enkelt att du fått in mycket fukt i bilen och kanske kört korta sträckor? Kupevärmare över natten som första åtgärd!!! Jag lät min gå på tomgång "en stund..." med full värme innan jag gick ut och stängde av för en stund sen. Helt torr och imfri. Varmt så in i helvete dessutom...

Fungerar AC:n? Kör den! Den torkar ut! Om den vill gå när det är kallt. Inte säkert.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#3
Hehe ne AC:n är inte där den ska just nu den behövs fyllas på och det är inget jag orkar ge mig in på nu under vintern tongue

Sen är det ju inte bara bakrutorna som immar igen för mig. Idag var jag ute på en tur på ca 5 mil som jag spenderade hängande över ratten för att få se lite utav motorvägen genom en liten glugg som fläkten lyckades blåsa bort tongue Och under denna tur så maxade jag både värme och kyla för att lyckas finna en lösning men ingenting verkade funka så jag började misstänka att problemet kanske var lite grövre än bara fläktinställningar.
Senast redigerat av Joakim1 (23 oktober 2010)

Forummoderator
18 009 Inlägg
23 oktober 2010
#4
Joakim1 skrev:
Hehe ne AC:n är inte där den ska just nu den behövs fyllas på och det är inget jag orkar ge mig in på nu under vintern tongue

Sen är det ju inte bara bakrutorna som immar igen för mig. Idag var jag ute på en tur på ca 5 mil som jag spenderade hängande över ratten för att få se lite utav motorvägen genom en liten glugg som fläkten lyckades blåsa bort tongue Och under denna tur så maxade jag både värme och kyla för att lyckas finna en lösning men ingenting verkade funka så jag började misstänka att problemet kanske var lite grövre än bara fläktinställningar.

ABSOLUT ingen Mazdaexpert men bilar med ac är förvånansvärt ofta beroende av just den för att fungera ok på vintern! Stänger jag av Ac:n på min Chrysler 300M på vintern (Finns inte i min profil, för mörka bilder sa de...Kommer bättre!) händer inget men på 300C:n... Immar igen! Farsan hade en Mazda 626 2.5 V6 på senare nittiotal. Den immade om inte AC.n gick. En parantes...

Ditt problem är ju rätt duktigt! Botemedel: Full värme och defrosterläge uppåt på värmeutblåsen. Låter ju inte som det hjälper direkt... Öppna bakrutorna under körning lite KAN hjälpa. Värt ett försök. Kupévärmare över natt som jag sa som första och billigaste åtgärd.

Luftfilter? Blåser det bra så kanske inte... Har toppen gått kan du få dessa problem men det känns lite långsökt om du nu inte gillar att varva ut bilfan. Då kanske.

Detta intresserar mig mycket pga att jag är allergisk mot kyla (Sjukt men så är det! Luftrören lägger av!) Så därför har jag alltid en gammal häck på vintern som jag kan fjärrstarta. Se video. Så snälla håll mig uppdaterad! Kanske därför jag är lite mer beläst i ämnet än de flesta.. Min första fråga till bilförsäljaren är: Hur är värmen... Och jodå, den kollas men termometer...

EDIT: Har återcirkulationen gått i baklås så den gör det hela tiden så är läget som du beskriver.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (23 oktober 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#5
Jo att köra med bakrutorna öppna hjälpte till lite faktiskt men när man blåser i 100 på motorvägen så är det inte så jätte kul att åka med öppna rutor då det väsnas en hel del. Jag gissar att om AC:n hade fungerat så hade jag inte haft detta problem. Dock efter vad jag förstått så ska inte AC:n vara en förbrukningsvara som ska behövas "fyllas på" utan då är det väl antagligen en läcka eller trasig på annat vis? Det är möjligen ingen som vet vad det skulle kosta mig att få AC:n lagad, vad jag har hört så ska det väl gå på en hel del?

Forummoderator
18 009 Inlägg
23 oktober 2010
#6
Joakim1 skrev:
Jo att köra med bakrutorna öppna hjälpte till lite faktiskt men när man blåser i 100 på motorvägen så är det inte så jätte kul att åka med öppna rutor då det väsnas en hel del. Jag gissar att om AC:n hade fungerat så hade jag inte haft detta problem. Dock efter vad jag förstått så ska inte AC:n vara en förbrukningsvara som ska behövas "fyllas på" utan då är det väl antagligen en läcka eller trasig på annat vis? Det är möjligen ingen som vet vad det skulle kosta mig att få AC:n lagad, vad jag har hört så ska det väl gå på en hel del?

Snacka om att kasta sten i glashus! En AC fungerar i 6-8 år utan vare sig service eller påfyllning. Tro mig. Är gammal bilhandlare tyvärr. Gasen som den innehåller är mycket flyktig och kommer med tiden att leta sig igenom molekylerna i slangarna för att så småningom bli så lite kvar att den slutar fungera. Du MÅSTE fylla på den! Ju fortare du gör det desto troligare är det att den fungerar igen. En AC som står utan gas i säg ett år behöver oftast en större 5-siffrig åtgärd sen. Du kan om den gett upp iår klara dig med runt tusenlappen. FYLL PÅ! Detta gäller alla bilar oavsett märke! Kör till en AC-verkstad senast i veckan som kommer och du kanske sparar TUSENLAPPAR! Du behöver fylla på R134a vill jag minnas. De testar den alltid först och du får ett förslag om åtgärd om den läcker.

Fotnot: Fyllde på min AC på en Volvo V70 TDi -99:a som tanten hade 2007 och det kostade 890:- svenska riksdaler. Den fungerar fortfarande oklanderligt! En som grym kyla sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#7
Jaha så jag kan alltid åka dit och ha min AC testad för en rimlig summa och sedan få berättat för mig vilken åtgärd som krävs för att få igång den igen? Är det då endast påfyllning som gäller så är det hundralappar vi pratar om? big_smile Jag börjar se ett ljus i änden av tunneln wink

Forummoderator
18 009 Inlägg
23 oktober 2010
#8
Joakim1 skrev:
Jaha så jag kan alltid åka dit och ha min AC testad för en rimlig summa och sedan få berättat för mig vilken åtgärd som krävs för att få igång den igen? Är det då endast påfyllning som gäller så är det hundralappar vi pratar om? big_smile Jag börjar se ett ljus i änden av tunneln wink

Har AC:n lagt av "nyligen" är det det som gäller! Runt tusingen i så fall! Billigare i storstäder! Lycka till och ta tag i problemet nu! Här av dig om resultat tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#9
I och med så är bilen ganska nyköpt wink Men ska höra mig runt och se vad jag kan få reda på. Tack så väldigt mycket för all hjälp och visat intresse!
Återkommer med resultat.

P.S
Snabb fråga innan jag påbörjar detta projekt. Vad gör de stackars satar på vintern som har bilar där AC inte finns?
Senast redigerat av Joakim1 (23 oktober 2010)

52 Inlägg
26 oktober 2010
#10
Jag kör bil utan AC, enda gångerna jag kan ha problem med imma är när det är full bil eller när man är blöt. smile

-.-
383 Inlägg
26 oktober 2010
#11
Om värmelementet läcker lite grann så du får in glykol i kupén så blir det ofta immigt.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 oktober 2010
#12
Joakim1 skrev:
I och med så är bilen ganska nyköpt wink Men ska höra mig runt och se vad jag kan få reda på. Tack så väldigt mycket för all hjälp och visat intresse!
Återkommer med resultat.

P.S
Snabb fråga innan jag påbörjar detta projekt. Vad gör de stackars satar på vintern som har bilar där AC inte finns?

Bilar utan AC är "gjorda för det" och immar givetvis inte igen om nu inte det ramlar in en regnblöt familj... Då är det oundvikligt. Generellt är äldre bilar med AC lite mindre känsliga. Nyare modeller där i vissa fall AC är standard behöver den även på vintern. Allt blir inte bättre med åren....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 oktober 2010
#13
JonasK skrev:
Om värmelementet läcker lite grann så du får in glykol i kupén så blir det ofta immigt.

Så sant! Inte läcker den kylarvätska va? Om än så lite...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

-.-
383 Inlägg
26 oktober 2010
#14
Kolla om det är fuktigt i mattorna nere vid fötterna.
Smaka och lukta på det ev. vattnet, är det lite sött är det glykol.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

-.-
383 Inlägg
26 oktober 2010
#15
JonasK skrev:
Kolla om det är fuktigt i mattorna nere vid fötterna.
Smaka och lukta på det ev. vattnet, är det lite sött är det glykol.

Alltså INTE dricka, bara dutta lite på tungan wink

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#16
glykol som är så gott :o


Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 oktober 2010
#17
Läcker det vatten ur elementet så brukar det kännas som en sötsliskig lukt i bilen, som blir tydligare när man har mycket värme på. Dock är det nog inte särskilt troligt med läckage på en så pass ny bil.

Blött kupéfilter är oxå en vanligt orsak, har haft två bilar i familjen med det problemet. Märks inte att nåt är fel, förutom den outrotningsbara imman då...

Kan även vara igensatt dränering vid kupefläkten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

629 Inlägg
26 oktober 2010
#18
Om ACn lägger av så borde det teoretiskt försämra borttagningen av imma, då förångaren absorberar fukt (den delen som blir kall).

Men tycker inte det borde påverka så extremt?

Mröh

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#19
Dagge88 skrev:
Om ACn lägger av så borde det teoretiskt försämra borttagningen av imma, då förångaren absorberar fukt (den delen som blir kall).

Men tycker inte det borde påverka så extremt?

den sitter inte i kupén. ac:n har ingenting med imma att göra


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 oktober 2010
#20
mk2_power skrev:
Dagge88 skrev:
Om ACn lägger av så borde det teoretiskt försämra borttagningen av imma, då förångaren absorberar fukt (den delen som blir kall).

Men tycker inte det borde påverka så extremt?

den sitter inte i kupén. ac:n har ingenting med imma att göra

Jo. AC:n torkar luften och det i sin tur gör att genomströmmingen av luft kan vara mindre utan att det blir imma. Så AC:n kan i detta fallet inte bortses. Var den sitter har inte med saken att göra. Sen är det inte sagt att problemet är ett annat! Vi får se... Med tanke på den extrema imma han har så är det säkert nåt annat fel men man vet aldrig.

Hoppas inte återcirkulationen gått i baklås? Kan den det? Att luften bara cirkulerar ger imma som fan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök