2512
Sök

Audi 100 CC Avant -87, drar 2liter/milen samt går dåligt att varva. *Problemet löst*

214 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#1
Eftersom jag inte fått saker och ting fixade så byter jag nu namn på de hela och fokuserar mig på att få audin att funka.
Det är en Audi 100 CC Avant -87 5 cylindrig utan katalysator och utan felsökningsdosa.
Problemet är att den drar runt 2L/milen och när motorn är kall går den att varva upp till 2500-3000 varv därefter börjar den rycka och kvävas i stort sett.
Jag har provat att reglera mängden bensin som ska skickas vidare beroende på hur mycket gas och luft bilen tar in, skruvat ner den tills den nästan fått för lite soppa och sedan skruvat upp den tills den går jämnt men trots detta så drar den 2 liter/milen. Har även provat spraya startgas vid luftintaget till luftfiltret men så fort man sprayar startgas till motorn så går den ner i varv och nästan dör istället för att gå upp i varv.


Tacksam för alla förslag
Mvh Tommy
Senast redigerat av TTW (8 februari 2011)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 oktober 2010
#2
Gå igenom alla slangar med startgas och sök efter läckage.

Hur ser vevhusventilationen ut? Den slangen brukar allt som oftast glegga igen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#3
Vi gick igenom tidigare men hittade ingenting med startgas, fast har gjort lite saker så kan väl vara dags att prova igen.. Vart sitter vevhusventen på dessa motorer? Är mest van vid volvo.
Senast redigerat av TTW (25 oktober 2010)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 oktober 2010
#4
Vevhusventilationen går från blocket in till typ insuget bakom toppen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#5
Något jag tycker är märkligt är att den går klockrent när tomgångsmotorn är ikopplad? Bortsett från att den går upp till 3000 varv, men när tomgångsmotorn funkade som den skulle och inte gick upp i varv så kunde man gasa till 6000varv utan minsta misständning eller bludder. Så började den beté sig konstigt, vi drog ur kabeln från den och då gick den som en kratta men hade en jämn tomgång, gick bara att vara till 3-4000 varv..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2010
#6
Det låter konstigt tycker jag. Tomgångsmotorn ska ju kopplas bort när du gasar, det sitter en microbrytare i spjällhuset som ska se till att det sker. Med tomgångsmotor urkopplad ska tomgången pendla kring 1000-1300 varv om allt är som det ska.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#7
Med tomgångsmotorn i så stiger den sakta till 3000 varv och lägger sig där men med den urkopplad så ligger den på de varvtalet vi ställt in den på.. Men den går riktigt dåligt utan tomgångsmotorn så jag förstår verkligen inte vad detta kan vara för konstigt fenomen.. Kan det vara någon luftslang som är kopplad fel eller glapp i något kablage kanske?

/Tommy


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2010
#8
TTW skrev:
Med tomgångsmotorn i så stiger den sakta till 3000 varv och lägger sig där men med den urkopplad så ligger den på de varvtalet vi ställt in den på.. Men den går riktigt dåligt utan tomgångsmotorn så jag förstår verkligen inte vad detta kan vara för konstigt fenomen.. Kan det vara någon luftslang som är kopplad fel eller glapp i något kablage kanske?

/Tommy

Något är fel iallafall, det kan vi konstatera. Har du kollat alla slangar? Gått på med startgas? Kikade du vevhusventilationen?

Vad är det för motor förresten? Antar att det är en femcylindrig 2.2 eftersom det är en CC?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#9
Jo, de är en femcylindrig, om det är en 2.2 vet jag ej men jag tror de, motoreffekten ligger iallafall på 101 kw.. Har inte hunnit kolla då jag fixat en annan bil som mina föräldrar äger, men hade tänkt köra in den i garaget nu och kolla.

/Tommy


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2010
#10
Gör så, gå igenom alla slangar med startgas, kika igenom alla kontakter och kör in elektronikspray eller liknande osv.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#11
Jag har kollat med startgas, hittade ingenstans där de läkte.. Så provade jag spruta startgasen direkt i luftburken och då dog nästan bilen.
Jag plockade loss tomgångsregulatorn och märkte sprickor på förgreningen som vevhusventen går till.
Det är någon sorts förgrening som det går runt 4 slangar in i, bland annat flammfällan och vevhusventen samt gummihållaren för just tomgångsregulatorn sitter på denna förgreningen.
Det var i stort sett helt öppet på ett ställe, så kan vara där som de läker och så var det fullt med sot där, så har tagit loss vevhusventen och blåst ur den så ska jag bara köpa denna förgrening och hoppas på att problemet är löst.


214 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#12
Såklart finns den inte att köpa, den tillverkas inte så får laga det på mitt egna sätt.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 oktober 2010
#13
TTW skrev:
Såklart finns den inte att köpa, den tillverkas inte så får laga det på mitt egna sätt.

Har du en bild på vilken du menar? Tror jag kan ha en liggandes ifall din lagning misslyckas.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/archive/119989/1012653_wyz3mt.jpg

Så ser den ut, 4 anslutningar samt ett stort runt hål för tomgångsmotorn.

/Tommy


Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2010
#15
TTW skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/119989/1012653_wyz3mt.jpg

Så ser den ut, 4 anslutningar samt ett stort runt hål för tomgångsmotorn.

/Tommy

Aha, nej den har jag inte.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

214 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#16
Den verkar vara väldigt svår att få tag på.. Men det löser sig nog, min fader sa att lagningen torkat så ska prova få ihop de hela om ngn timma, hålla tummarna!

/Tommy


214 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#17
Problemet blev inte löst av att täta hålet, den gick bra på tomgång i början när jag satt tillbaka allt men sedan när jag skulle ut och köra så ökade den sakta till 2100 varv och låg där, släppte jag kopplingen gick den till 1500 när den började dra, tomgången var riktigt hög men gick bra när jag drog ur tomgångsregulatorn.

Kan det ha någonting med tomgångsstabilisatorskruven att göra?

/Tommy


34 Inlägg
30 oktober 2010
#18
Kolla om du har ett relä so det står nr 30 på.den sitter under panelen på audi 80 -94 o kan ställa till det ordentligt innan man kommer på det.Kolla med förstornings glas efter sprickor i löddningarna!!
sitter ovan kopplingspedalen

214 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#19
Sitter de reläer på många ställen? enda jag vet är de som sitter under motorhuven.

/Tommy


214 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#20
Problemet löst! nu har den en jämn tomgång.
Det vi gjorde var att ta loss luftrenaren, rengjorde mängdmätaren samt skruvade ner tomgångsstabilisatorskruven.

Däremot finns det ett problem kvar och det är att vid 4500 får den för mycket luft låter det som, så den stryps och går ner till runt 4000 varv för att sedan gå upp och ner igen.

/Tommy
Senast redigerat av TTW (8 november 2010)



Sök