Det är så att jag tänkte köpa en bra (?) kamera, och tänkte då kanske på en Konica Minolta DiMAGE A2. Är det ett bra köp? någon som vet? eller kanske vet någon annan bra kamera runt 4-6k?. Tittade på en Sony R1 fast dom är lite dyrare också . Har beslut ångest, vill inte köpa en kamera som man inte blir nöjd med i slutändan.
köp inte konicaminoltan... dom har slutat med kameratillverkning, så det kan bli svårt att få tag i reservdelar och tillbehör sedan till dom.... sony har tagit över deras kamera del.... sony r1 är en grym kamera men ganska dyr ja... och inte så smidig...
vad är det för funktioner osv du söker i en kamera?
köp inte konicaminoltan... dom har slutat med kameratillverkning, så det kan bli svårt att få tag i reservdelar och tillbehör sedan till dom.... sony har tagit över deras kamera del.... sony r1 är en grym kamera men ganska dyr ja... och inte så smidig...
vad är det för funktioner osv du söker i en kamera?
Ta bra bilder alltså har en liten digitalkamera nu som ligger på runt 5.0 mega pixel. Jag är ute mer efter att ta fart bilder alltså på rörande moment, sedan kunna ta snabba bilder efter varandra och inte behöva vänta så jävla länge innan bilden ska ha laddats klart i kameran. Men sådant och sedan få grymma bilder, typ som man får utav Sony R1 fast den är ju som sagt skapligt dyr.
Köp en begagnad Nikon D70. Du behöver inte 8 mpixlar. Med min D70 ( 6mp) är det inga problem att skriva ut fina a3kopior. Det går inte att jämföra pixlarna med en kompaktkamera eftersom sensorn på en digital systemare är mycket större. Du kan ju lätt få en beggad D70 med några sjyssta obj. för runt 6k.
kolla beg. marknaden för Nikon D70 är mitt stora tips. Eller Canon 300D. Nikon D70 känns mer som än riktig kamera framför den gamla plasthögen 300d, men de tar båda utmärkta bilder och är mer riktig kamera än vad du nånsin kommer få från dessa halvkompakta historier man kan köpa som A2:an du pratade om. Klarar du dig utan filmmöjligheter och LCD-sökare utan vill ha en fotokamera så är valet glasklart om jag får säga mitt.
utmärkt kamera och utmärkt objektiv. Söker du D70 så kan jag rekomendera kitobjektivet 18-70 mm, det är mycket prisvärt. Bättre än sigma-alternativen som också finns som kit till d70. Kanske för dyrt för dig, jag vet inte. Men prutmån finns ju säkert, och även andra säljare än "Karin" ...
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Köp en begagnad Nikon D70. Du behöver inte 8 mpixlar. Med min D70 ( 6mp) är det inga problem att skriva ut fina a3kopior. Det går inte att jämföra pixlarna med en kompaktkamera eftersom sensorn på en digital systemare är mycket större. Du kan ju lätt få en beggad D70 med några sjyssta obj. för runt 6k.
bah, 7 minuter innan mig
läste inte sista inlägget innan jag skrev, men men. låter mitt stå kvar också
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
bah, 7 minuter innan mig
läste inte sista inlägget innan jag skrev, men men. låter mitt stå kvar också
Ja låt det stå kvar! tack för hjälpen! mjo alltså jag är ju ute efter att fota, inte att filma med skiten men jag tackar hjärtligt för svaren ! så får man kolla runt lite annars återkommer man om det är några problem med något
D70s har något större skärm och ett uttag för trådutlösare (studio). Den har även en annan programvara men jag tror 95% av alla d70-ägare har uppdaterat till samma prog. som d70s. Prisskillnaden är alltså inte motiverad överhuvudtaget (tycker jag).
Det skiljer knappt någonting mellan d70 och d70s... nyare modell bara.. väldigt små förändringar. du kan även köpa nikon d50 det skiljer nästan ingenting på den heller mot d70 kamerorna, du ser inte vilken bländare osv du valt direkt i sökaren på den som du gör med d70 utan du måste titta på skärmen för att se....
Canon Digital Ixus 65 har köpt en själv är på 6 Mpixlar och ryms bra i byxorna.
Den har jag med... Klart oslagbar i den prisklassen ! Dessutom är den ju prisvinnare som bästa kompaktkamera 2006 och det förstår jag ! Bara den enorma skärmen är ju värd pris, hehe Seriebildstagningen är bäst i klassen med över 2 bilder/sek och videofilmerna blir jävligt bra för att vara en digitalkamera... Finns för 3,7k med 1Gb minneskort
Senast redigerat av mrcelica (12 juli 2006)
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....