4280
Sök

855 hackar sig fram på vägarna!

12 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjennare!

Min bil har börjat bete sig konstigt .

Det började med att den hackade vid fullt på drag vid ca 4000 varv.

Men nu har den tagit ett steg längre , den hackar och rycket KRAFTIGT vid körning,
jag fortsatte köra trots hacken för att komma till ett lämpligt ställe.

Och när jag parkerade gick tomgången ner till 200 varv typ för att sedan dö.

Kom gärna med förslag vad det kan vara , skulle vara till stor hjälp!

Har bytt bränsle filter efter att det började krångla.

MVH

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#2
kolla kamremmen det första du ska göra!


230 Inlägg
26 oktober 2010
#3
haru testa o bytt tändstift o sånna grejer?


12 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#4
okej ! Jag ska kila ut i garaget och kolla kamremmen direkt !

Tänstift är helt nya bara några mil, men fördelar lock och tändkablar har jag inte bytt med det såg inte slitet ut om man nu kan se det.

Tänkte  också höra om man kan se att en kamaxelgivare har lagt sin sista burn wink

Mycket tacksam för svar !

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#5
du menar vevaxelgivare?
vet inte vart den sitter på 850. men det går att googla:)
det du kan göra för att se om den är trasig är att mäta motståndet (ohm) i den med multimeter.
vet inte vad den ska ligga på till din men till 740 ska den ha mellan 200-300 ohm smile

nästa du kan göra är att plocka av fördelaren och kolla om där finns fukt eller olja i den
Senast redigerat av mk2_power (26 oktober 2010)


4 824 Inlägg
26 oktober 2010
#6
mk2_power skrev:
du menar vevaxelgivare?
vet inte vart den sitter på 850. men det går att googla:)
det du kan göra för att se om den är trasig är att mäta motståndet (ohm) i den med multimeter.
vet inte vad den ska ligga på till din men till 740 ska den ha mellan 200-300 ohm smile

nästa du kan göra är att plocka av fördelaren och kolla om där finns fukt eller olja i den

sitter en kamaxelgivare också wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

12 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#7
Okej , kollade kamremmen precis  och det verkar vara något lurt där,
Det fanns fyra markeringar på kamdreven från tidigare byte men orginal märkningarna på dreven stämde inte hmm går det att montera så att orginal märkningarna inte stämmer  med varandra ?

Blev lite fundersam, jag har inte hört något speciellt från motorn eller så.

Fördelar locket ser bra ut , ingen fukt eller olja !

Kan Turbon/Wastegaten ha någon effekt på det jag har beskrivit innan , märkte att wastegates klockan var lätt att "öppna"?

Mvh

546 Inlägg
26 oktober 2010
#8
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … hp?t=26801
där ser du hur kammarna ska stå alla fall

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#9
Ahlstr0m skrev:
Okej , kollade kamremmen precis  och det verkar vara något lurt där,
Det fanns fyra markeringar på kamdreven från tidigare byte men orginal märkningarna på dreven stämde inte hmm går det att montera så att orginal märkningarna inte stämmer  med varandra ?

Blev lite fundersam, jag har inte hört något speciellt från motorn eller så.

Fördelar locket ser bra ut , ingen fukt eller olja !

Kan Turbon/Wastegaten ha någon effekt på det jag har beskrivit innan , märkte att wastegates klockan var lätt att "öppna"?

Mvh

nej den styr bara hur stor mängd avgaser som ska gå genom turbon.
men det är inte säkert att dom satt kamremmen enligt remmens markeringar, så det du får göra är att kolla på vevaxelns och kamdrevens markeringar. ska finns spår på ventilkåpa/plast eller vad det nu finns precis bakom hjulen smile


12 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#10
okej smile jag för ta en lite mer grundlig kontroll av kamremmen när jag får lite extra tid, kolla vevaxel och baksida på kamaxlarna smile , eller helt enkelt montera dit den på nytt igen wink

Nu när jag ändå tagit upp problemet med wastegaten kan jag spinna vidare på det lite.
Wastegates klockan är inte som den ska, den går att röra utan problem.
Nu kommer det konstiga, Ända sedan jag köpte min t5a så har jag tyckt att den inte är så rapp,
det kan ju bero på att Wg klockan inte är som den ska.
Men enligt mätaren på instrument panelen har den inte gett något tecken på att lägre laddtryck under den tid jag har ägt den.

Turbon för övtigt verkar ok, den glappar inget iallafall !

Tackar för snabba svar smile
Senast redigerat av Ahlstr0m (26 oktober 2010)

496 Inlägg
5 november 2010
#11
om den går på 200v/m så ska du kolla även vevaxe grejen på  avgaskamen, hade samma problem, den gick bara på 200v/m så kolla om något har hänt där. ( sitter på avgaskamen som man skruvar in, samt 2st pluggar.



Sök