Nu till de lite mer intressanta...
jag å min bror drog i sommras iväg för att köpa en m20b25 motor som stod i delar, både toppen och blocket var kompletta, först var de tänkt att köra på gammla lager å köra med diselveven men efter att ha börjat riva bottendelen för att kolla över lager osv så visade de sig att lagren var slut, ingen ide att köra med dom, så de bestämdes att hel renovera motorn i vinter istället, så projektet med motorn lags ner för stunden.
Men nu när mörkare tider närmar sig så har jag börjat på igen
Vinterns planer!
Planen är att bygga en motor som kommer att vara förberedd för turbo senare år, just för att ekonomin inte räcker till för turbo prylarna så blir de sugis istället.
Motorn:
Renoverad m20b25
O-ringat och honat m20b25 block
Svarvade orginal kolvar
320 stakar
m52b28 vev
högflödes oljepump från PPF
Yttre ventilfjädrar från m50
ARP bult till toppen
Orginal spridare (eller från 535an)
I svetsad nippel i tråget för framtida planer med turbo motor
Drivlinan:
Getrag 240 eller 260
618 tryckplatta
4 puckad sinter lamell
lamelldiff utv 3.43
Annat:
Extraktor grenrör
2,5" rör med kat å två dämpare
Kommer väl säkert göra en del små saker åt själva karossen men de får vi se va de blir för nåt...
Motorn!
Blocket var lackat silver när den köptes, skulle ta kompressorn å blåsa bort lite damm men slutade såhär...
(Kolvar, stakar, vev mm har jag demonterat)
färgen satt inge vidare.....
Och eftersom blocket var så gryymt skitigt så lades de i avfettningsbad
å även toppen såklart
så här vart toppen efter några dagars bad, ska rengöras yttligare men de får bli efter planingen
Från början var de tänkt att köra med m52b28 kolvarn å stakar men efter att ha provmonterat vev å lite olika kolvar tack vare hjälp av Viktor så kom vi fram till att de kommer bli för hög komp med dom grejorna så började göra rent orginalkolvar å handlade på mig 320 stakar istället.
325 kolv å stake vid demontering
325 kolv ren å fin
320 stakar
O-ringat block
Blocket har även fått lite ny färg
Tråget fick sen en rengörning också..
De var allt för nu men kommer mera så småning om
MVh