Ja nu när årets säsong börjar gå mot slutet så ökar ju suget ganska ordentligt att börja skruva med bilen på alvar igen och med de följer ju lite uppdate i tråden också
Lite snabb info om sommarens händelser!
I början av sommaren fick ju bilen en uppsätning nya fälgar
Vilket gjorde sig ganska bra på bilen
Bilen har rullat i stort sett hela sommaren med endast några mindre bekymmer.
Största bekymmret har väl varit att den har velat stiga i temp och ha tendens att vilja koka, trodde de var orginalkylaren som började säga upp sig så snålade lite och åkte till skroten och hittade på en bmw kylare modell större
Funkade riktigt bra efter bytet, trodde vi ja! efter bara några dagar så var de samma bekymmer igen!!! whaat?! rätt irreterande! aja bilen gick ju faktiskt att köra men med ständig uppsikt på tempmätaren.. funkade som bäst när man körde på landsvägen och inte pressade allt för hårt. Så så fick de vara så länge.
Var självklart också ner till Gatebil på mantorp park !
Var i sällskap med raggeraggsocka och nosskirenibor som körde på banan på lördagen, riktigt trevlig helg trots de lite bitra vädret. Har tyvärr dåligt med bilder från den helgen.
På vägen hem från mantorp så Märkte vi att de läckte in vatten i bilen.. kom ganska snart på att de måste vara hål i golvet.. mycke riktigt, när vi kom hem så slet jag ur mattan och hittade detta..
Trist men inte allt för förvånad då de är rätt vanligt på e30in
Rosten lagades och när den gråa och tråkiga mattan ändå var ur så passade ja på att lacka den svart
På plats i bilen
Förvånandsvärt hur pass bra de blev, mycket nöjd!
Till en början så hade jag inga planer på att vara med och köra Lunda driftingen men efter lätt övertalande av robin så var de bestämt, jag skulle vara med! På onsdag kvällen så tog jag bilen för att åka en sväng, märkte att den steg upp ovanligt fort i temp ( hade funkat riktigt bra trots tidigare bekymmret) svänge åt sidan och stängde av motorn, typ 95 grader visade temp mätare, misstankar om spricka i toppen kom upp, hmm röck ur oljestickan för att kolla hur olja såg ut och där visade de sig att oljan var lite vitkladdig, skruvade av locket till oljepåfyllingen och såg vitt kladd där också.....
gash! spricka i toppen bara några dagar före driftingen, trodde inte de skulle bli något köra alls....
Men senare samma kväll fick jag höra att polaren hade skjutit två stora hål i blocket på sin m20i, tråkigt för han men en lycka för mig
, åkte ditt och inspekterade. Blocket var helt slut!, en stake som gått av å slagit runt men som tur var så hade toppen hade klarat sig!
och det visade sig att han hade m50turbo planer så m20 toppen vart till salu
, var ju en rätt nice topp då den både var svetsad och så satt de z45 turbo kammen i
, sagt å gjort så plockade vi av toppen från hans motor och slängde dit den på min istället
Var tvungna att byta ett par ventiler som blivit krogiga plus nån vipparm som gått av
, annars var den som ny
Toppless;)
Kammen grov justeras in med indikatorklocka
Ny topp på!
kl 11 kvällen före driftingen så startades bilen efter många timmars skruvande, allt lirade direkt och bilen gick bra igen, och inga som helst problem med att den ville gå varm längre! jäkligt skönt
så boven i de hela vara alltså bara en spricka i toppen hela tiden!!
Efter att ha sovit några timmar så var de dags för drifting på Lunda Flygfält med Uppsala drifting, tyvärr så regnade det hela dagen.. men det hindrade inte någon från att köra, över 20 st var de som körde iaf
Riktigt kul! Efter träning på förmiddagen så vart de utslagning i form av stege. Fick möta en nissan s13 som låg två efter första utslagningen, förlorade mot honom men jag slutade på femtonde plats iaf
, fick 4 däck å en t-shirt i pris
Så trots de dåliga vädret så vart det en kanon dag med mycket köra trots att jag åkte ut tidigt i tävlingen.
lite film från körningen
http://www.garaget.org/video/110449Inte den mest fartfyllda körningen men nybörjare som man är så blir de inte värre än så där
Har under sommaren också konvertera till pinnbultar i samma veva som spacers innhandlades
Tack Spacers.se för bra priser!
Nu står bilen i garaget och görs klar inför besiktningen 2011!
Extraktor grenrören jag har åkt med i sommar är till salu, då jag inte kommer att behöva dom nästa år
Bara att Pm:a om någon är intresserad.
Film på hur bilen låter med extraktor grenrören finns i länken ovan
ja även avgaset kan ju säljas om någon i närheten vill ha de
2,5 tum med en simonsdämpare
en liten teser inför vinters planer!
Allt för denna gång, vart rätt mycket text men är väl stort sett de som har hänt i sommar, som är värt att nämna iaf
Mvh