2407
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

553 326 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
YEAH!!!
559 Inlägg
27 februari 2011
#261
som jag fattat det heter de väl EGR? itne erg tongue men alla bilar har ju inte den
den går från grenröret till egr-ventilen sen vidare till insuget (bakom spjällhuset)

vevhusventen går från oljefällan till de tryckröret som är emellan LMM och turbo
Senast redigerat av Alle86 (27 februari 2011)

V o L v o

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#262
Alle86 skrev:
som jag fattat det heter de väl EGR? itne erg tongue men alla bilar har ju inte den
den går från grenröret till egr-ventilen sen vidare till insuget (bakom spjällhuset)

vevhusventen går från oljefällan till de tryckröret som är emellan LMM och turbo

hehe jo sant. jaja e lite osäker hur de sitter nu. men men hehe lol

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

YEAH!!!
559 Inlägg
27 februari 2011
#263
jag har aldrig förstått mej på varför man ska ändra på vevhusventilationen :S trycket som blir där nere blir visserligen högt men gör ett hål där block monterad fördelare ska sitta sen dra original slang plus den till en större cach tank me öppet filter uppepå ^^

V o L v o

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2011
#264
Alle86 skrev:
jag har aldrig förstått mej på varför man ska ändra på vevhusventilationen :S trycket som blir där nere blir visserligen högt men gör ett hål där block monterad fördelare ska sitta sen dra original slang plus den till en större cach tank me öppet filter uppepå ^^

man har ju vevhusventen för att man ska driva ur skiten lättare ur oljan och för att hålla undertryck i vevhuset så man inte skjuter packningar å får oljeläckage här å där. så svårt är de inte å göra återcirkulerande... en turbo som kommer varvas å laddas på ger lite vevhusgaser å skitar ner oljan lättare så de är nog bättre å köra cirkulerande. öppet kan lukta pekka också


777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#265
Xuri skrev:
Alle86 skrev:
jag har aldrig förstått mej på varför man ska ändra på vevhusventilationen :S trycket som blir där nere blir visserligen högt men gör ett hål där block monterad fördelare ska sitta sen dra original slang plus den till en större cach tank me öppet filter uppepå ^^

man har ju vevhusventen för att man ska driva ur skiten lättare ur oljan och för att hålla undertryck i vevhuset så man inte skjuter packningar å får oljeläckage här å där. så svårt är de inte å göra återcirkulerande... en turbo som kommer varvas å laddas på ger lite vevhusgaser å skitar ner oljan lättare så de är nog bättre å köra cirkulerande. öppet kan lukta pekka också

ok rätta mig om jag har fel.
kopplar jag bara in toppen på oljefällan/catchtanken direkt in i tryckrören innan spjällhuset då??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

YEAH!!!
559 Inlägg
27 februari 2011
#266
bör ju va så iaf ^^

på sug sidan av turbon, annars kan de bli knas
Senast redigerat av Alle86 (27 februari 2011)

V o L v o

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#267
nej innan turbon va??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

YEAH!!!
559 Inlägg
27 februari 2011
#268
aa skrev om nyss ;P

V o L v o

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#269
haha såg de tongue

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 februari 2011
#270
Så är det kopplat original ja, men frågan är... Vad är bäst?

Funderar själv på om man ska köra så eller med öppen, hmm...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

YEAH!!!
559 Inlägg
27 februari 2011
#271
orginal plus lite mer utlopp vore nog nått, som b21orna hade

V o L v o

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#272
BrajjAxx skrev:
Så är det kopplat original ja, men frågan är... Vad är bäst?

Funderar själv på om man ska köra så eller med öppen, hmm...

Vi får väl göra en omröstning på våra trådar BrajjAxx. tongue
har den öppen en vecka så får vi se hehe
Alla som tycker öppen eller inte RÖSTA!!! loltonguelol

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 februari 2011
#273
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:
Så är det kopplat original ja, men frågan är... Vad är bäst?

Funderar själv på om man ska köra så eller med öppen, hmm...

Vi får väl göra en omröstning på våra trådar BrajjAxx. tongue
har den öppen en vecka så får vi se hehe
Alla som tycker öppen eller inte RÖSTA!!! loltonguelol

Hehe borde vi fan tongue

De flesta kör ju med öppen, tror de e för att de inte vill ha massa skit från vevhuset in i motorn igen tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#274
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:
Så är det kopplat original ja, men frågan är... Vad är bäst?

Funderar själv på om man ska köra så eller med öppen, hmm...

Vi får väl göra en omröstning på våra trådar BrajjAxx. tongue
har den öppen en vecka så får vi se hehe
Alla som tycker öppen eller inte RÖSTA!!! loltonguelol

Hehe borde vi fan tongue

De flesta kör ju med öppen, tror de e för att de inte vill ha massa skit från vevhuset in i motorn igen tongue

Har du börjat bygga din vevhusvent än??
Skulle varit kul o se hur andra gjort
Senast redigerat av Volvox40 (27 februari 2011)

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 februari 2011
#275
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:

Vi får väl göra en omröstning på våra trådar BrajjAxx. tongue
har den öppen en vecka så får vi se hehe
Alla som tycker öppen eller inte RÖSTA!!! loltonguelol

Hehe borde vi fan tongue

De flesta kör ju med öppen, tror de e för att de inte vill ha massa skit från vevhuset in i motorn igen tongue

Har du börjat bygga din vevhusvent än??
Skulle varit kul o se hur andra gjort

De flesta kopplar en till en catctank och sedan tanken til ett filter bara. Vissa till tank och sedan till turbon igen. Men de jag undrar är om den svarta originaltanken har uppfyller samma funktion som eftermarknadstankarna smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#276
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:

Hehe borde vi fan tongue

De flesta kör ju med öppen, tror de e för att de inte vill ha massa skit från vevhuset in i motorn igen tongue

Har du börjat bygga din vevhusvent än??
Skulle varit kul o se hur andra gjort

De flesta kopplar en till en catctank och sedan tanken til ett filter bara. Vissa till tank och sedan till turbon igen. Men de jag undrar är om den svarta originaltanken har uppfyller samma funktion som eftermarknadstankarna smile

Bör ju göra de tycker jag?? hmm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 februari 2011
#277
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:

Har du börjat bygga din vevhusvent än??
Skulle varit kul o se hur andra gjort

De flesta kopplar en till en catctank och sedan tanken til ett filter bara. Vissa till tank och sedan till turbon igen. Men de jag undrar är om den svarta originaltanken har uppfyller samma funktion som eftermarknadstankarna smile

Bör ju göra de tycker jag?? hmm

Vi snackar lite via msn iställe wink GT_jacob@hotmail.com

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

615 Inlägg
28 februari 2011
#278
Nice projekt wink
Hoppas vi ses på något event i sommar så kan man se hur den andra har löst allt och snacka lite skit!

Let's stance!

761 Inlägg
28 februari 2011
#279
Ni kan ju inte koppla in på trycksidan av turbon, då trycksätter ni ju hela vevhuset då kan jag garantera att ni trycker ut varenda packing och packbox i hela motorn.
Ska den vara återcirkulerande så ska den sitta på sugsidan av turbon, nackdelen är att det kladdar ner så förbannat i turbo och intercooler
Men det ger förmodligen lägre tryck i vevhuset än att ha öppen

Man vill ha så lågt tryck som möjligt i vevehuset, endel värsting motorer kör man med vacuumpump för att nästan få vacuum i vevhuset, men det är ganska elaka motorer som sagt.
Senast redigerat av dannnej (28 februari 2011)


777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#280
dannnej skrev:
Ni kan ju inte koppla in på trycksidan av turbon, då trycksätter ni ju hela vevhuset då kan jag garantera att ni trycker ut varenda packing och packbox i hela motorn.
Ska den vara återcirkulerande så ska den sitta på sugsidan av turbon, nackdelen är att det kladdar ner så förbannat i turbo och intercooler
Men det ger förmodligen lägre tryck i vevhuset än att ha öppen

Man vill ha så lågt tryck som möjligt i vevehuset, endel värsting motorer kör man med vacuumpump för att nästan få vacuum i vevhuset, men det är ganska elaka motorer som sagt.

jo tänkte fel där om o sätta den till trycksidan. lol
klart den ska gå till sugsidan innan yurbon. men vad säger du om o sätta öppet filter??hmm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök