3934
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

553 367 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
040 RedLine
1 219 Inlägg
28 februari 2011
#301
Xuri skrev:
såga till en plåtbit så den får samma fort som vevhusfällan å svetsa på en gänga så du kan sätta valfri slangstolpe å dra slang till din catchtank... jag tror dock inte på dom där billiga superduper bling bling som går å köpa för en 500ing... då funkar nog en petflaska lika bra... tillochmed bättre om man tar price/performance ..

jag som ska köra med originalburken, är det lönt för mig att fixa en tank mellan burken och slangen innan turbon?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2011
#302
BrajjAxx skrev:
Xuri skrev:
såga till en plåtbit så den får samma fort som vevhusfällan å svetsa på en gänga så du kan sätta valfri slangstolpe å dra slang till din catchtank... jag tror dock inte på dom där billiga superduper bling bling som går å köpa för en 500ing... då funkar nog en petflaska lika bra... tillochmed bättre om man tar price/performance ..

jag som ska köra med originalburken, är det lönt för mig att fixa en tank mellan burken och slangen innan turbon?

vet inte vad du har för effektmål men min org vevhusvent funkade i somras med 380 hästar....

Jag tänkte väl kanske göra en uppgradering nu för målet är väl å ladda typ 2bar.


615 Inlägg
1 mars 2011
#303
Volvox40 skrev:
ne blir o bygga egen tank i aluminium. måste lära mig tigen ju smile

Får du till det där bra så säg till!!

Let's stance!

777 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#304
SNL skrev:
Volvox40 skrev:
ne blir o bygga egen tank i aluminium. måste lära mig tigen ju smile

Får du till det där bra så säg till!!

ok ska jag göra big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#305
någon som vill byta tuningfjädrar mot orginal till en s40??
tror bilen sänks 30mm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#306
tjo allihopa.

ska fräsa ur för ventilerna i helgen men har ett litet problem.
kolvarna jag har e malhe kolvar o dom e smidda o e likadana som orginal turbo kolvar.
har mätt lite på hur mycket ventilerna sticker ut från toppen.
det blir 7mm utan packning o 6mm med
Frågan då hur mycket måste jag fräsa ur för ventilerna i kolvarna??
vet att folk har svarvat ner dom 3mm
räcker det med o fräsa ur 3mm när ventilerna sticker ut 6mm då kolvarna e på väg ner när ventilerna e fullt ute.
mätte på orginal b234 kolvarna o dom e nerfrästa 3mm.
behöver snabb hjälp hmm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 mars 2011
#307
stoppa i ventiler + en kam i toppen å snurra så nocken är neråt, dvs max lyft, lägg på toppen med kolven i ÖD,,, försiktigt dvs,.... så om du inte har nån toppackning imellan kan du ju lätt mäta hur högt upp toppen ligger fårn blockdecket. får du 2mm så är de ju de + lite till som ska frästas, sen bygger ju toppapckningen 1.2mm till ?


777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#308
Xuri skrev:
stoppa i ventiler + en kam i toppen å snurra så nocken är neråt, dvs max lyft, lägg på toppen med kolven i ÖD,,, försiktigt dvs,.... så om du inte har nån toppackning imellan kan du ju lätt mäta hur högt upp toppen ligger fårn blockdecket. får du 2mm så är de ju de + lite till som ska frästas, sen bygger ju toppapckningen 1.2mm till ?

ÖD????

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 mars 2011
#309
Övre död läge. kör upp kolven i toppen, lägg försiktigt på tommen med ventilerna max ute. mäte mellanrummet mellan toppen å blockets packningsyta, får du 3mm , fräs 4mm , så får du 1mm extra sen ihop med packningen också. vid lite varv så behövs mer utrymme.


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 mars 2011
#310
vet förresten polarens bil... autotech delar. med kammar å ventiler i fast utan topppackning så gick ventilerna i.. med 1.2 mm packning så gick ventilerna fritt å han varvar till 7000.


777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#311
ok men jag la en linjal på toppen o mätt till ventiltoppen o de var 6 mm utanför toppdecket. bör det inte bli 6mm om man lägger det på kolven då??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 mars 2011
#312
jo men de beror ju lite på hur dom träffar också,  delvis i gropen eller ej de har jag ingen susning om. man behöver ju inte göra djupare än man behöver.


777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#313
ne sant. e bara orolig så man inte går för djupt hehe. men det ska väll vara mycket om man ska gå igenom

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 mars 2011
#314
är de samma lyft på kammarna  så du inte gör en blooper ?


777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#315
Xuri skrev:
är de samma lyft på kammarna  så du inte gör en blooper ?

jupp

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#316
Yeeeeeee!!!!!!!!!!!! 20000 visningar smilesmile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 mars 2011
#317
Det ska ju inte vara 100% frigång, urfräsningen är bara för att ventilerna inte ska krocka med kolven när motorn varvar mycket... Det går inte att få så ventilerna går helt fritt om kammarna står still, då får man ta alldeles för mycket...

De räcker säkert bra att fräsa ur "3mm", annars kan du ju sätta i och vrida kammen till insugstakten och successivt mäta lyftet när ventilen går ut och jämföra med hur mycket kolven har sjunkit. Kolvens rörelse blir en sinuskurva, ventilens blir inte lika lätt att beskriva men gör du en liten graf ser du ganska enkelt var avståndet  är som minst och hur mycket som skiljer wink


777 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#318
ok bra med lite tips. får prova lite då smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

24 Inlägg
3 mars 2011
#319
kul tråd med rolig läsning du!! måste bara fråga var du får alla dina sponsorer ifrån mycket jagande eller de bara trillar in wink?

777 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#320
vevstaksvajer skrev:
kul tråd med rolig läsning du!! måste bara fråga var du får alla dina sponsorer ifrån mycket jagande eller de bara trillar in wink?

big_smile kul att tråden uppskattats. var lite tveksam på o lägga upp den i början då jag inte kunde så mycket om bilar. men många trådar o nya vänner här på garaget har hjälp mig mycket. big_smile
alla sponsorer som jag har utom Camflow har bara gett mig bra rabatt. men camflow kommer o sponsra mig med en kamera.
jag skrev ihop ett brev om mina planer o vad jag kunde erbjuda dom mot att dom sponsrade mig.
dom flesta nappade inte men en del gjorde. Gustav på Camflow var inte så insatt i motorsportvärden innan jag kontaktade han. men nu har vi ett bra sammarbete inför kommande säsong smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök