3381
Sök

Köpråd: Bus/Bruksbil 20-30k

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 oktober 2010
#21
Honda CRX V-tec. Visserligen framhjulsdriven men prestandan är bra och den ligger som ett strykjärn på vägen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Inte som alla andra.
63 Inlägg
29 oktober 2010
#22
Åter igen förespråkar jag min merca. Stadig på vägen och går som en racer.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 oktober 2010
#23
Jag är Mercedesfreak av en anledning: Man åker bil. Inte kör. Nja... Och jodå, har haft mersor med över 400 Hk i fronten. De är snabba men inte roliga.

Saab med monstermotor? Ja går som fan gör den. Ingen kan säga nåt annat! Ska du ut och busa i vinter kommer du att hamna i ett garage med någon form av fel. Nja...

Volvo s70 Turbo? Ärligt talat?

Hade i egenskap av bilhandlare bytt in en Porsche 944 en gång och hade denna hemma över helgen. Var roligt. Alternativ?

BMW? Ja varför inte! Roliga att köra men kvaliteten varierar.

Subaru nånting? Har bara haft en Forester Turbo hem en kväl och den drog sjuka mängder bensin! De är kända för att "aldrig gå sönder" och har ju AWD. Skulle nog själv kollat på en!

Slut på ideér nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

164 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#24
Tackar för alla svar!
Har hittat lite favoriter, 9000 aero, Bmw, och kanske hondan är det som är intressant nu!
Men tvekar fortfarande starkt på saab i svängar. Tycker det är dålig känsla, ska försöka provköra kompisar bilar o dyligt innan man köper något ;D

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2010
#25
Funkiee skrev:
Jag lovar att fixar du fjädringen så blir väghållningen riktigt bra, och GÅR att svänga med UTAN PROBLEM smile Problemet med väghällningen orginal är att den är gammal, och gunging, vilket gör att den kränger, men du kan endå ta kurvor relativt bra trotts omständigheterna...

Bra jämfört med vad, en original 9000? För bra jämfört med de mer kompetenta modellerna som nämnts i denna tråd blir den inte om så TS lägger hela sin budget på enbart väghållning och känsla.

"Problemet" med väghållningen är att modellen är konstruerad att vara en trygg familjebil och inget annat. Du tycker säkert det räcker till för dig men frågan är vad du har för referenser om du tror att 9000 blir en ordentlig kurvkramare om man bara "fixar" fjädringen.

TS söker en bil att svänga med och verkar rent synbart strunta fullständigt i om du kan få 500hp ketchuphästar enkelt eller inte ur modellen.

Skulle Mattiaaas ändå vara intresserad av modellen finns det en avlägsen kusin till 9000 för ungefär samma pengar som heter Alfa Romeo 164 och är en bättre och roligare bil med mycket roligare motorer. Du har säkert hört en massa skit om Alfa och visst rostar och krånglar dem, men Saab 9000 är inte direkt känd för sin pålitlighet den heller. På den tiden det begav sig låg Alfan tom bättre till än Saab 9000 i undersökningar angående pålitlighet.

Jag tycker fortfarande du gör bättre i att köpa en tysk eller japansk bil, men i valet ovan mot saaben är italienaren betydligt roligare och mer speciell bil att äga än svensson-Saaben med ungefär samma driftsäkerhet. Däremot kan du få Alfa´s klassiska V6a som är en av marknadens trevligaste motorer i kombination med lite glädje i svängarna (Åtminstone jämfört med Saaben, Alfa är duktiga på körglädje). Titta åtminstone, det är alltid kul att sitta på Blocket och drömma. smile

För tillfället fanns där inget annat än vrak på Blocket, men nu när jag ändå är inne och tjatar om italienare så titta efter 156 med. Där har du en modern och bra bil som inte lider av Alfa´s forna kvalitetsproblem. I mina ögon klassens bästa framhjulsdrivna bil, fruktansvärt trevlig bil att köra och mycket bil för pengarna.  Nackdelen är dyr försäkring och dyra kamremsbyten.
Senast redigerat av Rquired (29 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
29 oktober 2010
#26
p-nyhlen skrev:
Säger fortfarande 9000 aero. Av flera anledningar. En m3 s4/s6 lr 850r från samma årsmodeller hänger inte med saaben det är fakta. Sen så är växellådan och kopplingen förstärkt i aeron.

Finner det svårt att tro att en 225hk 9000 aero hänger av en 286hk/321hk BMW M3. Växellådan i M3an räcker till för bilar uppåt 1000 hk, gör den "förstärkta" aero-lådan detta? Koppling kan jag inte uttrycka mig om, då jag helst byter till vassare slag i trimmade bilar oavsett märke. Nu ligger de kanske inte inom budgeten, men ville nätkriga lite ;P

"When innovation meets passion!"

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
29 oktober 2010
#27
Mechanimal skrev:
p-nyhlen skrev:
Säger fortfarande 9000 aero. Av flera anledningar. En m3 s4/s6 lr 850r från samma årsmodeller hänger inte med saaben det är fakta. Sen så är växellådan och kopplingen förstärkt i aeron.

Finner det svårt att tro att en 225hk 9000 aero hänger av en 286hk/321hk BMW M3. Växellådan i M3an räcker till för bilar uppåt 1000 hk, gör den "förstärkta" aero-lådan detta? Koppling kan jag inte uttrycka mig om, då jag helst byter till vassare slag i trimmade bilar oavsett märke. Nu ligger de kanske inte inom budgeten, men ville nätkriga lite ;P

Tro mig. Den kommer hänga på. Helt sinnessjukt vad de där går.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 oktober 2010
#28
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Jag lovar att fixar du fjädringen så blir väghållningen riktigt bra, och GÅR att svänga med UTAN PROBLEM smile Problemet med väghällningen orginal är att den är gammal, och gunging, vilket gör att den kränger, men du kan endå ta kurvor relativt bra trotts omständigheterna...

Bra jämfört med vad, en original 9000? För bra jämfört med de mer kompetenta modellerna som nämnts i denna tråd blir den inte om så TS lägger hela sin budget på enbart väghållning och känsla.

"Problemet" med väghållningen är att modellen är konstruerad att vara en trygg familjebil och inget annat. Du tycker säkert det räcker till för dig men frågan är vad du har för referenser om du tror att 9000 blir en ordentlig kurvkramare om man bara "fixar" fjädringen.

TS söker en bil att svänga med och verkar rent synbart strunta fullständigt i om du kan få 500hp ketchuphästar enkelt eller inte ur modellen.

Skulle Mattiaaas ändå vara intresserad av modellen finns det en avlägsen kusin till 9000 för ungefär samma pengar som heter Alfa Romeo 164 och är en bättre och roligare bil med mycket roligare motorer. Du har säkert hört en massa skit om Alfa och visst rostar och krånglar dem, men Saab 9000 är inte direkt känd för sin pålitlighet den heller. På den tiden det begav sig låg Alfan tom bättre till än Saab 9000 i undersökningar angående pålitlighet.

Jag tycker fortfarande du gör bättre i att köpa en tysk eller japansk bil, men i valet ovan mot saaben är italienaren betydligt roligare och mer speciell bil att äga än svensson-Saaben med ungefär samma driftsäkerhet. Däremot kan du få Alfa´s klassiska V6a som är en av marknadens trevligaste motorer i kombination med lite glädje i svängarna (Åtminstone jämfört med Saaben, Alfa är duktiga på körglädje). Titta åtminstone, det är alltid kul att sitta på Blocket och drömma. smile

För tillfället fanns där inget annat än vrak på Blocket, men nu när jag ändå är inne och tjatar om italienare så titta efter 156 med. Där har du en modern och bra bil som inte lider av Alfa´s forna kvalitetsproblem. I mina ögon klassens bästa framhjulsdrivna bil, fruktansvärt trevlig bil att köra och mycket bil för pengarna.  Nackdelen är dyr försäkring och dyra kamremsbyten.

Den ENDA fördelen med alfan det är att den har en delad bakaxel, men motorn är tråkigare, slöare och inte alls trimvänlig. Dessutom myycket dyrare i inköp.

Sen Mechanimal: En 9000 AERO blir ifrånkörd om du startar från noll, MEN om du startar från ex 80, då kommer i slutet saaben vara först, då den lådan är riktigt fin att gasa med när man ligger i hastighet! Ut o testa så kommer du få se att vi inte ljuger om den saken!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2010
#29
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Jag lovar att fixar du fjädringen så blir väghållningen riktigt bra, och GÅR att svänga med UTAN PROBLEM smile Problemet med väghällningen orginal är att den är gammal, och gunging, vilket gör att den kränger, men du kan endå ta kurvor relativt bra trotts omständigheterna...

Bra jämfört med vad, en original 9000? För bra jämfört med de mer kompetenta modellerna som nämnts i denna tråd blir den inte om så TS lägger hela sin budget på enbart väghållning och känsla.

"Problemet" med väghållningen är att modellen är konstruerad att vara en trygg familjebil och inget annat. Du tycker säkert det räcker till för dig men frågan är vad du har för referenser om du tror att 9000 blir en ordentlig kurvkramare om man bara "fixar" fjädringen.

TS söker en bil att svänga med och verkar rent synbart strunta fullständigt i om du kan få 500hp ketchuphästar enkelt eller inte ur modellen.

Skulle Mattiaaas ändå vara intresserad av modellen finns det en avlägsen kusin till 9000 för ungefär samma pengar som heter Alfa Romeo 164 och är en bättre och roligare bil med mycket roligare motorer. Du har säkert hört en massa skit om Alfa och visst rostar och krånglar dem, men Saab 9000 är inte direkt känd för sin pålitlighet den heller. På den tiden det begav sig låg Alfan tom bättre till än Saab 9000 i undersökningar angående pålitlighet.

Jag tycker fortfarande du gör bättre i att köpa en tysk eller japansk bil, men i valet ovan mot saaben är italienaren betydligt roligare och mer speciell bil att äga än svensson-Saaben med ungefär samma driftsäkerhet. Däremot kan du få Alfa´s klassiska V6a som är en av marknadens trevligaste motorer i kombination med lite glädje i svängarna (Åtminstone jämfört med Saaben, Alfa är duktiga på körglädje). Titta åtminstone, det är alltid kul att sitta på Blocket och drömma. smile

För tillfället fanns där inget annat än vrak på Blocket, men nu när jag ändå är inne och tjatar om italienare så titta efter 156 med. Där har du en modern och bra bil som inte lider av Alfa´s forna kvalitetsproblem. I mina ögon klassens bästa framhjulsdrivna bil, fruktansvärt trevlig bil att köra och mycket bil för pengarna.  Nackdelen är dyr försäkring och dyra kamremsbyten.

Den ENDA fördelen med alfan det är att den har en delad bakaxel, men motorn är tråkigare, slöare och inte alls trimvänlig. Dessutom myycket dyrare i inköp.

Sen Mechanimal: En 9000 AERO blir ifrånkörd om du startar från noll, MEN om du startar från ex 80, då kommer i slutet saaben vara först, då den lådan är riktigt fin att gasa med när man ligger i hastighet! Ut o testa så kommer du få se att vi inte ljuger om den saken!

Jo visst, Alfa är ju mest kända för sitt starka andrahandsvärde!

Sedan är som alltid smaken som baken men jag hade hellre haft en original Alfa V6 än en 500hp Saab-ketchup-Turbo och vilken motor som är roligast är i mina ögon enkelt att avgöra.

Fördelarna med Alfan är bättre(!) rostskydd, bättre kvalité och driftsäkerhet (om än marginellt) en trevligare inredning med underbar läderklädsel och roligare material (Om än mycket rörigare mittpanel än Saaben) men framför allt en helt annan själ, känsla och körglädje än Fiaten från Sverige.

Sen slipper man problemet med växellådorna, bara en sådan sak! Men visst det är roligare att skryta om många hästkrafter på pappret vid den lokala korvkiosken än att ha en bil som kan och vill svänga...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 oktober 2010
#30
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Rquired skrev:

Bra jämfört med vad, en original 9000? För bra jämfört med de mer kompetenta modellerna som nämnts i denna tråd blir den inte om så TS lägger hela sin budget på enbart väghållning och känsla.

"Problemet" med väghållningen är att modellen är konstruerad att vara en trygg familjebil och inget annat. Du tycker säkert det räcker till för dig men frågan är vad du har för referenser om du tror att 9000 blir en ordentlig kurvkramare om man bara "fixar" fjädringen.

TS söker en bil att svänga med och verkar rent synbart strunta fullständigt i om du kan få 500hp ketchuphästar enkelt eller inte ur modellen.

Skulle Mattiaaas ändå vara intresserad av modellen finns det en avlägsen kusin till 9000 för ungefär samma pengar som heter Alfa Romeo 164 och är en bättre och roligare bil med mycket roligare motorer. Du har säkert hört en massa skit om Alfa och visst rostar och krånglar dem, men Saab 9000 är inte direkt känd för sin pålitlighet den heller. På den tiden det begav sig låg Alfan tom bättre till än Saab 9000 i undersökningar angående pålitlighet.

Jag tycker fortfarande du gör bättre i att köpa en tysk eller japansk bil, men i valet ovan mot saaben är italienaren betydligt roligare och mer speciell bil att äga än svensson-Saaben med ungefär samma driftsäkerhet. Däremot kan du få Alfa´s klassiska V6a som är en av marknadens trevligaste motorer i kombination med lite glädje i svängarna (Åtminstone jämfört med Saaben, Alfa är duktiga på körglädje). Titta åtminstone, det är alltid kul att sitta på Blocket och drömma. smile

För tillfället fanns där inget annat än vrak på Blocket, men nu när jag ändå är inne och tjatar om italienare så titta efter 156 med. Där har du en modern och bra bil som inte lider av Alfa´s forna kvalitetsproblem. I mina ögon klassens bästa framhjulsdrivna bil, fruktansvärt trevlig bil att köra och mycket bil för pengarna.  Nackdelen är dyr försäkring och dyra kamremsbyten.

Den ENDA fördelen med alfan det är att den har en delad bakaxel, men motorn är tråkigare, slöare och inte alls trimvänlig. Dessutom myycket dyrare i inköp.

Sen Mechanimal: En 9000 AERO blir ifrånkörd om du startar från noll, MEN om du startar från ex 80, då kommer i slutet saaben vara först, då den lådan är riktigt fin att gasa med när man ligger i hastighet! Ut o testa så kommer du få se att vi inte ljuger om den saken!

Jo visst, Alfa är ju mest kända för sitt starka andrahandsvärde!

Sedan är som alltid smaken som baken men jag hade hellre haft en original Alfa V6 än en 500hp Saab-ketchup-Turbo och vilken motor som är roligast är i mina ögon enkelt att avgöra.

Fördelarna med Alfan är bättre(!) rostskydd, bättre kvalité och driftsäkerhet (om än marginellt) en trevligare inredning med underbar läderklädsel och roligare material (Om än mycket rörigare mittpanel än Saaben) men framför allt en helt annan själ, känsla och körglädje än Fiaten från Sverige.

Sen slipper man problemet med växellådorna, bara en sådan sak! Men visst det är roligare att skryta om många hästkrafter på pappret vid den lokala korvkiosken än att ha en bil som kan och vill svänga...

Blir nyfiken där, har du testat ex en 9000 aero? eller en 9000 ÖHT? tongue har du testat en 9000 med hårdare fjädring osv?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2010
#31
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Den ENDA fördelen med alfan det är att den har en delad bakaxel, men motorn är tråkigare, slöare och inte alls trimvänlig. Dessutom myycket dyrare i inköp.

Sen Mechanimal: En 9000 AERO blir ifrånkörd om du startar från noll, MEN om du startar från ex 80, då kommer i slutet saaben vara först, då den lådan är riktigt fin att gasa med när man ligger i hastighet! Ut o testa så kommer du få se att vi inte ljuger om den saken!

Jo visst, Alfa är ju mest kända för sitt starka andrahandsvärde!

Sedan är som alltid smaken som baken men jag hade hellre haft en original Alfa V6 än en 500hp Saab-ketchup-Turbo och vilken motor som är roligast är i mina ögon enkelt att avgöra.

Fördelarna med Alfan är bättre(!) rostskydd, bättre kvalité och driftsäkerhet (om än marginellt) en trevligare inredning med underbar läderklädsel och roligare material (Om än mycket rörigare mittpanel än Saaben) men framför allt en helt annan själ, känsla och körglädje än Fiaten från Sverige.

Sen slipper man problemet med växellådorna, bara en sådan sak! Men visst det är roligare att skryta om många hästkrafter på pappret vid den lokala korvkiosken än att ha en bil som kan och vill svänga...

Blir nyfiken där, har du testat ex en 9000 aero? eller en 9000 ÖHT? tongue har du testat en 9000 med hårdare fjädring osv?

Nej jag sitter här och gissar helt vilt.



*Vill bara förtydliga att 9000 är en mycket härlig bil, men allt skall jämföras med annat och när det söktes efter en bil att svänga med tyckte jag det var lite lustigt att nämna 9000 och trimmöjligheter. smile
Senast redigerat av Rquired (29 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 oktober 2010
#32
:LOL: tänkte väl wink hehe

Vilka var TS intresserade av nu, Kanske saab 9000
Men bmw verkade vara intressant, vilken var det mer? kolla på möjligheter på dom o lägga ner saaben tongue


Tvivlare
2 266 Inlägg
29 oktober 2010
#33
Volvo 940, alla dagar i veckan smile original får du pressa väldans för att få ut bakänden..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2010
#34
Funkiee skrev:
:LOL: tänkte väl wink hehe

Vilka var TS intresserade av nu, Kanske saab 9000
Men bmw verkade vara intressant, vilken var det mer? kolla på möjligheter på dom o lägga ner saaben tongue

Det var någon Bmw-historia, en Honda och då 9000 Aero har funderade över just nu. Kom på att Porsche 924/944 är ett klockrent alternativ även om den sistnämnda är något dyr, men i en sådan har du en fruktansvärt rolig bil och i alla fall en 924 hittar du inom budget. Och hur kul hade det inte varit med en Porsche?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Almännt tokig
481 Inlägg
30 oktober 2010
#35
De som ploppar upp i mina tankar är:

BMW 328 E36
Golf 3 GTI 16V
Honda civic VTI
Audi S4 C4

Inline sixes ist sie scheisse.......

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2010
#36
min A4 är till salu, visst, den är inte "skitkul" vid bra väglag, men om det är vinter och snö så är jag tveksam till om det går att hitta en roligare bil för 30 papp... är den inte såld på fredag så byter jag in den hos handlaren...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 oktober 2010
#37
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Jag lovar att fixar du fjädringen så blir väghållningen riktigt bra, och GÅR att svänga med UTAN PROBLEM smile Problemet med väghällningen orginal är att den är gammal, och gunging, vilket gör att den kränger, men du kan endå ta kurvor relativt bra trotts omständigheterna...

Bra jämfört med vad, en original 9000? För bra jämfört med de mer kompetenta modellerna som nämnts i denna tråd blir den inte om så TS lägger hela sin budget på enbart väghållning och känsla.

"Problemet" med väghållningen är att modellen är konstruerad att vara en trygg familjebil och inget annat. Du tycker säkert det räcker till för dig men frågan är vad du har för referenser om du tror att 9000 blir en ordentlig kurvkramare om man bara "fixar" fjädringen.

TS söker en bil att svänga med och verkar rent synbart strunta fullständigt i om du kan få 500hp ketchuphästar enkelt eller inte ur modellen.

Skulle Mattiaaas ändå vara intresserad av modellen finns det en avlägsen kusin till 9000 för ungefär samma pengar som heter Alfa Romeo 164 och är en bättre och roligare bil med mycket roligare motorer. Du har säkert hört en massa skit om Alfa och visst rostar och krånglar dem, men Saab 9000 är inte direkt känd för sin pålitlighet den heller. På den tiden det begav sig låg Alfan tom bättre till än Saab 9000 i undersökningar angående pålitlighet.

Jag tycker fortfarande du gör bättre i att köpa en tysk eller japansk bil, men i valet ovan mot saaben är italienaren betydligt roligare och mer speciell bil att äga än svensson-Saaben med ungefär samma driftsäkerhet. Däremot kan du få Alfa´s klassiska V6a som är en av marknadens trevligaste motorer i kombination med lite glädje i svängarna (Åtminstone jämfört med Saaben, Alfa är duktiga på körglädje). Titta åtminstone, det är alltid kul att sitta på Blocket och drömma. smile

För tillfället fanns där inget annat än vrak på Blocket, men nu när jag ändå är inne och tjatar om italienare så titta efter 156 med. Där har du en modern och bra bil som inte lider av Alfa´s forna kvalitetsproblem. I mina ögon klassens bästa framhjulsdrivna bil, fruktansvärt trevlig bil att köra och mycket bil för pengarna.  Nackdelen är dyr försäkring och dyra kamremsbyten.

Den ENDA fördelen med alfan det är att den har en delad bakaxel, men motorn är tråkigare, slöare och inte alls trimvänlig. Dessutom myycket dyrare i inköp.

Sen Mechanimal: En 9000 AERO blir ifrånkörd om du startar från noll, MEN om du startar från ex 80, då kommer i slutet saaben vara först, då den lådan är riktigt fin att gasa med när man ligger i hastighet! Ut o testa så kommer du få se att vi inte ljuger om den saken!

Den är helt ok att gasa på med, har kört 9000 Aero original samt en A50 bänkad till 287 hk, med aerolåda, och visst har de hög utväxling och brett register likt vilken sportigare turbobil som helst, kan tänka mig att den lirar jämt med 286 hk M3 i vissa intervalll, men 321 hk M3 tror jag, baserat på egna erfarenheter, att den inte åker ifrån oavsett start från noll eller race från rullande. Vi får testa helt enkelt, vilka kan ställa upp, behöver en 3 liters E36 M3, en 3,2 liters E36 M3 samt en Saab 9000 Aero, alla original och i bra skick, GO!

"When innovation meets passion!"

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
30 oktober 2010
#38
Jag har inga problem med väghållningen i vår Aero. Visst det är en tung bil, men den ligger stadigt på vägen även när det svänger.


SKANK Performence
272 Inlägg
31 oktober 2010
#40
själv föll man för volvo 940! på grund av känslan och extremt mycket möjligheter att kunna göra massa saker med den bilen. saab tycker inte jag det ligger samma känsla i.... porsche, självklart big_smile men räkna med att det kommer svida fint på kontot... tycker det är sjuka priser på iprincip allt... ska du ha en bus/bruks bil köp en 940 ltt och ställ upp laddet lite så har du det perfekta! dock inte helt 100 väghållning orginal... min 940 har jag krämat i ganska mycket nu:P 20 mil i 130 km/h ca 17 liter! hur sjukt är inte det!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519


Sök