2776
Sök

Friståend rpm mätare audi a4 b5

59 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#1
hör köppt en fristående rpm mätare med shift light. tänke koppla den över original rpm mätare men är  rätt många kabla som kommer ut från den. vilken färg är det jag ska koppla den på för att den ska funka?

mvh // pontus


59 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#2
Finns det någon som vet vart jag ska koppla signalkabeln till den externa varvräknaren? Måste ju finnas en befintlig signalkabel till originalvarvräknaren i instrumentpanelen? Vad har den för färg och vart hittar jag den enklast?
Bilen är alltså en Audi A4 B5 2.8 1995.
Stort tack på förhand!


59 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#3
Ingen som vet vilken av kablarna på bilden som innehåller lite pulsgivarsignal som man kan plocka ut? http://www.garaget.org/?car=213846&image=2130949


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 november 2010
#4
Va äre för fel på originalmätaren? Siffrorna för små? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

59 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#5
nej men snyggare med en fristående och chiftlight


59 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#6
ingen som vet hur man kopplar? bild fins ovan.


59 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#7
absolut ingen som vet hur jag ska koppla min rpm mätare?


Tvivlare
2 266 Inlägg
5 december 2010
#8
Du får antagligen varvtalssignal från vevaxelgivaren på din bil. Och den mätaren du har ska antagligen ha signal från en tändspole, tror de kan bli svårt att få de o funka.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Motborgare
1 099 Inlägg
7 december 2010
#9
pontus-h skrev:
absolut ingen som vet hur jag ska koppla min rpm mätare?

Jo, fast det är inte trivialt. Antigen får du göra en manick som läser av datat som går över CAN-bussen till instrumentklusteret och syntetiserar fyra triggsignaler/varv, eller så får du göra en egen triggsignal från vevaxeln som du multiplicerar med fyra.

CAN-bussen är vit/blå och grön/blå, om du känner för att hacka. Där går alla data mellan motorstyrningen och instrumentclusteret.

I och för sig, så finns varvtalet även i diagnosuttaget. Det är nog lättare att göra ett hack som pillar ur signalen där. Du behöver fortfarande programmera och löda.

-- K
Senast redigerat av Kavli (7 december 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
7 december 2010
#10
Kavli skrev:
pontus-h skrev:
absolut ingen som vet hur jag ska koppla min rpm mätare?

Jo, fast det är inte trivialt. Antigen får du göra en manick som läser av datat som går över CAN-bussen till instrumentklusteret och syntetiserar fyra triggsignaler/varv, eller så får du göra en egen triggsignal från vevaxeln som du multiplicerar med fyra.

-- K

Exakt.

Vill du koppla extra mätare har du helt enkelt valt fel bil wink

Visst är moderna bilar underbara smile

Kort svar: Det går inte.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök