3717
Sök

Bilar som är bröder. Dvs. delar eller är samma teknik...

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 oktober 2010
Newguy skrev:
Jag kan inte tänka nånting som BMW har gemensamt me andra bilar hittills..?

Visst har dom ju gjort motorn åt McLaren F1.. och kanske ett o annat sånt special projekt.. Men mer?

Ett par sidor bak har jag nämnt att de sitter BMW-motorer i flertalet nya Citroëner. Även Saab kommer få BMW-motorer.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

3 354 Inlägg
31 oktober 2010
MantaRobin skrev:
Newguy skrev:

Visst har dom ju gjort motorn åt McLaren F1.. och kanske ett o annat sånt special projekt.. Men mer?

Ett par sidor bak har jag nämnt att de sitter BMW-motorer i flertalet nya Citroëner. Även Saab kommer få BMW-motorer.

glöm inte dieseln i opel omega. om den inte skrivits än

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

227 Inlägg
1 november 2010
saab_sonett skrev:
Vectra och Astra har inte samma bottenplatta. Astrans platta är mindre.  Däremot så har Vectra och Calibra gemensam platta. Den härstammar från Ascona, faktiskt.
Vi hade några Calibror som test för fyrhjulsdrift på 900:an. Dom gick rätt bra med SAAB:s 2,3 Aeromotor.

Visst, astran har 8cm kortare hjulbas men samma spårvidd och konstruktion.
Som du säger, 900an har vectrans längd men jag vill nog inte ge mig helt endå.
Astra F är väldigt  mycket vectra, iaf dom med "big-block".
Calibran har ju ett helt annan bakre del av golvet så den är minst lik saaben, även om den har samma spårvidd och hjulbas.

Hade ju däremot varit riktigt fränt md en 4wd 900, var det opel-transmissionen som var på tapeten eller nånting eget?

KHRacing
1 november 2010
viccoA skrev:
kimpan skrev:
ford mondeo och jaguar samma bil fan lika nycklar

Jupp Jaguar X-type bygger på modeon, men en hel del skiljer jmf med tex Citroen C1, Pegga 107 och Toyota Aigo.

& under lädret på Jaguarnyckeln står det fortfarande VOLVO,

Det visade de i TopGear smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 november 2010
KHRacing skrev:
viccoA skrev:
kimpan skrev:
ford mondeo och jaguar samma bil fan lika nycklar

Jupp Jaguar X-type bygger på modeon, men en hel del skiljer jmf med tex Citroen C1, Pegga 107 och Toyota Aigo.

Var inte det Aston Martin?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Körv
3 535 Inlägg
1 november 2010
caromania skrev:
KHRacing skrev:
viccoA skrev:

Nej! Gud nej ve och fasa. Astorn Martin har inget med Ford att göra. Det är Jaguar det gäller.

Truckdriving Man

3 354 Inlägg
1 november 2010
decib3L skrev:
caromania skrev:
KHRacing skrev:

Nej! Gud nej ve och fasa. Astorn Martin har inget med Ford att göra. Det är Jaguar det gäller.

vad jag vet så äger ford fortf en mindre del i Aston Martin. Och det var Aston martin nyckel som hade en volvo symbol under
http://www.autoblog.com/2008/10/31/doh- … go-on-key/
Senast redigerat av Seth (1 november 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 338 Inlägg
1 november 2010
Audi S3 -> VW Golf Gti Edt30/ Pirelli edt -> Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Olika
907 Inlägg
1 november 2010
Buick Skyhawk    - Chevrolet Monza - Pontiac Sunbird - Oldsmobile Starfire - Vauxhall Firenza
Undrar om inte tidiga Opel Monza har en släng av den där oxå...

Audi R8 har en del goda gener från sina syskon hos Lambo...

Mvh
Fredrik

KHRacing
1 november 2010
Seth skrev:
vad jag vet så äger ford fortf en mindre del i Aston Martin. Och det var Aston martin nyckel som hade en volvo symbol under

Så sant så, my mistake, sory !

Körv
3 535 Inlägg
1 november 2010
KHRacing skrev:
Seth skrev:

Så sant så, my mistake, sory !

Jag får också erkänna att jag hade fel. Missade den detaljen under min research tongue nåja smile

Truckdriving Man

Handledare
1 481 Inlägg
1 november 2010
Driftar_N skrev:
saab_sonett skrev:
Vectra och Astra har inte samma bottenplatta. Astrans platta är mindre.  Däremot så har Vectra och Calibra gemensam platta. Den härstammar från Ascona, faktiskt.
Vi hade några Calibror som test för fyrhjulsdrift på 900:an. Dom gick rätt bra med SAAB:s 2,3 Aeromotor.

Calibran har ju ett helt annan bakre del av golvet så den är minst lik saaben, även om den har samma spårvidd och hjulbas.

Hade ju däremot varit riktigt fränt md en 4wd 900, var det opel-transmissionen som var på tapeten eller nånting eget?

Har för mig att det var Opels transmission, ja. Det fanns några Atrappbilar framtagna med fyrhjulsdrift (Proj 134) Men man fick inte ta fram någon 900 4wd för GM.  Astran bygger väl på Vectran (Eg Ascona) den också.
Får du plats med en V6:a i Astran??

227 Inlägg
1 november 2010
saab_sonett skrev:
Driftar_N skrev:
saab_sonett skrev:

Har för mig att det var Opels transmission, ja. Det fanns några Atrappbilar framtagna med fyrhjulsdrift (Proj 134) Men man fick inte ta fram någon 900 4wd för GM.  Astran bygger väl på Vectran (Eg Ascona) den också.
Får du plats med en V6:a i Astran??

Lite synd att dom aldrig togs fram, hade hel klart vait en intressant bil som komplement till calibra/vectra turbo.
Jo astran är i det närmaste identisk, lite annan design på tornen då dom har en "lös" topplagring, i övrigt funkar det att skruva det mesta kors å tvärs mellan bilarna.
Även v6an får plats, engelsmännen är taggade på moddade astror. Det är tom så fint att calibra/vectra 2000 golvet och hjulhusen bak går svetsa rakt in i astrakarossen med hela plåtar, alltså bara borra punktsvetsar wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2010
Saab 9-7X är samma bil som Chevrolet TrailBlazer, fast med andra emblem, utvändig plast och delvis inredning. Saab 9-2X bygger väl inte på vanliga Subaru Impreza utan t.o.m på WRX STI? Fast med mer normal utrustning då och andra emblem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Saab 9-7X är samma bil som Chevrolet TrailBlazer, fast med andra emblem, utvändig plast och delvis inredning. Saab 9-2X bygger väl inte på vanliga Subaru Impreza utan t.o.m på WRX STI? Fast med mer normal utrustning då och andra emblem.

9-2'an bygger på impreza wrx (tyvärr inte sti'n men det hade varit roligare så..)
Senast redigerat av Tribbe (1 november 2010)

Bootlegger
8 Inlägg
1 november 2010
Nissan cherry och alfa romeo arna big_smile

Rover 200 och honda civic

honda legend rover 800 wink

rover 600 och honda accord big_smilebig_smile
Senast redigerat av Clutchburner (1 november 2010)

RPM - Replacement for disPlaceMent

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 november 2010
Clutchburner skrev:

Rover 200 och honda civic (concerto)

Måste vara Anton? wink

Idel kvalitetsvagnar du räknar upp. tongue Roligt är väl att Rover 75 diesel har i stort sett samma motor som BMW320 diesel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 482 Inlägg
1 november 2010
Newguy skrev:

Motorn i som sitter i Mclaren F1 skulle från början sitta i Bmw M8. Dock tillverkades bara 1 prototyp av M8.
Versionen som sitter i Mclaren F1 är "något" upphottad dock.

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2010
Noxxer skrev:
Newguy skrev:

Motorn i som sitter i Mclaren F1 skulle från början sitta i Bmw M8. Dock tillverkades bara 1 prototyp av M8.
Versionen som sitter i Mclaren F1 är "något" upphottad dock.

Det sitter också gamla Bmw-diesel i Rover 75 (Som nämts) och Range Rover tex. Men rent generellt är bilarna med Bmw-emblem ensamma om sin teknik.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bootlegger
8 Inlägg
1 november 2010
caromania skrev:
Clutchburner skrev:

Rover 200 och honda civic (concerto)

Måste vara Anton? wink

Idel kvalitetsvagnar du räknar upp. tongue Roligt är väl att Rover 75 diesel har i stort sett samma motor som BMW320 diesel.

Hahaha ja eller hur tänkte att det är bäst jag passar på innan du hinner före tongue

RPM - Replacement for disPlaceMent

Sök