3567
Sök

Vad är det som är så speciellt med Mercedes?

121 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#1
Vad är det som är så speciellt med Mercedes?
Helst 124 och 123.

Dom är ju känd för sin klumpighet, dåliga säten och rost mm. Hemskt konservatid.
Senast redigerat av BowserQ (31 oktober 2010)

49 Inlägg
31 oktober 2010
#2
Vem har sagt att det är nått speciellt med Mercedes?
Men du får säkert nån som hugger på betet.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#3
Troll är roliga...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

121 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#4
AcesHigh666 skrev:
Troll är roliga...

Olika frågor och åsikter är också roliga.

Forummoderator
18 043 Inlägg
31 oktober 2010
#5
Jag körde dom alltid förr då de fungerade mycket bra. Tråkiga, klumpiga och rostar bort på en kvart fick man ta. Har ju en w124 som arbets/andrabil just nu av samma orsaker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 oktober 2010
#6
BowserQ skrev:
Vad är det som är så speciellt med Mercedes?
Helst 124 och 123.

Dom är ju känd för sin klumpighet, dåliga säten och rost mm. Hemskt konservatid.

Du skapade en tråd med samma ämne för inte så länge sedan så du borde veta, de egenskaperna du räknar upp stämmer dåligt in på Mercedes men väl in på en viss annan modell. Lägg till "hög bensinförbrukning" och det bör vara uppenbart.

De modeller du räknar upp är kända för sin komfort, kvalité och driftsäkerhet. Är du nyfiken på vad det är som gör en Mercedes så speciell kan du faktiskt slita dig från datorn och provköra en istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

121 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
BowserQ skrev:
Vad är det som är så speciellt med Mercedes?
Helst 124 och 123.

Dom är ju känd för sin klumpighet, dåliga säten och rost mm. Hemskt konservatid.

Du skapade en tråd med samma ämne för inte så länge sedan så du borde veta, de egenskaperna du räknar upp stämmer dåligt in på Mercedes men väl in på en viss annan modell. Lägg till "hög bensinförbrukning" och det bör vara uppenbart.

De modeller du räknar upp är kända för sin komfort, kvalité och driftsäkerhet. Är du nyfiken på vad det är som gör en Mercedes så speciell kan du faktiskt slita dig från datorn och provköra en istället.

Här har vi en som vet. smile

Rost och kvalité går inte ihop.

Funderar på en S124. Flyttar hemifrån snart och måste ha en bra kombi. Först funderade jag på en Audi C4 100 kombi. Men dom är aldeles för plastig och konstig. BMW var typ samma sak.
Det är därför jag undrar vad som är så speciellt med mb.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 oktober 2010
#8
W124 är solida, välbyggda bilar och komforten var hög för sin tid. Sittkomforten är en smakfråga men där instämmer jag, stolarna är ungefär lika bekväma som en parkbänk.

Nyare modeller från Mercedes håller däremot inte måttet med tveksam kvalite och bristfälligt rostskydd.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 oktober 2010
#9
BowserQ skrev:
Rquired skrev:
BowserQ skrev:
Vad är det som är så speciellt med Mercedes?
Helst 124 och 123.

Dom är ju känd för sin klumpighet, dåliga säten och rost mm. Hemskt konservatid.

Du skapade en tråd med samma ämne för inte så länge sedan så du borde veta, de egenskaperna du räknar upp stämmer dåligt in på Mercedes men väl in på en viss annan modell. Lägg till "hög bensinförbrukning" och det bör vara uppenbart.

De modeller du räknar upp är kända för sin komfort, kvalité och driftsäkerhet. Är du nyfiken på vad det är som gör en Mercedes så speciell kan du faktiskt slita dig från datorn och provköra en istället.

Här har vi en som vet. smile

Rost och kvalité går inte ihop.

Funderar på en S124. Flyttar hemifrån snart och måste ha en bra kombi. Först funderade jag på en Audi C4 100 kombi. Men dom är aldeles för plastig och konstig. BMW var typ samma sak.
Det är därför jag undrar vad som är så speciellt med mb.

Du skall alltså hitta en 20-30år gammal modell som är okänslig för rost och håller bättre upplevd kvalité än Audi, Bmw och därmed Mercedes? Lycka till.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

121 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
BowserQ skrev:
Rquired skrev:

Du skapade en tråd med samma ämne för inte så länge sedan så du borde veta, de egenskaperna du räknar upp stämmer dåligt in på Mercedes men väl in på en viss annan modell. Lägg till "hög bensinförbrukning" och det bör vara uppenbart.

De modeller du räknar upp är kända för sin komfort, kvalité och driftsäkerhet. Är du nyfiken på vad det är som gör en Mercedes så speciell kan du faktiskt slita dig från datorn och provköra en istället.

Här har vi en som vet. smile

Rost och kvalité går inte ihop.

Funderar på en S124. Flyttar hemifrån snart och måste ha en bra kombi. Först funderade jag på en Audi C4 100 kombi. Men dom är aldeles för plastig och konstig. BMW var typ samma sak.
Det är därför jag undrar vad som är så speciellt med mb.

Du skall alltså hitta en 20-30år gammal modell som är okänslig för rost och håller bättre upplevd kvalité än Audi, Bmw och därmed Mercedes? Lycka till.

Eller snarare vill jag bara hitta en bra ekonomisk kombi som har bra komfort och kvalité. Ej en opel,VW eller franska bilar. Tål inte sånt skit.

Minst 20 tusen ger jag.

6 635 Inlägg
31 oktober 2010
#11
BowserQ skrev:
Rquired skrev:
BowserQ skrev:

Här har vi en som vet. smile

Rost och kvalité går inte ihop.

Funderar på en S124. Flyttar hemifrån snart och måste ha en bra kombi. Först funderade jag på en Audi C4 100 kombi. Men dom är aldeles för plastig och konstig. BMW var typ samma sak.
Det är därför jag undrar vad som är så speciellt med mb.

Du skall alltså hitta en 20-30år gammal modell som är okänslig för rost och håller bättre upplevd kvalité än Audi, Bmw och därmed Mercedes? Lycka till.

Eller snarare vill jag bara hitta en bra ekonomisk kombi som har bra komfort och kvalité. Ej en opel,VW eller franska bilar. Tål inte sånt skit.

Minst 20 tusen ger jag.

Låter som du vill ha "Misshandlar kvalitet"

Köp något japanskt eller en 740

De/Dem

2 624 Inlägg
31 oktober 2010
#12
Gamla mercor håller sjukt bra om man kör rätt lugnt me dom och sköter oljebyten osv osv.. sen är dom riktigt sköna att åka runt i smile bränsleförbrukning beror nog mer på gasfoten än på bilen wink 0,8 / 0,9 kör jag min på och då är jag inte den snålaste på gaspedalen smile


Certifierad besserwisser
308 Inlägg
31 oktober 2010
#13
BowserQ skrev:
Rost och kvalité går inte ihop.

Alla bilar rostar. Punkt.

Ett jävla tjafs hela tiden om att bil A rostar mer än bil B. Oavsett vilket så rostar och slits bilar om man behandlar dem illa, det spelar ingen roll vad det är för märke.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

121 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#14
martinn skrev:
Gamla mercor håller sjukt bra om man kör rätt lugnt me dom och sköter oljebyten osv osv.. sen är dom riktigt sköna att åka runt i smile bränsleförbrukning beror nog mer på gasfoten än på bilen wink 0,8 / 0,9 kör jag min på och då är jag inte den snålaste på gaspedalen smile

Kombi är väldigt nödvändigt för mej. Först var det Honda Civic men dom passar inte mej.
Audi C4 avant passar inte mej heller. BMW är för plastig.

745 är okej, men neee...inte igen.

Så en MB wagon skulle passa mej.
Den ska gå tyst och mjukt och ratten ska vara lätt att styra. Bra dörrstängning. Stabil och bra väghållning.
Senast redigerat av BowserQ (31 oktober 2010)

2 624 Inlägg
31 oktober 2010
#15
mercakombisar är också grymt sköna att både köra och åka med i smile men ska du ha kombi så satsa på minst 2,3 liter annars är det lite väl trött..

som sagt sköter man om mercorna så rostar dom inte. sen är det i dom flestas ögon "gubb bilar" så det är inget man leker runt med som med BMW E30 osv.

så ja det är ett bra val smile helt klart!
Senast redigerat av martinn (31 oktober 2010)


121 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#16
martinn skrev:
mercakombisar är också grymt sköna att både köra och åka med i smile men ska du ha kombi så satsa på minst 2,3 liter annars är det lite väl trött..

som sagt sköter man om mercorna så rostar dom inte. sen är det i dom flestas ögon "gubb bilar" så det är inget man leker runt med som med BMW E30 osv.

så ja det är ett bra val smile helt klart!

När jag väl skaffar en mb så tror jag det får bli en med 6:a. Bara för att en 6:a går tystare.
Vet inte hur mycket dom drar.

2 624 Inlägg
31 oktober 2010
#17
BowserQ skrev:
martinn skrev:
mercakombisar är också grymt sköna att både köra och åka med i smile men ska du ha kombi så satsa på minst 2,3 liter annars är det lite väl trött..

som sagt sköter man om mercorna så rostar dom inte. sen är det i dom flestas ögon "gubb bilar" så det är inget man leker runt med som med BMW E30 osv.

så ja det är ett bra val smile helt klart!

När jag väl skaffar en mb så tror jag det får bli en med 6:a. Bara för att en 6:a går tystare.
Vet inte hur mycket dom drar.

aha smile 2,6 liters motorn alltså! mjae det blir väll 0,85 och uppåt beroende på hur fin gasfot du har wink
Senast redigerat av martinn (31 oktober 2010)


Forummoderator
9 299 Inlägg
31 oktober 2010
#18
Sheba skrev:
BowserQ skrev:
Rost och kvalité går inte ihop.

Alla bilar rostar. Punkt.

Ett jävla tjafs hela tiden om att bil A rostar mer än bil B. Oavsett vilket så rostar och slits bilar om man behandlar dem illa, det spelar ingen roll vad det är för märke.

Sant men falskt. Biltillverkare använder olika lacker, metoder och dessutom olika plåtkvalitéer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 oktober 2010
#19
caromania skrev:
Sheba skrev:
BowserQ skrev:
Rost och kvalité går inte ihop.

Alla bilar rostar. Punkt.

Ett jävla tjafs hela tiden om att bil A rostar mer än bil B. Oavsett vilket så rostar och slits bilar om man behandlar dem illa, det spelar ingen roll vad det är för märke.

Sant men falskt. Biltillverkare använder olika lacker, metoder och dessutom olika plåtkvalitéer.

Finns som sagt grader i helvetet vad gäller rost, visst, alla bilar rostar förr eller senare, vad som skiljer dem åt är väl hur mycket misshandel (läs vanskötsel som utebliven tvätt, vaxning mm) de tål innan de börjar rosta. Finns ju en hel del exempel på bilar som haft "grodögon" i lacken redan då de rullat av biltrailern vid leverans till bilfirmorna och en flång ny bil som rullat endast ett fåtal hundra meter SKA inte rosta, oavsett om det är en billig, medel eller dyr bil...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 212 Inlägg
31 oktober 2010
#20
om man finner en merca i bra skick, så är den värd att vårdas väl. alla gamla bilar har skavanker, men merca har en tendens att öka i värde bara man håller dem mint. det är få bilmärken som har lyckas med att få både prestanda och komfort att hålla ihop. både vrak och kap finns att tillgå, se bara vad alla gör på org med bilar som man inte trodde skulle leva vidare..

mvh kenth66

http://www.garaget.org/?car=203894&image=1916073

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....


Sök