sthlm_145 skrev:
thommas skrev:
Jaha, men då är det ju hur enkelt som helst om de är till 240in. Den som inte laddar är det inte kolectorn som är slut på den då om kolen är bra? Någon av dom generatorer du har måste väl passa?
Eftersom det är baggis till en 240 kan du klura på denna. Igår åkte jag till en firma som provkörde generatorn. Inga fel på den. Kopplar in allt. b+ Till startmotorn som går till batteriet. Jordat i motorn. Och sista kabeln till lampan. Men varför i helvetta laddar inte generatorn? Jag är tvungen att starta bilen med batteriet. Sedan plocka av polerna på batteriet då bilen är igång. när jag mäter då har jag bra laddning. Men så fort jag sätter på dom på polerna så laddar den inte. Och jag har prövat 3 olika batterier.
Att koppla ifrån batteriet när bilen går och laddar är ett mycket bra sätt att förstöra dioderna i generatorn (Den går sönder alltså) Undvik det. Vi snackar 5-15 sek för att den kan lämna in. Den måste ha motstånd i form av ett batteri för att må bra.
Tycker ni att en borrmaskin ger för dåliga varv så ta en flex/kapmaskin istället. Räcker garanterat!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!