3963
Sök

Hur mäter man generatorn?

297 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Hur vet jag om generatorn är hel? Har 3 st generatorer löst. Men vet inte om dom funkar eller inte.
Hur mäter jag med multimetern för att se vilka som är hel?

297 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Dessa mäter du inte upp med multimeter, inte utan att plocka isär dom.
Åk till nån som har provbänk istället, eller montera fast de på nån bil och testa.

Jag kan ju inte hålla på och bygga olika festen till dom. Om jag ställer om frågan: hur vet jag att generatorn är hel? Kolen är det mkt kvar av men den laddar inte. Hur ska kablarna gå?

297 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Om jag ställer om svaret: Testa dom i bänk så behöver du inte bygga fästen.
B+ - till batteriet, monterat i bil så går B+ vanligen till startmotorns 30+.
D+ - till/från laddningslampan och vidare till tändningsläge.
Chassie på generatorn - till minus i form av kabel till motorn eller kaross/batteri.
Sen kan det finnas fler anslutningar på generatorn, t.ex 15+ eller varvräknare.
Är det en vanlig Bosch så brukar det endast vara de tre förstnämnda.
sthlm_145 skrev:
Om jag ställer om frågan: hur vet jag att generatorn är hel? Kolen är det mkt kvar av men den laddar inte. Hur ska kablarna gå?

ursäkta om jag lät grinig. Men hållt på med elen på bilen i 1 vecka och fortfarande inte klar.
Det där med att ställa dom på bänk. Något man kan göra själv med batterie och skruvdragare?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 oktober 2010
Sätt B+ på ett bilbatteri, jorda chassit på generatorn på samma batteri.
Koppla en 5W lampa mellan D+ och batteriet.

När lampan inte är ansluten ska generatorn snurra lätt, när lampan ansluts ska den börja snurra tyngre.
Lampan ska naturligtvis lysa när gneratorn inte snurrar smile

Tveksamt att du kan få generatorn att snurra så fort med skruvdragare att den orkar släcka laddningslampan men kanske. En 230V borrmaskin borde orka snurra så mycket att lampan slocknar smile

Den lite mindre proffsiga modellen av generaqtortest, man vet inte om den laddar kanonbra men man kan se om den är död eller inte smile

297 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Sätt B+ på ett bilbatteri, jorda chassit på generatorn på samma batteri.
Koppla en 5W lampa mellan D+ och batteriet.

När lampan inte är ansluten ska generatorn snurra lätt, när lampan ansluts ska den börja snurra tyngre.
Lampan ska naturligtvis lysa när gneratorn inte snurrar smile

Tveksamt att du kan få generatorn att snurra så fort med skruvdragare att den orkar släcka laddningslampan men kanske. En 230V borrmaskin borde orka snurra så mycket att lampan slocknar smile

Den lite mindre proffsiga modellen av generaqtortest, man vet inte om den laddar kanonbra men man kan se om den är död eller inte smile

Det där ska jag prova i morgon.

297 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
thommas skrev:
Köp nytt!!!!

Har 4 generatorer som ligger. Känns dumt att köpa en ny. Vill veta vilka som funkar. Självklart är det inte till v70in om du tror de.

21 761 Inlägg
1 november 2010
När jag köpte generator från Biltema så följde det med en specifikation med några uppmätta saker, bla "turn on speed" vilket jag tolkar som det varvtal där generatorn börjar ge laddning.

På just den generator jag hade stod det att varvtalet var "<2315 rpm", dvs mindre än 2315 varv per minut. Hur mycket mindre vet jag ju inte, men man kan nog räkna med runt 2300 varv på generatoraxeln för att laddningen ska komma igång.

Då kan man nog också utgå ifrån att en "vanlig" bilgenerator kan behöva åtminstone 2000 varv på axeln för att kunna börja ladda, det är min personliga gissning. Sedan är det möjligt att generatorn kan fortsätta att ge laddning vid ännu lägre varvtal när den väl har börjat ladda, men det kan behövas minst 2000 varv för att trigga igång laddningen. smile

Fast jag har inte jobbat med generatorer och vet inte helt säkert hur saker fungerar där.
Senast redigerat av Drönirettab (1 november 2010)

16 Inlägg
1 november 2010
Jaha, men då är det ju hur enkelt som helst om de är till 240in. Den som inte laddar är det inte kolectorn som är slut på den då om kolen är bra? Någon av dom generatorer du har måste väl passa?

297 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
thommas skrev:
Jaha, men då är det ju hur enkelt som helst om de är till 240in. Den som inte laddar är det inte kolectorn som är slut på den då om kolen är bra? Någon av dom generatorer du har måste väl passa?

Eftersom det är baggis till en 240 kan du klura på denna. Igår åkte jag till en firma som provkörde generatorn. Inga fel på den. Kopplar in allt. b+ Till startmotorn som går till batteriet. Jordat i motorn. Och sista kabeln till lampan. Men varför i helvetta laddar inte generatorn? Jag är tvungen att starta bilen med batteriet. Sedan plocka av polerna på batteriet då bilen är igång. när jag mäter då har jag bra laddning. Men så fort jag sätter på dom på polerna så laddar den inte. Och jag har prövat 3 olika batterier.

21 761 Inlägg
3 november 2010
Börjar batterilampan lysa igen när du sätter tillbaka batterikablarna?
Vart mäter du, på generatorn eller batteripolerna?
Du skriver "jordat i motorn", menar du alltså att generatorchassi jordas i motorn?

297 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Börjar batterilampan lysa igen när du sätter tillbaka batterikablarna?
Vart mäter du, på generatorn eller batteripolerna?
Du skriver "jordat i motorn", menar du alltså att generatorchassi jordas i motorn?

Byter problem: jag får ingen laddning till batteriet.
Ska försöka förklara så gott jag kan.Båda polerna är påkopplade på batteriet.
Jag har jordat generator med en startkabel så jag kan testa mig fram.
Avstängd bil: Generator: +12v, jord 12v.
Bil igång med jordad generator:+12,5, jord 12,5.
Bil igång utan jordad generator. (nu mäter jag på startkabeln som är kopplad till generatorns jord): +15,1. 4,5 på startkabeln.

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 november 2010
sthlm_145 skrev:
thommas skrev:

Eftersom det är baggis till en 240 kan du klura på denna. Igår åkte jag till en firma som provkörde generatorn. Inga fel på den. Kopplar in allt. b+ Till startmotorn som går till batteriet. Jordat i motorn. Och sista kabeln till lampan. Men varför i helvetta laddar inte generatorn? Jag är tvungen att starta bilen med batteriet. Sedan plocka av polerna på batteriet då bilen är igång. när jag mäter då har jag bra laddning. Men så fort jag sätter på dom på polerna så laddar den inte. Och jag har prövat 3 olika batterier.

Att koppla ifrån batteriet när bilen går och laddar är ett mycket bra sätt att förstöra dioderna i generatorn (Den går sönder alltså) Undvik det. Vi snackar 5-15 sek för att den kan lämna in. Den måste ha motstånd i form av ett batteri för att må bra.

Tycker ni att en borrmaskin ger för dåliga varv så ta en flex/kapmaskin istället. Räcker garanterat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
4 november 2010
sthlm_145 skrev:
Bil igång utan jordad generator. (nu mäter jag på startkabeln som är kopplad till generatorns jord): +15,1. 4,5 på startkabeln.

En liten detalj angående spänningen med avstängd motor, den bör ju vara mer än 12 V faktiskt. Är batteriet hyfsat laddat så ska det visa tex 12,4 V om tändningen är avslagen.

Blir någon kabel varm?
Blir det inte bättre om du varvar upp motorn till 2000 varv?

Jag håller med dieselsmurfen att man inte ska koppla bort batteriet med motorn igång, med tanke på det där med dioderna. smile

297 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
sthlm_145 skrev:

En liten detalj angående spänningen med avstängd motor, den bör ju vara mer än 12 V faktiskt. Är batteriet hyfsat laddat så ska det visa tex 12,4 V om tändningen är avslagen.

Blir någon kabel varm?
Blir det inte bättre om du varvar upp motorn till 2000 varv?

Jag håller med dieselsmurfen att man inte ska koppla bort batteriet med motorn igång, med tanke på det där med dioderna. smile

Idag gjorde jag ett till friskt försök med bilen. Åkte ner till biltema och köpte 3 nya.. kommer inte på namnet bara för det. Men dom svarta sakerna som sitter bakpå generatorn med 2 skruv.

denna gång så koppla jag bort batteriet innan jag börja skruva. Bytte prylen, samt ny jordkabel. Sen koppla jag på batteriet och starta. Ingen skillnad sad

Förstår inte riktigt vad som hänt, generatorn lever sitt egna liv.
När generatorn snurrar leverar den ström. Men varför gör den inte det.. Suck...

300kr till den som löser problemet!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 november 2010
Men har du jord som du ska mellan generator, motor, chassi och batteri? Tycker det låter som att det inte riktigt fungerar som det ska där...

Den mystiska grunkan heter laddningsregulator smile

297 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Men har du jord som du ska mellan generator, motor, chassi och batteri? Tycker det låter som att det inte riktigt fungerar som det ska där...

Den mystiska grunkan heter laddningsregulator smile

Fel, har köpt nya men funkar fortfarande inte. Jorden funkar som den ska.

21 761 Inlägg
5 november 2010
Någonstans borde det vara felkopplat. Eftersom det fungerade i testbänk och med tanke på den enkla konstruktion som är på såna här Volvo, då ska det helt enkelt funka om man ansluter B+ och D+ och generatorjord. smile

Bussmekaniker
81 Inlägg
5 november 2010
sthlm_145 skrev:
Hur vet jag om generatorn är hel? Har 3 st generatorer löst. Men vet inte om dom funkar eller inte.
Hur mäter jag med multimetern för att se vilka som är hel?

Du kan mäta magnetseringslikriktarna, minus likriktarna, plus likriktarna, Kontrollera statorlindningen, generations isolation, kontroll av rotor, och kontroll av rotorlindningen, magnetseringlindningen vill säga.

297 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Vad menar du med det fetstilta?
Jag tycker det ser ut som att generatorn aldrig är jordad.
Var har du minusreferensen under mätningen (var har du satt svarta mätpinnen)?
sthlm_145 skrev:

Bil igång utan jordad generator. (nu mäter jag på startkabeln som är kopplad till generatorns jord): +15,1. 4,5.
på startkabeln.

när bilen va igång hade jag multimeterns svarta kabel på jord på generatorn och och röda på +polen

Sök