3554
Sök

Finns det en bilförsäkring som täcker trimmade bilar?

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#1
Haloj!

Har en liten sak jag funderar på som jag inte får något riktigt svar på. Kompisen har en skapligt trimmad bil som han säger är försäkrad med trimmet, hästkrafterna i denna bil ligger på 500hk vilket jag inte tror finns någon försäkring för? Visst kan man ringa ett försäkrings bolag men tycker det äär lite roligare o snacka om det här på garaget o se om någon vet?

Finns det en bilförsäkring som täcker trimmade bilar! Bullshit eller sanning ?

Fyll gärna i någon med en bullshit eller sannings fråga inom bil kategorin om ni har något ni vill ha svar på!

MVH
Senast redigerat av torpis (1 november 2010)


1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#2
En sak till:

Finns det någon försäkring som täcker dinna stylade delar om något går sönder?

Bullshit eller sanning?
Senast redigerat av 940RDALLE (31 oktober 2010)


1 140 Inlägg
31 oktober 2010
#3
tror försäkringsbolagen bara står för bilens oginaldelar.. men jag är inte säker

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

KHRacing
31 oktober 2010
#4
Han ljuger !

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#5
almqvist__89 skrev:
tror försäkringsbolagen bara står för bilens oginaldelar.. men jag är inte säker

De e just de man vill ha svar på! från ena hållet hör man att man får tebax stylade delar vid olycka o andra säger att det enda man får tebax är original delar?

Så vad är sanningen igentligen ? smile


1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#6
KHRacing skrev:
Han ljuger !

Är du säker wink


772 Inlägg
31 oktober 2010
#7
Det beror väll på hur du bestämmer med ditt försäkringsbolag.
Oftast kan man väll säga till att man vill ha bilen försäkrad för mer, och då ge skäl och visa
kvitton och visa upp bilen för en bedömmare osv varför man vill ha den mer försäkrad.
Du får ju betala mkt mer än om bilen varit orginal, men är det okej så tror jag inte försäkringsbolaget
har något emot det.

KHRacing
31 oktober 2010
#8
940RDALLE skrev:
KHRacing skrev:
Han ljuger !

Är du säker wink

eftersom det är olagligt att trimma i Svwerige så ja.
Men, han kan mkt väl ha bilen försäkrad med höjd effekt, men FB behöver enligt lag aldrig ersätta han vid olycka/stöld då det är olagligt att just trimma.-

Be han visa dig sitt försäkrningspapper så är tvekan ur världen, då det måste stå i papprena vad som ingår.cool

KHRacing
31 oktober 2010
#9
PoulZen skrev:
Det beror väll på hur du bestämmer med ditt försäkringsbolag.
Oftast kan man väll säga till att man vill ha bilen försäkrad för mer, och då ge skäl och visa
kvitton och visa upp bilen för en bedömmare osv varför man vill ha den mer försäkrad.
Du får ju betala mkt mer än om bilen varit orginal, men är det okej så tror jag inte försäkringsbolaget
har något emot det.

Hmmm så om du har en Volvo 850 T5 med 230hk orginaleffekt...
så trimmar du bilen till 350hk o ringer Fb & vill försäkra bilen med 350hk.

då säger de N E J.

EDIT:  Sorry, såg att det lät som jag var sur,,, är ej det.
Senast redigerat av KHRacing (31 oktober 2010)

2 174 Inlägg
31 oktober 2010
#10
jag har all denna info och jag vet exakt hur det funkar och ligger till jag har själv varit i denna sits många gånger.

Bilen kan vara försäkrad med effekten, om den är reggad med den. Ja man reggar om bilarna när man ställer upp effekt blir en sfro besiktning så går man igenom bromsar m.m kostar några tusen, Om man krockar och det uppkommer att bilen har högre effekt än orginal, och bilen inte är typad med det får du 0 kr. Men då ska du ha otur att dom "ser" det.

Stylade delar m.m även speciell lack fälgar m.m ska tas bilder på och dokumenteras nogrannt, jag åkte till länsförsäkringars kontor och värderade upp bilen från 25 tusen som en orginal 855 t5 ligger på, till 90 tusen kr, premien blev någon hundring dyrare, men dom tog kort och dokumentera lite om bilen och om något händer får jag ut RÄTTA värdet.


detta är fakta inget annat.

Mvh Hagman racing


772 Inlägg
31 oktober 2010
#11
KHRacing skrev:
PoulZen skrev:
Det beror väll på hur du bestämmer med ditt försäkringsbolag.
Oftast kan man väll säga till att man vill ha bilen försäkrad för mer, och då ge skäl och visa
kvitton och visa upp bilen för en bedömmare osv varför man vill ha den mer försäkrad.
Du får ju betala mkt mer än om bilen varit orginal, men är det okej så tror jag inte försäkringsbolaget
har något emot det.

Hmmm så om du har en Volvo 850 T5 med 230hk orginaleffekt...
så trimmar du bilen till 350hk o ringer Fb & vill försäkra bilen med 350hk.

då säger de N E J.

EDIT:  Sorry, såg att det lät som jag var sur,,, är ej det.

Har du upplevt det personligen?
Ring du och prata med försäkringsbolagen. Du kan visst försäkra ett fordon som du byggt om, precis
som om du köpt en ny tv till hemmet så kan du ringa och be dom höja ersättningsbeloppet om du
skulle bli av med den eller allt skulle brinna ner.
Självklart får du betala mer, och kanske väldigt mkt mer, det vet jag inte. Men frågan var om du kan, och det kan du.

Hangman hann före. smile
Senast redigerat av PoulZen (31 oktober 2010)

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#12
Du turbokonverterar en bmw, men om du ringer transportstyrelsen så uppger dom hur mycket effekt du får öka! som  i mitt fall ang 940 turbo: 165 hk original och du får effekt öka till 250hk nån stans! Men hk över det då? Även om man gör en sfro besiktning så kan ju försäkringen tvär vägra ge någon ersättning vid olycka? då finns det väll heller ingen försäkring för trimmade bilar, eller?r

Så att turbo konvertera en bmw o sen åka till sfro spelar ingen roll, varför? Du höjer ju bara effekten o då borde det ju även vara en godkänd byggd bil samt försäkring? Men vad jag har hört så är det omöjligt att få igenom en turbokonverterad bmw

Sanning eller bullshit?
Senast redigerat av 940RDALLE (31 oktober 2010)


KHRacing
31 oktober 2010
#13
PoulZen skrev:
Har du upplevt det personligen?
Ring du och prata med försäkringsbolagen. Du kan visst försäkra ett fordon som du byggt om, precis
som om du köpt en ny tv till hemmet så kan du ringa och be dom höja ersättningsbeloppet om du
skulle bli av med den eller allt skulle brinna ner.
Självklart får du betala mer, och kanske väldigt mkt mer, det vet jag inte. Men frågan var om du kan, och det kan du.

Hangman hann före. smile

Byggt om med andra delar går i vissa fdall bra ja - men inte att trimma.

Olika FB kan helt enkelt inte ge olika svar inom detta ämnet. det strider emot svensk lagstiftning.
Jag skall nu mejla till min försäkrningskontakt & få ett exakt besked tills imorognkväll till denna tråden.
OK?

Vad skall jag säga ?
att min evo skall försökras med en trimmad motorefdfekt från orginalets 240 till 400hk- är det en lagom höjjning ?
Senast redigerat av KHRacing (31 oktober 2010)

KHRacing
31 oktober 2010
#14
hangman skrev:
jag har all denna info och jag vet exakt hur det funkar och ligger till jag har själv varit i denna sits många gånger.

Bilen kan vara försäkrad med effekten, om den är reggad med den. Ja man reggar om bilarna när man ställer upp effekt blir en sfro besiktning så går man igenom bromsar m.m kostar några tusen, Om man krockar och det uppkommer att bilen har högre effekt än orginal, och bilen inte är typad med det får du 0 kr. Men då ska du ha otur att dom "ser" det.

Stylade delar m.m även speciell lack fälgar m.m ska tas bilder på och dokumenteras nogrannt, jag åkte till länsförsäkringars kontor och värderade upp bilen från 25 tusen som en orginal 855 t5 ligger på, till 90 tusen kr, premien blev någon hundring dyrare, men dom tog kort och dokumentera lite om bilen och om något händer får jag ut RÄTTA värdet.


detta är fakta inget annat.

Mvh Hagman racing

Reglerna för SFRO är orginalmotor vid reggning. . . hur löser du det ? smile

Sedan är faktiskt inte SFRO ett krav heller.

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#15
Varför pluggar dom då alla mopeder som kommer in i sverige? Han/hon som köper en moped kan ju lika gärna teckna en försäkring för "trimmat" fordon! Men det är ju olagligt att trimma? Varför ska bara vissa fordon få trimmas?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
31 oktober 2010
#16
Stylade bilar är som en ovanför skrev sant att man kan få ut pengar för det, MEN då måste det dokumenteras, kollas & värderas av försäkringsbolaget.

Kollade upp det när vi hade den motivlackade s40in. jobbigt om någon repar bilen tex och dom bara ersätter original färgen tongue var silver/grå från början som vi lackade om till svart med motiv. kul om dom ersätter ena dörren med grå original färg tongue fast som sagt det kostar liite mer men det kan det vara värt. sen kan det skilja på olika bolag.


1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#17
Och om polisen stoppar någon som inte har den såkallade " Trimförsäkringen" i en flyggande bes, Då dom anmärker att turboagget är ovanligt större än original! klassas inte han som en försäkrings bedragare då? Snacka om att de skulle kunna tjäna pengar!

sanning/ bullshit ?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#18
Klart det går att försäkra trimmade bilar, men du får inte framföra dem på gatorna. Så om du skulle krocka och det kommer fram att bilen är trimmad så får du inte ut några pengar.

För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Detta betyder att man INTE får framföra en bil som är trimmad i trafik, oavsett om den är försäkrad eller ej. Så även om FB godkänner att bilen är trimmad och suger dig på pengar, så gäller inte försäkringen om du framför fordonet på allmän väg.

Däremot kan det mycket väl gälla på en bana eller dylikt, men det är något man får ta med sitt FB.

Och eftersom att någon med all säkerhet kommer att påstå att man får trimma 20% och 10% i vrid så tar jag upp det också.

NEJ man får inte trimma 20% alls, det är den "effektökning" som NORMALT godkänns vid MOTORBYTE om du väljer att inte regga som ombyggt fordon. Och om tillverkaren inte angett att bilen får ha mer effekt.

Hoppas detta kan vara till hjälp för TS.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
31 oktober 2010
#19
AcesHigh666 skrev:
Klart det går att försäkra trimmade bilar, men du får inte framföra dem på gatorna. Så om du skulle krocka och det kommer fram att bilen är trimmad så får du inte ut några pengar.

För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Detta betyder att man INTE får framföra en bil som är trimmad i trafik, oavsett om den är försäkrad eller ej. Så även om FB godkänner att bilen är trimmad och suger dig på pengar, så gäller inte försäkringen om du framför fordonet på allmän väg.

Däremot kan det mycket väl gälla på en bana eller dylikt, men det är något man får ta med sitt FB.

Och eftersom att någon med all säkerhet kommer att påstå att man får trimma 20% och 10% i vrid så tar jag upp det också.

NEJ man får inte trimma 20% alls, det är den "effektökning" som NORMALT godkänns vid MOTORBYTE om du väljer att inte regga som ombyggt fordon. Och om tillverkaren inte angett att bilen får ha mer effekt.

Hoppas detta kan vara till hjälp för TS.

Vill inte vara den som är den nu.. vet absolut inte men får man altså inte tex trimma upp en bil 100hk extra om man regbesiktar den? är det inte till en viss gräns innan den endast får framföras på bana eller liknande? rätta mig om jag har fel vilket jag troligtvis har nu, men detta är bara ryckten man hört. för om man reg besiktigar den och sedan försäkrar den efter den nya reggade effekten bör det väll gå "om den fortfarande får framföras på allmän väg då"


KHRacing
31 oktober 2010
#20
Piratstikins skrev:
Vill inte vara den som är den nu.. vet absolut inte men får man altså inte tex trimma upp en bil 100hk extra om man regbesiktar den? är det inte till en viss gräns innan den endast får framföras på bana eller liknande? rätta mig om jag har fel vilket jag troligtvis har nu, men detta är bara ryckten man hört. för om man reg besiktigar den och sedan försäkrar den efter den nya reggade effekten bör det väll gå "om den fortfarande får framföras på allmän väg då"

Nej.

Volvo sålde på sent 80-tal ett turbo+-kit som gav cirka 20-30hk tror jag, detta var godkänt utav Volvo & SBP.
Detta är det enda jag vet som har varit lagligt att regbesiktiga med. Trimma får man aldrig, men har du en motor på 1000 hk orginal så kan du regbesiktiga den via SFRO/SBP med massa andra krav på moddar med, bla växellåda & bromssytsem.
men - då gäller att fordonet väger 5ton...

200hk / 1000kg är gränsen.


Sök