2769
Sök

Finns det en bilförsäkring som täcker trimmade bilar?

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#21
AcesHigh666 skrev:
Klart det går att försäkra trimmade bilar, men du får inte framföra dem på gatorna. Så om du skulle krocka och det kommer fram att bilen är trimmad så får du inte ut några pengar.

För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Detta betyder att man INTE får framföra en bil som är trimmad i trafik, oavsett om den är försäkrad eller ej. Så även om FB godkänner att bilen är trimmad och suger dig på pengar, så gäller inte försäkringen om du framför fordonet på allmän väg.

Däremot kan det mycket väl gälla på en bana eller dylikt, men det är något man får ta med sitt FB.

Och eftersom att någon med all säkerhet kommer att påstå att man får trimma 20% och 10% i vrid så tar jag upp det också.

NEJ man får inte trimma 20% alls, det är den "effektökning" som NORMALT godkänns vid MOTORBYTE om du väljer att inte regga som ombyggt fordon. Och om tillverkaren inte angett att bilen får ha mer effekt.

Hoppas detta kan vara till hjälp för TS.

Men att om man krockar på ett " inhängndnat område " Tex mantorp park så gäller ju inte någon försäkring heller? Varför finns då en trimm försäkring?

MVH


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#22
Piratstikins skrev:
Vill inte vara den som är den nu.. vet absolut inte men får man altså inte tex trimma upp en bil 100hk extra om man regbesiktar den? är det inte till en viss gräns innan den endast får framföras på bana eller liknande? rätta mig om jag har fel vilket jag troligtvis har nu, men detta är bara ryckten man hört. för om man reg besiktigar den och sedan försäkrar den efter den nya reggade effekten bör det väll gå "om den fortfarande får framföras på allmän väg då"

Det är bara rykten som florerar på stan...

Du får inte trimma någonting alls på bilen, INGENTING får ändras på motorn för då är den inte längre godkänd på en massa punkter som biltillverkarna måste följa. Inte ens öppet filter är godkänt, men dem brukar släppa igenom det endå.

Ökad effekt=motorbyten, och det är 15kw per 100kg som bilen väger. Som är den absoluta maxgränsen i sverige, och då måste du ha ett riktigt rejält bygge för att det ska gå igenom.

Har du däremot en bil som från 1975 och äldre, då får i stort sett göra vad du vill så länge den inte går över maxgränsen av vad bilen får ha i. DVS. 15kw/100kg.

Riktigt skumma regler jag vet, men sån är verkligheten. Och detta är vad jag lyckades forska fram när jag funderade på att göra ett bygge.

Vissa regler kan ha ändrats, men det var i våras jag kollade upp allting så det är relativt färskt iaf.
Senast redigerat av AcesHigh666 (31 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#23
940RDALLE skrev:
Men att om man krockar på ett " inhängndnat område " Tex mantorp park så gäller ju inte någon försäkring heller? Varför finns då en trimm försäkring?

MVH

Det kan jag inte svara på, men min gissning är att det är ett sätt för FB att lura folk på pengar, dvs. att betala dyrt för en försäkring som inte gäller.

Men du borde fortfarande kunna få ut pengar om den blir stulen, sönderslagen eller om garaget brinner ner med bilen innuti.

Bara min teori, men det verkar rätt logiskt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KHRacing
31 oktober 2010
#24
940RDALLE skrev:
Men att om man krockar på ett " inhängndnat område " Tex mantorp park så gäller ju inte någon försäkring heller? Varför finns då en trimm försäkring?

MVH

Jag tror fortfarande inte att det finns bolag som skulle försäkra ett trimmat fordon smile

Jo fressten - ett f-bolag får inte neka dig en försäkrning, men de kan ge dig en skithög premie för att de ej vill ha dig under sina vingar så att säga.

men sedan är vi där igen...  vad säger du när du ringer dem för att försäkra ?

Hej, jag vill försäkra min ÄRLIGT reggade 500hk Volvo T-5

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#25
KHRacing skrev:
940RDALLE skrev:
Men att om man krockar på ett " inhängndnat område " Tex mantorp park så gäller ju inte någon försäkring heller? Varför finns då en trimm försäkring?

MVH

Jag tror fortfarande inte att det finns bolag som skulle försäkra ett trimmat fordon smile

Jo fressten - ett f-bolag får inte neka dig en försäkrning, men de kan ge dig en skithög premie för att de ej vill ha dig under sina vingar så att säga.

men sedan är vi där igen...  vad säger du när du ringer dem för att försäkra ?

Hej, jag vill försäkra min ÄRLIGT reggade 500hk Volvo T-5

Hehehehe Original trimm från fabrik tongue Funkar det tror du? wink

Nej det låter inte logiskt att det ska finnas en sån försäkring faktiskt men jag vet inte?

Det är ju som sagt en sanning eller bullshit tråd så det är ju bara för fler att fylla i så kanske man blir övertygad om att det värkligen finns en sån försäkring!

MVH


1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#26
Var inte rädda, fylll i med sanning eller bullshit frågor! Eller är det bara jag som sitter med alldeles för mycket olösta historier så man få huvudvärk?
Senast redigerat av 940RDALLE (31 oktober 2010)


1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#27
AcesHigh666 skrev:
För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Där måste jag säga att du fakiskt rättade min förklaring till helt rätt! Överflyttad motor ska det naturligtvis vara o inte trimmad TILL

MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (31 oktober 2010)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
31 oktober 2010
#28
KHRacing skrev:
Piratstikins skrev:
Vill inte vara den som är den nu.. vet absolut inte men får man altså inte tex trimma upp en bil 100hk extra om man regbesiktar den? är det inte till en viss gräns innan den endast får framföras på bana eller liknande? rätta mig om jag har fel vilket jag troligtvis har nu, men detta är bara ryckten man hört. för om man reg besiktigar den och sedan försäkrar den efter den nya reggade effekten bör det väll gå "om den fortfarande får framföras på allmän väg då"

Nej.

Volvo sålde på sent 80-tal ett turbo+-kit som gav cirka 20-30hk tror jag, detta var godkänt utav Volvo & SBP.
Detta är det enda jag vet som har varit lagligt att regbesiktiga med. Trimma får man aldrig, men har du en motor på 1000 hk orginal så kan du regbesiktiga den via SFRO/SBP med massa andra krav på moddar med, bla växellåda & bromssytsem.
men - då gäller att fordonet väger 5ton...

200hk / 1000kg är gränsen.

okej. så om man har en 740 med 100 hk är det ok eller en lambo men ja vad vet jag kanske 400hk är det ok alltså?

men såg i typ bilsoprt eller nått om nya kolfiber lambon som bara väger 999kg och hadde en jäkla många hk. hur går det om man räknar på 200hk/1000kg? smile

jag har som sagt ingen aning om motorer mer än att dom oftast går att starta haha tongue


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
31 oktober 2010
#29
940RDALLE skrev:
AcesHigh666 skrev:
För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Där måste jag säga att du fakiskt rättade min förklaring till helt rätt! Överflyttad motor ska det naturligtvis vara o inte trimmad TILL

MVH

men vadå? får man byta motor i en bil och reg besikta med den då? även om den nya motorn har många fler hästar än den som sitter/satt i bilen innan? smile


1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#30
Piratstikins skrev:
jag har som sagt ingen aning om motorer mer än att dom oftast går att starta haha tongue

Hehehehe wink + att dom brukar sitta i en bil smile
Senast redigerat av 940RDALLE (31 oktober 2010)


KHRacing
31 oktober 2010
#31
Piratstikins skrev:
[okej. så om man har en 740 med 100 hk är det ok eller en lambo men ja vad vet jag kanske 400hk är det ok alltså?

men såg i typ bilsoprt eller nått om nya kolfiber lambon som bara väger 999kg och hadde en jäkla många hk. hur går det om man räknar på 200hk/1000kg? smile

jag har som sagt ingen aning om motorer mer än att dom oftast går att starta haha tongue

det är ju ORGINALmotorer.

Coenigsegg CCX-R E85 har ju 1018 orginalhästqar. = 100% ärlig & laglig för gatbruk i Sverige.
Den är inte trimmad.

KHRacing
31 oktober 2010
#32
Piratstikins skrev:
940RDALLE skrev:
AcesHigh666 skrev:
För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Där måste jag säga att du fakiskt rättade min förklaring till helt rätt! Överflyttad motor ska det naturligtvis vara o inte trimmad TILL

MVH

men vadå? får man byta motor i en bil och reg besikta med den då? även om den nya motorn har många fler hästar än den som sitter/satt i bilen innan? smile

Sålänge som du inte överskrider 200hk/1000kg eller tillverkarens max tillåtna effektökning.

plus att lämpliga bromsar & växellåda måste monteras.

enkelt sagt !

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#33
KHRacing skrev:
Piratstikins skrev:
940RDALLE skrev:

Där måste jag säga att du fakiskt rättade min förklaring till helt rätt! Överflyttad motor ska det naturligtvis vara o inte trimmad TILL

MVH

men vadå? får man byta motor i en bil och reg besikta med den då? även om den nya motorn har många fler hästar än den som sitter/satt i bilen innan? smile

Sålänge som du inte överskrider 200hk/1000kg eller tillverkarens max tillåtna effektökning.

plus att lämpliga bromsar & växellåda måste monteras.

enkelt sagt !

Helt rätt!

Du får tex sätta i en t5:a i en 940 men inte en t5r! Då överstiger det effekten


KHRacing
31 oktober 2010
#34
940RDALLE skrev:
KHRacing skrev:
Piratstikins skrev:

men vadå? får man byta motor i en bil och reg besikta med den då? även om den nya motorn har många fler hästar än den som sitter/satt i bilen innan? smile

Sålänge som du inte överskrider 200hk/1000kg eller tillverkarens max tillåtna effektökning.

plus att lämpliga bromsar & växellåda måste monteras.

enkelt sagt !

Helt rätt!

Du får tex sätta i en t5:a i en 940 men inte en t5r! Då överstiger det effekten

Eller en 193hästars BMW 328-motor i en 88-Vovlo 740, helt lagligt, utan att ens byta bromsarna på denna faktiskt.

Sedan sätter man dit en turbo:.... http://www.garaget.org/video/mtr6hh5otuy9

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#35
Piratstikins skrev:
940RDALLE skrev:
AcesHigh666 skrev:
För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.

Där måste jag säga att du fakiskt rättade min förklaring till helt rätt! Överflyttad motor ska det naturligtvis vara o inte trimmad TILL

MVH

men vadå? får man byta motor i en bil och reg besikta med den då? även om den nya motorn har många fler hästar än den som sitter/satt i bilen innan? smile

Precis! det är det du får göra. Men det är inte så lätt som det verkar.

Det enklaste exemplet är volvo 740.

Modellen är goldkänd av volvo själva till 235hk och en liten bit över 300nm i vrid(315tror jag).
GL som är den med minst motor har 115hk. Vi säger att jag vill ha mer tryck i bilen och väljer att byta motor istället för att slösa pengar på originalmotorn som även blir olaglig om jag trimmar den.

Först o främst så måste motorn jag stoppar i vara 100% original, och den måste ha katalysator original, jag får inte sätta dit en katt på en motor utan katt, utan det ska sitta på motorn från början. Jag måste ta hela kabelhärvan och boxarna och allt runt omkring motorn, även katalysatorn måste hänga med.

Detta paketet ska sedan ner i volvon.

De flesta brukar ta en volvo 850 T5 motor för att det finns färdiga grejjer från andra volvobilar att änvända sig av när man ska stoppa ner den.


Alternativ 2 till min 740 är att regga som ombyggt fordon, men då måste jag byta en massa grejjer. Hela bromssystemet, motor, låda, bakvagn. Brukar väl räcka till för att det ska gå att klassa som ombyggt.

Och då får jag ha 15kw/100kg, alltså typ 285hk eller nått sånt i en 740(orkar inte räkna på det) då kan jag t.ex stoppa i en V8 som ligger inom effekten. Men samma regler gäller fortfarande för motorn, dvs. 100% original och den måste ha katt.


Så alla coola byggen i bilsport och dyligt som kallas för gatbilar är i själva verket helt olagliga.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 oktober 2010
#36
Jag har sett ett färskringsbrev på en sierra cosworth där det står i brevet att bilen är trimmad och har en byggd och värderad motor. Står angiven effekt i försäkringspapperna på 700hk.

Till saken hör även att denna bilen var med om en olycka och fick ut ersättning.

Hur denna bilen har försäkrats med den effekten vet jag inte. men det finns en som lyckats.

Sen går det ju skilja på vad som du kan försäkra och vad som är lagligt. Vet iofs inget om hur denna bilen var registrerad. kan varit amatörmässigt byggt fordon.

I övrigt så är det ej tillåtet att trimma en motor vid enklare motorbyte heller.
Vid ombyggt fordon så är det en original motor som gäller.

Endast amatörmässigt byggt fordon som har fritt fram med vilken motor som helst trimmad hur som helst dok fortfarande max 15kw/100kg bil (vilket SFRO killarna kan se lite mellan fingrarna på om dom anser att det är ett vettigt bygge. (Dvs ingen ide att försöka regga en original miata med en bigblock V8 på 600-700hk)

Försäkra fordonen är inget problem med trimmad bilar men finns ofta tillägg i dessa försäkringar om hur fordonet får användas. Vet en bekant som har en motorsport försäkring på sin trimmad 200sx där det finns trikta restriktioner om hur bilen får användas på allmän väg. (ej till jobbet. ej handla osv. får ej köras mera än ett visst antal mil per år på gatan)

Och som vanligt. På en bil som har byggts om eller stylats för massa pengar. För guds skull gör en värdering av bilen så den är rätt försäkrad så får ni utan problem ut pengar för era kjol paket och eran custum lack för massa pengar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
31 oktober 2010
#37
Försäkringen heter entusiast försäkring och kommer med krav från FB. Dessa krav kan skilja får FB till FB Ett ombyggt fordon är inte ett trimmat fordon utan ett nytillverkat fordon.


Sen kan man börja hugga alla som sminkat sina bilar av årsmodell -96 och nyare, nästan alla som har satt på en front på sina bilar eller en vingen eller ögonlock på lamporna kör olagligt enligt svensk lag, en helbilsgodkänd bil får inte ändras NÅGONSTANS, 90% av alla bilar tillverkade -96 och fram är helbils godkända.

Biltillverkaren har inget med landet bilen sålts i att göra, när bilen lämnat fabriken har dom inga regler att följa längre mer än deras agna som dom satt ut, tex garanti mm.

Finns många bilar som inte kommer i i sverige också just på grund att deras motoreffekt och avgaskrav mm som dom inte lyckas följa i vissa länder.

Enda anledningen till att tex königseggs motorstarka bilar kan säljas i sverige är för att då går på e85 och lyckas uppfylla svenska lagar.

Ett bilmärke som tex inte gör de är Bugatti.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

2 174 Inlägg
31 oktober 2010
#38
KHRacing skrev:
PoulZen skrev:
Har du upplevt det personligen?
Ring du och prata med försäkringsbolagen. Du kan visst försäkra ett fordon som du byggt om, precis
som om du köpt en ny tv till hemmet så kan du ringa och be dom höja ersättningsbeloppet om du
skulle bli av med den eller allt skulle brinna ner.
Självklart får du betala mer, och kanske väldigt mkt mer, det vet jag inte. Men frågan var om du kan, och det kan du.

Hangman hann före. smile

Byggt om med andra delar går i vissa fdall bra ja - men inte att trimma.

Olika FB kan helt enkelt inte ge olika svar inom detta ämnet. det strider emot svensk lagstiftning.
Jag skall nu mejla till min försäkrningskontakt & få ett exakt besked tills imorognkväll till denna tråden.
OK?

Vad skall jag säga ?
att min evo skall försökras med en trimmad motorefdfekt från orginalets 240 till 400hk- är det en lagom höjjning ?

från 240 till 400 är ingen stor skillnad, om du åker och typar bilen så kollar dom igenom bromsar m.m och stag m.m så det håller. Inga problem. Sen kan du försäkra och se glad ut om den är typad och godkänd med det,


bmw med turbo är det ända jag har för mig inte går regga med av någon anledning, vad jag hört har inte vart i kontakt med sfro själv om detta.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
31 oktober 2010
#39
KHRacing skrev:
940RDALLE skrev:
KHRacing skrev:

Sålänge som du inte överskrider 200hk/1000kg eller tillverkarens max tillåtna effektökning.

plus att lämpliga bromsar & växellåda måste monteras.

enkelt sagt !

Helt rätt!

Du får tex sätta i en t5:a i en 940 men inte en t5r! Då överstiger det effekten

Eller en 193hästars BMW 328-motor i en 88-Vovlo 740, helt lagligt, utan att ens byta bromsarna på denna faktiskt.

Sedan sätter man dit en turbo:.... http://www.garaget.org/video/mtr6hh5otuy9

Fan va coolt smile kanske ska ta & skaffa en sådan & slänga i vinter 740in från 87 haha. fan va den skulle gå tongue

kanske kan sno polarens motor 193hk bmw 328i tongue det skulle alltså fungera lagligt att bara hänga i motorn då eller?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
31 oktober 2010
#40
940RDALLE skrev:
Piratstikins skrev:
jag har som sagt ingen aning om motorer mer än att dom oftast går att starta haha tongue

Hehehehe wink + att dom brukar sitta i en bil smile

haha är man helt helt nollad & knallar in i garaget jag & några till delar så skulle man nog tro att motor är någon lyx pryl som man får montera själv efter man skaffat bil. ligger fler motorer på pallar i och utanför garaget än vad det finns bilar där och det är typ 7 - 8 bilar tongue



Sök