Piratstikins skrev:
940RDALLE skrev:
AcesHigh666 skrev:
För att klargöra det här igen.
NEJ man får INTE trimma, du får inte trimma en volvo 7/9 serien till 235hk som volvo har uppgett i sina intyg. Däremot får du stopp i en annan motor som levererar så mycket effekt ORIGINAL, motorn måste ha katalysator och endast insug och grenrör får modifieras i syfte att bilen ska få plats i bilen.
Där måste jag säga att du fakiskt rättade min förklaring till helt rätt! Överflyttad motor ska det naturligtvis vara o inte trimmad TILL
MVH
men vadå? får man byta motor i en bil och reg besikta med den då? även om den nya motorn har många fler hästar än den som sitter/satt i bilen innan?

Precis! det är det du får göra. Men det är inte så lätt som det verkar.
Det enklaste exemplet är volvo 740.
Modellen är goldkänd av volvo själva till 235hk och en liten bit över 300nm i vrid(315tror jag).
GL som är den med minst motor har 115hk. Vi säger att jag vill ha mer tryck i bilen och väljer att byta motor istället för att slösa pengar på originalmotorn som även blir olaglig om jag trimmar den.
Först o främst så måste motorn jag stoppar i vara 100% original, och den måste ha katalysator original, jag får inte sätta dit en katt på en motor utan katt, utan det ska sitta på motorn från början. Jag måste ta hela kabelhärvan och boxarna och allt runt omkring motorn, även katalysatorn måste hänga med.
Detta paketet ska sedan ner i volvon.
De flesta brukar ta en volvo 850 T5 motor för att det finns färdiga grejjer från andra volvobilar att änvända sig av när man ska stoppa ner den.
Alternativ 2 till min 740 är att regga som ombyggt fordon, men då måste jag byta en massa grejjer. Hela bromssystemet, motor, låda, bakvagn. Brukar väl räcka till för att det ska gå att klassa som ombyggt.
Och då får jag ha 15kw/100kg, alltså typ 285hk eller nått sånt i en 740(orkar inte räkna på det) då kan jag t.ex stoppa i en V8 som ligger inom effekten. Men samma regler gäller fortfarande för motorn, dvs. 100% original och den måste ha katt.
Så alla coola byggen i bilsport och dyligt som kallas för gatbilar är i själva verket helt olagliga.