3307
Sök

Finns det en bilförsäkring som täcker trimmade bilar?

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#41
hangman skrev:
bmw med turbo är det ända jag har för mig inte går regga med av någon anledning, vad jag hört har inte vart i kontakt med sfro själv om detta.

Sanning eller bullshit allesammans?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#42
hangman skrev:
KHRacing skrev:
PoulZen skrev:
Har du upplevt det personligen?
Ring du och prata med försäkringsbolagen. Du kan visst försäkra ett fordon som du byggt om, precis
som om du köpt en ny tv till hemmet så kan du ringa och be dom höja ersättningsbeloppet om du
skulle bli av med den eller allt skulle brinna ner.
Självklart får du betala mer, och kanske väldigt mkt mer, det vet jag inte. Men frågan var om du kan, och det kan du.

Hangman hann före. smile

Byggt om med andra delar går i vissa fdall bra ja - men inte att trimma.

Olika FB kan helt enkelt inte ge olika svar inom detta ämnet. det strider emot svensk lagstiftning.
Jag skall nu mejla till min försäkrningskontakt & få ett exakt besked tills imorognkväll till denna tråden.
OK?

Vad skall jag säga ?
att min evo skall försökras med en trimmad motorefdfekt från orginalets 240 till 400hk- är det en lagom höjjning ?

från 240 till 400 är ingen stor skillnad, om du åker och typar bilen så kollar dom igenom bromsar m.m och stag m.m så det håller. Inga problem. Sen kan du försäkra och se glad ut om den är typad och godkänd med det,


bmw med turbo är det ända jag har för mig inte går regga med av någon anledning, vad jag hört har inte vart i kontakt med sfro själv om detta.

Har du inte läst tråden alls eller??? du får inte trimma bilen. Men visst får han stoppa i en annan motor som lämnar 400hk original, men bara hans bil är tillräckligt tung.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 174 Inlägg
31 oktober 2010
#43
KHRacing skrev:
940RDALLE skrev:
Men att om man krockar på ett " inhängndnat område " Tex mantorp park så gäller ju inte någon försäkring heller? Varför finns då en trimm försäkring?

MVH

Jag tror fortfarande inte att det finns bolag som skulle försäkra ett trimmat fordon smile

Jo fressten - ett f-bolag får inte neka dig en försäkrning, men de kan ge dig en skithög premie för att de ej vill ha dig under sina vingar så att säga.

men sedan är vi där igen...  vad säger du när du ringer dem för att försäkra ?

Hej, jag vill försäkra min ÄRLIGT reggade 500hk Volvo T-5

är bilen typad med hästen står det när du kollar upp bilen på vägverket hur många KW bilen är typad till, kompisens 850 var godkänd till 350 hk på hjulen. och det stod när man kolla upp den.

Du kan INTE trimma en bil och styla sen försäkra den som en orginal bil, den premien man betalar är för en orginal bil, lägger du ner pengar och vill ha ut mer om det händer något måste du försäkra upp den som jag skrev innan, då gör dom en värdering tar bilder m.m kollar marknad och inköpspris och sånt.

och trimm som sagt gäller det att man gjort helt rätt och reggat annars är det kört, men inte vanligt att dom kollar om den är trimmad beror på vad det är för bil, en bekant trimma en mr2 den brann upp direkt efter mappningen den var försäkrad men inte besiktad, eller typad med effekten, men han fick hjälp av företaget som sålt allt trimm så dom skrev motorrenovering i papprerna bara.

sluta spekulera och lyssna på min fakta tack.


2 174 Inlägg
31 oktober 2010
#44
AcesHigh666 skrev:
hangman skrev:
KHRacing skrev:

Byggt om med andra delar går i vissa fdall bra ja - men inte att trimma.

Olika FB kan helt enkelt inte ge olika svar inom detta ämnet. det strider emot svensk lagstiftning.
Jag skall nu mejla till min försäkrningskontakt & få ett exakt besked tills imorognkväll till denna tråden.
OK?

Vad skall jag säga ?
att min evo skall försökras med en trimmad motorefdfekt från orginalets 240 till 400hk- är det en lagom höjjning ?

från 240 till 400 är ingen stor skillnad, om du åker och typar bilen så kollar dom igenom bromsar m.m och stag m.m så det håller. Inga problem. Sen kan du försäkra och se glad ut om den är typad och godkänd med det,


bmw med turbo är det ända jag har för mig inte går regga med av någon anledning, vad jag hört har inte vart i kontakt med sfro själv om detta.

Har du inte läst tråden alls eller??? du får inte trimma bilen. Men visst får han stoppa i en annan motor som lämnar 400hk original, men bara hans bil är tillräckligt tung.

han får trimma bilen bra mycket mer än 400 hk, bara den reggas och godkäns för bruk på allmän väg.

vikten är inte bovven i dramat sluta tro du vet saker när du inte haft såna här problem själv.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#45
hangman skrev:
KHRacing skrev:
940RDALLE skrev:
Men att om man krockar på ett " inhängndnat område " Tex mantorp park så gäller ju inte någon försäkring heller? Varför finns då en trimm försäkring?

MVH

Jag tror fortfarande inte att det finns bolag som skulle försäkra ett trimmat fordon smile

Jo fressten - ett f-bolag får inte neka dig en försäkrning, men de kan ge dig en skithög premie för att de ej vill ha dig under sina vingar så att säga.

men sedan är vi där igen...  vad säger du när du ringer dem för att försäkra ?

Hej, jag vill försäkra min ÄRLIGT reggade 500hk Volvo T-5

är bilen typad med hästen står det när du kollar upp bilen på vägverket hur många KW bilen är typad till, kompisens 850 var godkänd till 350 hk på hjulen. och det stod när man kolla upp den.

Du kan INTE trimma en bil och styla sen försäkra den som en orginal bil, den premien man betalar är för en orginal bil, lägger du ner pengar och vill ha ut mer om det händer något måste du försäkra upp den som jag skrev innan, då gör dom en värdering tar bilder m.m kollar marknad och inköpspris och sånt.

och trimm som sagt gäller det att man gjort helt rätt och reggat annars är det kört, men inte vanligt att dom kollar om den är trimmad beror på vad det är för bil, en bekant trimma en mr2 den brann upp direkt efter mappningen den var försäkrad men inte besiktad, eller typad med effekten, men han fick hjälp av företaget som sålt allt trimm så dom skrev motorrenovering i papprerna bara.

sluta spekulera och lyssna på min fakta tack.

I sånna fall vill jag ha regnummret på den 850ín så jag kan kolla på VW om det du säger stämmer.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 174 Inlägg
31 oktober 2010
#46
AcesHigh666 skrev:
hangman skrev:
KHRacing skrev:

Jag tror fortfarande inte att det finns bolag som skulle försäkra ett trimmat fordon smile

Jo fressten - ett f-bolag får inte neka dig en försäkrning, men de kan ge dig en skithög premie för att de ej vill ha dig under sina vingar så att säga.

men sedan är vi där igen...  vad säger du när du ringer dem för att försäkra ?

Hej, jag vill försäkra min ÄRLIGT reggade 500hk Volvo T-5

är bilen typad med hästen står det när du kollar upp bilen på vägverket hur många KW bilen är typad till, kompisens 850 var godkänd till 350 hk på hjulen. och det stod när man kolla upp den.

Du kan INTE trimma en bil och styla sen försäkra den som en orginal bil, den premien man betalar är för en orginal bil, lägger du ner pengar och vill ha ut mer om det händer något måste du försäkra upp den som jag skrev innan, då gör dom en värdering tar bilder m.m kollar marknad och inköpspris och sånt.

och trimm som sagt gäller det att man gjort helt rätt och reggat annars är det kört, men inte vanligt att dom kollar om den är trimmad beror på vad det är för bil, en bekant trimma en mr2 den brann upp direkt efter mappningen den var försäkrad men inte besiktad, eller typad med effekten, men han fick hjälp av företaget som sålt allt trimm så dom skrev motorrenovering i papprerna bara.

sluta spekulera och lyssna på min fakta tack.

I sånna fall vill jag ha regnummret på den 850ín så jag kan kolla på VW om det du säger stämmer.

bilen såldes för några år sen och kommer inte ihåg regnumret tyvär, men varför skulle jag hitta på en sån sak löjligaste jag hört, likadant med min bmw v8 jag hade när den togs i sverige hade den 255or bak 17 tum, då stod det i regpappret kollar du upp regnumret på vv så står det allt den är reggad med, kompisens saab 9-5 är reggad med 20 tummare.

har lång erfarenhet av byrokratiska problem och hur saker funkar så du behöver inte börja yttra dig och hävda att du vet saker tack, lyssna på folk som haft problemen istället.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 oktober 2010
#47
Jag vet vad jag läst mig till, och bl.a bilsports SFRO snubbe som brukar svara på frågor tog upp ett avsnitt om motorbyte. Att det ENDA sättet att få igenom en trimmad motor är att få den avgascertifierad, något som kunde kosta flera hundra tusen.

Vem har råd med det??? jo typ biltillverkare och större firmor.

Så för en vanlig svensson så är ett gatlagligt och godkänt bygge med en trimmad motor inte möjligt, så länge han inte kan mygla den igenom besiktningen.

Du får gärna hänvisa till ställen där det står att man lagligt får trimma en motor och typa den för jag har då inte hitta det någonstans när jag letade fakta till egna planer jag haft.

Fälgar kan du typa bilen med, det är inga problem så länge det inte tar i och hastighetsmätarn stämmer. Men det var inte fälgar det gällde heller, utan motorn.
Senast redigerat av AcesHigh666 (31 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KHRacing
31 oktober 2010
#48
PeppeVectra skrev:
Försäkringen heter entusiast försäkring och kommer med krav från FB. Dessa krav kan skilja får FB till FB Ett ombyggt fordon är inte ett trimmat fordon utan ett nytillverkat fordon.


Sen kan man börja hugga alla som sminkat sina bilar av årsmodell -96 och nyare, nästan alla som har satt på en front på sina bilar eller en vingen eller ögonlock på lamporna kör olagligt enligt svensk lag, en helbilsgodkänd bil får inte ändras NÅGONSTANS, 90% av alla bilar tillverkade -96 och fram är helbils godkända.

Biltillverkaren har inget med landet bilen sålts i att göra, när bilen lämnat fabriken har dom inga regler att följa längre mer än deras agna som dom satt ut, tex garanti mm.

Finns många bilar som inte kommer i i sverige också just på grund att deras motoreffekt och avgaskrav mm som dom inte lyckas följa i vissa länder.

Enda anledningen till att tex königseggs motorstarka bilar kan säljas i sverige är för att då går på e85 och lyckas uppfylla svenska lagar.

Ett bilmärke som tex inte gör de är Bugatti.

tyvärr lite sakfel i din text :-(

Coenigsegg har flera 806 hästar bilar sålda i Sverige

Bugatti Veyron finns reggad i sverige med sina 1001hk helt lagligt !

PÅ helfordonsgodkända bilar får man byta däck, fälgar, kjolpaket m.m,  Så länge som man garanterar att hastighetsmätaren stämmer.

KHRacing
31 oktober 2010
#49
hangman skrev:
är bilen typad med hästen står det när du kollar upp bilen på vägverket hur många KW bilen är typad till, kompisens 850 var godkänd till 350 hk på hjulen. och det stod när man kolla upp den.

Du kan INTE trimma en bil och styla sen försäkra den som en orginal bil, den premien man betalar är för en orginal bil, lägger du ner pengar och vill ha ut mer om det händer något måste du försäkra upp den som jag skrev innan, då gör dom en värdering tar bilder m.m kollar marknad och inköpspris och sånt.

och trimm som sagt gäller det att man gjort helt rätt och reggat annars är det kört, men inte vanligt att dom kollar om den är trimmad beror på vad det är för bil, en bekant trimma en mr2 den brann upp direkt efter mappningen den var försäkrad men inte besiktad, eller typad med effekten, men han fick hjälp av företaget som sålt allt trimm så dom skrev motorrenovering i papprerna bara.

sluta spekulera och lyssna på min fakta tack.

Har inte spekulerat nånstans, & du skriver bara att det är fakta, & du hänisar inte till några klasuler inom Transportstyrelsen.se eller bilprovningen.se  eller sfro.com nånstans.

KHRacing
31 oktober 2010
#50
hangman skrev:
har lång erfarenhet av byrokratiska problem och hur saker funkar så du behöver inte börja yttra dig och hävda att du vet saker tack, lyssna på folk som haft problemen istället.

Nu är du där igen med en taskig nedlåtande attityd,  Hur kan du överhuvudtaget veta vad vi varit med om i liknande fall ?

nej precis inget kan du veta om det !  Så tagga ner lite är du snäll.

2 174 Inlägg
31 oktober 2010
#51
KHRacing skrev:
hangman skrev:
har lång erfarenhet av byrokratiska problem och hur saker funkar så du behöver inte börja yttra dig och hävda att du vet saker tack, lyssna på folk som haft problemen istället.

Nu är du där igen med en taskig nedlåtande attityd,  Hur kan du överhuvudtaget veta vad vi varit med om i liknande fall ?

nej precis inget kan du veta om det !  Så tagga ner lite är du snäll.

ber om ursäkt att jag var lite brysk, men jag tar för givet att ni INTE har varit med om liknande fall då ni inte verkar ha en aning om regler och hur det funkar, inget illa ment. Det är lätt och kolla upp allt det här några telefonsamtal bara.

Mvh hagman racing


plankan
1 november 2010
#52
så behöver det inte alltid vara med dyrare försäkring.

Jag hinkade i en 136kw  T16 spis i min gamla 900i som från början hade 110 hk
gjorde en reg bes A2 och fick bilen godkänd.

Här kommer det bästa -
har oförändrad försäkring fast jag 3 ggr har påpekat den nya effekten för bolaget wink

1 464 Inlägg
1 november 2010
#53
Ja, det är fullt möjligt att försäkra en bil som mångdubblat effekten. Det har med försäkringsbolaget att göra. Och det kan dessutom variera beroende på vem som svarar i telefonen när man ringer och frågar.

Vanligaste svaret är: "- En sekund ska jag höra med min chef."
När de ringer tillbaka efter 15 minuter så kommer dommen, helt beroende på hur chefen är som person.

Således kan man ringa till mer än ett kontor om man får ett tveksamt svar. Detta kan f.ö. appliceras även när det kommer till försäkringsfrågor och bankörning som ett tips. wink

Däremot ska man se till att få det skriftligt! Jag vet bara en som råkat illa ut pga. "förstärkt" motor och det var gällande ett motorhaveri där trimmet ansågs vara anledningen till haveriet vilket innebar att han inte fick någon ersättning (vagnskada). Skulle det varit personskada eller tom. dödsfall inblandat så hade det varit buren nästa.

Vid osäkerhet, ring och hör själv. Svaren varierar friskt från var man bor och vem man lyckas få tag på.

Samma gäller bilprovningen. Allt är möjligt. Och då menar jag inte se-mellan-fingrarna-attityd är ganska utbrett eftersom detta innebär att det fortfarande är fullt möjligt för trafikpolisen att sätta körförbud på bilen sekunden efter du rullat ur hallen. Många tror att "bara för att man har en SBP-godkänd bil så är man reko", vilket alltså inte stämmer. Man kan klassa om bilar på olika sätt.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

227 Inlägg
1 november 2010
#54
940RDALLE skrev:
hangman skrev:
bmw med turbo är det ända jag har för mig inte går regga med av någon anledning, vad jag hört har inte vart i kontakt med sfro själv om detta.

Sanning eller bullshit allesammans?

Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRO

KHRacing
1 november 2010
#55
Driftar_N skrev:
940RDALLE skrev:
hangman skrev:
bmw med turbo är det ända jag har för mig inte går regga med av någon anledning, vad jag hört har inte vart i kontakt med sfro själv om detta.

Sanning eller bullshit allesammans?

Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRO

Då har SFRO-snubben ju gjort fel. då motorn måste vara så orginal som möjligt.

allra troligast så har bilen reggats med en 5-serie turbomotor (orginal) sedan bytts till en M50 & turbokonverterats - något som troligen ej SBP ser skillnad på.

227 Inlägg
1 november 2010
#56
KHRacing skrev:
Driftar_N skrev:
940RDALLE skrev:

Sanning eller bullshit allesammans?

Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRO

Då har SFRO-snubben ju gjort fel. då motorn måste vara så orginal som möjligt.

allra troligast så har bilen reggats med en 5-serie turbomotor (orginal) sedan bytts till en M50 & turbokonverterats - något som troligen ej SBP ser skillnad på.

Nej, den är reggad och godkänd med m50 turbo.
Lösningen heter e85, då förvinner avgascertifieringen och man kan trycka dit en turbo.
Inte insatt i det mer än så, så kan inte svara på mer detaljer.
Det är en rätt känd SFRO-man som reggat den så där ska det inte ha gjorts ett så gravt fel.

KHRacing
1 november 2010
#57
Driftar_N skrev:
Nej, den är reggad och godkänd med m50 turbo.
Lösningen heter e85, då förvinner avgascertifieringen och man kan trycka dit en turbo.
Inte insatt i det mer än så, så kan inte svara på mer detaljer.
Det är en rätt känd SFRO-man som reggat den så där ska det inte ha gjorts ett så gravt fel.

Menar du Gustav så tvivlar jag inte på det.

Skall man E85-konvertera så krävdes effektintyg, intyg på bränsleslangarna & att man fick (om man ville) byta styrsystem, står dock inget i boken om att det är tillåtet att turbokonvertera.

men men. allt går ju som sagt !

Som jämförelse hur lätt det är att regga som Ombyggt Fordon....

Det ENDA jag behövde göra på min bil, alltså en enda modefikation...   Var det jag gjorde från början, att flytta ratten.
Senast redigerat av KHRacing (1 november 2010)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 november 2010
#58
KHRacing skrev:
Driftar_N skrev:
Nej, den är reggad och godkänd med m50 turbo.
Lösningen heter e85, då förvinner avgascertifieringen och man kan trycka dit en turbo.
Inte insatt i det mer än så, så kan inte svara på mer detaljer.
Det är en rätt känd SFRO-man som reggat den så där ska det inte ha gjorts ett så gravt fel.

Menar du Gustav så tvivlar jag inte på det.

Skall man E85-konvertera så krävdes effektintyg, intyg på bränsleslangarna & att man fick (om man ville) byta styrsystem, står dock inget i boken om att det är tillåtet att turbokonvertera.

men men. allt går ju som sagt !

Som jämförelse hur lätt det är att regga som Ombyggt Fordon....

Det ENDA jag behövde göra på min bil, alltså en enda modefikation...   Var det jag gjorde från början, att flytta ratten.

Det är inte så att bilen i fråga är så pass ombyggd att den har klassats om som amatörmässigt byggt fordon? då har du helt plötsligt enbart 15kw/100kg bil o rätta dig efter.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 november 2010
#59
Efter mina efterforskningar så har SFRO nya regler på gång där dem "jobbar" på att kunna möjlig-göra t.ex turbokonverteringar. I dagsläget är finns det inget rakt svar, och det det enda svaret SFRO kan ge är "kanske". Dock kvarstår rekommendationen att göra som INNAN. DVS. ta en motor som har turbo original.

Källa - Gustaf Ulander, SFRO besiktningsman.

Dessa nyheterna måste vara de bästa på länge. Men faktum kvarstår att det jobbas på i dagsläget och hänvisas till gamla regler för att vara säker. Vilket jag tolkar som att det inte gick/extremt svårt att få igenom en ombyggd motor innan.


Som det är i dagsläget så jag tror inte ett dugg på att jag skulle kunna kasta dit en turbo, eftermarknadssprut och tanka e85 på min MX-5 och sen åka in till SFRO och säga "hej jag vill ha min motor typad" och dem låter den gå igenom. I sånna fall hade alla gjort det.
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 november 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

227 Inlägg
1 november 2010
#60
Bilen i fråga är reggad som ombyggt fordon, inte amatörbyggt.
Och ja, tack vare E85 konvertering kan man tryca dit en turbo men fortfarnade gäller ju begränsningar för effekt så det blir ju en liten turbo och lågt laddtryck.
Har ni pratat med Gustaf om det och fått ett tveksamt svar med varken ja eller nej? fråga specifikt om compacten wink


Sök