3896
Sök

Civinco motorstyrning

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
har en liten funderare angående civinco motorstyrning. vad är skillnaden mellan stand alone system och piggy back. går de att mappa piggy back? vad har de för nackdelar och fördelar? big_smile

8 255 Inlägg
1 november 2010
Piggy back kopplas in tillsamans med original motorstyrning. Piggyn förvränger signalerna lite enkelt förklarat för att få originlsprutet att göra det man vill. Och det kan och ska naurligtvis naturligtvis mappas för att det ska funka. Med stand alone så plockar man ut allt som har med originalsystemet at göra och ersätter det helt med ett annat system.

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
okej så igentligen spelar de ingen roll vilket man har?

10 287 Inlägg
1 november 2010
Funderar du rent allmänt eller har du ett specifikt projekt på gång? Har du ett projekt på gång så är det lättare att råda dig om man vet vad du tänkte fnula ihop.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 255 Inlägg
1 november 2010
Det beror på vad man har för bil och vad man har för planer, dem 2 sakerna inverkar på vilket man väljer.

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
saknar toppen till motorn men är på gång, har ft grupp o snurran och  extraktor med extern WG o en annan kam och ic o allt till ett turbo bygge  . har redan lagt ut så mycket pengar så de e inte värt att sabba alla grejer så satsar på ett sprut och läste om civincos piggy men vet inte om man ska satsa på ett stand alone system. har fått ett fint erbjudande om ett VEMS men de saknas givare,  trigger o etc. men problemet är att jag kan inte hitta givare till de sprutet:( vet du någon åter försäljare??

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
de ska sitta i en volvo 244 -78

10 287 Inlägg
1 november 2010
Glöm piggy-back. Det där luktar stand-alone eftermarknadssprut lång väg.

/Göran

(Groucho Marx).

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
fint då fick jag svar på de ja ville, ja förstog inte skillnaden men då satsar ja på de:) någon som vet vart man kan få tag på givare till VEMS:)

10 287 Inlägg
1 november 2010
Om vi skall förtydliga mitt korta kategoriska svar så är det så att piggy-back är om man vill töja gränserna på ett redan existerande system. Har man däremot kokat ihop en helt egen motor så får man mappa från början och då är det stand-alone som gäller.

OK. Visst finns det en hel del trimlösningar med rödblocksvolvomotorer som går att få stil på med tex orginal LH2.4 och chip mm men så där enormt mycket enklare/billigare blir det inte.

/Göran

(Groucho Marx).

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
men jag börja tänka med hjärnan nu så kom ju oxå på att ja måste ha orginal styrboxar o grej. så ja va helt ute o cykla:D men ja tackar mycket för alla svar

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2010
jonte_M skrev:
fint då fick jag svar på de ja ville, ja förstog inte skillnaden men då satsar ja på de:) någon som vet vart man kan få tag på givare till VEMS:)

vemsgivare finns på vems.hu, alternativt nån av killarna på vemsforumet, har själv handlat av mattias sandgren.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 867 Inlägg
1 november 2010
VEMS använder ju för det mesta helt vanliga boschgivare, och kan confas till att använda mycket annat konstigt också.
Kolla med killarna på vemsforumet om vad dom rekommenderar, ta med dig listan med artikelnummer och stick ner på mekonomen, så ordnar dom det wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

39 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
kanon jo såg lite bilder på personer som köpt vems men de ligger massa bosch kartonger bredvid. kolla lite på vems sidan i england. dom använder sig mycket av bosch. så jag tackar än en gång för tips:) blir helt virrig av alla givare o sånt:P

1 867 Inlägg
1 november 2010
http://www.vems.se/forum/
Här finns det massa människor som kan hjälpa dig.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

10 287 Inlägg
2 november 2010
Det där är ofta en bra ledtråd. Ser man ett sprut där dom använder mycket Bosch-komponenter så innebär det dels att det går att få tag på grejorna dels att det är givare etc som går att lita på.

/Göran

jonte_M skrev:
dom använder sig mycket av bosch.

(Groucho Marx).

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 november 2010
jonte_M skrev:
kanon jo såg lite bilder på personer som köpt vems men de ligger massa bosch kartonger bredvid. kolla lite på vems sidan i england. dom använder sig mycket av bosch. så jag tackar än en gång för tips:) blir helt virrig av alla givare o sånt:P

Det handlar om att ta ett djupt andetag och låta det ta så mycket tid att man förstår vad man ger sig in på och har tid att samla på sig all info man behöver.

Sharky undrade vad du tänkt bygga ihop och du svarar "saknar toppen till motorn men är på gång, har ft grupp o snurran och  extraktor med extern WG o en annan kam och ic o allt till ett turbo bygge"  that makes no sence liksom.

Skall vi kunna komma med råd måste vi veta vad för motor det gäller, var du tänkt använda den till osv.  Vissa sprut fungerar bäst med 4cyl motorer medans andra fungerar med V-12:or, vissa sprut är lite grovyxade och kommer få problem vid besiktning, medans andra med korrekt injustering inte kommer märkas av alls.

Börja med att tala om mer exakt vad du tänkt dig så är jag säker på att tips rullar in i rask takt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök