4317
Sök

-:DiZturbed´s Volvo 740-90 Projekt:- SPL Dynamics Ljudbygge // Hjulafton!

Mitt Volvo 740 Stereo projekt

182 411 Visningar
Projektet avslutat 23 februari 2013
16 197 Inlägg
26 augusti 2011
DiZturbed skrev:
evilaudio skrev:
synd bara att de e en volvo..tongue

haha ja.. Men man måste börja någonstans smile

du har iaf valt bra prylar i den... smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 324 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
hede_racing: Jaså trevligt smile Bodde i sätila för 7-8 år sedan wink
evilaudio: Det är ju bra iallafall, Går ju alltid att flytta över grejerna till nästa bil smile Tips på basar?

16 197 Inlägg
26 augusti 2011
DiZturbed skrev:
evilaudio: Det är ju bra iallafall, Går ju alltid att flytta över grejerna till nästa bil smile Tips på basar?

har du nå steg å driva basarna me?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 324 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
DiZturbed skrev:

har du nå steg å driva basarna me?

Ja.. SPL Dynamics S-1200.1 Så helst 2st 2x4ohms basar så jag kan koppla dom i 1ohm eller?

2 788 Inlägg
27 augusti 2011
Finfina ljudgrejjer big_smile Lär nog bli bra detta smile

1 324 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Finfina ljudgrejjer big_smile Lär nog bli bra detta smile

Visst är de? smile Tack!

3 627 Inlägg
27 augusti 2011
Nu du kusin!

Del ett: Varför 2st framsystem egentligen? tongue
Del två: Är du i behov av 2 basar?
Del tre: 1 ohm är inte det mest optimala att köra en bas på, man ska alltid sträva efter att ha så högt ohmtal som möjligt såvida man inte bara är ute efter bas. Men ju lägre ohm du kör på, desto mer svårkontrollerad blir basen.

Mina egna åsikter är att det egentligen räckt gott och väl med 1 framsystem per dörr, 2 känns bara overkill tongue
Angående bas behöver du inte ha 2 st egentligen, i synnerhet inte med tanke på att det är en 740 och basen ska vara riktad in mot kupen och det bästa sättet att få in basen på är igenom skidluckan.
Satsa på 1 bas med gött tryck, vill du ha ut mycket kraft så köp en 2x4 ohm och koppla den så den får 2 ohms belastning, det kommer räcka. Om du nu fortfarande vill ha 2 basar så tycker jag isåfall att du ska köpa 2st 2x2 ohm och både parallellkoppla och seriekoppla.

Det är min åsikt tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

1 324 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Nu du kusin!

Del ett: Varför 2st framsystem egentligen? tongue
Del två: Är du i behov av 2 basar?
Del tre: 1 ohm är inte det mest optimala att köra en bas på, man ska alltid sträva efter att ha så högt ohmtal som möjligt såvida man inte bara är ute efter bas. Men ju lägre ohm du kör på, desto mer svårkontrollerad blir basen.

Mina egna åsikter är att det egentligen räckt gott och väl med 1 framsystem per dörr, 2 känns bara overkill tongue
Angående bas behöver du inte ha 2 st egentligen, i synnerhet inte med tanke på att det är en 740 och basen ska vara riktad in mot kupen och det bästa sättet att få in basen på är igenom skidluckan.
Satsa på 1 bas med gött tryck, vill du ha ut mycket kraft så köp en 2x4 ohm och koppla den så den får 2 ohms belastning, det kommer räcka. Om du nu fortfarande vill ha 2 basar så tycker jag isåfall att du ska köpa 2st 2x2 ohm och både parallellkoppla och seriekoppla.

Det är min åsikt tongue

1. 2st framsystem för det spelar högre smile
2. Kanske.. ^^
3. 1ohm är för att få ut så mycket från steget som möjligt..

Får se hur det blir..

3 627 Inlägg
27 augusti 2011
1. Ja jo men har man ett skysst framsystem så räcker det med 1 tongue
3. Min förra bas jag hade i BMWn på 250rms watt spelade 133dB när jag mätte upp den och det klarar man av att lyssna på i någon sekund och sen är man döv. Så fler basar på jättemånga watt behöver inte betyda att det kommer spela högre wink

Sen tar det mer ström att maxa ett steg i 1 ohm än i 4 ohm + att det blir mer kontrollerad bas vid 4 ohm.

A och O i ljudbygge är inte watt-talet, utan hur det hela är utfört.

Tar kort exempel bara för att få med dig i det hela smile

Jag och polaren mätte upp våra bilar samtidigt.
Jag i min BMW med 250rms watts bas och en riktigt välbyggd låda, jag spelade 133dB
Kompisen har en Opel Astra (dvs ungefär samma karosstyp, så ljudet uppför sig typ likadant) och han i sin tur har en 600rms watts bas i en sådär bra låda, han spelade 135dB.

Det är 2dB mer för hans del men då var hans bas mer än dubbelt så stark som min. Ett tecken på att watt inte är allt smile

Så istället för att satsa på flera basar och plocka ut så mycket som möjligt ur steget så rekommenderar jag dig att skaffa en bas som ligger något under vad steget levererar, gå upp lite i ohm:en för ljudkvalitens skull och se till att bygga lådan riktigt seriöst istället! Det vinner du på i längden smile

Edit: Nu har du ju ändå köpt 2 framsystem så då kan du lika gärna köra på det, men där gäller exakt samma regler som med allt annat i billjud, utförandet! Så se till att grejjerna sitter riktigt stabilt, gärna bultat i dörren om så möjligt (tycker även att du skulle ta och kosta på dig lite dämpmattor till dörrarna också, skulle göra underverk!) wink

That's my råd Kusin!

Den såg förövrigt redigt fin ut när jag va uppe i fredags .. menar såklart NFW'n tongue
Senast redigerat av ToXtreme (27 augusti 2011)

1 324 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
ToXtreme skrev:
1. Ja jo men har man ett skysst framsystem så räcker det med 1 tongue
3. Min förra bas jag hade i BMWn på 250rms watt spelade 133dB när jag mätte upp den och det klarar man av att lyssna på i någon sekund och sen är man döv. Så fler basar på jättemånga watt behöver inte betyda att det kommer spela högre wink

Sen tar det mer ström att maxa ett steg i 1 ohm än i 4 ohm + att det blir mer kontrollerad bas vid 4 ohm.

A och O i ljudbygge är inte watt-talet, utan hur det hela är utfört.

Tar kort exempel bara för att få med dig i det hela smile

Jag och polaren mätte upp våra bilar samtidigt.
Jag i min BMW med 250rms watts bas och en riktigt välbyggd låda, jag spelade 133dB
Kompisen har en Opel Astra (dvs ungefär samma karosstyp, så ljudet uppför sig typ likadant) och han i sin tur har en 600rms watts bas i en sådär bra låda, han spelade 135dB.

Det är 2dB mer för hans del men då var hans bas mer än dubbelt så stark som min. Ett tecken på att watt inte är allt smile

Så istället för att satsa på flera basar och plocka ut så mycket som möjligt ur steget så rekommenderar jag dig att skaffa en bas som ligger något under vad steget levererar, gå upp lite i ohm:en för ljudkvalitens skull och se till att bygga lådan riktigt seriöst istället! Det vinner du på i längden smile

Jo men jag skaffade 2 wink

Jag har inte sagt något om watt alls faktiskt, så det har jag allt koll på..

3 627 Inlägg
27 augusti 2011
DiZturbed skrev:

steg mäts i watt.. så skulle nog vilja påstå att du indirekt nämnde det med högt watt här lol

1 324 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
ToXtreme skrev:
DiZturbed skrev:

steg mäts i watt.. så skulle nog vilja påstå att du indirekt nämnde det med högt watt här lol

Jaså du.. men självklart ska jag optimera steget wink

Gjorde det på framsystemet..  Spelade bra..

3 627 Inlägg
27 augusti 2011
Nu har du iaf fått lite input och tips från min sida. Jag må fortfarande vara lite rookie men har ändå byggt ljud i 4 bilar nu tongue

1 324 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Fräst bafflar

http://i1198.photobucket.com/albums/aa449/VD-Design/002-6.jpg
http://i1198.photobucket.com/albums/aa449/VD-Design/006-6.jpg
Limmade dit dom..
http://i1198.photobucket.com/albums/aa449/VD-Design/011-3.jpg
Plastat och grovspacklat..

2 914 Inlägg
29 augusti 2011
fina dörrsidor, wink lämnar steget 1200Wrms tongue kanske en liten http://dbakuten.se/detail-item_id-318241 skulle passa bra smile

1 324 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
fina dörrsidor, wink lämnar steget 1200Wrms tongue kanske en liten http://dbakuten.se/detail-item_id-318241 skulle passa bra smile

Tack smile Lämnar 1200WRMS i  1 ohm..

Tack för tipset.. Funderar på en sån eller 2 : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318237 men dom går tyvärr inte att koppla till 1 ohm hmm

2 914 Inlägg
29 augusti 2011
köp 2 st sådana fast i dubbla 4ohms talspolar smile det funkar finfint att få i en ohm wink

1 324 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
köp 2 st sådana fast i dubbla 4ohms talspolar smile det funkar finfint att få i en ohm wink

Vart finns det då? smile 2x2ohms spolar får det bli smile
Senast redigerat av DiZturbed (6 september 2011)

2 914 Inlägg
29 augusti 2011
kom inte in på den sidan, men det kan vara enkel 4ohms talspole på den andra att välja, hmm men annars så kan du prata med björn på DBakuten om vad som är klokare, spela med 2st billigare eller 1st dyrare, jag skulle välja den dyrare då jag har 15" i samma serie, GOD DAMN vilken fin bas det är smile har inte prövat den billigare prylen smile men JAG hade valt den dyrare. smile

1 324 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
kom inte in på den sidan, men det kan vara enkel 4ohms talspole på den andra att välja, hmm men annars så kan du prata med björn på DBakuten om vad som är klokare, spela med 2st billigare eller 1st dyrare, jag skulle välja den dyrare då jag har 15" i samma serie, GOD DAMN vilken fin bas det är smile har inte prövat den billigare prylen smile men JAG hade valt den dyrare. smile

Okej! Jag är inne i samma bana.. Men känns tråkigt med bara en, haha

Ska snacka med björn igen! Tackar!

Sök