2557
Sök

Audi As4-R 2.2TQ Goes Rs4-R Sedan!

Målet med denna bil är att bygga den bil som Audi aldrig byggde. En Rs4 sedan med 5cylindrig 2.2l 20v turbo motor

654 211 Visningar
Projektet avslutat 7 april 2014
Audiot
1 153 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#61
Har hänt lite idag bara, är lite små trött idag känner jag... tongue

Har beställt följande delar ifrån Cp-service.se och allt fanns hemma dessutom! big_smile
> Grenrörspackning
> kamremsats AAN + bult till vevaxel/svängningsdämparen
> Muttrar till alla grenrörs pinnbultar
> Ventilkåps packning
> 1st oljetrågs packning
> Packbox till oljepump
> Packbox till baksidan motorn
> Motor kuddar från 034Motorsport med hårdhet Trackdensity
> http://www.034motorsport.com/chassis-co … p-772.html
> 2st knacksensorer, 1 av varje färg till AAN, tror dom är grön och blå

Grenröret är lagat och skall planas sen så skall den och wastegate huset och fästet för generator och servopumpen blästras och målas.


1 059 Inlägg
17 november 2010
#62
hej coolt bygge.
Byt nedre drevet till ett i stål som är till kamremen,Dom brukar spricka i 4 bitar org o då är det ventilsallad. Tomas har garanterat på hyllan.Är 2 st oljetrågspackningar  som går åt .Tänkte om du inte visste det ,
lycka till

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Audiot
1 153 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#63
Tack så mycket smile

ska inte köra så mycke effekt i denna så nedre drevet klarar nog 300hk iaf smile men som du säger så brukar kilen vilja ge upp och då e det godnatt.

japp det går ju åt 2 men har redan 1 hemma smile
Just nu så försöker jag lösa problemet med oljetråget...
Senast redigerat av TheGuard (17 november 2010)


1 059 Inlägg
17 november 2010
#64
OKI är inte effekten som knäcker drevet nere utan momenten när du lossar det samt drar åt det.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Audiot
1 153 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#65
ja även fast jag va trött kunde jag inte hålla mig borta från bilen...! tongue
Va tvungen att försöka lösa 2 stora problem just nu..

Problem nr1. Varför tar olje tråget i...Kenneth alm sa att han sänkte sin motor i framkant för att den inte skulle ta i huven och han kör s2 oljetråg men hans tar inte i men det gör mitt och om jag hissar upp motorn lite så tycker jag den luta bakåt...sen tycker jag motor pekar snett å vänster sett framifrån bilen, men kanske är en synvilla oxå...
Lägger upp lite bilder på mine problem så kanske jag kan få nå vettiga tips att jobba utifrån.

På bilderna på tråget då har jag hissat upp motorn lite. Det är krängaren som ligger lite väl nära...Tar jag bort lilla tråget så går den å sänka lite mer annars tar det i för mig men ingen annan? ??? ?? ? ?
Mäki hur gjorde du?

Problem nr 2: Vart ska jag göra av nya servopumpen? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1019847_drwudv.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1019850_yxodx2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1019852_14d4ia.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1019853_kb1nan.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1019855_3pbhlk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1019846_ubirfx.jpg
Senast redigerat av TheGuard (17 november 2010)


Audiot
1 153 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#66
racefan skrev:
OKI är inte effekten som knäcker drevet nere utan momenten när du lossar det samt drar åt det.

aha alltid trott det är påfrestningen på drevet som dödar dom...man lär sig något nytt varje dag big_smile tackar


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 november 2010
#67
Vet inte vilket "lilla tråget" är, jag har AAN motor rakt av, alltså från en S4.

Jag har "centrerat" min motor nu, för jag har skruvat ihop motor med A4ans växellåda, och sen skruvat fast lådan i sina fästen, kardan och drivaxlar osv, så motorn går bara att justera i höjdled för mig. Därefter lade jag 10mm distanser mellan oljetråget och balken. Ventilkåpan tog då i huven lite så att den inte gick att stänga:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/1019936_pasbde.jpg

Vet inte om det är där du fastnat eller om det är ännu värre på din? Tror dessutom tråget är bökigare från S2an, men det kanske bara är synvilla?

I vilket fall så kapade jag dubbelplåten:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/1012614_12360g.jpg

Och huven gick då att stänga:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/1012615_gx0cfs.jpg

Är det inte så att ALM kör med modifierat tråg i a4an? "Ombygd bunnpanne"

En bild här, vet att kvaliten är kass och är osäker om den hjälper dig, men du kanske ser nån skillnad på våra tråg?:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/1019939_3hm8do.jpg

Hoppas du blev nå klokare och kör hårt! smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Audiot
1 153 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#68
Det "lilla" tråget sitter på sidan om oljetråget på Audi s2,rs2 och 7a...Där går oljereturen in på bilar med AC från fabrik.

Jasså trodde du hade bytt tråg eftersom man inte serditt oljetråg på bilderna i din projekttråd sad
tråget är nog bökigare på audi s2 aom det verkar..ska ordna ett s4a oljetråg för å se om det stämmer bättre.

Tack för tipset Mäki smile


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 november 2010
#69
Bara att fråga om du har fler funderingar, hjälper gärna till så mycket jag kan wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Audiot
1 153 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#70
Mäki skrev:
Bara att fråga om du har fler funderingar, hjälper gärna till så mycket jag kan wink

tack så mycket...Hoppas jag kan hjälpa dig oxå vid något tillfälle..


Audiot
1 153 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#71
Idag har jag inte gjort så mycke själv faktiskt så man kan väl kalla mig lat tongue

Fick hjälpa av Ove Hall med att plana grenrör efter att Mats-Olov lagade det åt mig i onsdags, lika bra att låta folk som vet vad dom gör utföra jobbet å bra vart det dessutom! big_smile
så skall det sedan iväg på blästringen även lite andra grejor.
Pratikanten Robin fräste 2 spår på varje bit som skall bli infästningen vid motor kuddarna smile
så ja jag har inte gjort mycke mer idag än att titta på big_smile

Ove Hall vid spakarna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1020088_elzm0n.jpg

Resultatet vart kanon tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1020089_0q9uv1.jpg

Lagningen ser grov ut men slipar man å sen blästrar får man det snyggt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1020090_26m6mr.jpg

Robin gjorde även en centrering så jag enkelt kunde borra upp hål sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61907/1020091_t3ozjb.jpg
Senast redigerat av TheGuard (18 november 2010)


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 november 2010
#72
sedärja! Det tar sig. Kul att se att de rullar i rask takt!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Audiot
1 153 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#73
Mäki skrev:
sedärja! Det tar sig. Kul att se att de rullar i rask takt!

hehe aa men måste rikta upp drivlinan oxå som du gjort å fixa mig ett S4 tråg tongue
vad hade du för referenser punkter då du mätte in den då?
Senast redigerat av TheGuard (18 november 2010)


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
19 november 2010
#74
Referenser på vad? Jag förklarade hur ja riktade upp den, genom att dra fast låda, kardan och drivaxlar så hamnade motorn i en viss vinkel i ett visst läge, sen är det bara höjdjusteringen kvar. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Audiot
1 153 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#75
Med referense så menar jag vilka punkte du mätte in motorn så den satt rakt. tongue

aha så det är fasta lägen alltså..tänkte att man kunde lossa växel låds fästena och rikta om den.
tycker ändå den sitter snett på nå vis sad
Senast redigerat av TheGuard (19 november 2010)


1 059 Inlägg
19 november 2010
#76
har du nån som är duktig på o svetsa alu hade jag gjort ett eget tråg. aby tråget är ändå i behov av lite mer skvalp plåtar invändigt samt du kan ju sätta oljeretur o vevhushus retur var du vill.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Audiot
1 153 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#77
racefan skrev:
har du nån som är duktig på o svetsa alu hade jag gjort ett eget tråg. aby tråget är ändå i behov av lite mer skvalp plåtar invändigt samt du kan ju sätta oljeretur o vevhushus retur var du vill.

Kan ju fråga thomas men det känns ju rätt dyrt å bygga om tråget om nu S4 tråget funkar direkt.


inte som alla andra...
127 Inlägg
19 november 2010
#78
Hmm är s4 tråget i plåt? har för mig att jag har plåttråg på AAN motorn i urisen iaf.
TROR att tråget passar från 10v motorn, kan vara ett sånt jag har.. var ett tag sen jag höll på med det där.
Kan försöka hinna kolla upp det i helgen om det är intressant.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Audiot
1 153 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#79
Stampep skrev:
Hmm är s4 tråget i plåt? har för mig att jag har plåttråg på AAN motorn i urisen iaf.
TROR att tråget passar från 10v motorn, kan vara ett sånt jag har.. var ett tag sen jag höll på med det där.
Kan försöka hinna kolla upp det i helgen om det är intressant.

S4 tråget är i aluminium iaf och dom äldre 10v är i plåt skulle jag tro.


inte som alla andra...
127 Inlägg
20 november 2010
#80
TheGuard skrev:
Stampep skrev:
Hmm är s4 tråget i plåt? har för mig att jag har plåttråg på AAN motorn i urisen iaf.
TROR att tråget passar från 10v motorn, kan vara ett sånt jag har.. var ett tag sen jag höll på med det där.
Kan försöka hinna kolla upp det i helgen om det är intressant.

S4 tråget är i aluminium iaf och dom äldre 10v är i plåt skulle jag tro.

Då är det ett 10v tråg som sitter på min, för det är i plåt iaf.
Är ju lättare att få tag på, och bygga om.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!


Sök